نقد و بررسی خودرو مرسدس بنز GLC جدید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 04 تیر 1401

مرسدس بنز به تازگی نسخه جدیدی از کراس اوور میان‌رده خود یعنی مدل GLC را به بازار معرفی کرده است. نسل اول مرسدس بنز GLC در سال ۲۰۱۵ به بازار معرفی شده بود و تا امسال یعنی سال ۲۰۲۲ روی خط تولید قرار داشت. نسل اول این خودرو به‌عنوان جایگزین کراس اوور GLK معرفی شد که آن خودرو نیز در زمان خود یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای بازار جهانی بود وطرفداران فراوانی داشت.

به دنبال معرفی مرسدس بنز C کلاس جدید، این خودروساز شهیر آلمانی تصمیم گرفت تا از مدل جدید GLC نیز رونمایی کند. مرسدس بنز GLC از زمان عرضه خود تبدیل به پرفروش‌ترین محصول دایملر شده بود و به همین دلیل محصولی مهم و استراتژیک برای مرسدس بنز محسوب می‌شود. مرسدس بنز GLC به خوبی این شایستگی را دارد تا خود را به عنوان برترین اتومبیل موجود در این کلاس معرفی کند و با سایر محصولات همرده به رقابل بپردازد. به نظر می‌رسد این کراس‌اوور جذاب توانایی جذب مشتریان لوکس سوار، طرفداران شاسی بلندهای لوکس و حتی مشتریان خودروهای دوستدار محیط زیست را نیز داشته باشد. مرسدس بنز هنوز زمان دقیق آغاز فروش GLC جدید را اعلام نکرده است، اما این خودرو به‌زودی وارد بازار خواهد شد. در ادامه با مجله خودرو ناواران همراه باشید تا در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این کراس اوور متوسط لوکس داشته باشیم.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

مرسدس بنز GLC از نمای عقب

مرسدس بنز GLC از نمای عقب

 

مرسدس بنز GLC از نمای جلو

مرسدس بنز GLC از نمای جلو

طراحی ظاهری مرسدس بنز GLC

فرم کلی نسل قبلی GLC در مدل جدید نیز دیده می‌شود، اما در مدل جدید شاهد چراغ‌هایی با طراحی نوین و جلوپنجره جدید با عرض بیشتر هستیم که لوگوی سه‌بعدی مرسدس بنز را درون خود جای داده است. در این بین چراغ‌های جلو نیز فرمی جدید دارند و نسبت به قبل باریک‌تر شده‌اند.

در نمای جانبی کم‌ترین تغییرات را شاهد هستیم، اما رینگ‌های مرسدس بنز GLC کاملا جدید هستند و خریداران می‌توانند انواع رینگ‌های ۱۸ تا ۲۰ اینچی را برای خودروی خود انتخاب کنند. در نمای عقب نیز مهم‌ترین تغییر چسبیدن چراغ‌ها با یک نوار لایت‌ بار به یکدیگر است. با وجود اینکه نمای عقب این خودرو حس و حال لوکسی را برای بیننده تداعی می‌کند، نمای جلویی مرسدس بنز GLC جدید خود را اسپرت‌تر از قبل نشان می‌دهد و می‌تواند طرفداران کراس‌اوورهای خشن و تهاجمی را به سوی خود جذب کند.

مرسدس بنز GLC از نمای جانبی

مرسدس بنز GLC از نمای جانبی

در بحث ابعاد خارجی نیز مرسدس بنز جی ال سی جدید تغییرات جزئی را تجربه کرده است. مدل جدید با طول‌ ۴۷۱۶ میلی‌متر، حدود ۶۰ میلی‌متر درازتر از نسل قبلی است. همچنین ارتفاع خودرو ۴ میلی‌متر کاهش یافته است و در بخش فاصله محوری شاهد افزایش ۱۵ میلی‌متری و رسیدن این عدد به ۲۸۸۸ میلی‌متر هستیم. با اینکه عرض ۱۸۹۰ میلی‌متری مرسدس بنز GLC جدید تغییری نسبت به قبل نکرده است اما عرض محورهای خودرو ۶ میلی‌متر در جلو و ۲۳ میلی‌متر در عقب افزایش پیدا کرده است که نویدبخش پایداری بهتر سر پیچ‌ها است.

جلب است بدانید با اینکه مرسدس بنز GLC مدلی بزرگ‌تر و بالاتر از GLB به حساب می‌آید، ولی فاقد ردیف سوم صندلی‌ها است. حتی فضای سر سرنشینان عقب نیز به مقدار کمی نسبت به نسل قبل کم‌تر شده است. البته این کاهش ارتفاع در بهبود قابلیت آیرودینامیکی خودرو می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

طراحی ظاهری مرسدس بنز GLC

طراحی ظاهری مرسدس بنز GLC

داخل کابین مرسدس بنز GLC

طراحی کابین مرسدس بنز GLC 2023

با ورود به کابین مرسدس بنز GLC جدید خود را در فضای کاملا مدرن و نو خواهید یافت که البته کم‌ترین تفاوت‌ها را با مرسدس بنز C کلاس جدید دارد. این کابین لوکس با الهام از نسل آخر مرسدس بنز S کلاس طراحی شده است و اگر بخواهیم به مهم‌ترین جنبه طراحی آن اشاره کنیم باید کاهش تعداد کلیدهای فیزیکی و دو نمایشگر بزرگ، یکی در کنسول میانی و دیگری در مقابل راننده را ذکر کنیم.

در بالای نمایشگر میانی داشبورد سه خروجی هوا برای سیستم تهویه دیده می‌شود که فرم بسیار زیبایی دارند. نمایشگر مقابل راننده نیز حالت تبلت مانند دارد و انواع اطلاعات را در اختیار راننده قرار می‌دهد. هر دو نمایشگر کابین سطح بالایی از قابلیت شخصی‌سازی را ارایه می‌دهند و به آخرین سیستم سرگرمی و ارتباطی کمپانی مرسدس بنز یعنی MBUX نیز مجهز هستند. نمایشگر مقابل راننده دارای سایز ۱۲.۳ اینچ و نمایشگر مرکزی نیز دارای سایز ۱۱.۹ اینچ است.

مرسدس بنز به سیاق قدیم همچنان کلیدهای کنترلی مربوط به صندلی‌ها را روی درها حفظ کرده است. در نکته دیگر در طراحی کابین غربیلک فرمان جدید مرسدس بنز است. این غربیلک فرمان خوش‌دست و کوچک که در سایر محصولات این شرکت نیز مشاهده می‌شود دارای کلیدهایی با کاربری‌های مختلف و شیفترهای تعویض دنده است و با چرم باکیفیتی نیز روکش شده است. مانند سایر محصولات چند سال اخیر مرسدس بنز، در GLC جدید نیز خبری از دسته‌دنده نیست و دسته‌دنده در پشت فرمان قرار دارد، این مسئله سبب ایجاد سطحی صاف در کنسول میانی شده است که در عین سادگی، فضایی برای قرار دادن اشیا مختلف را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

از امکانات رفاهی استاندارد مرسدس بنز GLC جدید باید به شارژر بی‌سیم تلفن همراه، اندروید اتو، اپل کارپلی، اسکنر اثر انگشت، هداپ دیسپلی و تهویه خودکار سه منطقه‌ای اشاره کرد. در لیست تجهیزات نسخه‌‌های فول مرسدس بنز GLC، سیستم پارک خودکار، کروز کنترل هوشمند، تهویه صندلی‌های جلو و چراغ‌های هوشمند نیز دیده می‌شوند.

 

مشخصات فنی مرسدس بنز GLC جدید

مشخصات فنی مرسدس بنز GLC جدید

مرسدس بنز GLC جدید در کدهای متنوعی شامل نسخه‌های معمولی و هیبریدی به بازار عرضه می‌شود. از آنجایی که GLC بر پایه مدل سی کلاس ساخته می‌شود، همچنان شاهد قرار گرفتن موتور به صورت طولی و پلتفرم دیفرانسیل عقب هستیم. چنین پلتفرمی برای مرسدس بنز GLC یک نقطه قوت در مقایسه با رقبایی همچون ولوو XC60 یا لکسوس RX به حساب می‌آید.

جالب است بدانید تمام نسخه‌های مرسدس بنز GLC جدید از پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری استفاده می‌کنند که البته در کدهای مختلف خروجی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد. ضعیف‌ترین مدل GLC200 نام دارد که به موتوری با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. مدل بعدی یعنی GLC300 با یک موتور ۲ لیتری بنزینی ۴ سیلندر به همراه سیستم برقی ۴۸ ولتی عرضه می‌شود. این موتور ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که نیروی آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

مدل‌های پلاگین هیبریدی در کنار موتور بنزینی، از موتور برقی ۱۳۴ اسب بخاری و گشتاور ۴۴۰ نیوتن متر استفاده می‌کنند. نسخه‌های پلاگین هیبریدی مرسدس بنز GLC توانایی رسیدن به سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت را در حالت تمام برقی دارند و می‌توانند با تکیه‌بر باتری بزرگی به ظرفیت ۳۱.۲ کیلووات، تا صد کیلومتر مسافت را در حالت تمام برقی طی کنند! تمامی مدل‌های مرسدس بنز GLC جدید از گیربکس ۹ سرعته خودکار 9G Tronic استفاده می‌کنند. مقایسه مصرف سوخت نسخه‌های پلاگین هیبریدی بی‌شک تعجب شما را جلب خواهد کرد.

مدل‌های بنزینی GLC200 و GLC30P‌ به ترتیب دارای مصرف سوخت ۸.۲ و ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند و مدل دیزلی GLC220d نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند. این عدد برای مدل‌های پلاگین هیبریدی GLC300 e و GLC400 e به رقم چشمگیر ۰.۶ و ۰.۸ لیتر رسیده است. مدل GLC300de نیز که یک خودروی پلاگین هیبریدی دیزلی هست در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۰.۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

دلیل این مصرف سوخت بسیار کم به عملکرد سیستم پلاگین هیبریدی مرسدس بنز برمی‌گردد که موتور احتراق داخلی را بیشتر در نقش ژنراتور باتری‌ها استفاده می‌کند تا نیرو‌ دهنده به چرخ‌ها! در آینده نسخه‌های قدرتمند و اسپرت از مرسدس بنز GLC نیز با کدهای AMG43 و AMG63 معرفی خواهند شد و از حالا می‌توان از قوای فنی مشترک آن‌ها با سی کلاس جدید مطمئن بود.

 

ایمنی مرسدس بنز GLC

ایمنی مرسدس بنز GLC

در بخش ایمنی، مرسدس بنز GLC جدید به طور استاندارد به همراه پکیج کمکی رانندگی مرسدس بنز با نام Driving Assistant Package عرضه خواهد شد. از جمله تجهیزات ایمنی به کار رفته در مرسدس بنز جی ال سی می‌توان به 9 عدد کیسه هوا، دوربین 360، کروز کنترل تطبیقی، دستیار فرمان، سیستم حفظ خطوط، رادار نقطه کور، سیستم کنترل پایداری و... اشاره کرد.

مرسدس بنز همچنین سیستم کنترل فاصله با خودروی جلویی را نیز ارائه می‌دهد که توانایی حفظ امنیت سرنشینان بین سرعت‌های ۳۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت را دارد. از آنجایی که نسل قبلی این خودرو موفق شده بود از موسسه بیمه و بزرگراه‌های آمریکا امتیاز بسیار ارزشمند Top Safety Pick را به دست آورد، می‌توان پیش‌بینی کرد که مرسدس بنز GLC 2023 نیز به لحاظ استحکام بدنه و توانایی برقرای امنیت سرنشینان در سطح قابل‌ قبولی قرار داشته باشد.

 

مرسدس بنز GLC جدید

پایان سخن

معرفی نسل جدید مرسدس بنز GLC آن هم تنها مدت کمی پس از شروع عرضه سی کلاس جدید به بازار می‌تواند حاکی دو نکته باشد. اول اینکه مرسدس بنز قصد دارد پاسخی درخور و دندان‌شکن به آئودی Q5 و بی ام و X3 جدید دهد و دوم اینکه این خودروساز آلمانی قصد دارد با سوق دادن مدل GLC به سمت سی کلاس جدید و عرضه فناوری‌های جدید، خریداران را با تجربه‌ای نو آشنا کند و از سوی دیگر با عرضه قوای فنی جدید، فاصله این کراس‌اوور متوسط لوکس را با خودروهای تمام برقی مانند EQC، EQS و EQB کمتر کند.

در پایان بهتر است اشاره کنیم که شما می‌توانید از طریق شرکت ناواران برای اجاره انواع خودروهای لوکس، شاسی بلند و حتی خودروهای داخلی نظیر تندر 90 و پژو پارس اقدام کنید. ناواران با توجه به ویژگی‌هایی مثل مالکیت خودروهای در حد صفر، پوشش بسیاری از شهرهای کشور، عدم دریافت وثیقه‌های سنگین و دست‌وپا گیر مثل سند ملکی و چک، عدم محدودیت مدت زمان اجاره و... کرایه خودرو را به یک تجربه لذت‌بخش برای شما تبدیل خواهد کرد. با ناواران علاوه‌بر اجاره خودرو در تهران می‌توانید اجاره خودرو در شیراز، مشهد و بسیاری از شهرهای کشور را تجربه کنید و حتی خودرو را در یک شهر تحویل بگیرید و در شهر دیگری عودت دهید.


نقد خودرو جدیدمعرفی خودرو جدیدمرسدس بنز جدید