معرفی کامل فرودگاه مهرآباد | معرفی کامل و بهترین دسترسی به فرودگاه
آخرین بروزرسانی در تاریخ 23 اسفند 1401

فرودگاه مهرآباد تهران پنجمین فرودگاهی است که در ایران ساخته شده و سالانه میزبان 18 میلیون مسافر داخلی است. این فرودگاه تا قبل از بهره برداری از فرودگاه امام خمینی، هم شامل پروازهای داخلی و هم خارجی بود؛ اما با تاسیس فرودگاه امام و انتقال پروازهای خارجی به این مجموعه، ظرفیت بیشتری برای پروازهای داخلی در مهرآباد باز شد و از این فرودگاه تنها برای پروازهای داخلی و حج استفاده می‌شود.

تاریخچه فرودگاه مهرآباد تهران


فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، اولین فرودگاه ساخته شده در تهران است که در منطقه‌ای به نام حسین آباد تاسیس شد. این منطقه در زمان قاجار، به عنوان مهریه به عصمت‌الدوله بخشیده شد و پس از آن مهرآباد نام گرفت.

در سال 1317 فرودگاه مهرآباد با 20 فروند هواپیما و با خلبان‌هایی که توسط امریکا آموزش دیده بودند، شروع به فعالیت کرد. در سال 1325 نیز اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به امریکا اعزام شدند و پس از اتمام دوره آموزشی در سال 1328، ارتش نیروی هوایی عملیات پروازی را در فرودگاه مهرآباد آغاز کرد. در سال 1335 اولین ترمینال این فرودگاه به بهره برداری رسید و از آن روز تا زمان تاسیس فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد مسئول تمام پروازهای مسافری و باری خارجی و داخلی تهران بود.

دسترسی به فرودگاه مهرآباد تهران


فرودگاه مهرآباد در بخش غربی شهر تهران، در منطقه 9 و میدان آزادی قرار دارد. برای رسیدن به فرودگاه می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از مترو برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد


دو ایستگاه انتهایی خط 4 متروی تهران به فرودگاه مهرآباد تعلق دارد و شما می‌توانید از هرجای تهران خود را به این خط برسانید. آخرین ایستگاه این خط بین ترمینال‌های 4 و 6 و ایستگاه قبل از آن برای ترمینال‌های 1 و 2 است.

استفاده از اتوبوس برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد


یکی دیگر از کم‌هزینه‌ترین روش‌های رسیدن به فرودگاه مهرآباد استفاده از اتوبوس است. در حال حاضر هم اتوبوس‌های BRT و هم اتوبوس‌های خطی از مبدا میدان ونک، مسافران را به مقصد فرودگاه می‌رساند.

استفاده از تاکسی برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد


اگر تحمل شلوغی مترو و اتوبوس برای شما سخت است؛ می‌توانید از تاکسی‌های تلفنی یا آژانس برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنید. همچنین تاکسی‌هایی در داخل فرودگاه وجود دارند که شما را از فرودگاه به مقصد موردنظرتان می‌رسانند.

استفاده از خودرو شخصی برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد


در صورتی که تمایلی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ندارید می‌توانید با خودرو شخصی خود به فرودگاه بروید و ماشین خود را در پارکینگ فرودگاه پارک نمایید و به هنگام بازگشت از سفر با خودروی خود به منزل برگردید. هزینه پارکینگ به صورت شبانه روزی محاسبه می‌شود.

استفاده از خودرو اجاره‌ای برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد


یکی دیگر از راه‌های رسیدن، اجاره خودرو در فرودگاه مهرآباد است. شما می‌توانید خودرو خود را درب منزل دریافت کنید و در هر ساعت از شبانه روز به فرودگاه بروید و در فرودگاه نیز خودرو را تحویل دهید و دیگر لازم نیست نگران امنیت خودرو و هزینه‌های پارکینگ در طول مدت سفر خود باشید. همچنین اگر مسافر ورودی به مهرآباد هستید، می‌توانید در فرودگاه ماشین اجاره خود را از شرکت ناواران دریافت و به هر مقصدی که می‌خواهید بروید.

ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد


فرودگاه مهرآباد 6 ترمینال مجزا دارد که اشتباه کردن در آن‌ها می‌تواند منجر به از دست دادن پرواز شما شود. درواقع این ترمینال‌ها بر اساس پروازهای خروجی و ورودی ایرلاین‌ها مختلف از یکدیگر متمایز شده‌اند. از میان حدود 35 شرکت هواپیمایی فعال و غیرفعال در ایران، 15 ایرلاین به صورت فعالانه از باندهای فرودگاه مهرآباد استفاده می‌کنند. در ادامه به تفکیک ترمینال‌ها بر اساس پروازهای فعال در آن‌ها می‌پردازیم.

ترمینال شماره 1 فرودگاه مهرآباد:


پروازهای ورودی و خروجی هواپیمایی‌های زاگرس، وارش و کیش ایر از طریق ترمینال شماره 1 صورت می‌پذیرد.

جالب توجه است که این ترمینال به عنوان اولین ترمینال فرودگاه مهرآباد، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

ترمینال شماره 2 فرودگاه مهرآباد:


از ترمینال شماره 2 هم برای پروازهای ورودی و هم پروازهای خروجی استفاده می‌شود. پروازهای شرکت‌های کارون (نفت)، ایرتور، ایران ایر، معراج، قشم ایر، زاگرس و کیش در این ترمینال به زمین می‌نشینند و پروازهای شرکت‌های هوایی ایرتور، آتا، ایران‌ایر، قشم ایر، وارش، کارون و معراج این ترمینال را به مقصد سایر شهرها ترک می‌کنند.


ترمینال شماره 3 فرودگاه مهرآباد:


ترمینال شماره 3 مهرآباد مخصوص پروازهای ورودی حج عمره و ورود و خروج پروازهای حج تمتع است.


ترمینال شماره 4 فرودگاه مهرآباد:


ترمینال شماره 4 تنها مخصوص پروازهای خروجی است. هواپیماهای شرکت‌های هوایی ماهان، کاسپین، اترک، تابان و سپاهان فرودگاه را به مقصد سایر شهرهای ایران ترک می‌کنند.

ترمینال شماره 5 فرودگاه مهرآباد:


ترمینال شماره 5 نیز مانند ترمینال شماره 3 مخصوص ورود پروازهای حج عمره و ورود و خروج پروازهای حج تمتع است.

ترمینال شماره 6 فرودگاه مهرآباد:


ترمینال شماره 6 مخصوص پروازهای ورودی شرکت‌های هواپیمایی آسمان، تابان، اترک، ماهان، کاسپین، پویا، ساها و سپهران است.

امکانات فرودگاه مهرآباد


فرودگاه مهرآباد مساحتی بالغ بر 150 هزار متر مربع را به ارائه خدمات به مسافران و احداث مراکز و غرفه‌های تجاری اختصاص داده است. در ادامه به برخی از امکانات رفاهی داخل این فرودگاه می‌پردازیم:

بانک و دستگاه خودپرداز در فرودگاه مهرآباد


در فرودگاه مهرآباد، شعب ارزی و ریالی بانک‌های زیادی از جمله بانک ملی ایران، پاسارگاد، انصار، سامان، قوامین و بانک قرض‌الحسنه رسالت وجود دارد. علاوه بر خود شعب، دستگاه‌های عابر بانک تمامی این بانک‌ها در داخل فرودگاه تعبیه شده تا شما برای دریافت وجه نقد و سایر خدمات بانکی مشکلی نداشته باشید.

پارکینگ فرودگاه مهرآباد


در فرودگاه مهرآباد 4 پارکینگ وجود دارد که برای پارک خودرو مسافران و همچنین افرادی که به استقبال مسافران خود می‌آیند تدارک دیده شده است. 3 پارکینگ مسقف با ظرفیت مجموعا 4620 خودرو و یک پارکینگ روباز با ظرفیت 300 خودرو در فرودگاه مهرآباد وجود دارد.

خدمات CIP در فرودگاه مهرآباد


فرودگاه مهرآباد دارای جایگاه تشریفاتی با ظرفیت 150 نفر، در ترمینال شماره 1 است. با رزرو خدمات CIP می‌توانید از امکاناتی نظیر سالن انتظار شیک بیزینس لانژ، اینترنت پر سرعت، اتاق مخصوص سیگار (Smoking Room) و کافی شاپ بهره‌مند شوید. همچنین اگر از این خدمات استفاده کنید تمامی اقدامات پرواز شما، از جمله دریافت کارت پرواز و تحویل بار جدا از سایرین انجام می‌شود و با خودرو های مخصوص به باند پرواز خواهید رفت.

دفاتر رزرو هتل و بلیت هواپیما


در داخل سالن‌های همه ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد، دفاتر متعددی به‌صورت 24 ساعته آماده فروش بلیت و رزرو هتل در شهر مقصد به شما هستند. اگر از پرواز خود جا ماندید به راحتی می‌توانید بلیت‌های لحظه آخری را از این دفاتر خریداری کنید. همچنین با کمک این دفاتر می‌توانید در هتل‌های نزدیک فرودگاه، اتاقی برای اقامت خود در تهران رزرو نمایید.

فروشگاه و رستوران‌های فرودگاه مهرآباد


مانند اکثر فرودگاه‌ها، در داخل فرودگاه مهرآباد نیز رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی وجود دارد که در زمان انتظار پرواز می‌توانید وعده‌های خود را آن جا میل کنید. همچنین فروشگاه‌ها و غرفه‌هایی نیز در فرودگاه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها سوغاتی بخرید.

جمع‌بندی


بی‌تردید فرودگاه مهرآباد یکی از معروف‌ترین فرودگاه‌های ایران است که از سال 1317 فعالیت خود را آغاز کرده و تا امروز یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور باقی مانده است. فرودگاه مهرآباد تهران با 6 ترمینال مجزا، بزرگ‌ترین فرودگاه ایران است که تا قبل تاسیس فرودگاه امام خمینی میزبان پروازهای داخلی و خارجی بوده و پس از سال 1386 و بهره برداری از فرودگاه امام تنها به پروازهای داخلی و حج اختصاص دارد.