0 تا 100 آشنایی با فرودگاه امام خمینی
آخرین بروزرسانی در تاریخ 21 اسفند 1401

می‌توان گفت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع در نزدیکی پایتخت، شاهراه پروازهای بین‌المللی ایران است. این فرودگاه در بزرگراه تهران - قم واقع شده و 30 کیلومتر با تهران فاصله دارد. در حال حاضر بیش از 40 شرکت هواپیمایی در این فرودگاه فعالیت و  700 پرواز در هفته را به 30 مقصد در جهان واسطه‌گری می‌کنند.

تاریخچه فرودگاه امام خمینی


در سال 1346 شرکت ICAO (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) پیشنهاد ساخت فرودگاهی مدرن و مجهز برای پروازهای ترانزیتی بین اروپا و آسیا را به ایران داد و پس تایید طرح در سال 1351،  خود این سازمان شروع به ساخت فرودگاه «آریامهر» در زمینی به مساحت 14 هکتار در حوزه اداری شهرستان ری کرد. ساخت فرودگاه تا انقلاب 57 ادامه داشت؛ ولی پس از آن متوقف شد. در سال 1374 ساخت فرودگاه با همکاری چند شرکت ایرانی و یک فرانسوی دوباره از سر گرفته شد و در سال 1383 فاز اول فرودگاه «امام خمینی» به بهره برداری رسید. در حال حاضر تنها یک ترمینال در این فرودگاه مشغول به فعالیت است و سالانه 8 میلیون مسافر از آن استفاده می‌کنند؛ ولی ترمینال‌های 2 و 3 نیز در دست ساخت هستند و در سال‌های آتی به بهره برداری خواهند رسید.

کدام شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه امام خمینی فعال هستند؟


از آن جایی که تمام پروازهای خارجی به جز حج، از این فرودگاه بلند می‌شوند، بیش از 40 شرکت هواپیمایی معتبر در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مشغول فعالیت هستند. از جمله شرکت‌های خارجی می‌توان به ایرفرانس، امارات، فلای دبی، لوفت هانزا، قطر ایرویز، تای ایرویز و ترکیش لاین اشاره کرد. همچنین تعدادی از معتبرترین ایرلاین‌های ایرانی نیز در کنار شرکت‌های خارجی فعالیت می‌کنند؛ مانند هواپیمایی ماهان، ایران‌ایر، زاگرس، کیش ایر، آسمان و کاسپین.

امکانات فرودگاه امام خمینی 


از آن جایی که هر روزه مسافران بسیاری در این فرودگاه تردد می‌کنند، امکانات گسترده‌ای برای آن‌ها تدارک دیده شده است. از جمله امکانات رفاهی در فرودگاه امام خمینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. دسترسی به اینترنت در فرودگاه امام خمینی

در داخل فرودگاه امام خمینی باجه‌هایی مستقر شده‌اند که شما می‌توانید از آن‌ها اینترنت رایگان دریافت کنید.


2. خدمات تشریفات CIP فرودگاه امام خمینی

اگر مهمانی عزیز همراه خود دارید یا مجبورید ساعت‌های طولانی در فرودگاه منتظر بمانید، می‌توانید از خدمات سالن CIP استفاده کنید. با استفاده از این خدمت دیگر لازم نیست در صف‌های طولانی چک - این، دریافت کارت پرواز و تحویل بار خود بمانید. همچنین در این سالن‌ها می‌توانید از WIFI رایگان استفاده کنید و از نوشیدنی‌های رایگان کافه‌های مستقر در سالن لذت ببرید. علاوه بر این‌ها فروشگاه‌های سوغاتی لوکسی در سالن CIP وجود دارد که شما می‌توانید محصولات اصیل ایرانی مانند پسته، چرم، خاویار و ... را در آن‌ها خریداری کنید.


3. سالن‌های استراحت در فرودگاه امام خمینی

در سالن‌های انتظار فرودگاه امام خمینی چندین کافی شاپ، فست فود و رستوران وجود دارد که انواع غذا و کیک و شیرینی ارائه می‌دهند و شما می‌توانید وعده‌های خود را در آن جا میل کنید.


4. بانک و صرافی در فرودگاه امام خمینی

یکی دیگر از امکانات این فرودگاه، وجود شعب بانک و صرافی در سالن‌های ورودی و خروجی برای راحتی بیشتر مسافران است. شما می‌توانید قبل از سفر ارز موردنظر خود را خریداری کنید. همچنین چندین دستگاه خودپرداز در سالن‌های فرودگاه وجود دارد تا برای دریافت پول نقد مشکلی نداشته باشید.


5. هتل فرودگاه امام خمینی

در نزدیکی فرودگاه یک هتل 5 ستاره به نام هتل نووتل (Novotel) و یک هتل 4 ستاره به نام هتل رمیس (Ibis سابق) ساخته شده است. این هتل‌ها که توسط یک گروه فرانسوی در 7 طبقه ساخته شده‌اند، بسیار مناسب مسافرانی است که در حین سفر هوایی خود، باید مدتی را در ایران توقف کنند. در هتل‌های فرودگاه امام خمینی، امکان اقامت کوتاه مدت 3، 5 و 10 ساعته وجود دارد. همچنین سرویس رفت و برگشت رایگان از فرودگاه به هتل و بالعکس نیز وجود دارد.
 

 امکانات فرودگاه امام خمینی


جمع بندی

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مجموعه حمل و نقل هوایی ایران برای بسیاری از مسافران خارجی و متقاضیان داخلی پروازهای خارجی نامی آشناست. با تاسیس این فرودگاه تمامی پروازهای خارجی به استثنای حج به این مجموعه انتقال یافت. در فرودگاه امام تمامی امکانات و خدمات یک فرودگاه در سطح جهانی تدارک دیده شده است و در سال‌های آتی با افزایش و بهره برداری از سایر ترمینال‌ها، ظرفیت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.