با 10 شاسی‌بلند 7 نفره محبوب بازار ایران آشنا شوید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 09 مرداد 1401

همه می‌دانیم که خودروهای شاسی بلند یا SUV، سلاطین حال حاضر بازار خودرو ایران و جهان هستند. حرف U در نام این خودروها به کلمه Utility اشاره دارد که معنای آن «چندمنظوره بودن» یا «کاربردی بودن در تمامی اوقات» است. بخشی از مفهوم چندمنظوره بودن به تعداد صندلی‌های یک خودرو اشاره می‌کند. برای مثال یک شاسی بلند 7 نفره به خوبی می‌تواند مفهوم کاربردی بودن را برای مشتری به تصویر بکشد.

شاسی بلند 7 نفره خودرویی است که عمدتا برای پاسخگویی به نیازهای خانواده‌های پرجمعیت طراحی و تولید شده است. یک شاسی بلند هفت نفره ظرفیت پنج سرنشین بزرگسال، دو سرنشین خردسال و چمدان‌های آن‌ها را دارد. در نتیجه خودرویی مناسب برای یک سفر محسوب می‌شود. در این مقاله از مجله خودرو ناواران، به بررسی بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران خواهیم پرداخت که برخی از آن‌ها توسط این موسسه در اختیار مشتریان قرار داده شده‌اند.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

هترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

معروف‌ترین شاسی بلند 7 نفره بازار، هیوندای سانتافه

اگر از مشتریان ایرانی بخواهید که یک شاسی بلند 7 نفره را نام ببرند، بسیاری از آن‌ها به هیوندای سانتافه اشاره خواهند کرد. نسل سوم هیوندای سانتافه که با کد DM‌ شناخته می‌شود، خودرویی محبوب و پرفروش در بازار ایران است. واردات هیوندای سانتافه DM به ایران در فاصله سال‌های 2014 تا 2018 انجام شد. شرکت‌های کرمان موتور و آسان موتور، واردات و عرضه هیوندای سانتافه به بازار ایران را بر عهده داشتند.

هیوندای سانتافه DM در دو نسخه قبل و بعد از فیس‌لیفت وارد بازار ایران شده است. به دلیل تنوع سفارش‌گذاری‌ها، امروزه نسخه‌های مختلفی از سانتافه در ایران وجود دارند که شامل لو آپشن، نیمه‌فول و تمام فول می‌شوند. در میان نسخه‌های شرکتی، سانتافه‌های آسان موتوری از آپشن‌های بیشتری نسبت به نمونه‌های کرمان موتوری برخوردار است و می‌توان آپشن‌هایی نظیر اتوپارک، رادار نقطه کور، رادار کمکی ماندن در خط و همینطور پیشگیری از تصادف جلو و عقب را در این خودروهای مشاهده کرد. اگر قصد خرید هیوندای سانتافه را دارید، بهتر است بدانید که صندلی‌های ردیف سوم سانتافه فضای چندانی را برای این شاسی‌بلند کاربردی فراهم نمی‌کنند، اما برای قرارگیری کودکان و افراد کوتاه‌قد مناسب به نظر می‌رسند.

 

هترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

کیا سورنتو، برادر خوش قیافه سانتافه

کیا سورنتو یک شاسی بلند 7 نفره دیگر بازار ایران است که از نظر شهرت و محبوبیت، با برادر خود هیوندای سانتافه برابری می‌کند. واردات کیا سورنتو در مقایسه با هیوندای سانتافه بسیار محدود بود. با این حال به دلیل چهره شبه آمریکایی و ارزش بیشتری که مشتریان برای برند کیا قائل هستند، کیا سورنتو توانست فروش موفقی را در ایران تجربه کند. اکثر نسخه‌های وارد شده از سانتافه در ایران به موتور MPi‌ یا تزریق غیرمستقیم سوخت مجهز هستند. در سوی دیگر کیا سورنتو از موتور GDi یا تزریق مستقیم بهره می‌برد که راندمان بالاتری نسبت به حالت عادی دارد اما در سوی دیگر برای سوخت آن بایستی از بنزین سوپر استفاده کنید.

آخرین نسل وارد شده از کیا سورنتو به ایران، نسل سوم این خودرو است که با کد اتاق UM شناخته می‌شود. واردات این خودرو در فاصله سال‌های 2015 تا 2017 انجام شد. نسخه‌های وارد شده از این خودرو به ایران، در قالب دو تیپ ساده و GT‌ لاین به دست مشتریان رسیدند. نسخه‌های GT لاین آپشن‌های بیشتری را در اختیار خریدار قرار می‌دادند. برخی از این آپشن‌ها عبارتند از گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، سانروف و سقف پانوراما، سیستم صوتی اینفینیتی، صندوق برقی، هفت کیسه هوا، اتوپارک، ترمز پارک برقی، نمایشگر بزرگ‌تر و دوربین 360 درجه.

از نظر ابعاد و اندازه، تفاوتی میان کیا سورنتو و هیوندای سانتافه وجود ندارد. در نتیجه صندلی‌های ردیف سوم سورنتو همچنان برای افراد کوتاه قامت و کودکان مناسب هستند. کیا سورنتو یکی از خودروهای موجود در ناواران است. در نتیجه می‌توانید برای اجاره خودرو از نوع شاسی بلند 7 نفره اقدام کنید و یک کیا سورنتو کم‌کارکرد را از ناواران تحویل بگیرید.

 

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

فیدلیتی، شاسی بلند 7 نفره صفرکیلومتر بازار!

پس از آن‌که واردات خودرو به ایران در سال 98 متوقف شد، تا مدت‌ها هیچ شاسی بلند 7 نفره جدید و صفرکیلومتری در بازار موجود نبود. از اوایل سال 1400، بهمن موتور یک شاسی بلند 7 نفره به نام فیدلیتی را به بازار عرضه کرد. فیدلیتی در حقیقت یک کراس‌اوور چینی با نام جتور X70s است. شرکت جتور از زیرمجموعه‌های برند چری محسوب می‌شود و کار آن تولید نسخه‌های اقتصادی از محصولات چری است. جتور X70S‌ یا فیدلیتی نیز نسخه اقتصادی و هفت نفره تیگو 7 محسوب می‌شود.

بزرگترین مزیت فیدلیتی برای مشتریان ایرانی، هفت نفره بودن آن است. البته بهمن موتور نسخه پنج نفره این خودرو را نیز به بازار عرضه کرده است. این دو نسخه از نظر امکانات هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و نسخه 7 نفره تنها دو صندلی بیشتر دارد. همانند هیوندای سانتافه و کیا سورنتو، فضای پای صندلی‌های ردیف سوم چندان مناسب افراد بزرگسال نیست اما به‌واسطه سقف بلند، فضای سر قابل قبولی برای سرنشینان فیدلیتی مهیا شده است. بهمن موتور تاکنون فیدلیتی را تنها در تیپ پرایم به بازار عرضه کرده است اما انتظار می‌رود طی ماه‌های آتی، نسخه بروز شده این خودرو را با نام فیدلیتی پرستیژ روانه بازار کند.

فیدلیتی یک شاسی بلند 7 نفره محبوب در بازار است که امکان خرید آن در نسخه صفرکیلومتر با مدل 1401 وجود دارد. همچنین امکان اجاره خودرو فیدلیتی در سایت ناواران تدارک دیده شده است و متقاضیان می‌توانند این خودرو را از ناواران اجاره کنند. نکته جالب توجه در خصوص کرایه خودرو فیدلیتی، قیمت کمتر آن در مقایسه با دیگر شاسی بلند 7 نفره موجود در ناواران یعنی کیا سورنتو است.

 

بیشتر بخوانیذ: نقد و بررسی خودرو محبوب فيدليتی

 

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

داخل کابین سانگ یانگ رکستون G4

سانگ یانگ رکستون G4، شاسی بلند 7 نفره آفرودی

تمامی خودروهایی که تاکنون در لیست بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار مورد بررسی قرار گرفتند، خودروهای شهری محسوب می‌شوند. هیوندای سانتافه و کیا سورنتو چندان برای آفرود قابل اعتماد نیستند و فیدلیتی نیز یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل است و قابلیت آفرود ندارد. در نتیجه برای مشتریانی که به دنبال یک شاسی بلند 7 نفره آفرودی هستند، گزینه‌ای بهتر از سانگ یانگ رکستون G4 وجود ندارد.

سانگ یانگ رکستون G4 یکی از آخرین خودروهای وارد شده به بازار ایران است که در سال 97 به مشتریان معرفی شد. سانگ یانگ رکستون G4 علاوه‌بر آن‌که یک شاسی بلند 7 نفره با قابلیت آفرود است، بزرگترین رینگ‌ها را در بین خودروهای هم‌کلاس خود دارد. رینگ‌های این خودرو 20 اینچی هستند و به همین دلیل ارتفاع خودرو از سطح زمین قابل توجه است. قسمت بار این خودرو نیز در صورت تا کردن صندلی‌های ردیف سوم، حجم مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

طراحان سانگ یانگ رکستون G4 بخش عمده‌ای از فضای بار را در نسخه هفت نفره محدود کرده‌اند تا در ازای آن، سرنشینان ردیف سوم فضای بیشتری را در اختیار داشته باشند. در نتیجه ردیف سوم صندلی‌های سانگ یانگ رکستون G4 مشکلات معمول شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار را ندارد. بزرگترین نقطه‌ضعف سانگ یانگ رکستون G4 در مقایسه با رقبا، عرضه محدود و دسترسی سخت به خدمات در تمامی نقاط کشور است.

 

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

داخل کابین ولوو XC90

ولوو XC90

ولوو XC90 یک شاسی ‌بلند 7 نفره‌ لوکس است که بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کمپانی سوئدی ولوو نیز به حساب می‌آید. این خودرو در سال ۲۰۱۶ و در سه تیپ Momentum، R-Design و Inscription وارد بازار ایران شد و توانست در ابتدای ورود خود به بازار داخلی فروش نسبتا موفقی را تجربه کند.

درون سینه Volvo XC90 یک پیشرانه 4 سیلندر ۱۹۶۹ سی‌سی قرار داده شده که به لطف بهره‌گیری همزمان از سیستم توربوشارژر و سوپرشارژر، توان تولید 320 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. کمپانی ولوو برای اینکه بتواند توان خروجی موتور کم‌حجم این شاسی بلند 7 نفره را به حداکثر حالت ممکن برساند، از یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک از نوع GearTronic استفاده کرده ‌است.

فضای کابین XC90 بسیار لوکس بوده و از متریالی همچون چرم ناپا و چوب گردو طبیعی برای ساخت اجزای داخلی آن استفاده شده است. البته در نسخه R-Design، برای اینکه حال و هوای اسپرت‌تری در کابین ایجاد شود از فیبر کربن و آلومینیوم پولیش‌شده‌ استفاده شده است که بسیار هم جذاب است. از میان سه تیپ ولوو XC90 موجود در بازار کشور، تیپ اینسکریپشن (Inscription) نمونه فول این خودرو محسوب می‌شود و در مقایسه با سایر تیپ‌ها از امکانات بیشتری برخوردار است که از میان آن‌ها می‌توان به سیستم پخش Bowers & Wilkins با 19 اسپیکر 1400 واتی، تنظیمات 12 حالته برقی و مموری 3 حالته برای راننده، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو و عقب، رادار تابلوخوان، سنسور تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار و درایو مد 4 حالته (کامفرت - اکو - داینامیک - آفرود) اشاره کرد.

 

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

 

تویوتا لندکروزر J200

تویوتا لندکروزر یکی دیگر از خودروهای بسیار محبوب موجود در لیست بهترین شاسی بلند 7 نفره بازار است که از توانایی‌های آفرودی بسیار مطلوبی بهره می‌برد. این شاسی بلند ژاپنی که در میان علاقه‌مندان خود با نام «حضرت» شناخته می‌شود، از بازار دست دوم بسیار پررونق، کیفیت ساخت بالا، کابین جادار و سیستم تعلیق کارآمدی برخوردار است و یکی از بهترین انتخاب‌ها جهت مسافرت‌های خانوادگی به شمار می‌رود.

اغلب تویوتا لندکروزهای جی ۲۰۰ موجود در بازار ما از پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری به قدرت ۲۷۱ اسب‌بخار و گشتاور ۳۸۵ نیوتن‌متر برخوردار هستند و این میزان نیرو توسط گیربکس ۵ دنده اتوماتیک به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودروی ۲۴۵۰ کیلوگرمی حدود ۱۱ ثانیه ارزیابی شده و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

با وجود اینکه آپشن‌های تویوتا لندکروزر نسبت به محصولات کره‌ای چندان چشمگیر نیست، اما می‌توان موارد قابل قبولی همچون مانیتور عقب ۸ اینچی، مانیتورهای سقفی، سانروف، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده برقی، گرمکن و سردکن صندلی‌ها (در نسخه فول آپشن)، ۶ کیسه هوا، درب صندوق برقی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، دوربین‌های ۳۶۰، کروز کنترل و وینچ را در لیست آپشن‌های لندکروزرهای مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ مشاهده کرد.

 

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

مکث تیارا، شاسی بلند هفت 7 نفره تازه وارد

یکی دیگر از شاسی‌بلندهای 7 نفره تازه وارد بازار ایران، مکث تیارا است که در نمایشگاه خودرو تهران 1401 از سوی مکث موتور رونمایی شد. مکث تیارا در حقیقت یک شاسی بلند از خودروساز چینی بایک (BAIC) است که همانند فیدلیتی پرایم با نام و نشان متفاوتی در ایران به فروش می‌رسد. فروش این خودرو به‌تازگی از سوی مکث موتور آغاز شده است و انتظار می‌رود در شرایط فعلی بازار، استقبال مناسبی از مکث تیارا ترتیب داده شود.

مکث تیارا همانند فیدلیتی یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل شهری است و قابلیت آفرود ندارد. نکته مثبت طراحی این خودرو، وجود پنجره کوچکی روی ستون C‌ خودرو است که امکان برقراری ارتباط با محیط بیرون را برای سرنشینان ردیف سوم مهیا می‌کند. مکث تیارا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی به خوبی مجهز شده است، در نتیجه ارزش خرید بالایی از نظر کاربران خواهد داشت. مکث تیارا همچون بسیاری دیگر از خودروهای چینی، به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر مجهز شده است.

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

داخل کابین پرادو J150

تویوتا پرادو J150

از دیگر محصولات کمپانی تویوتا که می‌توان نام آن را در لیست بهترین شاسی بلند 7 نفره بازار قرار داد تویوتا پرادو J150 و J120 است. از آنجایی که مدل‌های J120 در حال حاضر از سن و سال بالایی برخوردار هستند، در این بخش تنها به مدل‌های J150 می‌پردازیم. تویوتا پرادو تاکنون در چهار نسل مهمان بازارهای جهانی شده که نسل چهارم آن از سال ۲۰۱۰ در دو مدل چهار درب (VXL) و دو درب (VX) به بازار کشورمان راه یافت.

تویوتا پرادو نسل چهارمی که در بازار ایران حضور دارد، به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری مجهز شده است. این موتور نیرویی معادل ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که از طریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعته اتوماتیک به‌علاوه دو عدد دیفرانسیل با قفل مرکزی به‌سوی هر چهارچرخ ارسال می‌شود. نسل چهارم تویوتا پرادو VXL در بازار ایران به دو تیپ آفرود و آنرود دسته‌بندی می‌شود. نسخه آفرود تویوتا پرادو چهاردر علاوه‌بر امکانات نسخه آنرود، دارای برخی تجهیزات اختصاصی نظیر سیستم مالتی‌ترین، دوربین جانبی دوطرفه، کرال کنترل (Crawl Control) و سیستم تعلیق سه حالته است.

از جمله سایر تجهیزات مدل آنرود تویوتا پرادو 2010 تا 2013 نیز می‌توان به مواردی همچون ردیف سوم صندلی، استارت دکمه‌ای، کیلس، کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، مه شکن جلو، دوربین عقب، بلوتوث، USB دوربین جلو و دوربین جانبی یک‌طرفه، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم دستی صندلی‌ها، تنظیم برقی گودی کمر، گرم‌کن صندلی جلو، پورت 12 ولت، اینورتر 220 ولت، سانروف، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک و چراغ چرخشی اشاره کرد.

 

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

داخل کابین لکسوس LX570

لکسوس LX570

 لکسوس ال ایکس 570 یک شاسی بلند 7 نفره لوکس و بسیار گران‌قیمت است که می‌توان آن را نمونه تجهیز شده و مجلل‌ تویوتا لندکروزر دانست. اغلب نمونه‌های این خودرو در قالب مدل‌های 2012 تا 2013 به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند و از لحاظ پلتفرم و ساختار، تفاوت زیادی با لندکروزر جی 200 ندارد.

زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری قرارداده شده که نیرویی معادل 383 اسب بخار قدرت و 546 نیوتن متر گشتاور را توسط جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک، به سوی تمامی چرخ ها ارسال می‌کند. شتاب صفر تا صد این غول 2680 کیلوگرمی حدود 8 ثانیه است که باعث می‌شود بتوانیم این خودرو را یک شاسی بلند ۷ نفره لوکس و پرشتاب بدانیم. جالب است بدانید که مصرف سوخت ترکیبی LX570 بسیار بالا بوده و چیزی در حدود 16.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است!

انواع امکانات رفاهی و ایمنی نظیر کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سیستم کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل پایداری با حالت مالتی ترین، تعلیق هوشمند، تنظیم ارتفاع هوشمند، کرال کنترل، ریموت استارتر، حسگرهای پارک، رادار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از جلو، چراغ شور و چراغ چرخشی سر پیچ، پدال شیفتر، مموری فرمان و... برای این شاسی بلند 7 نفره در نظر گرفته شده است که باعث می‌شود پس از خرید این خودرو هیچ کمبودی در بحث امکانات رفاهی یا تجهیزات ایمنی احساس نکنید!

 

بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران

جمع‌بندی بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار

در این مقاله از ناواران، به بررسی بهترین شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار پرداختیم و تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کردیم. از جمله سایر شاسی بلندهای هفت نفره بازار کشورمان می‌توان به خودروهایی همچون میتسوبیشی اوتلندر، بورگوارد BX7 و جی ام سی S350 اشاره کرد. اگر شما نیز شاسی‌بلند دیگری را می‌شناسید که از چنین ظرفیتی برخوردار باشید، نام آن را با ما و در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 همان‌طور که در متن اشاره شد، دو شاسی بلند 7 نفره یعنی فیدلیتی پرایم و کیا سورنتو در لیست کرایه خودرو ناواران قرار داده شده‌اند و مشتریان می‌توانند در صورت نیاز، این خودروها را از ناواران اجاره کنند. ناواران موسسه‌ای است که امکان اجاره خودرو بدون نیاز به تضمین بانکی را در سراسر کشور برای مشتریان فراهم کرده است. متقاضیان اجاره خودرو در تهران، اجاره خودرو در مشهد یا دیگر مراکز استان‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن ناواران، از خدمات کرایه خودرو این مجموعه بهره‌مند شوند. در نتیجه از هر نقطه ایران و بدون نیاز به چک یا سفته، می‌توانید نسبت به اجاره ماشین از ناواران اقدام کنید.


شاسی بلندفیدلیتیتویوتا پرادوکیا سورنتوهیوندای سانتافه