داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟
آخرین بروزرسانی در تاریخ 13 مرداد 1401

تسلا یک شرکت خودروسازی آمریکایی است که در سال ۲۰۰۳ توسط دو مهندس به نامه‌های مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ در سن کارلوس کالیفرنیا تأسیس شد. طی سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیر این شرکت باعث شده تا محصولات آن در حال حاضر به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای برقی جهان شناخته شوند.

از آنجایی که بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه شرکت تسلا و همین‌طور زندگی و فعالیت‌های مالک پرحاشیه آن یعنی ایلان ماسک به دست آورند، در این مقاله از سری مقالات مجله سایت اجاره خودرو ناواران قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با داستان موفقیت تسلا آشنا کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

 

 در ادامه می‌خوانید...

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

تاریخچه تسلا

تسلا موتورز نام خود را از یکی از نوابغ و مخترعین قرن نوزدهم یعنی نیکلا تسلا به عاریت گرفته که به خاطر اختراعات و نوآوری‌هایش در حوزه الکترومغناطیس مشهور است. ابرهارد و تارپنینگ در ابتدا رویای ساخت یک ماشین اسپرت کاملاً الکتریکی را داشتند. در سال 2006 آن‌ها از نمونه اولیه تسلا رودستر خود که در سال 2008 وارد تولید شد، رونمایی کردند. با ساختن رودستر، کمپانی TESLA به موفقیتی دست یافت که هیچ شرکتی تا پیش از آن دست پیدا نکرده بود.

آن‌ها یک خودروی کاملاً الکتریکی با مشخصات قابل توجه تولید کردند که می‌توانست نیازهای مصرف کننده را برآورده کند. تمام تلاش‌های قبلی در این زمینه شکست‌خورده بودند، زیرا  شرکت‌ها برای تولید باتری‌هایی که به اندازه کافی قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه‌ باشند را نداشتند.  همچنین خودروهای برقی تا پیش از تسلا فاقد توانایی‌های حرکتی لازم بودند و توانایی آن‌ها به خصوص برای حرکت در جاده‌ها بسیار محدود بود. 

تسلا رودستر این مشکلات را نداشت و می‌توان آن را اولین خودروی برقی که واقعا عملیاتی و قابل استفاده بود دانست. اولین مدل تولید شده در سال 2008 می‌توانست تقریباً 250 مایل را با یک شارژ با شتاب و حداکثر سرعتی قابل مقایسه با بسیاری از خودروهای اسپرت طی کند. تسلا رودستر از باتری لیتیوم یون استاندارد استفاده می‌کرد که در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی روزمره ما نیز استفاده می‌شود و مشتریان می‌توانستند خودرو را با استفاده از یک پریز دیواری استاندارد در منزل خود شارژ کنند. با وجود این برتری‌ها، تسلا رودستر یک محصول قابل رقابت و مطمئن نبود.

در زمان عرضه، قیمت این خودرو کمی بیش از 100000 دلار بود که آن را از دسترسی بسیاری از خریداران خودرو خارج می‌کرد. علاوه‌بر این، یکی از اصلی‌ترین مشکلات این خودرو مدت زمان شارژ مجدد باتری آن بود که به راحتی می‌توانست هر خریداری را از کرده خود پشیمان کند! تسلا رودستر اولیه به زمانی در حدود 24 تا 48 ساعت برای شارژ مجدد باتری با استفاده از پریز خانه استاندارد نیاز داشت که زمان بسیار زیادی برای شارژ محسوب می‌شود.

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

مارتین ابرهارد از موسسان شرکت تسلا

ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا

در اواخر سال 2007 ابرهارد به عنوان مدیرعامل و رئیس فناوری TESLA استعفا داد و به هیئت مشاوران شرکت پیوست. در سال 2008 اعلام شد که او شرکت را ترک کرده است و تنها به عنوان یک سهامدار باقی می‌ماند. تارپنینگ که معاون مهندسی برق، نظارت بر توسعه سیستم‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری برای رودستر بود نیز در سال 2008 شرکت را ترک کرد. اینجا بود که ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل معرفی شد!

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

ایلان ماسک مدیرعامل موفق و جنجالی تسلا

ایلان ماسک در 28 ژوئن 1971 در پرتوریا، آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در دانشگاه پنسیلوانیا به پایان رساند و در رشته فیزیک و اقتصاد مدرک گرفت. در سال 2004، ماسک اولین سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری را در تسلا انجام داد. ماسک در تسلا نقش فعالی در تولید داشت و به توسعه اولین خودروی آن، رودستر کمک کرد.

در سال 2007، ماسک یک کودتا در اتاق هیئت مدیره در تسلا انجام داد و ابتدا ابرهارد را از صندلی مدیر عامل خود و سپس به طور کامل از هیئت مدیره و مجموعه‌های اجرایی شرکت برکنار کرد. در سال 2008، با بحران مالی که به طور جدی گزینه‌های او را محدود کرد، ماسک شخصاً تسلا را از ورشکستگی نجات داد. ماسک 40 میلیون دلار در تسلا سرمایه‌گذاری کرد و 40 میلیون دلار بیشتر به شرکت وام داد و تصادفاً در همان سال به عنوان مدیرعامل این شرکت نیز منصوب شد. با توجه به اهداف ماسک برای کمپانی Tesla، او چشم به تولید 20 میلیون دستگاه خودرو تا سال 2030 دارد و امیدوار است.

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

استراتژی تسلا

خط تولید خودروهای تسلا در فرمونت کالیفرنیا، برلین آلمان و گیگافکتوری در شانگهای چین قرار دارد. تسلا برای دستیابی به هدف خود برای داشتن ایمن‌ترین کارخانه‌ جهان، رویکردی بسیار پویا و ابتکاری در زمینه ایمنی اتخاذ کرده است و کارکنان تولید را ملزم می‌کند تا قبل از ورود به کارخانه در یک برنامه آموزشی چند روزه شرکت کنند. در این برنامه TESLA با ارائه آموزش در حین کار و پیگیری عملکرد روزانه سعی می‌کند تا هم سرعت تولید و هم استانداردهای خود را ارتقا دهد. نتیجه چنین کاری این است که نرخ ایمنی تسلا با وجود افزایش تیراژ تولید محصول همچنان روند افزایشی دارد.

برای ایجاد یک اکوسیستم انرژی پایدار، تسلا مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از فناوری‌هایی نظیر Powerwall، Powerpack و Solar Roof را تولید می‌کند که به صاحبان خانه، مشاغل و شرکت‌های برق امکان می‌دهد تولید، ذخیره و مصرف انرژی تجدیدپذیر را مدیریت کنند. تسلا تحولات زیادی نیز در روند تولید باتری ایجاد کرده است؛ این ابرشرکت آمریکایی با تولید کردن سلول باتری در داخل خود شرکت، باتری‌های خود را با حجم مورد نیاز خود تولید می‌کند و در عین حال هزاران هزار شغل نیز در ایالات متحده ایجاد کرده است.

 تسلا همچنین از پیشگامان توسعه زیرساخت خودروهای برقی است به طوری که ایستگاه‌هایی به نام سوپرشارژر را در ایالات متحده و اروپا ساخته است که برای شارژ سریع باتری‌ها و بدون هزینه اضافی برای مالکان طراحی شده‌اند. 

در سال 2012 تسلا اولین ایستگاه سوپرشارژر را افتتاح کرد. این پروژه با افتتاح شش ایستگاه سوپرشارژر در کالیفرنیا آغاز شد و تاکنون به بیش از 1000 عدد در سراسر جهان گسترش یافته است. این ایستگاه‌ها، شارژ رایگان را به صاحبان تسلا ارائه می‌کنند که بسیار سریع‌تر از استفاده از یک پریز خانگی است.

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

اهمیت خودروهای برقی

برای اینکه به اهمیت کار تسلا در زمینه خودروهای برقی پی ببرید باید بدانید که تا پیش از این شرکت، بشر فاصله زیادی با عملی شدن ایده خودروهای تمام برقی و خودروهای خودران داشت. در گذشته نزدیک‌ترین خودروها به خودروهای برقی، محصولاتی همچون تویوتا پریوس در بازار خودروهای اقتصادی و فیسکر کارما در بازار خودروهای گران‌قیمت بودند.

با این وجود هر دو این خودروها همچنان برای بخش اعظمی از حرکت خود به موتور درون‌سوز وابسته بودند و سیستم هیبریدی آن‌ها گرچه کم اما همچنان آلایندگی ایجاد می‌کرد. اصلی‌ترین دلیل این مسئله ضعف فناوری در توسعه باتری‌هایی بود که بتوانند برد لازم برای بی‌نیاز شدن از پیشرانه درون‌سوز را فراهم کنند. تسلا با سرمایه‌گذاری صحیح نه تنها مشکل باتری‌ها را حل کرد بلکه برای تولید انبوه و در دسترس قرار دادن هرچه بیشتر خودروهای برقی نیز پیش‌قدم شد. 

در سال 2015، تسلا خط تولید مدل X را به عنوان یکی از ایمن‌ترین، سریع‌ترین و تواناترین وسایل نقلیه برقی جهان گسترش داد؛ بهتر است بدانید که تسلا مدل X در همان سال توانست در هر دسته از بررسی‌های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) 5 ستاره ایمنی را کسب کند.

 

خودروهای مشهور تسلا

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

خودرو برقی تسلا مدل 3

تسلا مدل 3

تسلا مدل ۳ ارزان‌ترین خودروی تسلا است. این سدان الکتریکی در دو نسخه تک و دو موتوره به بازار عرضه شده است و مدل پایه‌ آن توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در عرض کم‌تر از ۶ ثانیه را دارد. نسخه‌های دو موتوره این خودرو که برد بیشتری هم دارند می‌توانند در کم‌تر ۴.۵ ثانیه سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برسانند و شعاع حرکتی بیش از ۵۵۰ کیلومتر را دارند. با قیمت پایه‌ای زیر ۴۰ هزار دلار، تسلا ۳ را باید بهترین مدل تسلا از نظر قابل دسترس بودن برای اقشار مختلف دانست. 

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

خودرو برقی تسلا مدل S

تسلا مدل S

تسلا مدل S معروف‌ترین و البته اولین مدل مدرن تسلا است و این خودرو را باید بزرگ‌ترین تحول دهه‌های اخیر در صنعت خودروهای برقی دانست. این سدان که رقیب خودروهایی همچون بی ام و سری ۶ و پورشه پانامرا است می‌تواند در نسخه‌های Long Range Plus در کم‌تر از ۴ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر بر ساعت برساند و به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این مدل با شعاع حرکتی ۶۴۷ کیلومتر می‌تواند با خودروهای بنزینی رقابت کند. در مدل پرفورمنس، تسلا مدل S توانایی دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۲.۵ ثانیه را دارد که آن را تبدیل به سدانی با قابلیت خودروهای سوپر اسپرت می‌کند. 

گران قیمت‌ترین نسخه تسلا مدل S با نام Plaid شناخته می‌شود و با قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار و بردی نزدیک ۸۰۰ کیلومتر یک ابر خودرو با آلایندگی صفر است!

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

خودرو برقی تسلا مدل X

تسلا مدل X

زمانی که تسلا از ایده خود برای تولید خودروی شاسی‌بلند پرده برداشت بسیاری نسبت به موفقیت چنین خودرویی تردید داشتند؛ اما تسلا در سال ۲۰۱۵ با معرفی این خودرو آن هم با  ظاهری بسیار خاص و درهایی که به سمت بالا باز می‌شوند توانست شاسی بلند خود را در کانون توجهات قرار دهد.

تسلا مدل X تنها در نسخه‌های دو موتوره عرضه می‌شود و قوی‌ترین مدل آن یعنی نسخه پرفورمنس با شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت کم‌تر از ۳ ثانیه یک ابرخودروی واقعی است. جالب است بدانید که این ابر خودرو با چنین شتاب و توانایی حرکتی می‌تواند ۷ سرنشین را نیز در ۳ ردیف صندلی حمل کند. بیشترین شعاع حرکتی تسلا مدل X در نسخه Long Range Plus به ۵۹۷ کیلومتر می‌رسد. 

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

خودرو برقی تسلا مدل Y

تسلا مدل Y

جدیدترین محصول تسلا در بازار با نام تسلا مدل Y شناخته می‌شود. تسلا این را به عنوان نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر از تسلا X معرفی کرد تا مشتریان بیشتری بتوانند لذت سواری با یک تسلای شاسی بلند را تجربه کنند. تسلا مدل Y در بخش فنی شباهت زیادی با مدل ۳ دارد و در دو نسخه برد بلند و پرفورمنس به بازار عرضه می‌شود. برد مدل اول ۵۲۵ کیلومتر و شتاب آن کم‌تر از ۴ ثانیه است.

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

تسلا در سال‌های اخیر

در سال‌های اخیر تسلا تمرکز خود را روی توسعه زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی و حتی توسعه فناوری‌های مربوط به انرژی‌های پاک گذاشته است. تسلا امروز نه تنها موفق‌ترین سازنده خودروهای برقی است بلکه تقریبا تمامی خودروسازانی که به دنبال تولید خودروی برقی هستند تسلا را به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود می‌بینند و همیشه محصولات خود را با مدل‌های تسلا مقایسه می‌کنند.

بازه خودروسازانی که سعی دارند محصولاتی برای رقابت با خودروهای تسلا تولید کنند از گریت وال چین تا مرسدس بنز و جگوار را شامل می‌شود. تسلا به نوعی امروزه توانسته خود را به عنوان یک معیار سنجش برای مقایسه خودروهای برقی با یکدیگر تبدیل کند. 

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

برنامه‌های آینده

تسلا برنامه‌هایی برای گسترش بازار خود دارد و به همین منظور دو محصول را در آینده روانه بازار خواهد کرد. محصول اول کامیون تسلا است که می‌تواند دنیای خودروهای سنگین را نیز دستخوش تحول کند و مدل دوم یک ابرخودرو به نام تسلا رودستر است. تسلا رودستر جدید به گفته این خودروساز می‌تواند در کم‌تر از ۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. چنین چیزی می‌تواند در صورت عملی شدن، هایپرخودروهای میلیون دلاری را با چالش زیادی مواجه کند. هنوز قیمت نهایی مدل رودستر جدید و زمان تحویل آن به مشتریان مشخص نشده است. 

با توجه به بلندپروازی ایلان ماسک باید در آینده انتظار سورپرایزهای بیشتری از سوی تسلا را نیز داشته باشیم و این خودروساز نوپا حالا حالاها قرار است غول‌های باسابقه و قدیمی را به چالش بکشد. 

 

داستان موفقیت تسلا / چگونه تسلا به بزرگ‌ترین کمپانی تولید خودروهای برقی تبدیل شد؟

جمع بندی نهایی

تسلا را باید موفق‌ترین و برترین سازنده خودروهای برقی در دنیا دانست. این خودروساز با موفقیت خود و محصولات چشمگیری که تولید کرد توانست بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا را نه تنها به چالش بکشد، بلکه آن‌ها را مجبور به تغییر روند و برنامه‌هایشان کرده و به دنبال خود بکشاند. باید اعتراف کرد که اگر تسلا و کارهای بزرگ ایلان ماسک نبود، برای سایر خودروسازان امکان نداشت به این زودی‌ها به سمت تولید خودروهای تمام برقی بروند. 

تسلا در آینده پا را از خیابان‌ها فراتر گذاشته و وارد خانه‌هایمان نیز خواهد شد و فناوری‌های نوآورانه این شرکت را در جنبه‌های دیگر زندگی‌مان خواهیم دید. البته کمک بزرگ تسلا به کاهش آلایندگی در کره زمین تأثیر طولانی مدت دیگری نیز خواهد داشت که نسل‌های آینده از اثرات آن بهره خواهند برد.