معرفی خودرو TF21، محصول آینده نزدیک ایران خودرو
آخرین بروزرسانی در تاریخ 22 مرداد 1401

ایران خودرو در بخش خودروهای اقتصادی سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد و می‌توان از پژو ۲۰۶ به عنوان محبوب‌ترین خودروی این شرکت به خصوص در بین خریداران قشر جوان نام برد. با این وجود محصولات این شرکت از قدیمی‌ بودن پلتفرم رنج می‌برند و اکثر آن‌ها روی پلتفرم محصولات قدیمی پژو هستند. از جمله چنین خودروهایی می‌توان به رانا اشاره کرد که روی پلتفرم پژو ۲۰۶ شکل گرفته یا اینکه دنا و خانواده سمند نیز روی پلتفرم پژو ۴۰۵ شکل گرفته‌اند!

 ایران خودرو اخیرا رویکرد خود را تغییر داده و محصولاتی را روی پلتفرم‌های جدیدتر معرفی کرده است که اولین آن‌ها طراحی و تولید تارا روی پلتفرم پژو ۳۰۱ است. این شرکت اخیرا کراس اوور شهری ریرا را نیز روی پلتفرم پژو 2008 معرفی کرد؛ اما در بخش خودروهای اقتصادی، آخرین  پروژه ایران خودرو با نام TF21 شناخته می‌شود که یک خودروی کوچک شهری در سگمنت B است. در ادامه این مقاله از مجله سایت اجاره خودرو ناواران به این محصول جدید که احتمالا به زودی وارد بازار خواهد شد نگاهی اجمالی خواهیم انداخت. 

 

در ادامه می‌‌خوانید...

 

معرفی خودرو TF2،

معرفی TF21

به احتمالا خیلی زیاد در گام اول ایران خودرو با معرفی TF21 قصد دارد یک کراس اوور شهری کوچک تولید کند تا خریداران جوان به سمت این محصول جذب شوند. این خودرو به خوبی توانایی این را دارد تا خلأ عدم حضور محصولات برلیانس گروه سایپا را جبران کند و آن بخش از جوانان را که دیگر علاقه‌ای به پژو 207 ندارند می‌توانند روی TF21 به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها با طراحی به‌روز و مدرن حساب کنند. 

 

معرفی خودرو TF2

رنو کویید

طراحی بدنه TF21

خودروی TF21 روی پلتفرمی مشتبه با رنو کویید ساخته خواهد شد. گرچه هنوز به طور نهایی مشخص نیست آیا واقعا پلتفرم رنو کویید در این خودرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا یک پلتفرم بومی را شاهد خواهیم بود، اما از نظر ابعاد و اندازه‌ها می‌توان حدس زد با خودرویی هم سایز با ۲۰۶ روبرو هستیم که قد بلندتر و طراحی مدرن‌تری دارد. این ابعاد و اندازه باعث می‌شود تا TF21 در مقایسه با سدانی مثل پژو پارس یا سمند قابلیت مانور شهری بهتری داشته باشد و استفاده روزمره از آن به خصوص در کلان‌شهر پر ترافیکی چون تهران خیلی راحت باشد. 

تصاویر زیاد و واضحی از محصول جدید ایران خودرو به بیرون درز نکرده است و ناچاریم بیشتر بخش‌ها را با حدس و گمان پیش ببریم. طراحی ظاهری این محصول تازه‌نفس را باید تلفیقی از کیا سول جدید، رنو کویید و دانست. از ارتفاع بدنه و زوایای شیشه‌ها می‌توان TF21 را به رنو ساندرو استپ وی نیز نزدیک دانست، اما نه آن نسلی که پارس خودرو در بازار ایران عرضه کرد؛ بلکه نسل آخر رنو ساندرو استپ وی!

از جلو و عقب TF21 نیز تصویری در دسترس نیست، اما با توجه به رویکردی که در تارا و سپس به شکلی پخته‌تر در ریرا دیدیم می‌توان انتظار یک طرح جوان‌پسند و مدرن را از این خودرو داشت. این حرکت ایران خودرو از خودروهای دهه ۹۰ میلادی به سمت طرح‌های جدید و مدرن را باید به فال نیک گرفت و بی‌شک با استقبال خوب مشتریان جوان روبرو خواهد شد. 

 

معرفی خودرو TF2،

طراحی داخل کابین TF21

به دلیل اینکه TF21 هنوز در مرحله طراحی قرار دارد، شرکت ایران خودرو هیچ عکسی از درون این خودرو منتشر نکرده است. با این حال آنچه مسلم است، مدرن‌تر بودن کابین این خودرو در مقایسه با خانواده سمند و پژو ۲۰۶ خواهد بود. 

احتمال دارد TF21 از کابین نیمه شیشه‌ای استفاده کند و بسیاری از کنترلرهای آن به صفحه نمایش روی داشبورد منتقل شوند. از نظر ارگونومی نیز با توجه به شرایطی که در تارا و ریرا دیدیم می‌توان وضعیت خوبی را برای این مدل جدید نیز متصور بود. 

در مورد فضای داخلی نیز ایران خودرو به خوبی می‌داند بخشی از مشتریان به خاطر فضای کم پژو ۲۰۶ به سمت رقبای دیگر رفته‌اند، پس سعی خواهد کرد TF21 را از این نظر جادار و کاربردی‌تر طراحی کند. همین که فرم کلی خودرو به ماشین‌هایی مانند کیا سلتوس و رنو ساندرو استپ وی شباهت دارد، نشان می‌دهد با یک ماشین جعبه‌ای که فضای پا و سر آن در بخش عقب خوب است مواجه خواهیم بود. 

پلتفرم TF21 برخلاف محصولات قبلی این خودرو جدید است و به همین دلیل بستر مناسبی برای استفاده از فناوری‌های مدرن نیز در این خودرو وجود دارد. ایران خودرو این توانایی را خواهد داشت که TF21 را به همراه تجهیزاتی همچون رادار نقطه کور، سنسورهای تصادف جلو و عقب، کروز کنترل و رادار عابر پیاده روانه بازار کند. اینکه چنین تجهیزاتی روی TF21 موجود باشند یا نه به دلیل قرار داشتن این خودرو در مراحل ابتدایی طراحی، هنوز قطعی نیست اما بدون شک توانایی فنی نصب آن‌ها وجود دارد. از دیگر امکاناتی که در این محصول جدید می‌توان انتظار داشت باید به ۴ شیشه برقی، قابلیت تیپ ترونیک (در نسخه‌های دنده اتوماتیک)، حالت‌های مختلف رانندگی (برای گیربکس)، کامپیوتر سفری، تهویه خودکار، سیستم مالتی مدیا، قابلیت اتصال بلوتوث، سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب را نام برد.

 

معرفی خودرو TF2،

مشخصات TF21 

در مورد مشخصات TF21 با توجه به داده‌هایی که شرکت ایران خودرو در بین اصحاب رسانه منتشر کرده است، این خودروی جدید در زیر کاپوت خود از قلب تپنده نام آشنای TU5 پلاس استفاده خواهد کرد. این موتور که طرح آن به شرکت پژو تعلق دارد قبلا در پژو ۳۰۱ و تارا نیز مشاهده شده است و زیر کاپوت نسخه‌های ضعیف و پایه ریرا نیز قرار خواهد گرفت. 

موتور TU5 پلاس نسخه‌ای ارتقا یافته و به‌روز از موتور قدیمی‌تر TU5 است که قدرت آن از ۱۱۰ اسب بخار به ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور آن نیز از ۱۴۴ نیوتن متر به ۱۵۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. البته اگر به خاطر داشته باشید در تارا شاهد خروجی ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر هستیم که به تغییرات نرم افزاری موتور بر می‌گردد. 

ممکن است در نسخه نهایی و تولیدی این خودرو نیز ایران خودرو بسته به کاربری اتومبیل، قدرت خروجی را مقداری افزایش یا کاهش دهد. آنچه می‌توان با قطعیت در مورد آن نظر داد مصرف سوخت پایین موتور TU5 پلاس است به طوری که میانگین مصرف سوخت این محصول جدید ایران خودرو، چیزی در حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و یا حتی پایین‌تر خواهد بود. هنوز اعلام نشده است که نیروی تولیدی موتور به چه روشی به چرخ‌های جلو خواهد رسید، اما می‌توان گیربکس ۵ یا  ۶ دنده دستی و یا ۶ دنده اتوماتیک را برای TF21 در نظر گرفت.

در مورد سرعت TF21 و عملکرد آن، باید گفت که از یک خودروی اقتصادی نباید انتظار زیادی داشت، اما دست و پای این خودرو چندان هم بسته نیست و احتمالا می‌تواند در زمانی حدود 12 ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا کند. وجود موتور TU5 در محصول جدید ایران خودرو این مزیت را هم دارد که خریداران به سادگی می‌توانند به قطعات موتوری این خودرو در بازار دسترسی پیدا کنند چون خودروهای متعددی نیز در بازار کشور از این موتور استفاده می‌کنند. همچنین مکانیک‌ها برای کار کردن روی TF21 نیازی به آموزش‌های جدید ندارند و تقریبا در تمام شهرهای کشور امکان دریافت خدمات فنی برای این خودرو وجود خواهد داشت. در مورد عمر و دوام نیز TU5 به خوبی خود را به عنوان یک موتور بی‌دردسر و مطمئن ثابت کرده است و این درست در مقابل موتور قدیمی و پرمصرف XU7 قرار دارد.  

ایران خودرو TF21 را در آینده با موتور مدرن‌تری در مقایسه با TU5 نیز عرضه خواهد کرد. مشخصات TF21 با این موتور جدید که IK3 نام دارد بهتر از نسخه پایه است. موتور IK3 یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری است که در نسخه پایه KP3 قدرتی در حدود ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر دارد. نسخه توربوشارژ این موتور نیز که با کد KP2 شناخته می‌شود، با وجود حجم کم‌تر ۱.۲ لیتری خود، به مدد استفاده از سامانه پرخوران (توربوشارژر) می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. 

مشخصات TF21 با این موتور مدرن قابل توجه است و این خودرو را می‌تواند در موقعیتی بسیار قوی‌تر نسبت به خودروهای چینی و سایر رقبای داخلی قرار دارد. 

 

معرفی خودرو TF2،

قیمت و زمان عرضه

خودروی جدید TF21 هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و حتی نسخه نهایی آن معرفی نشده است؛ اما ایران خودرو وعده داده که تا سال آینده یعنی ۱۴۰۲ نسخه اولیه و پروتوتایپ از این خودرو را رونمایی خواهد کرد و امیدوار است تا سال ۱۴۰۳ آن را به بازار عرضه کند. 

در ابتدا قیمت TF21 چیزی بین ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عنوان شد که کمی خوشبینانه به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه TF21 در ابعاد رنو ساندرو و پژو ۲۰۶ قرار دارد می‌توانیم انتظار قیمتی در همان حدود را نیز داشته باشیم. شاید به خاطر تجهیزات بهتر TF21 در مقایسه با پژو ۲۰۶ قدیمی و رنو ساندروی بی آپشن و ساده، قیمت این محصول جدید کمی بیشتر هم باشد، اما فعلا نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد. 

 

معرفی خودرو TF2،

جمع بندی

هنوز برای قضاوت و نقد و بررسی دقیق TF21 زود است و باید تا زمان معرفی نسخه تولیدی صبر کنیم. در شرایطی که پراید به عنوان اصلی‌ترین خودروی اقتصادی از گردونه تولید حذف شده است و هاچ بک‌های برلیانس نیز دیگر تولید نمی‌شوند، TF21 بستر مناسبی برای جذب خریداران جوان دارد که به دنبال خودرویی اقتصادی، کم مصرف و مدرن هستند. البته باید امیدوار بود که قیمتی نهایی این محصول پس از عرضه به بازار آن چنان بالا نباشید که این خودرو را از دسته محصولات اقتصادی یا حتی میان رده بازار خارج کند!

طراحی TF21 اصلی‌ترین برگ برنده آن است، چون رنو ساندرو استپ وی با وجود کیفیت و ایمنی خوب خود دچار کهنگی طرح است و جذابیت ظاهری زیادی برای خریداران ندارد. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا در مورد آینده TF21 ایران خودرو خوش‌بین و امیدوار باشیم.

در صورتی که قصد داشتید در مناسبت‌های عروسی ، مهمانی ، مسافرت و عروسی اجاره خودرو انجام دهید، حتما می‌توانید وارد صفحه ناواران شوید