آشنایی با پرفروش‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران
آخرین بروزرسانی در تاریخ 25 اردیبهشت 1401

خودروهای شاسی بلند در سال‌های اخیر بسیار محبوب ظاهر شده‌اند و بیش‌تر از ساير کلاس‌های خودرويي در بازار جهانی طرفدار دارند. بازار کشور ما هم از اين موضوع مستثني نيست و اين روزها اکثر خريداران ايراني ترجيح مي‌دهند تا به سراغ خودروهای بلندقامت بروند، اما بهترين خودروهای شاسی بلند بازار ايران کدامند؟ با مجله خودرو ناواران همراه شويد تا درباره محبوب‌ترين خودروهاي شاسی بلند و بهترین کراس اوور های بازار ایران بيشتر بدانيد.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

پرفروش‌ ترين خودروهای شاسی بلند بازار ایران

به طور معمول آمار فروش بالا يک خودرو در بازار نشان‌دهنده ويژگي‌های مثبت برجسته آن است و از اين‌رو بسیاری از مشتريان، عناويني مثل بهترين کراس اوور بازار ايران، برترين شاسی بلند مونتاژی و... را در بين اين خودروهای پرفروش جست‌وجو مي‌کنند و تمایل دارند که شاسی بلند مورد نظرشان را از میان چنین خودروهایی انتخاب کنند. اگر مي‌خواهيد با رمز و راز موفقيت اين خودروهای شاسی بلند و چگونگي تسخير قلب مشتريان توسط آنها آشنا شويد، مطالعه اين ليست جذاب را از دست ندهيد.

شاسی بلند تويوتا لندکروزر

تويوتا لندکروزر به‌عنوان يکي از پرافتخارترين خودروهای شاسی بلند بازار جهانی شناخته مي‌شود و نياز چنداني به معرفي ندارد. آخرين نسل اين خودرو که در بازار ايران موجود است، نسل پنجم لندکروزر است که با کد اتاق J200 شناخته می‌شود و در بازار به تويوتا لندکروزر اتاق 200 مشهور است.

اگر بخواهيم راجع به مشخصات تويوتا لندکروزر فیس‌لیفت (مدل‌های 2012 و 2013) صحبت کنيم بايد بگوييم که اين خودرو در دو تيپ GX.R و VX.R وارد بازار کشور ما شده است که البته اکثر نسخه‌هاي موجود از تيپ GX.R (شش سيلندر) هستند و نسخه VX.R (هشت سيلندر) در تعداد بسیار محدودي وارد شده است. تويوتا لندکروزر GX.R از يک پيشرانه شش سيلندر 4 ليتري تنفس طبيعي با حداکثر قدرت 271 اسب بخار و حداکثر گشتاور 385 نيوتن‌متر بهره مي‌برد که اين پيشرانه با اتصال به يک گيربکس 5 سرعته اتوماتيک، نيروي خود را به هر دو محور اين شاسی بلند درشت‌هيکل ژاپني انتقال مي‌دهد. مصرف سوخت ترکيبي و شتاب صفرتا صد تويوتا لندکروزر نيز به‌ترتيب برابر با 13.4 ليتر در صد کيلومتر و حدود 11 ثانيه است.

ليست امکانات تويوتا لندکروز نسبت به قيمت خودرو چندان بلند بالا نيست و در فول‌ترين حالت شامل مواردي مثل کي‌لس استارتر، سانروف، کروز کنترل، چراغ جلو زنون با چراغ‌شور و تنظيم ارتفاع اتوماتيک، تنظيم برقي ستون فرمان، سيستم مالتي‌مديا با مانيتور 8 اينچي لمسي، دوربين ديد عقب، تهويه مطبوع اتوماتيک دوکاناله، تهويه جداگانه رديف دوم، تنظيم برقي صندلي راننده، 6 ايربگ و... مي‌شود.

نقاط قوت تويوتا لندکروزر شامل استهلاک پايين، فضاي جادار کابين و صندوق‌بار، بازار خريد و فروش مناسب، توانايي آفرود بالا و کيفيت سواري مناسب است اما از نقاط ضعف اين شاسی بلند محبوب هم مي‌توانيم به امکانات رفاهي نه‌چندان سطح بالا، مصرف سوخت بالا و قيمت نه‌چندان منطقي اشاره کنيم. قيمت تويوتا لندکروز در اين سال‌ها همواره صعودي بوده است و اکنون براي نسخه‌هاي اتاق 200 شش سيلندر در محدوده 4 تا 7 ميليارد تومان قرار دارد.

 

بی ام و X4

نسل اول بي ام و X4 هم که در مدل‌هاي 2015 تا 2017 در بازار کشور ما موجود است، جزو شاسي بلندهاي محبوب خريداران ثروتمند ايراني محسوب مي‌شود. مشخصات بي ام و X4 شامل يک پيشرانه 2 ليتري توربو با حداکثر قدرت 241 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نيوتن‌متر است که نيروي خود را از طريق يک گيربکس 8 سرعته اتوماتيک و سيستم Xdrive به هر دو محور اين شاسی بلند آلماني انتقال مي‌دهد. بي ام و X4 عملکرد فني بسيار خوبي هم دارد و شتاب صفرتاصد را در 6.4 ثانيه ثبت مي‌کند.

امکانات بي ام و X4 هم ليست بلندبالايي را تشکيل مي‌دهد و در نمونه‌هاي فول شاهد مواردي مثل کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، تعليق هوشمند، Drive Mode چهارحالته، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط، تابلوخوان، تشخيص عابر پياده، چراغ‌هاي جلو LED با نوربالا اتومات و چرخش در پيچ، شيفترهاي تعويض‌دنده پشت فرمان، سيستم صوتي حرفه‌اي هارمن کاردن، دوربين 360 درجه، هدآپ ديسپلي، تنظيم برقي صندلي‌هاي جلو، گرم‌کن تمامي صندلي‌ها، هوک برقي عقب، سانروف، 6 ايربگ و... هستيم.

بي ام و X4 ظاهر اسپرت و جذاب، آپشن‌هاي کامل، کيفيت ساخت بالا و توانايي‌هاي حرکتي بسيار خوبي دارد اما در مقابل، فضاي نه‌چندان جادار کابين، سواري نسبتاً خشک، هزينه‌هاي نگهداري بالا و حساسيت پيشرانه به سوخت موجود در ايران، از نقاط ضعف آن محسوب مي‌شوند. قيمت بي ام و X4 در حال حاضر از محدوده 3.5 ميليارد تومان شروع مي‌شود و تا 5 ميليارد تومان هم مي‌رسد.

 

شاسی بلند لکسوس NX

يکي ديگر از محبوب‌ترين خودروهاي شاسی بلند بازار ايران، لکسوس NX است که به‌واسطه چهره زيبا و راديکالش بسيار مورد توجه بازار قرار گرفته است. براي بررسي مشخصات لکسوس NX به 2 نسخه از اين خودرو برمي‌خوريم که شامل NX200t و NX300h است. لکسوس NX200t از يک پيشرانه 2 ليتري توربو با حداکثر قدرت 235 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نيوتن‌متر متصل به يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک بهره مي‌برد و مي‌تواند شتاب صفرتاصد را در 7.2 ثانيه ثبت کند.

اما قواي محرکه لکسوس NX300h هیبریدی شامل يک پيشرانه 2.5 ليتري تنفس طبيعي و دو پيشرانه الکتريکي است که در مجموع، حداکثر قدرت 194 اسب بخار و حداکثر گشتاور 210 نيوتن‌متر را توليد و از طريق يک گيربکس اتوماتيک ضريب‌متغير (E-CVT) روانه هر دو محور اين خودرو مي‌کند. شتاب صفرتاصد NX300H برابر با 9.2 ثانيه است اما در مقابل، مصرف سوخت ترکيبي 5.2 ليتري‌اش آن را در زمره کم‌مصرف‌ترين خودروهاي شاسی بلند بازار کشور ما قرار مي‌دهد.

امکانات لکسوس NX هم ليست بلندبالايي را نشان مي‌دهد و در نسخه‌هاي فول‌آپشن شاهد موارد جذابي مثل کروز کنترل هوشمند، Drive Mode چهارحالته، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط، هشداردهنده تصادف از جلو و عقب، چراغ‌هاي جلو LED با نوربالا اتومات و چرخش در پيچ، شيفترهاي تعويض‌دنده پشت فرمان، سيستم صوتي حرفه‌اي مارک لوينسون با 14 بلندگو، دوربين 360 درجه، گرم‌کن و سردکن صندلي‌هاي جلو، درب صندوق‌بار برقي، شارژر وايرلس موبايل، صندلي‌هاي عقب تاشو برقي، سقف پانوراما، 10 ايربگ و... هستيم.

لکسوس NX ظاهر جذاب، آپشن‌هاي کامل و بازار فروش مناسبي دارد اما از نقاط ضعف آن هم بايستي به پيچيدگي فني و سواري نسبتاً خشک اشاره کنيم. قيمت لکسوس NX هم‌اکنون در بازه 2.5 تا 4.5 ميليارد تومان قرار دارد.

 

تويوتا راو فور

 اما پس از لکسوس NX نوبت به بررسی برادر اقتصادی‌تر این خودرو یعنی تویوتا راو فور نسل چهارم (2013 – 2018) می‌رسد چراکه این دو شاسی بلند محبوب از پلت‌فرم یکسانی بهره می‌برند. در مورد مشخصات تویوتا راو فور باید بگوییم که این خودرو از یک پیشرانه 2.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 177 اسب بخار و حداکثر گشتاور 322 نیوتن‌متر متصل به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد تویوتا راو 4 دو دیفرانسیل نیز به‌ترتیب برابر با 8.1 لیتر در صد کیلومتر و 9.7 ثانیه است.


 

امکانات تویوتا راو فور هم در نسخه‌های فول‌آپشن شامل مواردی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، Drive Mode دوحالته، چراغ‌های جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و چراغ‌شور، چرخش چراغ‌ها در پیچ (AFS)، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، درب صندوق‌بار برقی، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، 6 ایربگ و... می‌شود که هرچند لیست قابل‌قبولی است اما در برابر رقبای کٌره‌ای حرف چندانی برای گفتن ندارد.

تویوتا راو 4 از نقاط قوتی مثل استهلاک پایین، کابین جادار، کیفیت ساخت بالا و عملکرد فنی قابل‌قبول بهره‌مند است اما در مقابل، آپشن‌هاي نه‌چندان کامل، چهره ساده و سواري نسبتاً خشک نيز نقاط ضعف اين شاسی بلند ژاپني را تشکيل مي‌دهند. قيمت تويوتا راو فور هم‌اکنون بسته به سال توليد، سطح آپشن‌ها، ميزان سلامت و کارکرد در بازه 1.5 تا 3.5 ميليارد تومان قرار دارد.

 

شاسی بلند هيوندا سانتافه

هيوندا سانتافه يکي از محبوب‌ترين خودروهاي شاسی بلند بازار کشور ما است و در طي چند سالي که از حضورش در ايران مي‌گذرد، کماکان بازار خريدوفروش داغي دارد. مشخصات هيوندا سانتافه نسل سوم (2014-2018) موجود در بازار ايران شامل يک پيشرانه 2.4 ليتري تنفس طبيعي با حداکثر قدرت 188 اسب بخار و حداکثر گشتاور 245 نيوتن‌متر است که توان خود را از طريق يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک راهي هر دو محور اين شاسی بلند خوش‌فروش مي‌کند. مصرف سوخت ترکيبي و شتاب صفرتاصد رسمي هيوندا سانتافه هم به‌ترتيب برابر با 8.5 ليتر در صد کيلومتر و 11.6 ثانيه است.

صحبت‌کردن در مورد امکانات هيوندا سانتافه خيلي سخت است چراکه اين خودرو در تيپ‌هاي گوناگوني وارد بازار کشور ما شده است که هرکدام ليست امکانات منحصربه‌فردي دارند، اما در هر صورت روي فول‌ترين نسخه‌هاي نیوفیس اين شاسی بلند مي‌توانيد آپشن‌هاي بسيار خوبي مثل اتوپارک، سقف پانوراما، دوربين 360 درجه، درب صندوق‌بار برقي، کروز کنترل هوشمند، Drive Mode سه‌حالته، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط، هشداردهنده تصادف از جلو و عقب، چراغ‌هاي جلو زنون با تنظيم ارتفاع و نوربالا اتوماتيک، چرخش چراغ‌ها در پيچ (AFS)، شيفترهاي تعويض‌دنده پشت فرمان، سيستم صوتي اينفينيتي با 10 بلندگو، تنظيم برقي صندلي‌هاي جلو، گرم‌کن صندلي‌هاي رديف اول و دوم، سردکن صندلي‌هاي جلو، گرم‌کن فرمان، 6 ايربگ و... را پيدا کنيد.

 

هيوندا سانتافه از چهره جذاب، سواري نسبتاً نرم، آپشن‌هاي کامل و بازار خريدوفروش بسيار مناسب بهره مي‌برد اما در مقابل، کيفيت نه‌چندان عالي کابين، عملکرد فني معمولي، وجود آپشن‌هاي تقلبي در بسياري نسخه‌ها و مشکل ياتاقان‌زدن پيشرانه در کارکردهاي بالا از جمله نقاط ضعف آن است. قيمت شاسی بلند هيوندا سانتافه با توجه به سطح آپشن‌ها، سال توليد، ميزان سلامت و کارکرد، اين روزها در بازه 1.3 تا 3.3 ميليارد تومان قرار مي‌گيرد.

 

کیا سورنتو

کیا سورنتو هم مثل برادر ناتنی‌اش هیوندا سانتافه در لیست پرفروشترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران قرار می‌گیرد. مشخصات کیا سورنتو نسل سوم با هیوندا سانتافه یکسان است و این شاسی بلند کیا هم از همان پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 188 اسب بخار و حداکثر گشتاور 241 نیوتن‌متر نیرو می‌گیرد. این پیشرانه به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل می‌شود و ضمن مصرف 8.8 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 11.1 ثانیه را برای کیا سورنتو به ارمغان می‌آورد.

امکانات کیا سورنتو هم مثل هیوندا سانتافه بسیار کامل است و روی نسخه‌های فول‌آپشن آن می‌توانیم مواردی مثل اتوپارک، سقف پانوراما، Drive Mode سه‌حالته، فرمان دوحالته با حافظه و گرم‌کن، مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، تهویه جداگانه ردیف سوم، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، سردکن صندلی‌های جلو، درب صندوق‌بار برقی، سنسور 360 درجه پارک، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده تغییر لاین، 7 ایربگ و... را پیدا کنیم.

کیا سورنتو از مزایایی مثل طراحی جذاب، آپشن‌های کامل، استهلاک پایین و بازار مناسب برخوردار است اما معایب آن نیز شامل عملکرد فنی معمولی، کیفیت ساخت نه‌چندان عالی و قیمت بالاتر نسبت به سایر رقبا می‌شود. قیمت کیا سورنتو 2015 تا 2017 این روزها در بازه 1.8 تا 3.3 میلیارد تومان متغیر است؛ اما اگر طالب معدود نسخه‌های فیس‌لیفت مدل 2018 باشید بایستی مبلغی حدود 3.8 میلیارد تومان را پرداخت کنید.

 

درباره کیا سورنتو بیشتر بدانید: نقد و بررسی کیا سورنتو + شرایط اجاره کیا سورنتو از ناواران

 

شاسی بلند فیدلیتی

یکی دیگر از شاسی بلندهای محبوب بازار ایران که جزو تازه‌واردان بازار نیز محسوب می‌شود، فیدلیتی است. مشخصات فیدلیتی شامل یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن‌متر متصل به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این شاسی بلند بهمن موتور نیز به‌ترتیب برابر با 8.1 لیتر در صد کیلومتر و 11.9 ثانیه است.

در لیست امکانات فیدلیتی نیز به مواردی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، Drive Mode دوحالته، تنظيم برقي صندلي‌هاي جلو، گرم‌کن صندلي‌هاي جلو، مالتي‌مديا با مانيتور 10.25 اينچي لمسي و 8 بلندگو، شارژر وايرلس موبايل، دوربين 360 درجه، درب صندوق‌بار برقي و هوشمند، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط، 4 ايربگ و... برمي‌خوريم که ليستي راضي‌کننده در این رده محسوب می‌شود.

فیدلیتی از ظاهر جذاب، آپشن‌های مناسب، قیمت رقابتی در کارخانه و کابین جادار برخوردار است اما در مقابل، گیربکس دوکلاچه خشک آن نسبتاً پراستهلاک است و بایستی در نگهداری از آن دقت کافی را داشته باشید. قیمت فیدلیتی در حاضر با توجه به 5 یا 7 نفره بودن در بازه 1 میلیارد و 50 تا 1 میلیارد و 300 میلیون تومان قرار می‌گیرد.

 

درباره فیدلیتی بیشتر بدانید: نقد و بررسی خودرو فیدلیتی + شرایط اجاره فیدلیتی از ناواران

 

کلام پایانی

پرفروش‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران خودروهای جذابی هستند که مالکیت و رانندگی با هرکدام از آن‌ها لذت خاص خود را دارد. البته اگر توانايي خريداري اين قدبلندهاي محبوب را نداريد نگران نباشيد، چراکه شرایط اجاره خودرو از ناواران به آسانی فراهم شده است و شما می‌توانید آن‌ها را براي مدت مورد نظر خود اجاره کنيد و از سواري با آن‌ها لذت ببريد.

 


شاسی بلندفیدلیتیکیا سورنتولکسوسSUV