با ده خودرو پرفروش سال 2022 آشنا شوید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 30 تیر 1401

نبرد بر سر دستیابی به عنوان خودرو پرفروش سال، یکی از رقابت‌های سالانه در بین خودروسازان بزرگ جهانی است. تویوتا، فورد و فولکس واگن هر ساله در حال فتح بازارهای مختلف هستند تا عنوان خودرو پرفروش سال به یکی از محصولات آن‌ها تعلق بگیرد. در این مقاله از مجله سایت اجاره خودرو ناواران، نگاهی به ده خودرو پرفروش سال 2022 تا به این لحظه خواهیم داشت.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

سال 2022، دورانی دشوار برای خودروسازان

خودروسازان سال 2022 را در حالی آغاز کردند که مشکلات حوزه تولید همچنان به قوت خود باقی بود. در نتیجه آن‌ها تمرکز خود را بر ساخت انواع خودرو لوکس و خودرو گران معطوف کردند تا سود بیشتری از این راه به جیب بزنند. مشکل کمبود تراشه همچنان زنجیره تأمین خودروسازان را با دردسر مواجه کرده است. همین مسئله سبب شده تا برخی خودروسازان همچون شرکت‌های روسی، به بازیافت تراشه‌ها از ماشین لباسشویی روی بیاورند!

در سوی دیگر مشتریان نیز برای انتخاب و خرید اتومبیل مدنظر خود با مشکل مواجه هستند. کاهش تولید منجر به کاهش عرضه خودرو شده است و اکنون مشتریان چاره‌ای جز انتظار کشیدن یا خرید خودرو گران ندارند. بسیاری از خودروسازان جهانی تا به امروز کاهش فروش نسبت به سال گذشته را گزارش کرده‌اند و انتظار می‌رود چشم‌انداز فروش خودرو در سال 2022 همچنان مبهم باقی بماند.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

1- خودرو پرفروش اول، فورد سری F

فورد سری F برای سال‌ها پرفروش‌ترین خودرو در آمریکای شمالی و یکی از چند خودرو پرفروش بازار جهانی بوده است. فروش این پیکاپ در شش ماهه نخست سال 2022 با 17 درصد افت مواجه شد. با این حال افت هفده درصدی فروش فورد سری F سبب نشده است تا این پیکاپ عنوان خودرو پرفروش سال 2022 را در اختیار نداشته باشد. فورد برای جلوگیری از کاهش بیشتر فروش این پیکاپ، عرضه نسخه برقی آن موسوم به فورد F-150 لایتنینگ را هم در سال جاری آغاز کرده است.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

2- تویوتا راو 4

شاسی‌بلند جمع‌وجور تویوتا یکی از خودروهای پرفروش در جهان است؛ خودرویی که نسل چهارم آن در بازار ما نیز محبوبیت فراوانی دارد. تویوتا RAV4 نسل پنجم که با کد XA50 شناخته می‌شود، نسبت به نمونه موجود در بازار کشور ما از طراحی تهاجمی‌تر و صدالبته جذاب‌تری برخوردار است و از نظر امکانات رفاهی نیز در سطح کاملا متفاوتی قرار دارد.

بر اساس آمارهای منتشر شده می‌توان گفت فروش این خودرو در سال 2022 به قدری بالا است که از این نظر می‌تواند با پیکاپ‌های محبوب آمریکایی رقابت کند. ناگفته نماند همانند اکثر خودروهای بازار جهانی، فروش تویوتا راو 4 نیز به دلیل کاهش تولید در سال جاری، حدود 9 درصد افت داشته است. با این حال همچنان تویوتا راو 4 در بین چند خودرو پرفروش سال 2022 حضور دارد.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

3- تویوتا کمری

سال‌ها پیش از آن‌که تویوتا راو 4 به بازار بیاید، خودروی دیگری از همین کمپانی و با نام تویوتا کمری یکی از خودروهای پرفروش بازار جهان بود. تویوتا کمری که مدل‌های مختلف آن در بازار کشور ما نیز حضور دارد، با گذشت چند دهه از آغاز عمرش، همچنان یک خودرو پرفروش در سطح بازار جهانی محسوب می‌شود. فروش تویوتا کمری با وجود فشار شاسی‌بلندها و عرضه نسخه بلندقامت آن یعنی تویوتا راو 4 همچنان قابل توجه است.

تویوتا کمری در بازار کشورمان یک خودرو گران و لوکس محسوب می‌شود اما در بازار جهانی خودرویی میان‌رده است. فروش تویوتا کمری در سال 2022 با بیش از 24 درصد افت همراه بود، اما همچنان تویوتا کمری یکی از خودروهای پرفروش بازار جهانی باقی مانده است.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

4- تسلا مدل Y

یکی از خودروهای پرفروش سال 2022 تا به حال، تسلا مدل Y است. تسلا طی چند سال گذشته از تولید خودرو گران برقی دست کشید و مدل‌های مقرون‌به‌صرفه تسلا مدل Y و تسلا مدل 3 را به بازار عرضه کرد. این اقدام همزمان با افزایش تعداد جایگاه‌های شارژ برای محصولات تسلا، با واکنش مثبت بازار و طرفداران خودروهای الکتریکی روبرو شد. کسب عنوان خودرو پرفروش سال 2022 در بریتانیا و ایالات‌متحده خود به‌خوبی گواهی بر این ماجرا است. مطمئنا خرید شاسی‌بلندی که فناوری‌های مدرن را با قوای فنی برقی ترکیب کند، انتخابی ایده‌آل برای مشتریان امروزی بازار به شمار می‌آید.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

5- نیسان ایکس تریل

رقیب نزدیک تویوتا راو 4 در حوزه کسب عنوان خودرو پرفروش سال، نیسان ایکس تریل است که در آمریکا با نام نیسان روگ (Nissan Rogue) شناخته می‌شود. نیسان ایکس تریل تا پیش از سال 2022 جایگاه مناسبی بین خودروهای پرفروش بازار داشت اما عرضه محصولات جدید توسط رقبا سبب شده است تا فروش این خودرو برای سال 2022 به میزان 52 درصد کاهش یابد. کاهش فروش نیسان ایکس تریل در ایالات متحده سبب شده است تا خودروساز ژاپنی نیسان قشقایی را با نام نیسان روگ اسپرت به بازار آمریکا عرضه کند، به امید آن‌که فروش این خودرو اندکی بهبود یابد.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

6- تسلا مدل 3

دیگر خودرو پرفروش سال 2022 تا به این لحظه، برادر کوتاه‌قامت تسلا مدل Y است. تسلا مدل 3 به همراه مدل Y فروش بسیار مطلوبی را در نیمه اول سال 2022 تجربه کرده‌اند که باعث شده کمپانی Tesla بتواند پرفروش‌ترین خودروساز در بازار خودروهای برقی باشد. افزایش قیمت سوخت طی چند سال گذشته در کنار فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و همین‌طور رشد تعداد جایگاه‌های شارژ که پیش‌‌تر نیز به آن اشاره کردیم، باعث شده تا محصولات شرکت تسلا محبوبیت فراوانی در بازارهای جهانی به دست بیاورند. البته در این بین نمی‌توان نقش حفظ تیراژ خط تولید توسط تسلا و همین‌طور هزینه نگهداری پایین‌تر محصولات این شرکت در مقایسه با خودروهای درون‌سوز را در دستیابی به این موفقیت نادیده گرفت.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

7- هیوندای توسان

هیوندای توسان خودرویی است که نیاز چندانی به معرفی ندارد، زیرا از سال 2007 تا 2018 نسل‌های مختلف آن در بازار کشور ما عرضه شده و میان خریداران ایرانی محبوبیت فراوانی دارد. طبق آمارهای ارائه شده هیوندای توسان موفق شده نام خود را در لیست یکی از خودروهای پرفروش سال 2022 نیز به ثبت برساند، چرا که انتخاب نشدن آن از سوی مشتریان همواره دشوار است!

نسل جدید هیوندای توسان که با کد NX4 شناخته می‌شود، از سال 2022 وارد بازار جهانی شد و از همان ابتدا توانست فروش خوبی را تجربه کند. مزایای متعدد این خودرو در کنار ارزش بالای خرید هیوندای توسان سبب شده است تا این کراس‌اوور کره‌ای برخلاف دیگر اتومبیل‌های بازار، یک درصد افزایش فروش را در سال 2022 تجربه کند.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

8- تویوتا کرولا

در گذشته‌ای نه چندان دور، خودروهای اقتصادی کوچک همچون تویوتا کرولا انقلابی را در زمینه فروش ایجاد کردند. با گذشت چند دهه از بحران سوخت دهه 1970 و فروش انفجاری خودروهای اقتصادی و کم‌مصرف، تویوتا کرولا همچنان به‌عنوان یک خودرو پرفروش در سطح جهان شناخته می‌شود و حتی چندین بار عنوان پرفروش‌ترین خودرو سال را تصاحب کرده است.

با این حال مشتریان امروز با مشتریان دهه 1970 تفاوت دارند. قدرت خرید آن‌ها افزایش یافته است و بسیاری از آن‌ها به خرید خودرو لاکچری و ماشین گران تمایل دارند. همین تغییر رویه سبب شده است تا فروش تویوتا کرولا در سال 2022 به میزان یک‌چهارم نسبت به دوره مشابه سال پیش کاهش یابد. تویوتا برای جبران این کاهش فروش، نسخه جذاب و اسپرت تویوتا کرولا GR‌ را با 300 اسب‌بخار قدرت به بازار عرضه کرده است.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

9- فولکس واگن گلف

فولکس واگن گلف به عنوان نماد خودرو مردمی در اروپا شناخته می‌شود. این خودرو مقرون‌به‌صرفه و کاربردی در دهه 1970 میلادی ظاهر شد و از آن زمان تاکنون در بازار حضور دارد. بسیاری عقیده دارند که فولکس واگن گلف وارث و جایگزین دیگر خودرو مردمی صنعت آلمان یعنی فولکس واگن بیتل است. هر دو خودرو در زمینه فروش و تیراژ آمار خیره‌کننده‌ای را به نام خود ثبت کرده‌اند.

در حال حاضر هشتمین نسل از فولکس واگن گلف روی خط تولید قرار دارد. طراحی داخلی و نمای خارجی این خودرو به طور کامل دستخوش تغییر شده است و فناوری‌های بسیاری نیز در ساخت آن به کار رفته‌اند. فولکس واگن گلف یک هاچ‌بک ممتاز و خوب است، از این‌رو توقع داریم که در لیست پرفروش‌ترین خودروهای سال 2022 قرار بگیرد.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

10- فورد پوما

فورد فیستا یکی از خودروهای پرفروش در اروپا بود که برای سال‌های پیاپی، نظر مثبت مشتریان در انگلستان و اروپای غربی را نسبت به خودش جلب کرده بود. با رشد فروش کراس‌اوورها و افزایش تمایل مشتریان به خرید این خودروها، فورد تصمیم گرفت تا نسخه کراس‌اوور فیستا را به بازار عرضه کند. فورد پوما تمامی ویژگی‌های مثبت فیستا را در قالب کراس‌اوور ارائه می‌دهد، از این‌رو مشتریان به خرید آن علاقه نشان می‌دهند.

فورد پوما از سال 2020 وارد لیست خودرو پرفروش بریتانیا و چند کشور دیگر شد و همچنان رشد فروش آن ادامه دارد. فورد سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را برای موفقیت پوما انجام داده است و انتظار می‌رود طی سالیان آتی شاهد افزایش فروش پوما در بازار جهانی باشیم.

 

ده خودرو پرفروش سال 2022

جمع‌بندی، خودرو پرفروش یا خودرو لاکچری؟

در این مقاله از ناواران، بررسی تعدادی خودرو پرفروش سال 2022 را مد نظر قرار دادیم. نکته جالب توجه در این بررسی، عدم حضور خودرو لاکچری در لیست خودرو پرفروش است. به بیان دیگر ماشین گران نمی‌تواند پرفروش باشد، چرا که یکی از ملزومات دستیابی به فروش بالا در بازار خودرو جهان، برچسب قیمتی مقرون‌به‌صرفه است.

یکی از خودروهای پرفروش جهان در سال 2021 میلادی، تیبا صندوقدار از سایپا بوده است! این خودرو در کلاس اتومبیل‌های کوچک قرار دارد و به همراه فولکس واگن پولو، سوزوکی سوئیفت و تویوتا یاریس جزو پرفروش‌ترین خودروهای کوچک جهان در سال 2021 بوده‌اند.

اگر بخواهیم به چند خودرو پرفروش در ایران اشاره کنیم، محصولاتی همچون رنو تندر 90، پژو پارس، پژو 206، تیبا و ساینا را می‌توان نام برد. برخی از این خودروها همچون رنو تندر 90 و پژو پارس در لیست اجاره خودرو ناواران قرار دارند؛ بنابراین مشتریان می‌توانند با استفاده از خدمات اجاره خودرو در تهران، اجاره خودرو در مشهد و بسیاری شهرهای دیگر ایران، از مزیت کرایه خودرو پرفروش و اقتصادی بازار ایران بهره‌مند شوند.

ناواران امکان اجاره ماشین بدون نیاز به سفته یا ضمانت بانکی را برای مشتریان خود فراهم ساخته است. البته تمامی خودروهای ارائه شده در ناواران اقتصادی نیستند و شما با مراجعه به وب سایت یا اپلیکیشن این مجموعه می‌توانید به خدمات اجاره خودروهای لوکس از ناواران نیز دسترسی داشته باشید.

 

 


خودرو پرفروشتسلا مدل 3تویوتا راو 4تویوتا کمریهینوندای توسان