بهترین زمان سفر به تهران از لحاظ آب و هوا
آخرین بروزرسانی در تاریخ 23 اسفند 1401

تهران به عنوان پایتخت ایران، بیشتر با صنعت و کارهای اداری شناخته می‌شود با این حال قدمت تاریخی، امکانات رفاهی و جاذبه‌های گردشگری بسیار این شهر، توجه علاقه‌مندان به سفر را به خود جلب کرده است و تهران در همه ایام سال میزبان مسافران داخلی و خارجی فراوانی است. در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین زمان سفر به تهران را با در نظر گرفتن هدف شما از سفر معرفی کنیم.

عوامل موثر در تعیین زمان سفر به تهران


سفر به تهران در هر زمان از سال طرف‌داران خودش را دارد؛ اما متاسفانه باید بگوییم ترافیک و شلوغی شهر همیشه پابرجاست. بیشتر افراد برای کار و تحصیل به تهران سفر می‌کنند و چاره‌ای جز تحمل آلودگی، ترافیک و شلوغی شهر را ندارند؛ اما اگر به قصد دیگری مانند گشت و گذار در شهر و دیدن بناهای تاریخی و طبیعی یا خرید به تهران سفر می‌کنید، می‌توانید با در نظر داشتن عوامل زیر بهترین زمان را برای مسافرت خود تعیین نمایید.

بهترین زمان سفر به تهران برای گردش


به طور کلی تعطیلات نوروز بهترین زمان سفر به تهران است. در اوایل بهار که هوا هنوز خنکی زمستان را به همراه دارد و باد و باران‌های بهاری هوای شهر را تمیز نگه می‌دارند؛ می‌توانید بهترین آب و هوای تهران را تجربه کنید. برخلاف سایر مواقع، در نوروز شهر خلوت است و خبری از ترافیک‌های قفل شده در خیابان‌ها نیست و شما می‌توانید با آسودگی در شهر، گردش کنید. همچنین تمامی جاذبه‌های توریستی و مناطق گردشگری و رستوران‌ها در این ایام آماده خدمت رسانی به مشتریان و مسافران هستند.

بهترین زمان سفر به تهران برای خرید


بازارهای مختلفی در تهران وجود دارد. از پاساژ و مال‌های لوکس و لاکچری گرفته تا بازارهایی که هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کردند. فرقی نمی‌کند به کدام بازار و پاساژ سر بزنید، تنوع اجناس و کالاها به قدری بالاست که پاسخگوی همه نوع سلیقه‌ای باشد. گاهی همین تنوع بالا هم در اجناس و هم در قیمت‌ها، خرید کردن را دشوار می‌کند؛ با این حال به غیر از بازار بزرگ تهران واقع در مترو پانزده خرداد، برای همه اجناس بازارهایی در سطح شهر وجود دارد که شما می‌توانید اجناس و کالاهای موردنظر خود را با بهترین قیمت‌ها خریداری کنید. همچنین بسیاری از این فروشگاه‌ها، مخصوصا آن‌هایی که در پاساژها واقع شده‌اند، معمولا در پایان هر فصل تخفیفات ویژه‌ای بر اجناس خود می‌گذارند.

بهترین آب و هوا برای سفر به تهران


درواقع بهترین آب و هوای تهران به این بستگی دارد که شما چه نوع آب و هوایی را می‌پسندید. مناطق مختلف تهران آب و هوای متنوعی دارد؛ برای مثال شمال تهران معمولا سردتر و جنوب آن معمولا گرم‌تر از سایر نقاط شهر، در هر زمان از سال است. از آن جایی هم که شهر تهران از سمت شمال به کوه و از سمت جنوب به قسمت کویری ایران می‌رسد، معمولا کل سال شاهد هوایی خشک در شهر هستیم که همین موضوع باعث تشدید گرما و سرما در تابستان و زمستان می‌شود. اگر علاقه‌ای تجربه آفتابی داغ یا سوز سرما ندارید، بهار و پاییز فصل‌های مناسبی برای سفر به تهران هستند.

بهترین زمان سفر به تهران از لحاظ هزینه‌ها


به طور کلی هزینه سفر ارتباط مستقیمی با حجم مسافران ورودی به شهر دارد. یعنی هر زمان که افراد بیشتری قصد سفر به یک شهر را داشته باشند هزینه‌ها در آن شهر افزایش پیدا می‌کند. البته این هزینه‌ها بیشتر مربوط به رزرو اقامتگاه، تهیه بلیت و اجاره خودرو می‌شود. اگر چه تهران در همه ایام سال میزبان مسافرانی است که برای کار، تحصیل، خرید یا گردش به این شهر سفر می‌کنند، اما تعداد مسافرانی که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود به تهران می‌آیند در فصل‌های تابستان و زمستان کمتر می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که هزینه‌های سفر در این دو فصل تا حدودی کاهش پیدا می‌کنند.    

بهترین فصل سفر به تهران


تهران یکی از شهرهای چهار فصل ایران است و در هر قسمت از شهر می‌توانید آب و هوایی متفاوت را تجربه کنید. شمال تهران و مناطق اطراف آن معمولا خنک‌تر و تمیزتر و مناطق مرکزی و جنوبی گرم‌تر اما متاسفانه آلوده‌تر از سایر نقاط شهر هستند.

سفر به تهران در بهار


اغلب افرادی که قصد سفر به تهران را دارند، فصل بهار را انتخاب می‌کنند. طبیعت سرسبز و آسمان پاک که به ندرت در سایر فصل‌ها دیده می‌شود، بهار را تبدیل به بهترین زمان سفر به تهران کرده است. تعطیلات نوروز بدون شک بهترین زمان برای اقامت در تهران است چرا که اکثر شهروندان خود تهران به مسافرت رفته‌اند و با کم شدن تراکم جمعیت، شهر تمیز، خلوت و بدون ترافیک است. درنتیجه به راحتی می‌توانید در شهر تردد کنید و از جاذبه‌های توریستی دیدن کنید.

سفر به تهران در تابستان


گرمای شدید و آلودگی که در پی خشکی هوا می‌آید ممکن است شما را در تابستان‌های تهران اذیت کند؛ ولی شبگردی و شب نشینی‌های طولانی در هیچ زمان به‌اندازه تابستان نیست. اگر قصد سفر به تهران در تابستان را دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم گشت و گذار خود را به اوایل صبح یا شب موکول کنید که خبری از آفتاب داغ و سوزان نیست و ظهرها به استراحت در محل اقامت خود بپردازید. البته لازم به ذکر است که اکثر مناطق گردشگری سربسته و پاساژها کولر دارند و معمولا مشکلی در فضاهای مسقف نخواهید داشت.

سفر به تهران در پاییز


معمولا پاییز زمان مطلوبی برای سفر به تهران است. در شهر درختان کهن سال بسیاری است که قدمت آن‌ها حتی به قرن نیز می‌رسد. برگ‌های زرد و نارنجی این درختان در کنار باران‌های گاه و بیگاه نمایی جذاب و دل انگیز به شهر می‌بخشد. در پاییز خبری از سرما یا گرمای شدید نیست و دما در این فصل کاملا مناسب است. البته باید توجه کنید که در روزهای ابتدایی پاییز که مدارس باز می‌شوند، رفت و آمد خود را هم‌زمان با تعطیلی مدارس نکنید وگرنه ترافیک‌های شدید و سرسام آور باعث آزار و خستگی شما می‌شود.

سفر به تهران در زمستان


اگر با هدف استفاده از پیست‌های اسکی و تفریحات زمستانه به تهران سفر نمی‌کنید؛ سفر به تهران در فصل زمستان را پیشنهاد نمی‌کنیم. تهران در این فصل شاهد سوز و سرمای شدیدی است و از آن جایی که این شهر آب و هوای خشکی دارد، سرما با انواع مریضی‌ها، آنفولانزاها و عود سینوزیت همراه است. علاوه بر این ها پدیده وارونگی، آلودگی هوا را در زمستان‌های تهران افزایش می‌دهد، به‌طوری‌که نفس کشیدن برای همه گروه‌ها سخت می‌شود.

 

جمع‌بندی


همان‌طور که گفتیم  برای سفر به تهران، دو فصل بهار و پاییز از نظر آب و هوا مناسب‌تر از سایر فصول هستند. اما اگر دنبال بهترین زمان برای مسافرت هستید، زمانی بهتر از تعطیلات نوروز پیدا نخواهید کرد. آسمان آبی و هوای پاک در کنار خیابان‌های خلوت و آرام نسبت به سایر روزها، تجربه‌ای هرچه بهتر از سفر را برای شما به ارمغان می‌آورد و می‌توانید از جاذبه‌های توریستی و طبیعت تهران بیشترین لذت را ببرید.