نقد و بررسی خودرو محبوب فيدليتی
آخرین بروزرسانی در تاریخ 04 خرداد 1401

طی سال‌های گذشته عوامل متعددی نظیر افزایش کیفیت ساخت، تنوع بالای محصولات، شرایط منعطف پرداخت و صد البته افزایش تحریم‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا خودروهای چینی به یکه‌تازان بازار خودرو کشورمان بدل شوند. باید قبول کرد که در این بین خریداران ایرانی از خودروهای بلندقامت یا همان کراس‌اوورهای چینی بیشتر از نمونه‌های سدان و هاچبک، استقبال به عمل آوردند؛ از همین‌رو شرکت‌های داخلی نظیر سایپا، ایران خودرو، کرمان موتور و همینطور بهمن موتور، تمرکز خود را روی مونتاژ و عرضه کراس‌اوورهای چینی در بازار کشور قرار دادند. فيدليتی يکي از جديدترين خودروهاي بازار کشور ما محسوب مي‌شود که در همين مدت زمان کوتاه حضور خود در بازار، بسيار پرطرفدار ظاهر شده است. به همين بهانه اين مقاله از مجله خودرو ناواران را به نقد و بررسي فيدليتي اختصاص داده‌ايم تا بيشتر با اين کراس‌اوور جذاب بهمن موتور آشنا شويد. اگر شما هم به فکر خريد يا حتي اجاره خودرو فيدليتی هستيد؛ در ادامه با ما همراه باشيد.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

نمای خودرو فیدلیتی از جلو

معرفی

فیدلیتی بهمن موتور درواقع همان جتور X70s بازار چین است که نخستین بار در سال 2018 معرفی شد و از سال 1400 روی خط مونتاژ بهمن موتور آمد. جالب است بدانید که برند جتور از زیرمجموعه‌های برند چری محسوب می‌شود و محصولات جتور در بسیاری از ویژگی‌های فنی با خودروهای چری مشترک هستند. این خودرو در 2 تیپ توسط بهمن موتور عرضه می‌شود که تمامی ویژگی‌های فنی و حتی آپشنی این دو تیپ مشترک هستند و تنها تفاوت آن‌ها در وجود یا عدم وجود ردیف سوم صندلی‌ها (5 نفره یا 7 نفره بودن) است.

علاقه‌مندان به این خودرو می‌توانند در هنگام خرید، علاوه بر 5 یا 7 نفره بودن، طرح دلخواه رینگ خودرو خود را هم از بین دو طرح موجود انتخاب کنند. کاری که در بازار جهانی بسیار معمول است اما متأسفانه تاکنون توسط هیچ خودروساز ایرانی دیگری اجرا نشده بود.

 

نمای خودور فیدلیتی از عقب

طراحی فیدلیتی

طراحی زیبا و جذاب بهمن فیدلیتی را می‌توان یکی از اصلی‌تری مزایای این کراس‌اوور بهمن‌ موتور دانست. شاید نمای ظاهری فیدلیتی مانند دیگر محصول تازه‌نفس گروه بهمن یعنی دیگنیتی منحصربه‌فرد نباشد، اما با این وجود باید قبول کرد نمای ظاهری این خودرو اندکی عامه‌پسندتر از دیگنیتی بوده و حتی می‌توان گفت که در مقایسه با دیگنیتی، هماهنگی بیشتری میان المان‌های ظاهری این خودرو به چشم می‌خورد. به طور کلی در طراحی ظاهری فیدلیتی ترکیب جلوپنجره کرومی این خودرو در کنار رینگ‌های زیبا و سپرهای اسپرت آن به راحتی می‌تواند چشم هر خریداری را به سوی خود بکشاند.

همچون نمای ظاهری، درون کابین این خودرو نیز با ظاهری به‌روز و ارگونومیک مواجه خواهید شد که تماما نشان‌دهنده ذات لوکس این خودرو است. طراحی راننده محور داشبورد، دریچه‌های خروجی هوای یک‌تکه، صندلی و ادوات چرمی فراوان، فرمان دی کات، جلو آمپر دیجیتال، سان روف پانوراما، جانمایی بسیار خوب سیستم مالتی مدیا و صد البته برخورداری از ردیف سوم صندلی‌ها اصلی‌ترین ویژگی‌هایی هستند که می‌توان در وصف کابین این کراس‌اوور جذاب چینی از آن‌‌ها یاد کرد.

 

مشخصات فنی فیدلیتی

فیدلیتی هم بنا به رسم فعلی خودروهای چینی از یک قلب تپنده 1.5 لیتری توربو نیرو می‌گیرد که این پیشرانه حداکثر قدرت 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن‌متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) راهی محور جلو این کراس‌اوور پرطرفدار می‌کند.

این پیشرانه که با کد E4T15C شناخته می‌شود، پیش‌تر در محصولاتی همچون چری تیگو 7 و آریزو 6 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود؛ به همین جهت خریداران فیدلیتی نگرانی چندانی بابت دسترسی به خدمات و قطعات فنی این خودرو نخواهند داشت. گیربکس این خودرو نیز از نوع دوکلاچه خشک بوده و طی همکاری با شرکت گتراگ آلمان طراحی و تولید شده است. عملکرد این گیربکس نسبت به گیربکس‌های CVT که این روزها روی انبوهی از خودروهای چینی نصب شده بسیار سریع‌تر و دقیق‌تری است، اما چنانچه بخواهید از این خودرو به طور روزمره در ترافیک‌های سنگین یا جاده‌های پرفراز و نشیب استفاده کنید، بهتر است برای کاهش استهلاک و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، گیربکس این بلندقامت شرقی را در حالت تیپ ترونیک یا همان وضعیت تعویض دنده دستی قرار دهید.

 مصرف سوخت ترکیبی بهمن فیدلیتی برابر با 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر است که برای یک کراس‌اوور 7 نفره با وزن حدود 1600 کیلوگرم، مصرف مناسبی به نظر می‌رسد. بر اساس بررسی‌های میدانی انجام شده، شتاب صفر تا صد این خودرو نیز برابر با 11.9 ثانیه است که شاید چندان چشمگیر نباشد، اما همچنان سریع‌تر از بهمن دیگنیتی است. برای آشنایی کامل با مشخصات فنی فیدلیتی می‌توانید جدول زیر را هم مشاهده کنید:

مدل خودرو

  • بهمن فیدلیتی پرایم

پیشرانه

  • چهار سیلندر توربوشارژ با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

  • 1498

حداکثر قدرت

  • 155 اسب بخار در 5500 دور

حداکثر گشتاور

  • 230 نیوتن‌متر در 1750 – 4000 دور

گیربکس

  • 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) با قابلیت تیپ‌ترونیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

  • 8.1 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

  • 11.9

حداکثر سرعت (کیلومتر درساعت)

  • 180

حجم مخزن سوخت (L)

  • 55

حجم صندوق بار (L)

  • 1680 لیتر (در حالت بسته‌بودن صندلی‌های ردیف سوم)

ابعاد لاستیک‌ها

  • 20R45/255

سیستم تعلیق جلو

  • مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

  • چند اتصالی (Multi Link)

وزن خالص (کیلوگرم)

  • 1575

طول×عرض×ارتفاع (mm)

  • 4735 × 1900 × 1710

فاصله بین دو محور (mm)

  • 2720

 

نمایی از موتور فیدلیتی

آپشن‌های فیدلیتی

در این بخش از مقاله بررسی خودرو فیدلیتی قصد داریم به بررسی امکانات یا در اصطلاح آپشن‌های این خودرو بپردازیم. بی‌شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که میان تمامی خودروهای چینی که طی سال‌های اخیر به بازار کشور عرضه شده مشترک است، برخورداری از لیست کاملی از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی است. در این بین فیدلیتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کی‌لس استارتر، مالتی‌مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی و 8 بلندگو، تنظیم حالت رانندگی در دو حالت اکونومی و اسپرت، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، درب صندوق عقب با قابلیت تشخیص مانع، سنسور نور، سنسور باران، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه مطبوع الکتریکی، دی‌لایت، ترمز پارک برقی با اتوهلد، روشنایی خودکار چراغ های جلو  (Auto Light)، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم حرکت بین خطوط، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، 4 ایربگ و...

مجموعه امکانات فیدلیتی لیستی کامل و رقابتی است و جای گله چندانی را باقی نمی‌گذارد، اما اگر خیلی سخت‌گیر باشیم می‌توانیم به عدم وجود تهویه مطبوع اتوماتیک و ایربگ‌های پرده‌ای در این خودرو خرده بگیریم!

 

نمایی از داخل کابین فیدلیتی

رقبا و محدوده قیمت

در بازار امروز قیمتی که به طور حدودی برای بهمن فیدلیتی 5 نفره اعلام شده است 1,330,000,000 تومان بوده و نمونه 7 نفره این خودرو نیز از قیمتی در حدود 1,390,000,000 تومان برخوردار است. چنین قیمتی باعث می‌شود تا بتوان بهمن فیدلیتی را رقیب مستقیم خودروهایی نظیر چری تیگو 7، کی ام سی K7 و حتی دیگنیتی دانست. البته در این رنج قیمتی افرادی هم هستند که خرید نمونه کارکرده کراس‌ا‌وورهای دو دیفرانسیل کره‌ای نظیر هیوندای توسان LM، کیا اسپرتیج SL یا حتی بچه شیر فرانسوی یعنی پژو 2008 را به این خودرو ترجیح می‌دهند. در مجموع می‌توان گفت که اگر در محدوده قیمتی یک میلیارد و چهارصد به دنبال یک شاسی‌بلند 7 نفره صفر کیلومتر هستید که از امکانات متنوع و طراحی جذابی برخوردار باشد، بهمن فیدلیتی یکی از آن خودروهایی است که می‌تواند در صدر لیست شما قرار گیرد.

ناگفته نماند شما برای اینکه بتوانید از سواری با بهمن فیدلیتی لذت ببرید، می‌توانید به جای خرید این خودرو برای اجاره فیدلیتی از شرکت ناواران اقدام کنید. برای رفاه حال هر چه بیشتر شما مشتریان گرامی به تازگی نمونه‌های بسیار کم کارکرد و در حد نو بهمن فیدلیتی در شرکت ناواران موجود شده و شما می‌توانید چه به صورت «بدون راننده» و چه در حالت «همراه با راننده» برای کرایه فیدلیتی از ناواران اقدام کنید.

برای اطلاع از شرایط اجاره خودرو فیدلیتی این مطلب را بخوانید: اجاره خودرو فیدلیتی پرایم از ناواران

 

کلام پایانی

در پایان بررسی فیدلیتی می‌توانیم بگوییم که این خودرو از نقاط قوتی مثل ظاهر جذاب و به‌روز، کابین جادار، کیفیت ساخت مناسب و آپشن‌های کامل برخوردار است اما از استهلاک نسبتاً بالا گیربکس دوکلاچه خشک و عرضه محدود که باعث اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار شده است نیز بایستی به‌عنوان نقاط ضعف این کراس‌اوور بهمن موتور یاد کنیم؛ بنابراین اگر به دنبال خرید یک کراس‌اوور خانوادگی به‌روز و نسبتاً لوکس هستید، می‌توانید به خرید فیدلیتی فکر کنید.

اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید فیدلیتی، این خودرو را حداقل برای یک روز اجاره کنید تا بتوانید بهتر با ویژگی‌های آن آشنا شوید و انتخاب خود را با چشمان باز انجام دهید. اجاره ماشین فیدلیتی و بسیاری از خودروهای داخلی و وارداتی بازار را می‌توانید از طریق شرکت ناواران انجام دهید. ناواران با توجه به ویژگی‌هایی مثل مالکیت خودروهای در حد صفر، پوشش بسیاری از شهرهای کشور، عدم دریافت وثیقه‌های سنگین و دست‌وپا گیر مثل سند ملکی و چک، عدم محدودیت مدت زمان اجاره و... کرایه خودرو را به یک تجربه لذت‌بخش برای شما تبدیل خواهد کرد. با ناواران علاوه بر اجاره خودرو در تهران می‌توانید اجاره خودرو در شیراز، مشهد و بسیاری از شهرهای کشور را تجربه کنید و حتی خودرو را در یک شهر تحویل بگیرید و در شهر دیگری عودت دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع  از شرایط و لیست قیمت‌ها اینجا را کلیک کنید یا با شماره تلفن‌های 44666294-021 و 44668961-021 تماس بگیرید.

 


فیدلیتیاجاره فیدلیتیکراس اوور