10 مورد از مهمترین مشکلات اجاره خودرو+ راهکار
آخرین بروزرسانی در تاریخ 07 اسفند 1401

اجاره خودرو یکی از رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده افراد برای حمل و نقل است. برخی از افراد بودجه مناسبی برای خرید خودرو ندارند یا برخی دیگر به خارج از شهر سفر می‌کنند و به اجاره خودرو روی می‌آورند.

اجاره خودرو می‌تواند یک روش کم‌هزینه و آسان برای حمل و نقل باشد. مخصوصا برای افرادی که بودجه کافی برای خرید خودرو ندارند و حمل و نقل عمومی را نیز نمی‌پسندند، اجاره خودرو می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اجاره خودرو دارای مزایا و معایبی مختلفی است و اگر می‌خواهید نسبت به اجاره خودرو اقدام کنید، بهتر است تا با این مزایا و معایب این کار آشنا باشید. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب اجاره خودرو می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معایب اجاره خودرو


اجاره خودرو دارای معایب متفاوتی است و اگر آن‌ها را بشناسید، می‌توانید برخی از آن‌ها را رفع کنید و در رابطه با این کار، بهتر تصمیم بگیرید. در این بخش اصلی‌ترین معایب اجاره خودرو را برررسی خواهیم کرد.


1. بررسی مشکلات فنی خودرو


یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد را در زمینه اجاره خودرو نگران می‌کند، وجود مشکل فنی برای خودروی اجاره‌ای است. برخی از شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو به دلیل کاهش هزینه‌ها، خودروهای خود را به صورت دوره‌ای، چکاپ و بررسی نمی‌کنند و این مورد می‌تواند گاهی اوقات برای فردی که خودرو را اجاره می‌کند مشکل‌ساز شود.

این مشکل وقتی خودش را نشان می‌دهد که فرد اجاره‌کننده خودرو قصد پیمودن مسافت‌های طولانی با خودرو را داشته باشد و ممکن است به علت مشکل فنی، در راه بماند و یا حتی تصادف کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا قبل از اجاره خودرو، کمی در مورد اجزای آن مطالعه کنید و خودرو را از لحاظ فنی بررسی کنید. همچنین بررسی گواهی معاینه فنی نیز می‌تواند برای حل این مشکل کمک‌کننده باشد. 

2. تاخیر در تحویل خودرو


معمولا وقتی یک خودرو اجاره می‌کنید، یک روز برای شما مشخص می‌شود که باید در آن روز خودرو را تحویل بگیرید. ممکن است شما برای آن روز روی استفاده از خودرو حساب کرده باشید و برای روز خودتان برنامه ریخته باشید؛ اما هنگام اقدام برای تحویل گرفتنِ خودرو، اجاره‌دهنده خودرو زمانِ تحویل را به تعویق بیندازد.

این مشکل می‌تواند گاهی اوقات برای شما هزینه زمانی و مادی داشته باشد و بهتر است برای حل این مشکل، از شرکت اجاره‌دهنده خودرو مطمئن باشید و نظر کسانی را که قبلا از این شرکت خودرو اجاره کردند را بپرسید.

3. عدم داشتن بیمه نامه


رانندگی با خودرو بدون بیمه غیر مجاز است و ممکن است شرکت اجاره‌دهنده خودرو به شما درباره عدم داشتن بیمه نامه توضیح نداده باشد و شما در خیابان جریمه شوید و یا ماشین را در پارکینگ نگه دارند. به همین دلیل، حتما قبل از اجاره خودرو در رابطه با دارا بودن بیمه‌نامه خودرو با اجاره‌دهنده آن صحبت کنید.

4.  نگرانی درباره امکان تصادف


معمولا وقتی شما یک خودرو را اجاره می‌کنید، در تمام طول روز نگران تصادف کردن و آسیب دیدنِ خودرو هستید و این موضوع می‌تواند روی حال عمومی شما تاثیر منفی بگذارد. مخصوصا اگر خودرویی که شما اجاره کرده‌اید، لوکس باشد، شدت این مشکل بیشتر است.

همچنین ممکن است شما یک خودروی لوکس اجاره و با آن تصادف کنید و به دلیل هزینه بالای تعمیر، توان پرداخت خسارت آن را نداشته باشید و با شرکت اجاره‌دهنده خودرو به مشکل بر بخورید؛ لذا پیشنهاد می‌شود تا همیشه احتمال تصادف و آسیب دیدنِ خودرو را در نظر بگیرید و سعی کنید تا جای ممکن، خودروهایی را برای اجاره انتخاب کنید که هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها پایین‌تر است.

5. دریافت هزینه‌های نامعقول


گاهی پیش می‌آید که برخی از شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو، پس از اتمام استفاده شما از آن، از شما هزینه نامعقولی را دریافت می‌کنند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که شما قبلا در رابطه با هزینه با اجاره‌دهنده خودرو توافق کرده‌اید. پیشنهاد می‌شود تا برای حل این مشکل، ابتدا درباره قیمت با ارائه‌دهنده خودرو توافق کنید و ترجیحا آن را در یک قرارداد کتبی ذکر کنید.

6. هزینه بنزین


معمولا شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو، خودرو را با باک پر به شما تحویل می‌دهند و با شما توافق می‌کنند که هنگام اتمام کارتان با خودرو، آن را با پاک پر تحویل دهید. معمولا خیلی از افرادی که خودرو اجاره می‌کنند، پر کردن باک خودرو را فراموش می‌کنند و شرکت اجاره‌دهنده خودرو، هنگام تحویل آن از افراد، هزینه اضافی بابت بنزین دریافت می‌کند.