روش های افزایش عمر خودرو، راهنمای کامل
آخرین بروزرسانی در تاریخ 22 مهر 1399

توجه به روش های افزایش عمر خودرو می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند و از خراب شدن سریع خودرو جلوگیری نماید.  اما آیا راهکارهای افزایش عمر خودرو را می دانید؟ براساس تجربه خود در طول سالیان در زمینه اجاره خودرو تصمیم گرفتیم در این مطلب آموزشی از مجله ناواران به مواردی اشاره کنیم که بتوانید با مطالعه  آنها عمر خودرو خود را افزایش دهید.

اگرچه اتومبیل های امروزی با برخورداری از فناوری مدرن و امکانات متنوع، رانندگی را لذت بخش تر و راحت تر کرده اند، به همان اندازه هم به نگهداری و صرف هزینه بیشتر نیاز دارند. با ما همراه باشید تا عواملی را باهم بررسی کنیم که موجب افزایش عمر خودرو شما می شوند.

 

افزایش عمر خودرو با تعویض به موقع قطعات

 

از سری مطالب آموزش رانندگی:

25 نکته برای کاهش مصرف سوخت خودرو

 

1.‌ آب بندی خودرو، راهکار اول برای افزایش عمر خودرو

وقتی خودرو شما نو و صفر کیلومتر است، برای عملکرد بهتر اتومبیل و افزایش طول عمر خودرو باید به مواردی توجه کرد؛ زیرا قطعات فلزی خودرو نو هستند و نو بودن آنها موجب ایجاد سایش می شود؛ بنابراین، بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و به توصیه های ضروری آن توجه نمایید.

درکل، در 1000 کیلومتر ابتدایی، برای افزایش عمر خودرو نباید به اتومبیل فشار بیاوریم تا فرایند آب بندی به خوبی اتفاق بیفتد.

2.‌ در هر 20000 کیلومتر برای افزایش عمر خودرو باید شمع ماشین عوض شود؛ چراکه بر اثر کار کردن زیاد و تحمل گرمای ناشی از جریان الکتریسیته آسیب می بیند و نوک فلزی شمع خودرو دچار خوردگی می شود. همچنین،‌ بر اثر سوختن موادی مثل بنزین در جایی که شمع اتومبیل قرار دارد، لایه ای از فلز سرب به وجود می آید. این لایه موجب اختلال در ایجاد جرقه می شود. این اختلال سبب ناقص کار کردن موتور خودرو، فشارآمدن به آن و بیشتر شدن مصرف سوخت می گردد.

3.‌ برای افزایش عمر خودرو خود، صافی بنزین اتومبیل خود را در هر 5000 کیلومتر عوض کنید؛ چراکه جایگاه های سوخت، فیلترینگ مناسب ندارند! حتی اغلب کامیون های مخصوص حمل بنزین از مخزن بدون املاح و تمیز بی بهره هستند! زیرا بیشتر آنها فقط بنزین حمل و جابه جا نمی کنند، بلکه نفت سیاه و گازوئیل را هم جابه جا می کنند.

البته یادتان باشد تعویض صافی بنزین به مدل خودرو شما نیز مرتبط است!‌ اما متخصصان اعتقاد دارند مدل بالاتر خودرو نسبت به نمونه پایین تر آن،‌ بیشتر به تعویض زودهنگام نیاز دارد! چراکه به ماشین مدل بالاتر، دفعات بیشتری بنزین می زنیم. در نتیجه، رسوبات باک هم افزایش می یابد.

4.‌ بهتر است برای افزایش عمر خودرو، تسمه تایم اتومبیلتان در هر 60000 کیلومتر عوض شود. اما بهترین تسمه تایم خودرو کدام است؟ بهترین تسمه تام برای افزایش عمر خودرو همان نمونه ای است که کارخانه تولیدکننده اتومبیل برای ماشین خود معرفی می کند.  این نمونه ها اغلب مشخصات فنی بهتری دارند. برخی از خودروها مثل تویوتا کمری و هیوندا آزرا زنجیر تایم به جای تسمه تایم دارند. درنتیجه، تا 150 هزار کیلومتر ضرورتی ندارد زنجیر تایم آنها عوض شود.

5. افزایش عمر خودرو با تعویض فیلتر هوا

متخصصان توصیه می کنند هرگز خودتان فیلتر هوا را تمییز نکنید. ذرات موجود در فیلتر هوای اتومبیل، خطرناک و سرطان زاست؛ بنابراین، ‌کار را به دست افراد خبره بسپارید؛ چراکه آنها با دستکش و ماسک مخصوص، فیلتر هوا را تعویض می کنند.

تعویض فیلتر هوا به شرایط آب و هوایی بستگی دارد؛ مثلاً در شهرهای پر گرد و غبار باید فیلتر هوای خودرو زودتر تعویض شود.

متخصصان فنی خودرو بهترین زمان برای تعویض فیلتر هوای اتومبیل برای افزایش عمر خودرو را بین پنج تا 10 هزار کیلومتر کارکرد می دانند.

6. برای روشن کردن خودروهای انژکتوری نباید آنها را هل داد.

7. راه دیگر برای افزایش عمر خودرو، روشن کردن کولر خودرو هر ماه یک بار است تا گاز کولر با روغن مخصوص آن ترکیب نشود؛ چراکه ترکیب روغن و گاز کولر موجب فاسدشدن آنها می شود.

8. وقتی خودرو روشن است، کابل باتری را باز نکنید؛ چراکه همزمان با روشن بودن اتومبیل شما تعدادی مدار الکتریکی در حال کار کردن هستند. زمانی که چند قطعه الکتریکی باهم کار می کنند، قطع ناگهانی برق موجب نوسان برق خودرو و آسیب قطعات الکتریکی می شود.

9. وقتی چراغ استاپ روشن شد، اتومبیل را خاموش کنید و به نمایندگی خودرو زنگ بزنید. چراغ استاپ، اعلام خطر است و زمانی که روشن شود نشان می دهد اتومبیل بیش از حد داغ شده و ترموستات، خوب عمل نمی کند. همچنین، سطح روغن هم کاهش یافته است! پس در این شرایط حتماً از خودرو پیاده شوید.

10. اگر چراغ چک خودرو روشن شد، ماشین را خاموش کنید، ‌بست باتری را برای چند ثانیه جدا نمایید و سپس متصل کنید. روشن شدن چراغ چک نشان می دهد سنسورهای اتومبیل دچار مشکل شده اند. اگر هرکدام از سنسورها مثل ABS، انژکتور یا مدارهای اتومبیل دچار مشکل شوند، چراغ چک روشن می شود. در این شرایط می توانید به تعمیرگاه بروید و با کمک دستگاه دیاگ به مشکل خودرو پی ببرید.

11.‌ ابتدای صبح نیازی نیست بعد از روشن کردن اتومبیل، آن را در حالت توقف گرم نمایید. در کمتر از یک دقیقه حرکت کنید و با دنده یک و دو تا مسافت یک کیلومتر رانندگی کنید.

12. بهتر است بدانید هیچ دستگاه عیب یابی نمی تواند میزان سوخت مصرفی را تنظیم کند. دستگاه عیب یاب تنها قادر است میزان مصرف سوخت پایین یا بالا را نمایش دهد و مکانیک می تواند عیب را رفع کند. با تشخیص آن، خودرو را به دست تعمیرکاران حرفه ای بسپارید.

13. بهتر است نخستین تعویض روغن در 2500 کیلومتر صورت گیرد. البته در خودروهای گوناگون متفاوت است؛ مثلاً اتومبیل های با کیفیت تا کیلومترها به تعویض روغن نیاز ندارند.

شما برای افزایش عمر خودرو چه راهکارهایی را می شناسید؟ در این بخش آموزشی از مجله اجاره خودرو ناواران تلاش کردیم به عواملی اشاره کنیم که سبب افزایش عمر خودرو شما می شوند. اگر مورد دیگری برای افزایش عمر خودرو در ذهن دارید، با ما در میان بگذارید تا در این مطلب به عامل مورد نظر شما نیز اشاره کنیم.

 

 


خودروماشینافزایش عمر خودروراهکارهای افزایش عمر خودرو