آشنایی با عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا که تا کنون تولید شده‌اند
آخرین بروزرسانی در تاریخ 27 شهریور 1401

صنعت خودروسازی طی نیمه دوم قرن بیستم، روزهای اوج خود را سپری می‌کرد. در این دوران رقابتی بین شرکت‌های مختلف بر سر تولید عجیب‌ترین ماشین دنیا شکل گرفته بود. هر یک از شرکت‌های خودروسازی در تلاش بودند تا عجیب‌ترین خودروی ممکن را روانه بازار کنند، چرا که این اقدام نشان دهنده قدرت فنی و مهندسی آن‌ها بود!

امروزه رقابت صنعتی بین خودروسازان در قالب معرفی و رونمایی از خودروهای مفهومی در نمایشگاه‌ها جریان دارد. برخی دیگر از خودروسازان نیز به دنبال تولید محصولاتی هستند که قادر به کسب عناوین جهانی باشند. برای مثال تویوتا و فولکس واگن همواره بر سر تولید پرفروش‌ترین خودروهای جهان رقابت دارند. در سوی دیگر برخی خودروسازان همچون بی ام و یا فیات نیز به تولید خودروهای عجیب، علاقه دارند و با این کار به جلب نظر مخاطبانی با طرز تفکر متفاوت می‌اندیشند.

آغاز رقابت بر سر ساخت عجیب‌ترین ماشین جهان را می‌توان دهه‌های 1950 و 1960 میلادی دانست. در این دوران مشتریان اروپایی که بر اثر جنگ جهانی دوم ورشکسته شده بودند، به خودروهایی کوچک، ارزان و کاربردی نیاز داشتند. خودروسازان اروپایی برای پاسخگویی به این نیاز، میکرواتومبیل‌ها را روانه بازار کردند. تولید میکرواتومبیل‌ها در دهه 1950 میلادی سرآغازی بود برای تولید عجیب‌ترین ماشین‌ های دنیا. در ادامه این مطلب از مجله سایت اجاره خودرو ناواران با ما همراه باشید تا شما را با عجیب ترین خودروهای جهان آشنا کنیم.

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

تویوتا سرا

در مقدمه مطلب اشاره کردیم که تاریخچه پیدایش عجیب‌ترین ماشین دنیا به نیمه قرن بیستم باز می‌گردد. با این حال سنت ساخت ماشین‌های عجیب طی دهه‌های بعدی نیز ادامه یافت. یکی از عجیب‌ترین ماشین ‌های جهان طی دوران معاصر، تویوتا سرا است که در سال 19930 به بازار عرضه شد.

تویوتا سرا به هیچ عنوان یک خودرو لاکچری، اسپرت یا قدرتمند محسوب نمی‌شد. قدرت تویوتا سرا از پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی تأمین می‌شد که 108 اسب بخار قدرت و 131 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. با این حال درهای پروانه‌ای این خودرو که بخشی از سقف آن را شامل می‌شدند، جذابیت اصلی این خودرو را تشکیل می‌دادند. تنها خودروهایی که در آن دهه چنین درب‌هایی داشتند، مک لارن F1 و سالین S7 هستند. با این حال ترکیب ظاهر سوپراسپرت با یک کوپه اقتصادی بیش از آن‌که جذاب به نظر برسد، عجیب تلقی می‌شد.

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

شورولت SSR

صنعت خودروسازی آمریکا یکی از مراکز تولید عجیب‌ترین ماشین دنیا به حساب می‌آید و محصولات عجیب بسیاری را روانه بازار کرده است. یکی از این خودروهای عجیب، شورولت سوپر اسپرت رودستر یا SSR است که در سال 2004 روانه بازار شد. این خودرو حال و هوای اتومبیل‌های دهه 1940 میلادی را به دوران معاصر آورده بود و از نظر سبک بدنه نیز وضعیت نامعمولی داشت.

شورولت SSR‌ یک پیکاپ با سقف جمع شونده بود، ایده‌ای عجیب در ابتدای قرن بیست و یکم که منجر به تولید عجیب‌ترین ماشین جهان در آن دوره شد. موفقیت نسبی کرایسلر پی تی کروزر، شورولت را به این فکر انداخت تا خودرویی با حال و هوای کلاسیک تولید کند. با این حال شورولت SSR‌ آن‌قدر عجیب بود که کمتر کسی به خرید آن فکر می‌کرد. این خودرو تنها دو سال به تولید رسید و پس از آن برای همیشه از خط تولید شورولت خارج شد.

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

نیسان پولسار NX

برند نیسان در کشور ما با خودروهایی همچون نیسان جونیور (وانت نیسان آبی)، نیسان پاترول و نیسان ماکسیما شناخته می‌شود. با این حال نیسان در رقابت برای تولید عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا نیز شرکت داشته است. نماینده نیسان در این رقابت، نیسان پولسار NX بود که در سال 1984 به بازار عرضه شد.

نیسان پولسار برخلاف بسیاری از عجیب‌ترین ماشین‌های جهان ظاهری ناموزون نداشت. در حقیقت طراحی این خودرو شبیه به اتومبیل‌های اسباب بازی بود. نیسان پولسار NX یک خودرو با سبک طراحی شوتینگ بریک بود و هرکدام از مالکان می‌توانستند این خودرو را با توجه به خواسته‌های خود شخصی‌سازی کنند. نیسان پولسار NX یکی از عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا است که در آمار فروش نیز موفق عمل کرد. این خودرو حتی امروزه نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

بی ام و Z1

بی ام و نیز تولیدکننده شاخصی در رقابت عجیب‌ترین ماشین دنیا محسوب می‌شود و علاوه‌بر آن، خودروهای زیبایی را نیز به بازار جهانی عرضه کرده است. با این حال بی ام و Z1 را باید در دسته خودروهای عجیب این شرکت قرار دهیم.

بی ام و Z1 به عنوان جد بی ام و Z3 و بی ام و Z4 شناخته می‌شود. بی ام و Z1 خودرویی منحصربه‌فرد بود که از ظاهر سنتی اتومبیل‌های این شرکت پیروی نمی‌کرد. جلوپنجره کلیوی دوبل بی ام و Z1 به قدری کوچک طراحی شده بود که منتقدان به آن لقب بینی موش دادند. عجیب‌ترین وجه طراحی بی ام و Z1، درهای کشویی این خودرو بودند که به سمت پایین جمع می‌شدند.

بی ام و در آن زمان فکر می‌کرد درهای کشویی نوآوری خارق‌العاده‌ای هستند و جریان صنعت خودروسازی را تغییر خواهند داد. با این حال درهای کشویی بی ام و Z1 در مدل‌های بعدی تکرار نشدند. بی ام و Z1 یکی از نخستین محصولات این شرکت بود که از سیستم تعلیق چنداتصاله یا مولتی لینک برای محور عقب استفاده می‌کرد. قدرت بی ام و Z1 توسط موتور شش سیلندر خطی 2.5 لیتری با 168 اسب بخار قدرت و 222 نیوتن‌متر تأمین می‌شد.

 

بیشتر بخوانید: 10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

 

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

لامبورگینی LM002

تولید یک ماشین لوکس که به طور همزمان عجیب نیز باشد، کار چندان راحتی نیست. با این حال لامبورگینی LM002 ثابت کرد که یک خودرو لاکچری به طور همزمان می‌تواند عجیب هم باشد. لامبورگینی LM002 یکی از عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا است که به طور همزمان عنوان جد لامبورگینی اوروس را نیز در اختیار دارد.

لامبورگینی LM002 به عنوان یک خودرو تجاری ظاهر عجیبی دارد و در حقیقت برای استفاده عموم نیز ساخته نشده است. لامبورگینی LM002 یک خودرو نظامی است که شرکت ایتالیایی برای شرکت در یک مزایده آن را توسعه داد. با این حال نسخه تجاری از LM002 نیز ساخته شد و مشتریان لامبورگینی طی سال‌های 1986 تا 1993 شانس خرید آن را داشتند.

مدل‌های غیرنظامی لامبورگینی LM002 با تزئینات داخلی از جمله روکش‌های چرمی، شیشه‌های رنگی، تهویه مطبوع و سیستم صوتی استریو به تولید رسیدند. لامبورگینی LM002 با ظاهر عجیب خود به اسب تک‌شاخ این برند تبدیل شده است و امروزه کلکسیونرها برای تملک عجیب‌ترین ماشین لامبورگینی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

سوبارو BRAT

حتی نام سوبارو BRAT نیز عجیب است و باعث می‌شود تا این خودرو را در لیست عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا قرار دهیم. سوبارو طی دهه 1980 در تولید سدان‌های اقتصادی اسپرت و جذاب به بلوغ رسیده بود، از این رو تصمیم گرفت تا شانس خود را در بازار پیکاپ‌های استرالیایی یا UTE نیز امتحان کند. نتیجه کار خودرویی عجیب بود که نه سدان بود و نه پیکاپ.

نام BRAT کوتاه شده عبارت عجیب و بلند "Bi-drive Recreational All-Terrain Transporter" است. سوبارو BRAT به هیچ عنوان خودرویی هیجان انگیز نبود و پیشرانه 1.8 لیتری آن قدرت چندانی تولید نمی‌کرد. با این حال سوبارو BRAT به دلیل عجیب بودن بیش از حد خود، خودرویی محبوب کلکسیونرها است.

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

مرسدس بنزAMG G63 6X6

رقابت برای تولید عجیب‌ترین ماشین دنیا در برخی دوره‌های تاریخی از رمق افتاده است اما همواره خودروسازان به تولید خودروهای عجیب علاقه داشته‌اند. مرسدس بنزAMG G63 6X6  یکی از خودروهای عجیبی است که طی سالیان اخیر در بازار جهانی ظاهر شد. مرسدس بنزAMG G63 6X6  نشانه‌ای از خلاقیت مرسدس بنز در دوران کنونی ما است، دورانی که ساز و کارهای قانونی خلاقیت خودروسازان را به شدت تضعیف کرده‌اند.

مرسدس بنزAMG G63 6X6  از پیشرانه 5.5 لیتری توربو دوقلو V8 بهره می‌برد که حداکثر 536 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با وجود وزن زیاد و داشتن شش چرخ، شتاب صفر تا صد مرسدس بنزAMG G63 6X6  حدود 8 ثانیه است که آن را به یک خودرو عجیب و در عین حال ترسناک تبدیل می‌کند. از مرسدس بنزAMG G63 6X6  تنها چند نسخه خاص به تولید رسید که همه آن‌ها در سال 2013 به فروش رسیدند.

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

فیات مولتی پلا

هرکدام از خودروسازان، توجیهی برای ساخت عجیب‌ترین ماشین دنیا دارند. بی ام و اعتقاد داشت که چراغ‌های جلو پاپ آپ ایده جذابی برای یک اتومبیل اسپرت همچون بی ام و M1 هستند. نیسان با ساخت کراس اوور جوک، عقیده داشت که باید خودرویی با ظاهر متفاوت تولید کرد. در همین حین فیات نیز مدل عجیب و غریب مولتی پلا را روانه بازار کرد، با این توجیه که شاید دو چراغ جلو برای روشن کردن مسیر پیش رو کافی نباشد!

فیات در مدل مولتی پلا به جای دو چراغ معمول، از شش چراغ برای قسمت جلو خودرو استفاده کرد. فیات مولتی پلا در بخش مینی‌ون یا MPV‌ قرار داشت و دو چراغ جلو نیز روی جلوپنجره مرتفع آن نصب شده بودند. ظاهر عجیب و غریب فیات مولتی پلا سبب شد تا این خودرو علاوه‌بر کسب عنوان عجیب‌ترین ماشین جهان از سوی مجلات خودرویی مختلف، به عنوان زشت‌ترین اتومبیل جهان نیز شناخته شود. فیات مولتی پلا به دلیل ظاهر عجیب و زشت خود مورد بی‌توجهی کاربران قرار گرفت. به همین دلیل امروزه نسخه‌های اندکی از فیات مولتی پلا را می‌توان در جاده‌ها مشاهده کرد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 10 ماشین کلاسیک که محبوب ماشین‌بازها هستند

 

 

عجیب‌ترین ماشین‌های دنیا

جمع‌بندی

خلاقیت طراحان و مهندسان دنیای خودروسازی طی قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، منجر به تولید خودروهای عجیب در دنیا شد. با این حال رقابت برای تولید عجیب‌ترین ماشین دنیا امروزه کمرنگ شده است. دلیل این امر تدوین روندهای از پیش تعیین شده برای طراحی و توسعه خودروها است که به طراحان اجازه بروز خلاقیت‌های دیوانه‌وار را نمی‌دهد. از این رو خودروهای عجیب امروز بسیار کمتر از گذشته در جاده‌ها و خیابان‌ها مشاهده می‌شوند.

در پایان قصد داریم به خدمات متنوع شرکت ناواران برای مشتریان اشاره کنیم. ناواران امکان کرایه خودرو بدون نیاز به تضمین بانکی را در اختیار مشتریان ایرانی قرار داده است. از این رو آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به چک تضمین و تنها با ارائه ودیعه نقدی، نسبت به اجاره خودرو در تهران، اجاره خودرو در مشهد و بسیاری دیگر از شهرهای ایران اقدام کنند. با استفاده از خدمات اجاره خودرو ناواران، می‌توانید برای مدت مورد نظر خود صاحب یک ماشین لوکس، اقتصادی یا حتی تجاری شوید بدون آن ‌که با مصائب و مشکلات تملک بلندمدت خودرو دست و پنجه نرم کنید!

 


ماشین فراریشورلتلامبورگینیمرسدس بنزنیسانتویوتابی ام و