نقد و بررسی لاماری ایما خودرو جديد بازار ايران
آخرین بروزرسانی در تاریخ 19 تیر 1401

طی چند ماه اخیر کراس‌اوورهای چینی بسیاری در صف ورود به بازار ایران بوده‌اند. اکثر این کراس‌اوورها از نظر مشخصات فنی و توان خروجی، بسیار به یکدیگر شبیه هستند اما در زمینه امکانات رفاهی و نمای ظاهر تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. یکی از کراس‌اوورهای تازه وارد، بازار کشورمان که چه به لحاظ ظاهری و چه در بحث مشخصات فنی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد لاماری ایما است.

لاماری ایما از جدیدترین تولیدات آرین پارس موتور، در ایران محسوب می‌شود که به تازگی به بازار عرضه شده است. آرین موتور که نمایندگی رسمی محصولات میتسوبیشی ژاپن را در کارنامه خود دارد، اکنون می‌خواهد با عرضه این خودرو در بازار کشور، بار دیگر به روزهای اوج خود بازگشته و با خودروهایی نظیر دیگنیتی، فردا T5 یا X55 پرو به رقابت بپردازد. در این مطلب از مجله خودرو ناواران قصد داریم به نقد و بررسی لاماری ایما بپردازیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره لاماری ایما به دست آورید و با مشخصات آن آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

نگاهی به لاماری ایما

خودروساز دولتی چین یعنی دانگ فنگ (DFM) طی چند سال گذشته و همگام با سخت‌ شدن تحریم‌ها، نقش پررنگی را در بازار خودرو ایران ایفا کرده است. بسیاری از محصولات دانگ فنگ هم‌اکنون در خودروسازی‌های کشور به تولید می‌رسند. لاماری ایما نیز یکی از همین خودروها است که توسط آرین پارس موتور به بازار عرضه شده است.

لاماری ایما با نام اصلی دانگ فنگ T5 Evo در چین شناخته می‌شود. همان‌طور که از نام این خودرو مشخص است، ایما در حقیقت نسخه اسپرت (اوولوشن) از دانگ فنگ T5‌ است. جالب اینکه عبارت اوولوشن پیش از این توسط میتسوبیشی مورد استفاده قرار می‌گرفت. نسخه‌های اسپرت از سدان مشهور این شرکت یعنی لنسر، با نام اوولوشن شناخته می‌شدند.

ایما یا همان دانگ فنگ T5 Evo هم‌اکنون توسط یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به دست مشتریان چینی می‌رسد. این زیرمجموعه فورتینگ نام دارد که از سال 2019 با نشان شیر دور جدیدی از فعالیت خود را آغاز کرده است. نخستین نمونه‌های وارد شده از ایما به کشورمان نیز با نشان فورتینگ روی فرمان خودرو معرفی شدند. در ایران آرین موتور این خودرو را با برند لاماری و نشان گوزن معرفی کرد که با توجه به بازخوردهای کاربران در رسانه‌های مختلف، به نظر می‌رسد نام و نشان لاماری تأثیر مناسبی بر مشتریان ایرانی داشته است.

در همین حین نسخه عادی دانگ فنگ T5 نیز توسط یکی دیگر از خودروسازی‌های کشورمان با نام فردا T5 به بازار عرضه می‌شود. ظاهر نسخه Evo و نسخه عادی تفاوت‌های مشهودی با یکدیگر دارند، در حالی که پیشرانه مورد استفاده در هر دو خودرو یکسان است. بهتر است بدانید که هم‌اکنون یعنی زمان نگارش این مطلب، قیمت لاماری ایما از سوی آرین پارس موتور معادل 989 میلیون تومان اعلام شده است!

 

بررسی طراحی لاماری ایما

 

نقد و بررسی لاماری ایما

طراحی ظاهری

نخستین بخشی که در نقد این کراس‌اوور جذاب به آن خواهیم پرداخت، طراحی ظاهری است. ظاهر این خودرو بر اساس سبک جدید طراحی خودروهای چینی شکل گرفته است که در آن چراغ‌های روشنایی اصلی به‌صورت مخفی در نظر گرفته می‌شوند و چراغ‌های روشنایی در روز (دی لایت) بخشی از جلوپنجره را تشکیل می‌دهند. این سبک طراحی مدت‌ها پیش در خودروهایی همچون نیسان جوک و پونتیاک آزتک مورد استفاده قرار گرفته بود و اکنون چینی‌ها به آن رسیده‌اند.

عادت‌ کرده‌ایم تا نمای جانبی کراس‌اوورها را ساده ببینیم اما در ایما با استفاده از حجم‌های فانتزی، ظاهری متفاوت خلق شده است. سبک طراحی اسپرت و خشن در نمای عقب خودرو نیز ادامه دارد تا تمامی قسمت‌های خودرو بسیار جذاب به نظر برسند و هماهنگی لازم را باهم داشته باشند.

 

نقد و بررسی لاماری ایما

طراحی داخلی

سبک طراحی مینیمالیستی، الگوی حاکم بر طراحی اکثر خودروهای جدید در جهان است. این سبک شامل حذف دکمه‌های فیزیکی است و به جای آن بر دکمه‌های لمسی تأکید می‌شود. در کابین لاماری ایما نیز خبری از دکمه‌های فیزیکی نیست و به جای آن از یک نمایشگر عریض و سرتاسری برای نمایش هم‌زمان اطلاعات خودرو و سیستم سرگرمی استفاده شده است.

تنها دکمه‌های فیزیکی خودرو را می‌توان کنار اهرم تعویض دنده مشاهده کرد که شامل دکمه‌هایی نظیر اتوهلد،ترمز پارک برقی و سیستم کنترل حرکت در سرازیری می‌شود. جایگاه نشستن راننده در این خودرو راحت ارزیابی می‌شود و برخلاف بسیاری از کراس‌اوورها، حس سواری خودرو بیشتر شبیه به یک خودروی سدان است. دریچه‌های خروجی سیستم تهویه در این کراس‌اوور نیز شبیه به محصولات مرسدس بنز هستند.

 

نقد و بررسی لاماری ایما

مشخصات لاماری ایما

ایما همچون بسیاری دیگر از کراس‌اوورهای چینی بازار، به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده است. با این حال نکته جالب در مشخصات لاماری ایما، مجهز بودن این خودرو به سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDi است. استفاده از این سیستم سبب شده است تا پیشرانه ایما راندمان بهتری را نسبت به سایر موتورهای درون‌سوز توربوشارژ در اختیار راننده بگذارد.

حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه لاماری ایما به 195 اسب‌بخار و 285 نیوتن‌متر می‌رسد، ارقامی قابل‌قبول برای پیشرانه‌ای کوچک با تنفس مصنوعی که عملکردی اسپرت را برای ایما فراهم می‌سازند. این پیشرانه قدرتمند با گیربکس هفت سرعته دوکلاچه نیز همراه شده است که انتقال قدرت را به صورت آنی انجام می‌دهد. متاسفانه لاماری ایما به سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو مجهز است و قابلیت چهارچرخ محرک در لیست امکانات آن دیده نمی‌شود. با این حال استفاده از این سیستم موجب خواهد شد تا شتاب ایما قابل توجه باشد و عملکرد این خودرو سر پیچ‌ها مناسب ارزیابی شود.

وجود پیشرانه قدرتمند و گیربکس دوکلاچه سبب خواهد شد که لاماری ایما یک کراس‌اوور چابک باشد، آن‌هم در بازاری که از کراس‌اوورهای نه‌چندان سریع انباشته شده است. با این حال پیشرانه TGDi (توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت) به استفاده از بنزین باکیفیت و مکمل‌های سوخت نیاز دارد. جعبه دنده دوکلاچه این کراس‌اوور جذاب نیز از نوع مرطوب یا WDCT است که مشکل داغ کردن در ترافیک‌های شهری را ندارد اما در درازمدت ممکن است هزینه نگهداری آن نسبت به جعبه دنده‌های اتوماتیک عادی، اندکی بیشتر باشد.

 

نقد و بررسی لاماری ایما

امکانات و آپشن‌های لاماری ایما

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در نقد لاماری ایما، قسمت امکانات و آپشن‌های این خودرو است. آرین پارس موتور برای کاهش قیمت تمام‌شده این خودرو و کسب مزیت قیمتی در برابر رقبا، ایما را با سطح متوسطی از امکانات رفاهی به دست مصرف‌کننده می‌رساند. این خودرو از نظر امکانات و تجهیزات در برابر رقبای خود چیزی کم ندارد اما اگر انتخاب مصرف‌کننده خودرویی لوکس با آپشن‌های فراوان است، لاماری ایما انتخاب نخست او نخواهد بود.

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی ایما می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم تهویه اتوماتیک با قابلیت پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی، سیستم نگه‌دارنده در سربالایی، سیستم کمکی در سرازیری، نورپردازی داخلی با 64 رنگ، شش کیسه هوا، پاور ویندوز، سانروف، سیستم صوتی مجهز به مسیریاب ماهواره‌ای، سقف پانوراما، روکش چرمی صندلی‌ها، صندلی برقی راننده با تنظیم در شش جهت، رینگ آلومینیومی 19 اینچی و فرمان کمکی برقی.

 

نقد و بررسی لاماری ایما

تجربه رانندگی با لاماری ایما

پس از نشستن پشت فرمان ایما و رانندگی کوتاه‌مدت با این خودرو، متوجه ذات اسپرت آن خواهید شد. نکته جالب در مشخصات این خودرو، وجود دو خروجی اگزوز است که تنفس بهتری را برای پیشرانه فراهم می‌کنند. به همین دلیل اگر به شنیدن صدای پیشرانه‌های درون‌سوز علاقه دارید، توصیه می‌کنیم هنگام رانندگی با لاماری ایما شیشه را پایین دهید و از شنیدن غرش پیشرانه خودرو لذت کافی را ببرید.

قدرت ترمزهای لاماری ایما نیز مناسب ارزیابی می‌شود و خط ترمز این خودرو کمتر از 40 متر خواهد بود. همچنین سامانه‌های کنترل کشش و کنترل پایداری به‌خوبی نقش خود را در این کراس‌اوور ایفا می‌کنند و مانع از دست رفتن کنترل خودرو می‌شوند.

موتور و گیربکس ایما نیز هماهنگی مناسبی را از خود به نمایش می‌گذارند. در حقیقت برای رانندگی روزمره با لاماری ایما یا انجام سفرهای گوناگون، نیازی به کلنجار رفتن با گیربکس نخواهید داشت و جعبه دنده وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. با این حال نباید در سرازیری‌ها بیش از حد گاز دهید. جعبه دنده لاماری ایما تمایل به سبک کردن سریع دنده‌ها دارد و گاز دادن بیش از حد موجب خواهد شد تا خودرو به‌راحتی سرعت بگیرد. در نتیجه بهتر است تا هنگام عبور از جاده‌هایی با شیب زیاد، عملکرد گیربکس را تحت کنترل داشته باشید و از سبک شدن دنده‌ها جلوگیری کنید. البته در سرازیری‌های تند می‌توانید از سیستم DAC یا سیستم کمکی در سرازیری استفاده کرده و با خیال آسوده به مسیر خود ادامه دهید.

فضای کابین ایما نیز راحت ارزیابی می‌شود و چهار سرنشین بزرگسال آرامش نسبی را در آن تجربه خواهند کرد. با این حال کاهش آپشن‌ها برای کاستن از قیمت تمام شده خودرو، ممکن است باعث ‌شود که برای برخی از افراد مسافرت‌های طولانی با لاماری ایما مقداری کسالت‌آور باشد.

 

نقد و بررسی لاماری ایما

جمع‌بندی

لاماری ایما در بازار ایران، رقبای متعددی را پیش روی خود می‌بیند. فردا T5، فونیکس تیگو 7 پرو و کی ام سی K7 برخی از رقبای این خودرو هستند. در ماه‌های پیش رو دیگنیتی پرستیژ نیز به این رقابت افزوده خواهد شد تا نبرد کراس‌اوورهای نیمه لوکس چینی شدت بیشتری به خود بگیرد. به همین دلیل آرین پارس موتور قیمت لاماری ایما را در محدوده‌ای پایین‌تر از رقبا اعلام کرد. اکثر کراس‌اوورهای نیمه لوکس بازار هم‌اکنون در محدوده قیمتی بیش از یک میلیارد تومان قرار دارند، در حالی‌که ایما با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان در مرحله اول به فروش رسیده است. در صورتی که آرین موتور بتواند سطح تیراژ محصول جدید خود را در حد مطلوبی ارتقا دهد، فروش این خودرو موجب به دردسر افتادن رقبایش خواهد شد.

در پایان لازم است اشاره کنیم که ناواران امکان اجاره خودرو لوکس و نیمه لوکس را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده است. امکان کرایه خودرو جدیدترین محصولات بازار همچون فیدلیتی اکنون برای مشتریان ناواران فراهم شده است و انتظار می‌رود لاماری ایما نیز طی ماه‌های آتی به لیست اجاره خودرو این موسسه افزوده شود؛ بنابراین در آینده‌ای نزدیک، مشتریان ناواران امکان کرایه لاماری ایما از طریق خدمات اجاره خودرو در تهران، اجاره خودرو در مشهد و دیگر شهرهای ایران را خواهند داشت. اگر قصد اجاره خودرو را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط و لیست قیمت‌ها اینجا کلیک کنید یا از طریق شماره تلفن‌های 44666294-021 و 44668961-021 با تیم پشتیبانی ناواران در ارتباط باشید و برای اجاره خودرو اقدام کنید.

 


نقد خودرو جديدخودرو ايرانيلاماري ايما