اگر ترمز خودرو نگرفت، چه کار کنیم؟
آخرین بروزرسانی در تاریخ 31 اردیبهشت 1398

نگرفتن ترمز خودرو، یا به اصطلاح بریده شدن ترمز، از جمله حوادث ناگهانی است که هنگام رانندگی امکان دارد رخ دهد. در بسیاری از موارد، با رعایت نکات ایمنی، می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد... اما حادثه خبر نمی کند و همیشه در کمین است... اگر بنا به هر دلیلی ترمز خودرو  نگرفت، چه کار کنیم؟ و چگونه زمان نگرفتن ترمز ماشین، خودرو و شرایط را کنترل کنیم...

 

اگر ترمز خودرو نگرفت، چه کار کنیم؟

 

زمان نگرفتن ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو، از چندین بخش تشکیل شده است که لازم است برای جلوگیری از بروز حواث احتمالی، هر چند مدت یک بار به لحاظ فنی بررسی و نقص های احتمالی  آن رفع شود. زمانی که ترمز خودرو نگرفت، مهم ترین کار برای کنترل خودرو، حفظ خونسردی و عدم دست پاچه شدن است... همراه ما باشید تا با رعایت نکاتی مهم، زمانی که ترمز خودرو شما نگرفت، بدانید که چه کار کنید...

 

در همین زمینه پیشنهاد می کنیم بخوانید : چگونه زمان ترکیدن لاستیک خودرو را کنترل کنید

 

 اول از همه... وضعیت پدال را بررسی کنید...

زمانی که ترمز خودرو گرفته نمی شود و بریده شده است با حفظ خونسردی، ببینید وضعیت پدال ترمز چگونه است؟

زمانی که ترمز خودرو نگرفت، معمولا 2 حالت برای پدال ترمز ایجاد می شود:

 

هنگامی که ترمز ماشین نگرفت، بررسی وضعیت پدال ترمز اولین کار است

 

1- حالت اول: زمانی است که پدال ترمز سفت می شود و حتی با فشار شدید هم تکان نمی خورد و بیش از حد سفت شده و پایین نمی رود.

در این حالت ابتدا پشت پدال را بررسی کنید که جسمی پشت آن قرار نگرفته باشد. در بسیاری از موارد، کفی خودرو باعث این حالت شده و با برداشتن آن از پشت پدال ترمز، پدال به حالت طبیعی خود باز می گردد. به همین راحتی ...

 

2- حالت دوم: زمانی است که پدال ترمز با کمترین فشار به راحتی پایین می رود.

اصلی ترین علت بروز این حالت، کاهش بیش از حد سطح روغن ترمز و یا از بین رفتن خاصیت آن می باشد... پس لطفا بررسی میزان و کیفیت روغن ترمز خودروی خود را فراموش نکیند!!!

 

بررسی کیفیت و میزان روغن ترمز

 

برای کنترل این وضعیت و فعال شدن مجدد ترمز، با حالت ها و میزان فشار گوناگون ترمز بگیرید تا نهایتا ترمز خودرو گرفته شود... خیالیتان راحت باشد... در بسیاری از موارد این کار جواب می دهد...

 

دنده معکوس... راه حلی مهم در زمان بریدن ترمز

Engine Brake به حالتی از خودرو گفته می شود که ترمز موتور سبب می شود تا ماشین شما افزایش سرعت بیشتری پیدا نکند و شتاب گیری آن متوقف شود.

اما برای اعمال ترمز موتور، لازم است که فرآیند دنده معکوس را انجام دهید. بسته به شرایط جاده پیش روی شما، بازه زمانی برای انجام دنده معکوس متفاوت است. اگر جاده پیش رویتان خلوت، چندبانده و در کل شرایط مناسبی دارد، فرآیند دنده معکوس را به آرامی انجام دهد. اما در شریطی که جاده شما شرایط مناسبی ندارد برای مثال شلوغ است یا جاده باریک و دو طرفه است، دنده معکوس باید در بازه زمانی 1 الی 2 دقیقه و حتی سریع تر انجام دهید.

 

در زمان بریدن ترمز، چگونه دنده معکوس را انجام دهیم؟

زمانی که بنا به هر دلیلی ترمز خودرو شما نگرفت، اگر برای مثال، در سرعت بالای 120 کیلومتر بر ساعت هستید و در دنده پنج هستید، ابتدا پایتان را از روی گاز بردارید. سپس، اجازه دهید سرعتتان به کمتر از 120 کیلومتر بر ساعت برسد. پس از آن دنده 4، و به همین شکل به میزانی که سرعتتان کاهش می یابد، دنده را کم کنید. زمانی که با دنده 2، سرعتتان به حدود 10 کیلومتر رسید، از دنده یک استفاده کنید.

سپس به گوشه جاده برانید و در شرایط متعادل خودرو، ترمز دستی را بکشید تا خودرو متوقف شود.

 

به آرامی ترمز دستی را بکشید و کنار جاده متوقف شوید

 

اصطکاک جاده، کمک رسان شما خواهد شد!!!

اگر ترمز شما در جاده ای خلوت نگرفت و یا به اصطلاح ترمزتان برید، با استفاده از حرکات مارپیج ( البته نکات ایمنی را رعایت کنید !!! )، میزان اصطکاک لاستیک ماشین خود را با جاده بیشتر کنید تا سرعت شما زودتر کاهش یابد. همچنین در کنار حرکات مارپیچ، از پستی و بلندی های جاده هم برای کاهش چشمگیر سرعت خودرو می توانید استفاده کنید.

 

ترمز دستی، بهترین راه در زمان نگرفتن و بریدن ترمز ماشین

قبل از هرچیز باید بدانید که یکی از موثر ترین شیوه هایی که در زمان نگرفتن ترمز ماشین، می تواند به شما کمک کند، استفاده از ترمز دستی به صورت مستقل است. اما، وقتی ترمز ماشین نمی گیرد، باید هوشمندانه از ترمز دستی استفاده کنید. برای مثال، هرگز به یکباره ترمز دستی را نکشید؛ چون این کار هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

 

استفاده صحیح از ترمز دستی مهم است

 

برای استفاده صحیح از ترمز دستی در زمان نگرفتن ترمز،  لازم است به آرامی از آن استفاده کنید. به آرامی و با سرعت کم ترمز دستی را بالا بکشید تا بیشترین کمک را برای نگه داشتن ماشین به شما کند.

 

حتی در زمان انجام دادن دنده معکوس هم، می توانید به آرامی و یواش یواش ترمز دستی را بالا بکشید.

 

نکات ایمنی لازم، زمانی که ترمز ماشین نگرفت

زمانی که متوجه شدید ترمز خودرو شما بریده شده است و ماشین شما ترمز نگرفت، حتما با استفاده از چراغ های هشدار دهنده، سایر رانندگان را مطلع سازید که خودرو شما با نقص فنی مواجه است.

 

استفاده از چراغ های هشدار دهنده (فلاشر) زمان نگرفتن ترمز ماشین

 

برخی از راه حل ها در زمان نگرفتن ترمز ماشین را با هم بررسی کردیم ... اما به خاطر داشته باشید،  با رعایت اصول فنی و نگهداری با دقت از خودرو، می توانید تا درصد زیادی از رخ دادن هرگونه حادثه احتمالی مانند ترمز نگرفتن خودرو جلوگیری کنید... اما در صورت مواجه شدن با اینگونه اتفاقات، مهم ترین کار شما حفظ خونسردی و آرامش می باشد...

 

سرویس به موقع خودرو برای جلوگیری از حوادث، مهم است

 


ترمز خودروبردین ترمزنگرفتن ترمز