پیشنهاد جذاب سفر: راهنمای سفر زمینی تهران به مشهد
آخرین بروزرسانی در تاریخ 11 خرداد 1401

مسیر زمینی تهران به مشهد و بالعکس، یکی از پرتردد‌ترین و شلوغ‌ترین راه‌های ایران است. هر ساله هزاران مسافر از این مسیر به تهران یا مشهد سفر می‌کنند و از این‌رو افراد بسیاری به دنبال کسب اطلاع از جزئیات مسیر تهران تا مشهد هستند. در این مقاله از مجله خودرو ناواران به بررسی سفر زمینی تهران تا مشهد پرداخته‌ایم و قصد داریم جاذبه‌های دیدنی، رستوران‌ها و مراکز اقامتی این مسیر را خدمت شما مخاطبین گرامی معرفی کنیم. اگر مدتی است که به مشهد سفر نکرده‌اید یا از جاذبه‌های پنهان این مسیر پرتردد اطلاع ندارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

مسافت سفر زمینی تهران تا مشهد - مجله خودرو ناواران

 

مسافت سفر زمینی تهران تا مشهد

یکی از مهم‌ترین مسائل پیرامون سفر زمینی تهران تا مشهد، فاصله ارتباط میان دو شهر است که گاهی دستمایه آژانس‌های تبلیغاتی نیز قرار می‌گیرد. فاصله بین تهران تا مشهد حدود 911 کیلومتر است؛ بنابراین فاصله میان این دو شهر به‌صورت مستقیم کمتر از هزار کیلومتر خواهد بود. این مسئله به این معنی است که اگر فاصله این دو شهر را با سرعت ثابت 100 کیلومتر بر ساعت طی کنید، در کمتر از 10 ساعت از تهران به مشهد خواهید رسید. البته لازم به ذکر است که جاذبه‌های این مسیر بسیار هستند و نباید برای رسیدن به مقصد عجله داشت!

مسیر دیگری نیز برای سفر زمینی تهران تا مشهد وجود دارد که طویل‌تر است، اما به علت جاذبه‌های طبیعی فراوان و عبور از منطقه شمال کشور، طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. برای عبور از این مسیر ابتدا باید از طریق جاده فیروزکوه به گرگان بروید. این دو شهر فاصله‌ای در حدود 400 کیلومتر دارند. پس از آن نیز از گرگان به سمت بجنورد و سپس مشهد خواهید رفت. این دو شهر نیز فاصله‌ای در حدود 600 کیلومتر دارند و در نهایت مجموع سفر شما بیش از 1000 کیلومتر خواهد شد. البته این مسیر از دو مرکز استان عبور می‌کند و جاذبه‌های طبیعی آن نیز بیشتر هستند. در نهایت هرکدام از دو مسیر جذابیت‌های خاص خود را دارند که یکی از آن‌ها کویری است و دیگری سرسبز!

 

بهترین مسیر زمینی تهران تا مشهد

در قسمت قبل اشاره کردیم که دو مسیر متفاوت برای سفر زمینی تهران تا مشهد و بالعکس وجود دارد. یکی از مسیرها طولانی‌تر است و انتخاب آن به رانندگان با حوصله توصیه می‌شود، در حالی‌که مسیر دیگر کوتاه است و در مدت کوتاه‌تری به مقصد خواهید رسید. نکته‌ای قابل توجه در مورد این دو مسیر وجود دارد و آن اینکه مسیرهای یاد شده به یکدیگر مرتبط هستند؛ برای مثال می‌توانید نیمی از مسافت سفر خود را از مسیر اول طی کنید و سپس باقی مسافرت خود را در مسیر دوم سپری کنید.

نقطه تلاقی مسیر اول و دوم سفر زمینی تهران تا مشهد در قسمت انتهایی استان سمنان قرار دارد، جایی که دو شهر بسطام و شاهرود ارتباط میان استان‌های سمنان و گلستان را برقرار می‌کنند. در صورتی که از مسیر شاهرود به آزادشهر در استان گلستان سفر کنید، می‌توانید ارتباط بین مسیر اول و دوم را برقرار کنید. برای ارتباط یافتن برعکس میان این دو مسیر نیز می‌توان از گرگان به شاهرود رفت. امکان تغییر مسیر در مسیر تهران تا مشهد موجب شده است تا مسافران این مسیر سفر جذابی را تجربه کنند.

 

نقاط دیدنی سفر زمینی تهران به مشهد

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، مسیر سفر زمینی تهران به مشهد نقاط دیدنی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد که بهتر است برای مشاهده آن‌ها زمانی را اختصاص دهید و از مسیر پیش رو لذت بیشتری ببرید. مسیر تهران تا مشهد شامل پنج استان تهران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی می‌شود که بازدید از تمامی آن‌ها به هفته‌ها زمان نیاز خواهد داشت.

 

چشمه علی دامغان

 

در این بخش از مقاله «پیشنهاد سفر زمینی تهران به مشهد»، قصد داریم ابتدا نگاهی به جاذبه‌های طبیعی استان سمنان داشته باشیم، چرا که این دو استان در هر دو مسیر گفته شده حضور دارد. برخلاف تصور اولیه، استان سمنان پوشیده از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متفاوت است که بازدید از آن‌ها به شما توصیه می‌شود. یکی از نخستین جاذبه‌های طبیعی این استان، چشمه علی دامغان است که در حقیقت تفرجگاه آغامحمدخان قاجار و فتحعلی‌شاه قاجار در سال‌ها پیش بوده است.

شهر سمنان به‌عنوان مرکز این استان نیز جاذبه‌های بسیاری دارد، چرا که قدمت این شهر به سال‌ها پیش می‌رسد. برخی باستان‌شناسان اعتقاد دارند شهر سمنان در حقیقت شهر صددروازه است که پایتخت دوم شاهنشاهی اشکانی محسوب می‌شد. دروازه ارگ این شهر جاذبه تاریخی مشهور سمنان محسوب می‌شود که در واقع دروازه شمالی شهر قدیمی سمنان بوده است. بازار سمنان و گرمابه حضرت از دیگر نقاط دیدنی این شهر هستند.

شهر شاهرود دیگر نقطه دیدنی این استان است. بخشی از «جنگل ابر» در بخش شاهرود قرار دارد که مشاهده آن برای هر فردی اعجاب‌انگیز خواهد بود؛ بهتر است بدانید که این جنگل بخشی از میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

درست است که مقصد سفر ما یعنی مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد، اما نباید از دو شهر دیگر این استان یعنی سبزوار و نیشابور غافل شد. این دو شهر قدمت بسیاری دارند و به‌واسطه همین قدمت، جاذبه‌های مختلفی را در خود جای داده‌اند. برای مثال در سبزوار یک بافت تاریخی وجود دارد که مساجد و بناهای مختلفی در آن قرار گرفته‌اند. نیشابور نیز به‌عنوان یکی از شهرهای دوران ایران باستان، مدفن بسیاری از بزرگان و نام‌آوران ایران است که از جمله آن‌ها می‌توان به خیام، عطار نیشابوری و کمال‌الملک اشاره کرد.

 

کاخ آغامحمدخان گرگان - سفر زمینی تهران به مشهد

کاخ آغامحمدخان در گرگان

 

اگر استان گلستان را برای سفر زمینی تهران به مشهد انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌شود تا حتما از کاخ آغامحمدخان قاجار در گرگان بازدید کنید. کاخ‌موزه گرگان نیز از دیگر جاذبه‌های توریستی این شهر است. استان گلستان به‌واسطه طبیعت خود نیز می‌تواند برای مسافران جذاب باشد و با پارک‌های طبیعی خود از بازدیدکنندگان میزبانی کند.

استان کوچک خراسان شمالی نیز می‌تواند بخشی از زمان سفر زمینی تهران به مشهد را به خود اختصاص دهد. برای مثال شهر شیروان در این استان که حدفاصل بجنورد و مشهد واقع شده است، با بناهای تاریخی بسیار خود شناخته می‌شود که بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم. عمارت سردار مفخم بجنورد نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این استان است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. علاوه بر تمامی بناهایی که در این قسمت به آن‌ها اشاره کردیم، تعداد بی‌شماری قلعه، کاروانسرا و آتشکده نیز در این مسیر وجود دارند که برای بازدید از آن‌ها به برنامه‌ریزی دقیق سفر نیاز خواهید داشت.

پیشنهاد هتل در مسیر تهران تا مشهد

درست است که در سفر زمینی تهران به مشهد فاصله میان شهرهای تهران تا مشهد با معیارهای امروزی چندان زیاد محسوب نمی‌شود اما لزومی ندارد که تمامی این مسیر را در نصف روز یا یک‌روز طی کنید. برای مشاهده جاذبه‌های طبیعی برخی شهرها و روستا‌های قرار گرفته در مسیر و همچنین استراحت بین رانندگی، توصیه می‌شود تا یکی از هتل‌های این مسیر را برای استقرار انتخاب کنید. در ادامه به بررسی هتل‌های مسیر تهران تا مشهد خواهیم پرداخت و این هتل‌ها را به تفکیک هر مسیر بررسی خواهیم کرد.

 

هتل گوت که مال سمنان - سفر زمینی تهران به مشهد

هتل گوت که مال سمنان

 

نخستین شهرهای بزرگی که پس از تهران به آن‌ها می‌رسید، شهرهای دامغان و سمنان هستند. هتل‌های هر دو شهر را با مراجعه به سایت هتل‌یار خواهید یافت. شهر دامغان تنها یک هتل دارد که آن مهمانسرای جهانگردی این شهر است. در سوی دیگر اما شهر سمنان به‌عنوان مرکز این استان پنج هتل را در خود جای داده است. «هتل گوت که مال» سمنان هتل مشهور این شهر است که می‌تواند میزبان شما برای یک شب باشد.

 

شهر بسطام - سفر زمینی تهران به مشهد

شهر بسطام

 

دو شهر شاهرود و بسطام که در انتهای استان سمنان قرار دارند نیز هتل‌های متفاوتی را در خود جای داده‌اند. علاوه بر مهمانسرای جهانگردی شاهرود و بسطام، هتل پارمیدا شاهرود و مهمانسرای جهانگردی بسطام نیز میزبان مناسبی برای شما در مسیر رفت یا برگشت خواهند بود.

شهر سبزوار به‌عنوان نخستین شهر بزرگ استان خراسان رضوی در مسیر تهران تا مشهد، دو هتل را در خود جای داده است که شامل مهمانسرای جهانگردی و هتل کاملیا می‌شوند. درنهایت اگر تصمیم دارید تا یک مسافرت طولانی را در مسیر سفر زمینی تهران به مشهد سپری کنید، می‌توانید از اقامت در هتل امیران نیشابور بهره ببرید.

 

هتل آذین گرگان - سفر زمینی تهران به مشهد

هتل آذین گرگان

 

اگر مسیر دوم سفر زمینی تهران به مشهد انتخاب کرده‌اید، می‌توانید شبی را در یکی از شش هتل شهر گرگان سپری کنید. پیشنهاد ما به مسافران مسیر تهران تا مشهد اقامت در هتل آذین گرگان است. شهر بجنورد نیز دو هتل دارد که شامل هتل داریوش و هتل نگین بجنورد می‌شوند.

 

پیشنهاد رستوران در مسیر تهران تا مشهد

طی کردن کامل سفر زمینی تهران به مشهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حداقل به نیمی از روز نیاز دارد؛ بنابراین لازم است تا زمانی را برای توقف در مسیر و صرف غذا اختصاص دهید. در نتیجه می‌توانید در یکی از شهرهای مسیر توقف کنید و یکی از وعده‌های غذایی را در رستوران‌های این شهر صرف کنید. در ادامه نگاهی به رستوران‌های چند شهر در مسیر تهران تا مشهد خواهیم داشت که می‌توانند میزبان شما باشند.

 

رستوران مجلس افروز سمنان - سفر زمینی به مشهد

رستوران مجلس افروز سمنان

 

شهر سمنان مرکز استان سمنان است و تنوع مناسبی از رستوران‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. رستوران مجلس افروز یکی از رستوران‌های مشهور این شهر است که غذای ایرانی را به مهمانان خود عرضه می‌کند. رستوران سنتی باغ شهر نیز با فضای خاص خود می‌تواند میزبان شما باشد.

یکی از رستوران‌های مشهور مسیر تهران تا مشهد، رستوران عادل سبزوار است که توجه بسیاری از مسافران این مسیر را به خود جلب کرده است. این رستوران وعده‌های غذایی ناهار و شام را به مشتریان ارائه می‌دهد. اگر از مسیر دوم به مشهد سفر می‌کنید، صرف غذا در رستوران عمارت این شهر به شما توصیه می‌شود. رستوران هزار و یک شب بجنورد نیز یکی دیگر از مراکز معتبر صرف غذا در سفر زمینی تهران به مشهد است.

 

نمایی هوایی از شهر زیبای مشهد - سفر زمینی به مشهد

نمایی هوایی از شهر زیبای مشهد

 

کلام آخر

مطمئنا با مطالعه این مطلب به خوبی دریافته‌اید که سفر زمینی تهران به مشهد می‌تواند برای کسانی که علاقه فراوانی به سفرهای خانوادگی، شهرهای زیارتی و همینطور مناظر طبیعی بی‌نظیر دارند یکی از بهترین مقاصد و سفرها باشد. پیش از قدم گذاشتن در مسیر این سفر لذت‌بخش، بهتر است بدانید که شما می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن ناواران برای اجاره خودروهای پرطرفداری همچون کیا سراتو، تندر 90، بهمن فیدلیتی یا حتی خودروی چهارده نفره و جاداری همچون تویوتا هایس اقدام کنید. در صورت تمایل حتی می‌توانید برای اجاره خودرو در مشهد اقدام کرده و پس از رسیدن به مقصد یعنی شهر زیبای مشهد، اتومبیل را به نماینده شرکت در این شهر عودت دهید.

اگر قصد اجاره خودرو در مشهد یا تهران را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط و لیست قیمت‌ها اینجا کلیک کنید یا از طریق شماره تلفن‌های 44666294-021 و 44668961-021 با تیم پشتیبانی ناواران در ارتباط باشید و برای اجاره خودرو اقدام کنید.

 


سفر زمینیپیشنهاد سفر