معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو
آخرین بروزرسانی در تاریخ 11 مرداد 1401

ایران خودرو به عنوان مطرح‌ترین خودروساز کشور سبد محصولات نسبتا کاملی دارد، اما اگر دقت کرده باشید جای خالی خودروهای شاسی‌بلند در بین محصولات این شرکت کاملا حس می‌شود. در سال‌های اخیر ایران خودرو، محصولاتی نظیر سوزوکی گرند ویتارا، هایما، رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ را در این کلاس به بازار عرضه کرده است، اما به جز ویتارا و تا حدودی هایما سایر شاسی‌بلندهای این شرکت نتوانستند آن جایگاهی را که مد نظرشان بود را در بازار به دست آورند. بر طبق همین تجربه‌ها، ایران خودرو تصمیم گرفت تا یک کراس اوور بومی به نام ری‌را را به سبد محصولات خود اضافه کند تا از قافله عظیم فروشندگان خودروهای شاسی‌بلند باز نماند.

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

نسخه اولیه ری‌را

چندی پیش، پس از حاشیه‌های فراوان سرانجام این کراس اوور جدید با حضور اصحاب رسانه رونمایی شد. گرچه ری‌را رونمایی شده صرفا یک نسخه اولیه و غیر نهایی بود، اما در نگاه نخست به خوبی جلوه یک خودروی مدرن را داشت و می‌توان به موفقیت آن در بازار امید زیادی بست. بدون شک نقد و بررسی جامع خودروی ری‌را را پس از ورود این خودرو به بازار و کسب تجربه رانندگی با آن می‌توان نوشت، اما در این مقاله از مجله سایت اجاره خودرو ناواران می‌خواهیم با اتکا به اطلاعات و تصاویر موجود به یک بررسی اجمالی از این خودرو بپردازیم؛ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

معرفی ری‌را

بر عکس پروژه‌های قبلی ایران خودرو که اکثرا فیس‌لیفت‌هایی جزئی یا اساسی از یک محصول آماده در بازار بودند و البته اکثر آن‌ها نیز روی پلتفرم پژو ۴۰۵ بنا شده‌اند، ری‌را خودرویی است که با شناخت کامل از نیاز بازار، توسعه پیدا کرده و طراحی شده است. همه ما از اشتیاق روز افزون بازار به خودروهای شاسی‌بلند خبر داریم و اگر نگاهی به فروشندگان و تولیدکنندگان مطرح خودرو در بازار مانند مدیران خودرو و بهمن موتور بیندازید متوجه انبوهی از شاسی بلندهای بزرگ و کوچک با قیمت‌های مختلف در سبد محصولاتی آن‌ها خواهید شد.

ایران خودرو بدون شک نمی‌توانست این بخش از بازار را نادیده بگیرد و به همین دلیل پروژه‌ای با نام K125 را آغاز کرد که در نهایت به تولد خودروی ری‌را منجر شد. نام ری‌را نیز نامی با مصمم و ایرانی است که به گفته برخی منابع، ریشه آن به گویش مازندرانی و شمال کشور عزیزمان باز می‌گردد. ایران خودرو نسخه‌ اولیه این محصول جدید را سرانجام در هشتم تیر ماه ۱۴۰۱ معرفی کرد و خبرنگاران توانستند از نزدیک این خودرو را ملاقات کنند. 

بر عکس دنا و سورن که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ هستند، خودروی ری‌را روی پلتفرم مشترک با نسل نخست پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است. این پلتفرم با نام PF1 شناخته می‌شود، اما ایران خودرو پلتفرم را ارتقا داده و نام IKP1 را روی آن گذاشته است. این پلتفرم پیش از این نیز در خودروی تارا مورد استفاده قرار گرفته است، پس می‌توان امیدوار بود که ایران خودرو جوانب لازم را قبلا سنجیده باشد! ری‌را به وضوح ابعادی جمع‌وجور و کوچک دارد و می‌توانید سایز آن را با پژو ۲۰۰۸ مقایسه کنید.

گرچه ایران خودرو می‌توانست ری‌را را به عنوان شاسی بلندی بزرگ‌تر نظیر سوزوکی ویتارا طراحی و معرفی کند، اما به نظر می‌رسد که ترجیح داد تا این خودرو را در کلاسی تولید کند که این روزها خواهان بیشتری دارد و از طرفی با این اقدام خلأ نبود ۲۰۰۸ و کپچر نیز جبران شود. 

 

بررسی طراحی ری‌را

 

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

طراحی نمای خارجی

ری‌را طرحی به‌غایت مدرن و جذابی دارد و حقیقتا باید آن را یک سر و گردن بالاتر از دیگر خودروهای رونمایی شده توسط سازنده دانست. گرچه تارا نیز از منظر طراحی خودرویی مدرن و خوش ترکیب است، اما ایران خودرو طراحی ظاهری خود را در ری‌را به بلوغ رسانده است. خودرو در نمای جانبی روند محبوبی را که امروزه توسط بسیاری از خودروسازان اجرا می‌شود را دنبال می‌کند. به این ترتیب که چراغ‌های روشنایی در روز به شکل نواری و نازکی در بالای کاپوت قرار دارند و چراغ‌های اصلی درون سپر کار گذاشته شده‌اند.

این سبک طراحی هم در خودروهای چینی مانند چری X22 جدید و هم در خودروهای مطرح جهانی مانند نیسان جوک و هیوندای کنا نیز دیده می‌شود. چراغ‌های بالایی با سه ردیف دیود نوری حالتی خشن دارند و سپر نیز عضلانی و اسپرت طراحی شده است. در پایین سپر جلو نیز دو مه شکن قرار دارند. سیاه رنگ بودن بخش پایینی سپر نیز هم از نظر کاربردی و هم از نظر زیبایی یک نکته مثبت است. 


معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

در نمای جانبی می‌توان رگه‌هایی از طراحی پژو ۲۰۰۸ و اوپل موکا را در طراحی ری‌را مشاهده کرد. خط شانه‌ای، نسبتا بالا است که نمایی اسپرت و عضلانی را ایجاد می‌کند، اما درعوض پنجره‌های جانبی کوچک‌تر شده‌اند که  تاریکی کابین و احساس تنگی برای سرنشینان عقب را به همراه خواهد داشت! البته از این نظر بی‌شک ری‌را در وضعیتی بهتر از تویوتا C-HR است. رینگ‌های اسپرت خودرو نیز طراحی زیبایی دارند و به‌نوعی از محصولات دی اس الهام گرفته‌ شده‌اند؛ البته نمی‌دانیم آیا در نسخه نهایی و تولید انبوه نیز این رینگ‌ها زیر خودرو خواهد بود یا سازنده از رینگ‌های دیگری استفاده خواهد کرد. یک نکته مثبت برای این خودرو هم اینکه برخلاف خیلی از خودروهای وطنی، رینگ‌های این خودرو کوچک نیستند و با ابعاد اتومبیل همخوانی دارند. 

 

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

 

به نمای عقب که می‌رسیم همچنان پلتفرم پژو ۲۰۰۸ خود را نشان می‌دهد، اما ری‌را در طراحی چراغ‌ها شخصیت مخصوص خود را دارد و یک خودروی تقلیدی نیست. ایران خودرو نیز پس از تارا به جمع خودروسازانی پیوسته است که از لایت‌بار در بخش عقبی خودرو استفاده می‌کنند ولی ری‌را فاقد لایت‌بار است و در عوض از چراغ‌هایی کشیده و زیبا با فناوری LED در عقب استفاده می‌کند. در انتها نیز باید به دو خروجی اگزوز در پایین سپر و سقف مشکی رنگ خودرو اشاره کرد.  

 

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

طراحی داخلی ری‌را

درون کابین ری‌را نیز طراحی بسیار مدرنی را شاهد هستیم و بدون اغراق می‌توان آن را بهترین طراحی داخلی انجام شده توسط ایران خودرو دانست. در بالای داشبورد دو عدد نمایشگر وجود دارد که یکی از آن‌ها نقش پشت آمپر دیجیتالی و دیگری نقش سیستم مالتی مدیا یا اینفوتیمنت را بازی می‌کند. خروجی‌های سیستم تهویه و کنترلرهای مربوط به آن نیز در پایین جاگرفته‌اند و طراحی خوبی دارند. در این میان نبود سیستم تهویه دوگانه را باید یک نقطه ضعف برای محصول جدید ایران خودرو دانست. 

روی پنل موجود در کنسول میانی نیز دسته‌دنده جوی استیکی و کلید روشن و خاموش کردن خودرو قرار دارد. دو جالیوانی در این بخش پیش‌بینی شده‌اند و یک محفظه برای قرار دادن اشیا در این بخش وجود دارد. غربیلک فرمان ری‌را از نوع دوشاخه و با روکش چرمی است که روی آن کلیدهای کنترلی نیز به چشم می‌خورند. مطمئن نیستیم که آیا این خودرو با همین طرح فرمان به خط تولید می‌رود یا طرح دیگری برای آن در نظر گرفته خواهد شد؛ چون غربیلک‌های دو شاخه محبوبیتی به اندازه طرح‌های سه شاخه ندارند. 

در بخش فضای داخلی نیز در همان حدود پژو ۲۰۰۸ فضا ارائه می‌دهد گرچه ممکن است فاصله محوری خودرو کمی با پژو تفاوت داشته باشد، اما اختلاف بین دو خودرو با توجه به پلتفرم مشترک زیاد نخواهد بود. 

 

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

مشخصات فنی ری‌را

از آنجایی که ری‌را روی پلتفرم پژو ساخته شده است پس باید انتظار حضور کمپانی پژو در بخش فنی را نیز داشته باشیم. به گفته سازنده، این خودرو در نسخه‌های مختلفی به بازار عرضه خواهد شد. نسخه پایه آن در زیر کاپوا از موتور TU5 پلاس استفاده می‌کند. این موتور همان موتور مورد استفاده در پژو ۳۰۱ است و آن را باید نسخه ارتقا یافته و بروز از موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنج دانست. این موتور ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی آن از طریق یک گیربکس ۶ سرعته خودکار به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. عرضه ری‌را با این موتور دارای این مزیت است که خودرو از نظر فنی با محصولات بسیاری در بازار اشتراک دارد و خریداران نگران تأمین قطعات موتور نخواهند بود. 

نسخه‌ قوی‌تر این محصول جدید، از موتور ۱.۷ لیتری TC7 استفاده می‌کند. این موتور نسخه‌ای تقویت‌شده از موتور EF7 توربو است که ایران خودرو قدرت آن را به ۱۶۷ اسب بخار و گشتاور آن را نیز به ۲۴۵ نیوتن متر افزایش داده است. این نسخه نیز به همراه گیربکس ۶ دنده خودکار به بازار عرضه می‌شود. لازم است اشاره کنیم که گیربکس اتوماتیک ری‌را با گیربکس مورد استفاده در دنا توربو یکسان است و در همه نسخه‌های آن نیروی موتور را به چرخ جلو انتقال می‌دهد. گرچه نبود سیستم چهارچرخ محرک در ری‌را یک نکته منفی است، اما در نظر داشته باشید که سایر رقبای این خودرو در بازار نیز همگی دیفرانسیل جلو هستند و توانایی آفرودی ندارند!

اگرچه ایران خودرو هنوز به طور رسمی چیزی در مورد عملکرد فنی ری‌را نظیر شتاب، سرعت و مصرف سخت اعلام نکرده است، اما به توجه به مشخصات فنی که تا کنون اعلام شده، می‌توان شتاب صفر تا صد کیلومتری بین ۸.۵ تا ۹.۵ ثانیه برای مدل قوی TC7 و شتابی در حدود 11 ثانیه برای مدل ۱.۶ لیتری ۱۱۳ اسب بخاری تصور کرد. مصرف سوخت ری‌را نیز باید چیزی در حدود ۷.۵ لیتر در سیکل ترکیبی باشد. حداکثر سرعت این خودرو نیز گرچه اعلام نشده است، اما عددی بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برای خودرویی با این مشخصات فنی منطقی است به شرطی که سازنده از محدود کننده سرعت الکترونیکی استفاده نکند!

 

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

آپشن‌ها و امکانات رفاهی ری‌را

ری‌را بر اساس گفته‌ها در سه تیپ به بازار عرضه خواهد شد که البته جزییات آن‌ها توسط سازنده در زمان عرضه منتشر می‌شود. تا اینجای کار می‌دانیم که این محصول جدید در فول‌ترین نسخه به امکاناتی همچون ترمز پارک برقی، سامانه اتوهلد، فرمان برقی، کلیدهای کنترل روی غربیلک فرمان، شارژر بیسیم تلفن همراه، اتولایت، دیلایت، برف‌پاک‌کن خودکار، سیستم مالتی مدیا مجهز به نمایشگر لمسی، نشان دهنده‌های دیجیتالی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو و سیستم هشدار فشار باد تایرها مجهز است. در بخش ایمنی نیز امکانات ری‌را شامل ۶ عدد ایربگ می‌شود که از این خودرو را در موقعیت خوبی قرار می‌دهد. 

 

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

قیمت و زمان عرضه به بازار

زمان عرضه رسمی این خودرو به بازار و زمان دقیق شروع فروش ری‌را نیز هنوز مشخص نیست. قیمت ری‌را نیز اعلام نشده است، اما به احتمال زیاد این خودرو در بازار رقبایی همانند چری X33، چری X22 پرو، هایما S5 و جک S3 خواهد داشت. با توجه به چنین رقبایی، قیمت این خودرو نیز در بازه قیمتی همین محصولات خواهد بود. در بازار دست دوم نیز کراس‌اوور جدید ایران خودرو باید با رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ و مدل‌های اولیه سانگ یانگ تیوولی رقابت می‌کند.

 

معرفی خودرو ری‌را کراس اوور جدید ایران خودرو

جمع بندی

بازار ایران تشنه خودروهای جدید است و همین می‌تواند به این خودرو برای پیدا کردن مشتریان خود کمک کند. از سویی مشتریان ایرانی نیز این روزها مانند سایر بازارهای جهانی از خودروهای سواری به سمت شاسی‌بلندهای کوچک حرکت می‌کنند و خودروسازان نیز برای برآورده کردن این نیاز انبوهی از این خودروها را تولید می‌کنند. ری‌را در چنین شرایطی وارد بازار می‌شود و سازنده از پتانسیل بازار برای این خودرو می‌تواند اطمینان خوبی داشته باشد. 

به طور کلی این خودرو نمره بالایی در طراحی دریافت می‌کند. در بخش فنی نیز گرچه در نسخه پایه مشخصات قابل توجهی دیده نمی‌شود، اما می‌تواند نیاز بسیاری از خریداران را برآورده کند و البته در نظر داشته باشید که رقبای ری‌را نیز هیچ‌یک خودروهایی اسپرت و قوی نیستند. در نسخه توربو، این خودرو برگ برنده خود یعنی موتور قوی را نیز به رخ رقبا می‌کشد و این منوط به این مسئله است که ایران خودرو موتور را باکیفیت و قابلیت اطمینان بالایی تولید کند. 

 در پایان لازم است اشاره کنیم که ناواران به عنوان یکی از برترین شرکت‌های اجاره خودرو در کشور، امکان کرایه جدیدترین محصولات بازار همچون فیدلیتی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. چنانچه شما هم قصد اجاره خودرو را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط و لیست قیمت‌ها اینجا کلیک کنید یا از طریق شماره تلفن‌های 44666294-021 و 44668961-021 با تیم پشتیبانی ناواران در ارتباط باشید و برای اجاره خودرو اقدام کنید.


ایران خودروخودرو جدیدکراس اوورری راشلسی بلند