نقد و بررسی خودرو هایما 8S محصول جدید ایران خودرو
آخرین بروزرسانی در تاریخ 15 آبان 1401

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ایران خودرو طی دهه 1390 خورشیدی و برای رقابت با خودروسازان خصوصی، دست یاری را به سوی شرکت چینی هایما بلند کند. با این حال هم اکنون همکاری هایما و ایران خودرو شکل گرفته است و مطابق شنیده‌ها با عرضه هایما 8S، این همکاری پررنگ‌تر از گذشته نیز خواهد شد. هایما 8S در کنار هایما 7X و هایما 6P یکی از سه محصول جدید برند هایما برای بازار ایران است. اخبار عرضه این سه محصول در نیمه دوم سال 1400 منتشر شد و خودروهای هایما 8S و هایما 7X در نمایشگاه خودرو تهران 1401 حاضر شدند تا مهر تأییدی بر آغاز دور جدید همکاری‌های هایما و ایران خودرو باشند.

در ادامه این مطلب از مجله سایت اجاره خودرو ناواران قصد داریم نگاهی به هایما 8S محصول جدید ایران خودرو داشته باشیم و این کراس اوور تازه نفس را از نظر طراحی، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مورد بررسی قرار دهیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نقد و بررسی خودرو هایما 8S

معرفی هایما  8S

هایما 8S برای نخستین بار در سال 2019 معرفی شد و پس از سه سال تأخیر، اکنون وارد بازار ایران شده است. اگر خودروهای پیشین این برند نظیر هایما S7 یا هایما S5 را به خاطر داشته باشید، متوجه تفاوت نام‌گذاری این خودروها با محصول جدید ایران خودرو یعنی هایما 8S شده‌اید. در حقیقت هایما 8S به عنوان پرچمدار محصولات این برند، از الگوی جدید نام‌گذاری بهره می‌برد که پس از آن خودروهایی همچون هایما 7X نیز از آن پیروی کردند.

هایما 8 اس یک کراس‌اوور جذاب و عامه‌پسندی محسوب می‌شود، اما بر خلاف آنچه که انتظار می‌روند این خودرو در بازار چین فروش مناسبی را کسب نکرده است. این خودرو با حضور در ایران، شانس این را دارد که رقبای خود را به چالش بکشد. در صورتی که قیمت هایما 8S رقابتی تعیین شود، این خودرو می‌تواند کراس‌اوورهای میان‌رده چینی در بازار ایران را به چالش بکشد و به رقیبی جدی برای خودروهایی همچون تیگو 7 پرو، دیگنیتی و کی ام سی K7 تبدیل شود.

نقد و بررسی خودرو هایما 8S

طراحی بدنه هایما 8S

هایما یکی از معدود خودروسازان چینی است که زبان طراحی مشترکی برای خودروهایش ندارد و هرکدام از اتومبیل‌های آن با ظاهری منحصربه‌فرد تولید می‌شوند. طراحان کمپانی HAIMA چین این بار نیز سعی کرده‌اند تا از مدل 8s، یک کراس‌اوور اسپرت با تم اروپایی بسازند. به همین دلیل چهره کلی این خودرو شباهت بسیار زیادی به خودروهای آلمانی دارد و به خصوص از نمای جانبی می‌توان خطوط مشابهی با کراس‌اوورهای فولکس واگن را در این خودرو مشاهده کرد.

جلوپنجره این خودرو به صورت شش ضلعی طراحی شده است و تا حدودی به جلوپنجره نسل جدید خودروهای چری شباهت دارد. در کنار آن دو نوار چراغ LED قرار گرفته‌اند که وظیفه سیستم روشنایی در روز را بر عهده دارند. دو خط شکسته و تیز در نمای جانبی، تو رفتگی اندکی را ایجاد کرده‌اند تا نمای خودرو مقداری فانتزی تلقی شود. خوشبختانه رینگ‌های 19 اینچی سازگاری مناسبی با نمای جانبی دارند و آن را زیبا جلوه می‌دهند.

ستون C هایما 8 اس مطابق با اصول کراس‌اوورهای اسپرت، یک پله به سمت بالا حرکت کرده و بافت مشکی‌رنگ دارد تا با قاب درها هماهنگ باشد. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های باریک و به هم پیوسته هستیم که الگویی همانند کراس‌اوورهای پژو را به نمایش می‌گذارند تا فرم اروپایی بدنه هایما 8S تکمیل شود. نکته مثبت طراحی هایما 8S خروجی‌های دوگانه اگزوز واقعی هستند. این دو خروجی علاوه بر ایجاد تنفس بهتر برای پیشرانه، حس و حال اسپرت ظاهر این کراس‌اوور را دوچندان کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

 

نقد و بررسی خودرو هایما 8S

طراحی داخل کابین هایما  8S

شاید نخستین نکته‌ای که با وارد شدن به کابین هایما 8S توجه شما را جلب کند، صندلی‌های این خودرو باشند. صندلی‌های کراس‌اوور پرچمدار هایما به خوبی بدن سرنشین را در بر می‌گیرند و قسمت پشت‌سری آن‌ها با فاصله‌ای اندک به صندلی‌ها چسبیده است؛ صندلی‌های عقب نیز تا حدی فرم اسپرت جلو را حفظ کرده‌اند و جذاب به نظر می‌رسند.

با وجود زیبایی صندلی‌ها، داشبورد کراس‌اوور هایما طراحی متوسطی دارد و در مقایسه با رقبایی همچون کی ام سی K7 یا تیگو 7 پرو در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. داشبورد هایما 8S اندکی به سمت راننده متمایل شده است و سه دریچه سیستم تهویه با فرمی نه‌چندان زیبا از آن بیرون زده‌اند. نمایشگرهای اطلاعات خودرو و سیستم سرگرمی نیز به صورت جداگانه از یکدیگر کار شده‌اند که جای تقدیر دارد اما نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای مقداری کوچک است و بهتر بود از نوع عریض در نظر گرفته می‌شد.

اهرم تعویض دنده هایما 8S به جوی استیک‌های بی ام و شباهت دارد که نکته مثبتی برای مخاطبان ایرانی محسوب می‌شود. فرمان خودرو نیز از نوع دی کات است و دکمه‌های کنترلی فراوانی روی آن مشاهده می‌شوند. خوشبختانه از سادگی افراطی در کابین کراس‌اوور پرچمدار هایما خبری نیست و دکمه‌های کنترلی متعددی را در کابین این خودرو می‌توان یافت. با این حال بخشی از تنظیمات خودرو به صفحه نمایش لمسی منتقل شده‌اند. فاصله بین دو محور این کراس‌اوور نیز 2700 میلی‌متر است، از این رو فضای کافی برای چهار بزرگسال را می‌توان در آن یافت. با توجه به ارتفاع مناسب سقف نیز به نظر نمی‌رسد افراد میان قامت حین سواری در هایما 8 اس دچار مشکل شوند. از جمله امکانات هایما 8S می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمز پارک برقی، سیستم ترمز کمکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی در سرازیری، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل کشش، رادار تصادف جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده، شش کیسه هوا (راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای)، رادار حرکت بین خطوط به همراه دستیار تغییر خط، دوربین 360 درجه، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر فشار باد تایرها، صندلی‌های برقی راننده و سرنشین جلو، گرمکن صندلی جلو، فرمان برقی، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ثبت وقایع، سانروف و سقف پانوراما، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، دی لایت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری و دوربین ثبت وقایع.

لازم به ذکر است که این آپشن‌ها در نسخه اصلی هایما 8 اس وجود دارند و امیدواریم نسخه‌های تولیدی ایران خودرو نیز به این آپشن‌ها مجهز باشند؛ به خصوص آپشن‌های تغییر خط و رادارها که وجود آن‌ها برای یک کراس‌اوور لوکس بسیار حیاتی است.

نقد و بررسی خودرو هایما 8S

مشخصات هایما  8S

هایما 8 اس از ابتدای ورودش به بازار چین، با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ عرضه شد و همچنان با همین پیشرانه در چین به فروش می‌رسد؛ بنابراین موتور در نظر گرفته شده برای هایما 8S اندکی از پیشرانه‌های مرسوم چینی که 1.5 لیتری هستند، بزرگتر است.

پیشرانه هایما 8 اس حداکثر 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که روی کاغذ برای یک کراس‌اوور 1.5 تنی مناسب به نظر می‌رسند. این خودرو تنها با گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد و همان‌طور که انتظار داریم، از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو بهره می‌برد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار آفرود از کراس‌اوور هایما داشت.

حداکثر سرعت هایما 8S در برخی منابع 180 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است که رقمی قابل انتظار برای این کراس‌اوور محسوب می‌شود. همچنین شتاب رسمی این کراس‌اوور نیز 7.8 ثانیه است که بعید به نظر می‌رسد در دنیای واقعی چنین شتابی از هایما 8 اس قابل دریافت باشد.

مخزن سوخت هایما 8 اس 58 لیتر گنجایش دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.2 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که رقم قابل قبولی خواهد بود. پیشرانه در نظر گرفته شده برای هایما 8S از سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDi بهره می‌برد، از این رو لازم است تا از سوخت باکیفیت برای پر کردن باک آن استفاده کنید و در صورتی که به سوخت باکیفیت دسترسی ندارید، مکمل‌های اکتان را به مخزن سوخت خودرو اضافه کنید.

نقد و بررسی خودرو هایما 8S

قیمت و زمان عرضه

قیمت هایما 8S در بازار جهانی رقمی بین 14 الی 21 هزار دلار است. با فرض اینکه ایران خودرو تصمیم دارد نسخه فول آپشن این خودرو را به بازار داخلی عرضه کند و با تجربه‌ای که از قیمت‌گذاری سایر شرکت‌ها داریم، بایستی انتظار داشت که قیمت هایما 8S در بازه یک میلیارد تومان قرار گیرد.

در بازار کشور ما رقبای بسیاری در این بازه قیمتی حضور دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فونیکس تیگو 7 پرو، کی ام سی K7، دیگنیتی پرایم و لاماری ایما اشاره کرد. از این رو هایما 8 اس رقبای بسیاری را پیش روی خود می‌بیند که غلبه بر تمامی آن‌ها به طور همزمان دشوار است. هایما 8 اس پیشرانه سرحال‌تری نسبت به رقبا دارد و طراحی خارجی آن نیز مقبول تلقی می‌شود، اما ورود دیرهنگام به بازار، شرایط دشواری را برای این خودرو رقم خواهد زد؛ آن‌هم در زمانی که مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور سهم قابل توجهی از این بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند.

علاوه بر آن رقبایی که اندکی پیش از آن‌ها نام بردیم، هم ‌اکنون در بازار حضور دارند اما هنوز شرایط ثبت نام هایما 8S از سوی ایران خودرو اعلام نشده است. بنابر اخباری که از این گروه صنعتی به گوش می‌رسد، قرار بوده تا تولید انبوه این خودرو از مهرماه سال جاری در ایران خودرو خراسان آغاز شود؛ بنابراین در بهترین حالت می‌توان گفت که زمستان 1401، زمان ورود هایما 8S به ایران خواهد بود. ایران خودرو با تکیه‌بر تیراژ بالای تولید و قیمت‌گذاری رقابتی می‌تواند سهم مناسبی از بازار کراس‌اوورهای چینی در محدوده قیمتی یک میلیارد تومان را به خود اختصاص دهد.

نقد و بررسی خودرو هایما 8S

جمع بندی

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که هایما 8 اس یک کراس اوور جذاب چینی محسوب می‌شود که ضمن برخورداری از امکانات متنوع، در مقایسه با سایر رقبا از توانایی‌های حرکتی قابل توجهی نیز برخوردار است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، هایما 8S در رنج قیمتی خود باید با رقبای متعددی دست و پنجه نرم کند اما به نظر می‌رسد که در این بین گستردگی مراکز خدمات شرکت ایران خودرو و محبوبیت برند هایما در ایران می‌تواند در کنار سایر مزایای این کراس اوور چینی، یک برگ برنده برای هایما 8S باشد. حال باید دید زمان عرضه این خودرو به بازار کشور، چه تغییراتی در شرایط عرضه، امکانات یا رنج قیمتی آن ایجاد می‌شود!

در پایان این مطلب بهتر است به خدمات اجاره خودرو ناواران اشاره کنیم، چرا که این شرکت سبک جدیدی از کرایه خودرو را در ایران آغاز کرده است. ناواران اتومبیل‌های خود را تنها با ودیعه نقدی در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد، از این رو برای اجاره خودرو در تهران و دیگر شهرها نیازی به پروسه‌های پیچیده اعتبار سنجی، ارائه چک یا سفته نخواهید داشت. با استفاده از خدمات اجاره ماشین ناواران می‌توانید در هرکدام از شهرهای بزرگ ایران و بدون نیاز به چک یا سفته، خودرو مطلوب‌تان را اجاره کنید. اگر می‌خواهید برای کرایه خودرو اقدام کنید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی اینجا کلیک کنید یا از طریق شماره تلفن‌های 44666294-021 و 44668961-021 با تیم پشتیبانی ناواران در ارتباط باشید.


نقد و بررسی خودروبررسی خودرومعرفی خودرو جدیدنقد خودرونقد خودرو جديدماشین جدیدخودرو جدید ایران خودرو