نقد و بررسی خودرو برقی جنسیس GV60
آخرین بروزرسانی در تاریخ 10 خرداد 1401

خودروهای برقی روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و خواه‌ناخواه آینده صنعت خودرو دنیا را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی معروف دنیا هم با سرمایه‌گذاری سنگین روی توسعه محصولات تمام برقی، در سال‌های اخیر خودروهای برقی پرتعدادی را در کلاس‌های مختلف روانه بازار کرده‌اند. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از مجله خودرو ناواران به بررسی یکی از خودروهای برقی جدید بازار جهانی بپردازیم که در کلاس خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر شما هم علاقه دارید که با یک خودرو مدرن در کلاس جهانی آشنا شوید، بررسی خودرو برقی جنسیس GV60 را از دست ندهید.

 

 

در ادامه می‌خوانید...

 

 

مختصری از جنسیس و خودرو برقی جنسیس GV60

قبل از این‌که به خودرو برقی جنسیس GV60 بپردازیم بهتر است تا آشنایی مختصری هم با برند جنسیس پیدا کنیم. نام جنسیس نخستین بار در سال 2009 و روی سدان لوکس هیوندای به‌کاررفته رفت. این خودرو همان هیوندای جنسیس محبوبی است که از ابتدای تولید خود تا سال 2013 در بازار کشور ما هم عرضه شد و آمار فروش مناسبی را ثبت کرد.

اما سال 2015 بود که هیوندای تصمیم گرفت تا طبق رویه دیگر خودروسازان مطرح شرقی مثل تویوتا، نیسان و هوندا، برای محصولات لوکس خود یک برند مستقل ایجاد کند تا بتواند بازاریابی قوی‌تری در بازارهای پررقابت دنیا داشته باشد. به این ترتیب، جنسیس با نام دقیق Genesis Motor به یک برند مستقل تبدیل شد و محصولات لوکس هیوندای در حال حاضر تحت این برند به بازار عرضه می‌شوند.

سبد محصولات جنسیس هم‌اکنون شامل سه خودرو سدان (G70، G80 و G90) و سه کراس‌اوور (GV60، GV70 و GV80) است که جنسیس GV60 صرفاً در نسخه تمام برقی تولید می‌شود و نسخه بنزینی ندارد. در ضمن این خودرو، جدیدترین محصول جنسیس محسوب مي‌شود که در اواخر سال 2021 معرفی و با مدل 2022 روانه بازار شده است. جالب است بدانید که جنسیس GV60 روی پلتفرم خودروهای برقی گروه هیوندای – کیا موسوم به پلتفرم E-GMP توسعه یافته و در واقع پلتفرم مشترکی با هیوندای آیونیک 5 و کیا EV6 دارد.

 

 

بررسی طراحی خودرو برقی جنسیس GV60

در خودرو برقی جنسیس GV60 شاهد همان المان‌های آشنای محصولات جنسیس یعنی چراغ‌های دوقسمتی و جلوپنجره مشبک بزرگ هستیم که وجود همین جلوپنجره باعث شده است تا برقی‌بودن جنسیس GV60 چندان مشهود نباشد و بیننده در نگاه اول تصور کند که با خودرویی بنزینی روبه‌رو است. نمای جانبی خودرو برقی جنسیس GV60 هم با وجود دستگیره‌های درب مخفی و رینگ‌های بزرگ، جلوه‌‌ای اسپرت و مدرن دارد. در نمای عقب این کراس‌اوور تمام برقی هم مثل نمای جلو شاهد چراغ‌های دوقسمتی هستیم که در ترکیب با شیب تند سقف، جلوه‌ای اسپرت به این نما بخشیده‌اند. اسپویلر بزرگ قسمت پایینی شیشه عقب و چراغ‌ ترمز سوم که به‌صورت سرتاسری و مخفی روی این اسپویلر قرار گرفته است نیز دیگر نکته شاخص طراحی قسمت عقبی است.

یک نکته جالب در مورد خودرو برقی جنسیس GV60 هم این است که این خودرو می‌تواند به‌صورت سفارشی به‌جای آینه‌های جانبی سنتی به دو دوربین مجهز شود که نمای عقب را درون مانیتورهای قرارگرفته در قسمت داخلی درب‌های جلو نمایش می‌دهند.

کابین جنسیس GV60 هم بسیار مدرن و در عین حال لوکس طراحی شده است و به‌کارگیری خطوط منحنی و زوایای نرم، جلوه‌ای اسپرت و جوان‌پسند به آن داده است. جالب‌ترین المان این کابین را هم می‌توانیم اهرم دنده بدانیم که شکلی مدور و کریستالی دارد و کاملاً منحصر به‌فرد طراحی شده است.

 

 

مشخصات و توانمندی‌های فنی خودرو برقی جنسیس GV60

خودرو برقی جنسیس GV60 در سه تیپ فنی 2WD استاندارد، AWD استاندارد و AWD پرفورمنس عرضه می‌شود که تیپ 2WD استاندارد یک پیشرانه برقی با حداکثر قدرت 228 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتن‌متر روی محور عقب خود دارد و می‌تواند با اتکا به این پیشرانه، شتاب صفرتاصد 7.5 ثانیه را ثبت کند.

تیپ AWD استاندارد علاوه بر پیشرانه ذکرشده، یک پیشرانه 100 اسب بخاری هم روی محور جلو خود دارد که این دو پیشرانه باهم، حداکثر قدرت 318 اسب بخار و حداکثر گشتاور 605 نیوتن‌متر را ایجاد می‌کنند و می‌توانند شتاب صفرتاصد 5.5 ثانیه‌ای را برای این تیپ به ارمغان بیاورند.

اما قدرتمندترین نسخه خودرو برقی جنسیس GV60 تیپ موسوم به AWD پرفورمنس است که روی هرکدام از محورهای خود یک پیشرانه برقی با حداکثر قدرت 228 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتن‌متر دارد. این پیشرانه‌ها در حالت عادی می‌تواند باهم حداکثر قدرت 435 اسب بخار و حداکثر گشتاور 700 نیوتن‌متر را ایجاد کنند. اما تیپ AWD پرفورمنس یک دکمه با نام Boost روی غربیلک فرمان خود دارد که با فشردن آن می‌توانیم برای مدت کوتاهی حداکثر قدرت مجموع پیشرانه‌ها را به 489 اسب بخار برسانیم و شاهد شتاب صفرتاصد 4 ثانیه‌ای باشیم!

در خودروهای برقی شعاع حرکتی هم پارامتر بسیار مهمی است که خودرو برقی جنسیس GV60 در این بخش هم نمره قبولی می‌گیرد. البته در مورد شعاع حرکتی، برگ برنده دست تیپ‌های ضعیف‌تر این خودرو است و تیپ 2WD استاندارد می‌تواند با یکبار شارژ باتری‌ها، مسافت 451 کیلومتر را بپیماید. در حالی‌که این عدد برای تیپ‌های AWD استاندارد و AWD پرفورمنس به‌ترتیب برابر با 400 و 368 کیلومتر است.

 

 

هر سه تیپ خودرو برقی جنسیس GV60 از باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 77.4 کیلووات ساعت بهره می‌برند که شارژ این باتری با شارژر معمولی، دقیقاً 11 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد اما اگر از شارژر 800 ولتی Ultra fast استفاده کنیم، می‌توانیم در مدت زمان تنها 18 دقیقه، میزان شارژ باتری را از 10 درصد به 80 درصد برسانیم. البته در این حالت شعاع حرکتی خودرو اندکی کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال با تیپ استاندارد 2WD در این حالت تنها می‌توانیم 350 کیلومتر را بپیماییم.

گیربکس خودرو برقی جنسیس GV60 هم مثل اکثر خودروهای برقی دیگر، یک نمونه تک سرعته اتوماتیک است. برای مقایسه دقیق‌تر تیپ‌های جنسیس GV60 می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید:

 

نام تیپ

2WD استاندارد

AWD استاندارد

AWD پرفورمنس

تعداد پیشرانه

1 عدد روی محور عقب

2 عدد (1 عدد روی محور جلو و 1 عدد روی محور عقب)

2 عدد (1 عدد روی محور جلو و 1 عدد روی محور عقب)

حداکثر قدرت مجموع پیشرانه‌ها (اسب بخار)

228

318

435 (حالت عادی) / 489 (حالت Boost)

حداکثر گشتاور مجموع پیشرانه‌ها (نیوتن‌متر)

350

605

700

گیربکس

تک سرعته اتوماتیک

تک سرعته اتوماتیک

تک سرعته اتوماتیک

شتاب صفرتاصد (ثانیه)

7.5

5.5

4

شعاع حرکتی با یکبار شارژ (کیلومتر)

451

400

368

 

 

آپشن‌ های خودرو برقی جنسیس GV60

با توجه به این‌که خودرو برقي جنسيس GV60 يک اتومبیل به‌روز از برندي پرميوم است؛ ليست امکانات بسيار بلندبالايي دارد که از جمله مهم‌ترين امکانات رفاهي و ايمني نسخه‌هاي فول‌آپشن مي‌توانيم به موارد زير اشاره کنيم:

سيستم تشخيص چهره مالک براي بازکردن درب‌ها، قابليت کنترل خودرو از روي ريموت براي پارک‌کردن و خروج از پارک، کروز کنترل هوشمند با قابليت اتصال به GPS، تهويه مطبوع اتوماتيک دوکاناله، گرم‌کن تمامي صندلي‌ها، سردکن صندلي‌هاي جلو، گرم‌کن فرمان، پخش صدا با فرکانس مخالف صداي محيط از سيستم صوتي به‌منظور کاهش صداي مزاحم داخل کابين، سيستم صوتي حرفه‌اي Bang & Olufsen، دوربين 360 درجه، سقف پانوراما، تنظيم برقي صندلي‌هاي جلو، هدآپ ديسپلي، دوربين ثبت وقايع، سوکت V2L (Vehicle to Load) به‌منظور استفاده از شارژ باتري‌ها براي وسايل برقي 220 ولت، چراغ‌هاي جلو هوشمند، سيستم هوشمند نگهدارنده بين خطوط، سيستم جلوگيري از تصادف جلو و عقب، نمايش نقاط کور در جلوآمپر، سيستم خروج ايمن از پارک، 8 ايربگ و...

 

کلام پاياني

همان‌طور که در ابتداي مطلب خودرو برقی جنسیس GV60 اشاره کرديم، خودروهاي برقي با توجه به مزايايي مثل عدم آلايندگي محيط زيستي، عدم ايجاد آلودگي صوتي و شتاب‌گيري بسيار خوب، آينده صنعت خودرو جهان را در دست خواهند داشت و بسياري از خودروسازان مطرح جهاني اعلام کرده‌اند که در آينده‌اي نه‌چندان دور تمامي ظرفيت خطوط توليد خود را به محصولات تمام برقي اختصاص خواهند داد. در چند سال اخير صحبت‌هايي مبني بر عرضه برخي خودروهاي تمام برقي به‌صورت مونتاژي در بازار کشورمان مطرح شده است اما تاکنون هيچ‌کدام از اين خودروها به مرحله عرضه نرسيده‌اند که مهم‌ترين دليل آن عدم وجود زيرساخت‌هاي لازم براي تردد خودروهاي برقي در کشورمان است.

اميدواريم که مسئولين و نهادهاي مربوطه بيش‌تر از اين راجع به اين مسئله تعلل نکنند و با سرمايه‌گذاري مناسب، تأسيس ايستگاه‌هاي شارژ خودروهاي برقي را شروع کنند تا بيش از اين از تکنولوژي روز دنيا عقب نمانيم و بتوانيم شاهد تردد اين خودروهاي پاک در معابر کشورمان باشيم. جنسيس GV60 هم يکي از جذاب‌ترين خودروهاي برقي حال حاضر دنيا است که با اتکا به مزايايي مثل قرارگيري در کلاس محبوب کراس‌اوور، طراحي زيبا، عملکرد فني مناسب و آپشن‌هاي متعدد خود، مي‌تواند در صورت واردشدن به بازار کشور ما آمار فروش مناسبي را ثبت کند.

در پايان بايستي يادآور شويم که اگر قصد اجاره خودرو در تبريز، تهران، مشهد يا ساير شهرهاي بزرگ کشور را داريد؛ شرکت ناواران با در اختيار داشتن ناوگان کاملي از خودروهاي در حد صفر کيلومتر ايراني و خارجي در خدمت شما خواهد بود. اجاره ماشين از ناواران با توجه به مزايايي مثل امکان انتخاب پوشش‌هاي بيمه‌اي بالاتر، امکان انتخاب وسايل سفر همراه با خودرو، عدم نياز به وثيقه‌هاي سنگين و دست‎وپاگير، وجود شبکه امداد و تعميرات و... تجربه‌اي جذاب است و بدون شک خاطره بد کرايه خودرو از برخي شرکت‌هاي متفرقه را از ذهن شما پاک خواهد کرد.

 


خودرو برقیخودرو جدیدنقد و بررسی خودروجنسیس