آشنایی با 10 ماشین فراری محبوب تاریخ خودرو
آخرین بروزرسانی در تاریخ 12 شهریور 1401

شرکت ایتالیاییFerrari ، یکی از نمادها در صنعت خودروسازی جهان محسوب می‌شود. نشان این شرکت که یک اسب را به نمایش می‌گذارد به همراه رنگ قرمز خودروهایش، نشانه بارز صنعت خودروسازی ایتالیا است. فراری فعالیت گسترده‌ای در صنعت اکسسوری‌های مختلف دارد و به همین دلیل بسیاری از مصرف‌کنندگان برند Ferrari را با انواع ادکلن، البسه یا خودروهای مدل به خاطر می‌آورند.

این شرکت ایتالیایی از ابتدای حضورش در صنعت خودروسازی جهان تا به امروز، اتومبیل‌های منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیزی را روانه بازار کرده است که برخی از آن‌ها در زمان خودشان، به نوعی پرچم‌داران صنعت خودرو به حساب می‌آمدند. در این مطلب از مجله سایت اجاره خودرو ناواران، به ده ماشین محبوب کمپانی فراری خواهیم پرداخت؛ خودروهایی که در میان علاقه‌مندان به صنعت خودرو بسیار شناخته‌ شده هستند و هریک با ویژگی خاصی شناخته می‌شود؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر با محبوب‌ترین محصولات این شرکت خودروسازی بنام، تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

شماره ده: 288 GTO

288 GTO یکی از خودروهای محبوب اسب ایتالیایی است که در گرد و غبار نسخه بعدی یعنی F40‌Ferrari  محو شد. این خودرو یکی از آخرین محصول فراری بود که عنوان GTO‌ را یدک می‌کشید و پس از آن‌ها تنها فراری 599 GTO‌ با این عنوان به بازار عرضه شد.

288 GTO در حقیقت یک خودرو مسابقه‌ای است که برای رقابت در سری B مسابقات اتومبیل‌رانی ساخته شده بود. محدودیت‌های جدید این مسابقات در دهه 1980،Ferrari  را از حضور اتومبیل‌های GTO‌ در این سری مسابقات محروم کرد. در نتیجه این اتفاقات، خودروساز ایتالیایی تصمیم گرفت تا 288 GTO را به عنوان محصولی تجاری وارد بازار کند. 288 GTO امروزه یکی از گران‌ترین سوپراسپرت‌های دهه 80 موجود در بازار جهان است.

 

شماره نه: 458 ایتالیا

Ferrari  در اواخر دهه 2000 میلادی، به شدت از سوی رقبا تحت فشار قرار داشت. مک لارن، لامبورگینی، شورولت، پاگانی، پورشه و بسیاری شرکت‌های دیگر وارد حوزه تولید خودروهای اسپرت شده بودند و فراری ناچار بود تا برای حفظ مشتریان خود بجنگد. در نتیجه خودرو 458 ایتالیا به بازار عرضه شد، محصولی که یک انقلاب را در دنیای سوپراسپرت‌های ایتالیایی پدید آورد.

ماشین 458 ایتالیا المان‌های بسیاری را در خود جای داده بود که آن را به یک سوپر اسپرت خاص تبدیل می‌کردند. این خودرو موتور وسط، خشن و خوش استایل بود و علاوه‌بر آن سرعت کورکننده‌ای داشت. فراری 458 ایتالیا در زمینه سرعت موفق شد تا رقبای همزمان خود یعنی (مک لارن 12C، لامبورگینی آونتادور، لامبورگینی گالاردو، و آئودی R8 از نظر سرعت شکست دهد. Ferrari فرمول موفق 458 ایتالیا را در تعدادی دیگر از مدل‌ها تکرار کرد. این مدل‌ها شامل Spider، Speciale، GT3، GTE، Challenge، و Speciale Aperta می‌شدند.

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

شماره هشت: 512 BBi

خودرو 512 BBi نخستین ماشین تاریخ بود که مفهوم خودرو جاده‌ای موتور وسط را به صورت جدی مطرح کرد. تا پیش از آن ساختار موتور وسط تنها برای خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت و چندان برای اتومبیل‌های تجاری محبوب نبود. این شرکت معروف ایتالیایی با عرضه مدل 512، بازی را در زمین خودروهای جاده‌ای تغییر داد. 512 BBi از یک جهت دیگر نیز خودرویی شاخص محسوب می‌شود. این اتومبیل یکی از نخستین خودروهای انژکتوری فراری بود که قدرت و کارایی بیشتری نسبت به مدل کاربراتوری داشت.

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

شماره هفت: 512 TR تستاروسا

به نظر می‌رسد Ferrari علاقه قابل توجهی به عدد 512 داشته باشد، چرا که این عدد را در ماشین 512 TR تستاروسا نیز به کار گرفت. فراری تستاروسا توسط شخص انزو فراری به نمایش درآمد و به همین دلیل طی مدت کوتاهی به شهرت بالایی دست یافت.

فراری 512 TR تستاروسا بخش دیگری از شهرت خود را به‌واسطه حضور خود در سریال میامی وایس (Miami Vice) کسب کرد. تستاروسا یکی از نمادهای زندگی هالیوودی در دهه 1980 میلادی بود. این خودرو هر آنچه از یک سوپر اسپرت ایتالیایی نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌داد. این موارد شامل ظاهر عالی، موتور V12‌ قدرتمند و نشان فراری می‌شدند.

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

شماره شش: SF90 استراداله

SF90 استراداله به دلیل شباهت بسیار با خودروهای فرمول یک فراری مشهور است. این خودرو در سال 2019 معرفی شد و به واسطه فناوری بالای مورد استفاده، مورد توجه علاقمندان قرار گرفت. خودرو SF90 استراداله نخستین محصول این شرکت با فناوری هیبریدی بود و بر اساس خودرو فرمول SF90 ساخته شده است. فراری SF90 استراداله هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است، اما انتظار می‌رود شایسته‌ترین و رقابتی‌ترین مدل Ferrari طی دهه کنونی باشد.

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

شماره پنج: فراری انزو

چهار سال پس از درگذشت بنیان‌گذار برند Ferrari ، طراحان و مهندسان این شرکت گرد هم آمدند تا محصولی را به یاد بنیان‌گذار فقید شرکت معرفی کنند. این خودرو به طور همزمان جانشین مدل F50‌ نیز محسوب می‌شد. نتیجه کار آن‌ها در سال 1988 با نام فراری انزو معرفی شد.

انزو بسیار گران‌تر، قدرتمندتر و زیباتر از F50‌ بود و به نمادی از برند فراری تبدیل شد. این خودرو از ابزارهای خودروهای فرمول یک نیز بهره می‌برد و همین عامل به علت دیگری برای افزایش شهرت آن تبدیل شد.

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

شماره چهار: فراری F40

خودروهای بسیاری توسط فراری ساخته شده‌اند اما در این بین فراری F40 توسط هر شخصی که اندک علاقه‌ای به صنعت خودرو داشته باشد، قابل شناسایی است. F40 آخرین خودرویی است که تحت نظر Enzo Ferrari ساخته شد و به همین دلیل آن را میراث بنیان‌گذار این شرکت می‌دانند.

F40 از سد سرعت 200 مایل بر ساعت (320 کیلومتر بر ساعت) را شکست و در چند سری مسابقه اتومبیلرانی قهرمان شد. F40 Ferrari  با گذشت سال‌ها همچنان از سوی طرفداران این برند مورد احترام است. شرکت سازنده نیز برای پاسخ به علاقه مشتریان خود، نسخه‌های یادبود همچون 488 GTB و F8 Tributo را روانه بازار کرده است.

 

شماره سه: 250 GT کالیفرنیا

فراری طی دهه 1950 میلادی سلطان بلامنازع مسابقات اتومبیلرانی بود. در همان زمان نسخه‌های تجاری از خودروهای مسابقه‌ای را نیز روانه بازار می‌کرد که فروش مناسبی را تجربه می‌کردند. با این حال یک چیز کم بود و آن خودرویی با سقف قابل تبدیل بود که محبوب مشتریان باشد.

خودروساز ایتالیای برای پاسخ به تقاضای مشتریان، خودروی 250 GT کالیفرنیا را روانه بازار کرد. علت نام‌گذاری این خودرو، محبوبیت خودروهای کانورتیبل در ایالت کالیفرنیا است. ترکیب فراری و برندسازی آن با نام ایالتی از آمریکا به خوبی جواب داد، چرا که 250 GT کالیفرنیا عنوان پرفروش‌ترین خودرو از خانواده 250 را دریافت کرد. فراری 250 GT کالیفرنیا همچنان یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌های کلاسیک این برند است و سال‌ها بعد با نام کالیفرنیا 2010 احیا شد.

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

شماره دو: 250 GTO

در قسمت‌های قبل به خودرو فراری 288 GTO اشاره کردیم. عنوان GTO‌ که برای خودروهای مسابقه‌ای این شرکت استفاده می‌شد، نخستین بار در 250 GTO مورد استفاده قرار گرفت و به لقبی برای یک سری خودروهای خاص اسب ایتالیایی تبدیل شد.

250 GTO خودرویی برای مسابقات اتومبیل‌رانی کلاس 3 بود. نام GTO‌ نیز کوتاه شده عبارت Gran Turismo Omologata است. تمامی خودروهای ساخته شده از سری 250 GTO منحصربه‌فرد هستند، چرا که تمامی آن‌ها با دست ساخته شده‌اند و هر نسخه با دیگری تفاوت دارد. تنها 39 دستگاه از این مدل پرسرعت ساخته شد و به همین دلیل 250 GTO به راحتی عنوان گران‌ترین خودرو این برند را به خود اختصاص داده است. هر کدام از نسخه‌های این خودرو امروزه بیش از 50 میلیون دلار قیمت دارند.

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

شماره یک: فراری 250 LM

در دورانی نه چندان دور، خودروهای مسابقه‌ای اجازه داشتند تا در خیابان‌ها نیز حرکت کنند. Ferrari نیز به همین دلیل خودروهایی با ظاهر خاص تولید می‌کرد که به طور همزمان قابلیت حضور در پیست مسابقه و خیابان را داشتند.

250 LM خودرویی متعلق به همان دوران طلایی است، دورانی که طراحان بدون هیچ‌گونه محدودیتی قادر به خلق خودروهای خاص و منحصربه‌فرد بودند. خودرو فراری 250 LM به عنوان یک اسب تک‌شاخ افسانه‌ای شناخته می‌شود که امروزه نسخه مشابهی از آن وجود ندارد. به همین دلیل بدیهی است که این خودرو با قیمت چند میلیون دلار در شرایط فعلی خرید و فروش شود.

 

 10 ماشین محبوب کمپانی فراری

جمع بندی

برندFerrari  به عنوان تعریف مفهوم خودرو لاکچری یا خودرو لوکس برای مشتریان شناخته می‌شود، خودرویی لوکس که به طور همزمان سرعت و قدرت بالایی را نیز به مالک خود ارزانی می‌دارد. بدیهی است که تجربه چند دهه حضور Ferrari  در مسابقات رانندگی با تیم فرمول 1، موجب شده است تا این شرکت به استاندارد بالایی در ساخت خودرو اسپرت و سریع دست پیدا کند.

با وجود محبوبیت خودرو فراری در ایران، مدل‌های متنوعی از آن‌ها در ایران موجود نیستند. نسخه‌های کلاسیک بسیار خاص و کم‌تعداد هستند و نسخه‌های جدید نیز تنها در برخی مناطق آزاد کشور مشاهده می‌شوند. علاوه‌بر قیمت بالا و واردات به شدت محدود، بخشی از علت کمیابی خودروهای این کمپانی ایتالیایی، به ایده بنیان‌گذار آن یعنی انزو فراری باز می‌گردد؛ وی اعتقاد داشت همواره باید یک دستگاه خودرو کمتر از سطح تقاضا واقعی ساخته شود. حتی برخی مدل‌های این شرکت نیز با همین مدل نام‌گذاری شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به 599 GTO‌ اشاره کرد.

در نهایت باید اشاره کنیم که ناواران امکان اجاره خودروهای لوکس، اقتصادی و ون را برای مشتریان ایرانی فراهم کرده است. متقاضیان با استفاده از خدمات ناواران می‌توانند نسبت به اجاره خودرو در تهران، اجاره خودرو در مشهد و دیگر شهرهای ایران اقدام کنند. ناواران امکان کرایه خودرو بدون نیاز به ضمانت بانکی همچون سفته و چک را برای مشتریان خود فراهم کرده است، از این‌رو با ارائه ودیعه نقدی و مبلغ مورد نیاز برای اجاره خودرو، به راحتی قادر هستید تا اتومبیل مدنظر خود را از طریق ناواران اجاره کنید.


جدید ترین فراریفراری GTBماشین فراریسوپر اسپرت فراری