نقد و بررسی آستون مارتین DBX707، ابر شاسی‌بلند بی‌رقیب بازار خودرو
آخرین بروزرسانی در تاریخ 20 مرداد 1401

زمانی که آستون مارتین تصمیم به ساخت اولین SUV خود گرفت بسیاری از طرفداران این برند در موفقیت این خودرو شک داشتند چراکه آستون مارتین هیچ‌گاه تجربه ساخت خودروی شاسی‌بلند را در کارنامه خود نداشت و مشتریان این خودروساز شهیر انگلیسی نیز همیشه به دنبال خودروهای دو در اسپرت GT بودند. با این وجود در سال ۲۰۲۰ اولین شاسی بلند این شرکت با نام آستون مارتین DBX رونمایی شد؛ خودرویی که در حال حاضر ما نمونه ارتقا یافته آن را با نام آستون مارتین DBX707 می‌شناسیم.

در ادامه این مطلب از مجله سایت اجاره خودرو ناواران به معرفی آستون مارتین DBX707 می‌پردازیم و شما مخاطبین عزیز را با تمامی جزییات این کراس‌اوور جذاب آشنا خواهیم کرد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

نقد و بررسی آستون مارتین DBX707

معرفی آستون مارتین DBX707

نمونه اولیه DBX که در سال 2020 معرفی شد، خودرویی کاملا جدید بود که از پلتفرم مختص خود استفاده می‌کرد و در قلب آن نیز از پیشرانه هشت سیلندر خورجینی مرسدس AMG استفاده شده بود. در آن زمان رقبای اصلی آستون مارتین DBX خودروهایی همچون بنتلی بنتایاگا، پورشه کاین، لامبورگینی اوروس و رولزرویس کولینان بودند. گرچه آستون مارتین DBX خودرویی بسیار شاخص و با مشخصات قابل توجه بود، اما آستون مارتین به همین مقدار راضی نبود و در سال ۲۰۲۲ نسخه‌ای قوی‌تر از این خودرو را با نام آستون مارتین دی بی ایکس 707 به بازار معرفی کرد. جسارت آستون مارتین در طراحی و تولید مدل DBX بسیار ستودنی است.

این خودروساز قبلا شانس خود را در بازار سدان‌ها با مدل راپید (Aston Martin Rapide) سنجیده بود و نتوانست در برابر رقبایی همچون پورشه پانامرا و مازراتی کواتروپورته به اقبال چندانی دست پیدا کند. با این اوصاف، آستون مارتین آن‌چنان اعتمادی به مهندسین و طراحان خود داشت که ناگهان به بالاترین رده از بازار خودروهای شاسی بلند وارد شد. موفقیت DBX به حدی بود که سازنده تصمیم گرفت نسخه‌ای قوی‌تر و رکوردشکن از آن را نیز تولید کند. آستون مارتین DBX707 از زمان معرفی خود تا زمان نگارش این مقاله عنوان قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی کراس اوور را در اختیار دارد و آن را باید یک ابر شاسی‌بلند دانست.

 

نقد و بررسی آستون مارتین DBX707

طراحی آستون مارتین DBX707

از منظر طراحی و استایل، آستون مارتین DBX707 از زبان طراحی مشابه با آستون مارتین ونتیج استفاده می‌کند که در سال ۲۰۱۸ معرفی شده بود. حالت کلی بدنه آستون مارتین دی بی ایکس 707 تخم‌مرغی شکل و آیرودینامیک است؛ چراغ‌های دی بی ایکس مقداری کوچک ولی جلوپنجره آن بسیار بزرگ و عریض است. نمای روبرو کاملا یادآور یک آستون مارتین خواهد بود، با این تفاوت که برخلاف دیگر محصولات این شرکت، کاملا قد کشیده و در ارتفاع قرار دارد!

در آستون مارتین DBX707 ابعاد جلوپنجره حتی بزرگ‌تر نیز شده است تا هوای بیشتری برای موتور تأمین شود. همچنین شاهد برخی تفاوت‌ها با مدل عادی هستیم که از بین آن‌ها می‌توان به رینگ‌های اسپرت ۲۳ اینچی مشکی رنگ، دیفیوزر متفاوت در عقب و همینطور سپر اسپرت جلو اشاره کرد. چهار خروجی اگزوز در عقب نیز صدای طنین‌انداز موتور را به گوش عابران و رهگذران می‌رسانند. به طور کلی آستون مارتین DBX707 از نظر طراحی اگر بهترین نباشد، قطعا یکی از بهترین اس یو وی‌‌های پریمیوم بازار است. 

 

نقد و بررسی آستون مارتین DBX707

مشخصات آستون مارتین DBX707

در این بخش از نقد آستون مارتین DBX707 قصد داریم به بررسی مشخصات فنی این شاسی‌بلند زیبا بپردازیم. آستون مارتین DBX در نسخه عادی از موتور ۴ لیتری ۸ سیلندر خورجینی ساخت مرسدس AMG استفاده می‌کند. این موتور تویین توربو توانایی تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. توان خروجی این نیروگاه عظیم، از طریق یک گیربکس ۹ دنده خودکار که آن هم ساخت مرسدس بنز است به هر دو محور دی بی ایکس ارسال می‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، شتاب آستون مارتین DBX و در مجموع عملکرد فنی این خودرو بسیار چشمگیر است؛ دی بی ایکس می‌تواند در ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز کمی بیش از ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

با وجود چنین مشخصاتی، شتاب آستون مارتین DBX همچنان در مقایسه با رقیبی همچون لامبورگینی اوروس در موضع ضعف قرار داشت. به همین دلیل آستون مارتین DBX707 معرفی شد که این بار لامبورگینی را زیر منگنه قرار دهد. در آستون مارتین DBX707 قدرت موتور V8 مرسدس بنز به ۷۰۷ اسب بخار و گشتاور آن به رقم اعجاب‌انگیز ۹۰۰ نیوتن متر رسیده است. برای کنترل و انتقال چنین قدرت زیادی، کمپانی سازنده برای این خودروی قدرتمند از یک جعبه دنده ارتقا یافته‌ و مدرن استفاده کرده است. دو توربوشارژر آستون مارتین DBX707، درون بلوک V شکل موتور قرار گرفته‌اند که اهمیت خنک کاری موتور و رساندن هوای کافی به موتور را دو چندان می‌کند. شاید یکی از دلایلی که آستون مارتین DBX707 بزرگ‌ترین جلوپنجره در بین تمامی محصولات این خودروساز را دارد حضور همین موتور در سینه آن باشد. 

با چنین مشخصاتی، این کراس‌اوور زیبا می‌تواند در ۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت آستون مارتین DBX707 معادل ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت است. با این مشخصات، آستون مارتین DBX707 سریع‌ترین خودروی شاسی‌بلند دنیا چه از نظر شتاب و چه از نظر سرعت است. 

 

نقد و بررسی آستون مارتین DBX707

کابین آستون مارتین DBX707

درون کابین آستون مارتین DBX707 مقداری نسبت به نسخه استاندارد این خودرو متفاوت است. در آستون مارتین دی بی ایکس 707 شاهد استفاده از صندلی‌های یک‌تکه اسپرت هستیم که سرنشینان را بهتر از قبل حفظ کرده و از حرکات اضافی بدن در پیچ‌ها جلوگیری می‌کنند. نکته قابل‌تأمل این است که کابین آستون مارتین DBX707 به طرز غیر قابل باوری پوشیده از چرم طبیعی مرغوب و تزیینات فیبر کربنی است. کیفیت ساخت کابین در بهترین سطح قرار دارد و نه تنها با مجموعه‌ای زیبا طرف هستیم که بیشتر به یک اثر هنری شبیه است بلکه از نظر کیفیت ساخت هم چیزی از یک رولزرویس کم ندارد. 

فرمان زیبا و محصور کننده آستون مارتین بسیار خوش‌دست است و با بهترین چرم روکش شده است. پشت آمپرهای دیجیتالی هم با کیفیتی بالا اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار او قرار می‌دهند. هارمونی داشبورد در کنار کلیدهای روشن خاموش کردن موتور و کنترل گیربکس که در قسمت بالایی داشبورد قرار دارند، کاملا حس اصالت انگلیسی را به راننده منتقل می‌کنند؛ حتی اگر آرم خودرو را نیز بپوشانند متوجه خواهید شد که درون یک آستون مارتین نشسته‌اید. یک پد لمسی نیز روی کنسول میانی قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید به بسیاری از تنظیمات خودرو دست پیدا کنید، این پد شباهت‌هایی با پد لمسی محصولات مرسدس بنز هم دارد. 

از نظر فضای داخلی، آستون مارتین DBX707 قابل مقایسه با پورشه کاین است و فضایی به جاداری مرسدس بنز GLS با رولزرویس کولینان ندارد. با این وجود سرنشینان شکایتی از نظر فضای پا و سر نخواهند داشت. مزیت دیگر این کراس اوور جذاب، توانایی حمل ۵ سرنشین است و سه نفر به خوبی می‌توانند در ردیف عقب بنشینند. 

از بین امکانات آستون مارتین DBX707 نیز می‌توان به مواردی همچون اپل کارپلی، اندروید اتو، شارژر بدون سیم تلفن همراه، تهویه چهار منطقه‌ای خودکار، سیستم استاپ/استارت، تنظیم ارتفاع، سیستم تعلیق فعال، دوربین ۳۶۰ درجه، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، پشت آمپرهای دیجیتالی، کروز کنترل هوشمند و سیستم رانندگی بین خطوط اشاره کرد. البته لیست تجهیزات آستون مارتین DBX707 بسیار فراتر از این است و خود نیاز به یک مقاله جداگانه دارد.

 

نقد و بررسی آستون مارتین DBX707

نقاط قوت و ضعف

اگر بخواهیم نقاط قوت و ضعف آستون مارتین DBX707 را بررسی کنیم به چند مورد می‌توان به عنوان مهم‌ترین نکات اشاره کرد. هرچه باشد این خودرو یک کراس‌اوور اسپرت است و انتظاری همانند یک تویوتا لندکروزر را نباید از آن داشت؛ درواقع بیشتر شخصیتی نزدیک به یک سوپراسپرت را دارد تا یک خودروی اس یو وی!

در بخش نکات مثبت باید به بهبود هندلینگ خودرو در مقایسه با نسخه معمولی DBX، بهبود تقسیم وزن خودرو، شتاب بسیار بالا، عملکرد عالی و بسیار هوشمند گیربکس 9G-Tronic و حتی بهبود سواری خودرو اشاره کرد. اینکه آستون مارتین توانسته است در کنار بهبود هندلینگ و پایداری، سواری DBX707 را نیز بهتر از نسخه عادی کند، نشان از مهندسی برتر و فوق‌العاده این خودرو دارد. 

یافتن موارد منفی در مورد آستون مارتین دی بی ایکس 707 کار بسیار سختی است، اما می‌توان به چند نکته منفی همانند قیمت بسیار بالا و توانایی خارج جاده‌ای محدود اشاره کرد. گرچه سیستم چهارچرخ محرک آستون مارتین DBX707 بسیار پیشرفته و کارآمد است اما ارتفاع این خودرو و زوایای ورود و خروج به شیب، در کنار قطعات خارجی گران‌قیمت آن باعث می‌شود تا دارندگان خیلی هوس کوه و تپه نوردی با DBX707 را نکنند!

 

نقد و بررسی آستون مارتین DBX707

قیمت آستون مارتین DBX707

قیمت پایه آستون مارتین DBX707 بیش از ۲۳۰ هزار دلار است که آن را تبدیل به یکی از گران‌قیمت‌ترین شاسی بلندهای بازار می‌کند. این قیمت حتی از بی ام و XB7 آلپینا و مرسدس بنز جی کلاس AMG نیز بالاتر است. در این رده قیمتی، می‌توان از خودروهایی همچون بنتلی بنتایاگا اسپید، لامبورگینی اوروس و رولزرویس کولینان نام برد. گرچه تمام رقبای آستون مارتین دی بی ایکس 707 خودروهایی بسیار سریع هستند، اما هیچ یک از آن‌ها توانایی‌های حرکتی DBX707 را ندارند و نزدیک‌ترین رقیب تنها لامبورگینی اوروس است. 

 

نقد و بررسی آستون مارتین DBX707

جمع بندی

آستون مارتین DBX707 توانایی‌های حرکتی فراتر از انتظار و یک مهندسی کاملا بی‌نقص را در کنار طراحی فوق‌العاده محصور کننده به مشتری متمول خود ارائه می‌دهد. گرچه این خودرو در بخش فنی شباهت‌های زیادی با شاسی بلندهای مرسدس AMG دارد، اما از نظر توانایی حرکتی یک سر و گردن بالاتر از شاسی بلندهای قدرتمند مرسدس بنز است و می‌تواند همه آن‌ها را در پیست مسابقه شکست دهد. ضمن اینکه با دار بودن پلتفرم اختصاصی آستون مارتین، این خودرو کاراکتری کاملا متفاوت با محصولات مرسدس بنز دارد و این‌طور نیست که یک مرسدس بنز با ظاهری متفاوت باشد.

 احتمالا تا زمان به بازار آمدن شاسی‌بلند فراری یا حداقل تا زمانی که رقبا، نسخه‌های سریع‌تری از شاسی بلندهای خود را معرفی کنند، آستون مارتین DBX707 لقب سریع‌ترین شاسی‌بلند را که به خوبی برازنده آن است حفظ خواهد کرد. کسی که از آینده خبر ندارد شاید خود مرسدس بنز دست بکار شود و این مار در آستین خود را با یک شاسی‌بلند سریع‌تر شکست دهد!

در پایان مطلب ضمن سپاسگزاری از شما مخاطبین عزیز برای همراهی ما در این مطلب، بهتر است بدانید که شما به واسطه خدمات اجاره خودرو شرکت ناواران می‌توانید به راحتی برای اجاره خودرو در تهران یا اجاره خودرو در مشهد اقدام کرده و از رانندگی با اتومبیل مورد علاقه خود لذت ببرید.