10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو
آخرین بروزرسانی در تاریخ 03 شهریور 1401

اتومبیل‌های کوپه قدمتی به اندازه‌ صنعت خودروسازی دارند و از روزهای اول تولید خودرو در سطح جهان، شاهد تولید انواع ماشین کوپه بودیم. خودرو کوپه به نوع خاصی از ماشین اطلاق می‌شود که دو درب دارد و سقف پشتی آن شیب‌دار است. اگر بخواهیم کمی به عقب برگردیم و جویای تاریخچه نام «کوپه» در صنعت خودروسازی شویم، باید بگوییم که این نام از یک مدل کالسکه گرفته شده است که طی قرن هجدهم میلادی در برلین تولید می‌شد. این کالسکه‌ها سقف کوتاهی داشتند و تنها دو درب برای ورود و خروج آن‌ها در نظر گرفته شده بود!

تولید خودروهای کوپه طی سالیان اخیر با افت مواجه شده است، چرا که تمرکز خودروسازان بر کراس‌اوورها اجازه تحقیق و توسعه در هیچ بخش دیگری را نمی‌دهد. با این حال برای اندک مشتریانی که همچنان به خودروهای جذاب علاقه دارند، تعدادی کراس‌اوور کوپه تولید شده است.

در این مقاله از مجله سایت اجاره خودرو ناواران، به ده ماشین کوپه محبوب در تاریخ صنعت خودرو خواهیم پرداخت. خودروهای کوپه مورد بررسی در این مقاله، برای سال‌ها محبوب خریداران بوده‌اند و این بخش صنعت خودروسازی را همچنان زنده نگه داشته‌اند. اگر به شناخت تاریخ صنعت خودرو و ده ماشین کوپه محبوب علاقه دارید، در ادامه متن با ما همراه باشید.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره یک: فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل یک خودرو کوپه معروف و یکی از مشهورترین اتومبیل‌های تاریخ است. نام این خودرو به نوعی سوسک اشاره دارد، اما در ایران با نام فولکس قورباغه‌ای مشهور شده است. فولکس واگن بیتل در قالب دو مدل به بازار عرضه شد که شامل مدل اصلی و مدل ارتقا یافته به نام نیو بیتل است.

فولکس واگن بیتل خودرو کوپه محبوب و مقرون‌به‌صرفه برای جوانان دهه 1940 تا 1970 بود. حتی بسیاری از جوانان ایرانی طی دهه 1340 تا 1360 نیز مالک یک فولکس واگن بیتل بوده‌اند. تاریخ تولید بیتل نیز بر جذابیت این خودرو می‌افزاید. ایده تولید یک خودرو اقتصادی و مردمی توسط دیکتاتور رایش سوم آلمان یعنی آدولف هیتلر مطرح شد و فردیناند پورشه نیز طراحی و توسعه این خودرو را بر عهده گرفت.

نسخه دوم این ماشین کوپه معروف با نام فولکس واگن نیو بیتل در فاصله سال‌های 1998 تا 2011 به تولید رسید. برخی از نسخه‌های این خودرو نیز به ایران راه یافتند و اکنون به عنوان خودروهای نیمه لوکس خرید و فروش می‌شوند.

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره دو: فورد موستانگ

کمتر ماشین کوپه را می‌توان یافت که به اندازه فورد موستانگ نوستالژیک، زنده و هیجان‌انگیز باشد. تولید فورد موستانگ از دهه 1960 میلادی آغاز شد و در طول این چند دهه، شاهد عرضه نسل‌های مختلف فورد موستانگ به بازار جهانی بودیم. فورد در سال 2018 فروش ده میلیون دستگاه از ماشین کوپه معروف خود یعنی موستانگ را جشن گرفت.

فروش فوق‌العاده فورد موستانگ، نشان دهنده محبوبیت این خودرو کوپه در سطح جهان است. امروزه در تمامی شهرهای جهان می‌توان نسخه‌ای از فورد موستانگ را یافت که در قالب ماشین کوپه، ماشین کروکی، ماشین convertible، ماشین روباز یا حتی خودرو لوکس به فروش رسیده‌اند. مطمئنا می‌توان موفقیت دائمی فورد موستانگ را حاصل تلاش مداوم و خستگی‌ناپذیر کارکنان فورد طی ده‌‌های گذشته، برای تولید یک خودرو کوپه اسپرت و منحصربه‌فرد دانست.

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره سه: بی ام و سری 2

اگر بخواهیم یک ماشین کوپه را به طور همزمان خودرو لوکس و اسپرت بنامیم، آن خودرو بی ام و سری 2 خواهد بود. بی ام و برای ساخت یک ماشین کوپه به سختی کار کرد و حاصل آن بی ام و سری 2 بود که با کد اتاق F22‌ شناخته می‌شود. بهتر است بدانید که این خودرو درواقع جایگزینی شایسته برای سری 1 کوپه با کد اتاق E28‌ به حساب می‌آید.

بی ام و سری 2 نخستین بار در نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی معرفی شد و از مارس 2014 در دسترس خریداران قرار گرفت. تاکنون بیش از نیم میلیون دستگاه بی ام و سری 2 کد F22‌ به فروش رسیده‌اند که نشان دهنده محبوبیت این خودرو است. قوی‌ترین تیپ این خودرو که با نام M2 CS شناخته می‌شود، محصول سال 2020 کمپانی سازنده است و به‌واسطه یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری تویین توربو، توانایی تولید 444 اسب بخار قدرت را دارد!

 

بیشتر بخوانید: 10 ماشین کلاسیک محبوب ماشین‌بازها

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره چهار: مرسدس بنز کلاس E‌ کوپه

مرسدس بنز به عنوان تولید کننده انواع خودرو لوکس و مجلل، می‌دانست که باید به طرفداران خودروهای کوپه نیز توجه کند. تیم توسعه مرسدس بنز تصمیم گرفتند تا تغییراتی در مرسدس بنز کلاس C‌ ایجاد کنند تا یک ماشین کوپه ایجاد شود. حاصل این تلاش‌ها تولد دو مدل کوپه C207 و A207‌ تحت عنوان مدل‌های کوپه از مرسدس بنز E‌ کلاس بود.

این خودروها با دو موتور بنزینی و دیزلی به تولید رسیدند و مشتریان می‌توانستند آن‌ها را با گیربکس دستی یا اتوماتیک سفارش دهند. مرسدس بنز C207‌ به دلیل کیفیت بالای ساخت، طراحی جذاب و مشخصات فنی قابل توجه خود توانست تا نظر مشتریان بسیاری را به خود جلب کند. همچنین این ماشین کوپه در سال 2009، عنوان زیباترین خودرو کوپه آلمان را دریافت کرد.

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره پنج:‌ پورشه 911

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که فولکس واگن بیتل به فرمان آدولف هیتلر و توسط فردیناند پورشه خلق شد. حاصل الگوی پورشه در خلق مدل بیتل تا به امروز باقی مانده است، چرا که خودروهای این برند از همان اصول طراحی ساده و کاربردی استفاده می‌کنند.

در آلمان یک نقل قول معروف وجود دارد؛ این نقل قول می‌گوید: پورشه به هر چیزی که دست بزند، طلا می‌شود. منشا این گفته به سال 1963 باز می‌گردد، یعنی زمانی که فولکس واگن از پورشه خواست تا یک خودرو کوپه مقرون‌به‌صرفه بسازد. این خودرو یعنی پورشه 911، از آن زمان تاکنون به طلای بازاریابی پورشه و فولکس واگن تبدیل شده است.

فولکس واگن در ماه مه 2017 فروش یک میلیون دستگاه پورشه 911 را جشن گرفت. پورشه 911 یک خودرو کوپه محبوب، کاربردی، پرفروش و با سابقه در بازار جهانی است.

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره شش: آئودی TT

نمایشگاه خودرو پاریس 1998، بیشتر شبیه به یک انفجار بزرگ بود. خودروهای خارق‌العاده‌ای در این نمایشگاه حضور داشتند که یکی از آن‌ها ماشین کوپه معروف آلمانی یعنی آئودی TT‌ بود. وجه تمایز آئودی TT به عنوان یک خودرو کوپه معروف، بدنه شیک آن محسوب می‌شد که ریمن توماس و جی میز طراحی آن را بر عهده داشتند.

هندلینگ فوق‌العاده آئودی TT‌ سبب شد تا این خودرو کوپه پس از ورود به بازار طی مدت کوتاهی مشهور شود. از سال 2003 نیز آئودی گیربکس اتوماتیک را روی این خودرو نصب کرد که موجب ارتقا عملکرد آن شد. آئودی TT‌ یکی از معدود خودروهای کوپه‌ بازار است که همچنان به تولید می‌رسد و طرفداران خاص خود را دارد.

 

بیشتر بخوانید: با سریعترین ماشین‌های تاریخ آشنا شوید

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره هفت: شورولت کامارو

فلسفه وجودی شورولت کامارو به عنوان یک ماشین کوپه، پاسخ سریع جنرال موتورز به فورد و مقابله با محبوبیت موستانگ بود. کامارو هیچ‌گاه نتوانست فروش موستانگ را تحت تأثیر قرار دهد اما با جلب نظر مخاطبین، توانست به رقیب جدی موستانگ تبدیل شود. شورولت کامارو در برخی کشورها همچون ایران بیشتر از فورد موستانگ برای مخاطبین شناخته شده است.

تاکنون بیش از پنج میلیون دستگاه شورولت کامارو به فروش رسیده‌اند. نسل‌های مختلف این خودرو از سال 1966 تاکنون به تولید رسیده‌اند که هر نسل با بهبودهای فنی همراه بوده است. این احتمال وجود دارد که در آینده شورولت کامارو به یک خودرو کوپه برقی تبدیل شود. ناگفته نماند که اگر شما قصد سفر به جزیره کیش را داشته باشید، می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن ناواران برای اجاره شورلت کامارو کروک در این جزیره زیبا اقدام کنید و از رانندگی با این ماشین کوپه جذاب لذت ببرید.

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره هشت: دوج چلنجر

دوج چلنجر از سال 1969 در بازار وجود دارد و ضلع سوم ماسل کارهای آمریکایی را تشکیل می‌دهد. محبوبیت و شهرت دوج چلنجر به عنوان یک ماشین کوپه عضلانی بر هیچکس پوشیده نیست، چرا که بسیاری برند دوج را تنها با مدل چلنجر می‌شناسند. برخلاف دوج چارجر که این روزها به یک سدان تبدیل شده است، دوج چلنجر همچنان اصالت خود را به عنوان یک خودرو کوپه حفظ کرد.

دوج چلنجر از 50 سال پیش تاکنون به تولید می‌رسد و با وجود انتقادات رسانه‌ها، هر روز شهرت بیشتری نسبت به دیروز کسب کرده است. دوج چلنجر با فروش آتشین خود، همواره یک رقیب جدی برای فورد موستانگ و شورولت کامارو بوده است. به تازگی شرکت دوج اعلام کرده است که از سال میلادی بعدی قصد دارد چلنجر را با یک کوپه عضلانی برقی به نام دیتونا جایگزین کند.

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره نه:‌ شورولت کوروت

کامارو تنها نماینده جنرال موتورز در بخش خودرو کوپه نیست، چرا که مدل پرفروش و محبوب شورولت کوروت نیز به عنوان یک خودرو لوکس مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شود. شورولت کوروت از شصت سال پیش تاکنون بی‌وقفه به تولید می‌رسد و با احتساب مدل فعلی، تاکنون هشت نسل از این خودرو را شاهد بوده‌ایم.

شورولت کوروت توسط هارلی ارل، طراح جنرال موتورز خلق شد. هدف او از ساخت کوروت، تولید یک ماشین اسپرت آمریکایی بود که بتواند رقبا را در مسیر مسابقه به چالش بکشد. این ایده در نسل‌های بعدی اصلاح شد و بهبود یافت تا جایی که اکنون یک و نیم میلیون دستگاه شورولت کوروت از تمامی نسل‌ها به فروش رسیده‌اند.

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

شماره ده: تویوتا GT86

تویوتا یکی از خودروسازان مشهور و شرکت‌های تجاری بزرگ جهان است که عمده شهرت خود را به واسطه تولید سدان‌ها و کراس‌اوورهای اقتصادی به دست آورده است. با این حال تویوتا به بخش خودرو کوپه نیز نیم نگاهی داشته است. تویوتا GT86 نماینده این خودروساز ژاپنی در بخش خودرو کوپه است که جایگاه دهمین خودرو را در لیست ما به دست آورده است.

تویوتا GT86 در سال 2012 میلادی به بازار عرضه شد. این خودرو کوپه تنها برای لذت رانندگی ساخته شده است، به نحوی که حتی مبتدی‌ترین رانندگان نیز قادر هستند با تویوتا GT86 دریفت بزنند. در کنار لذت رانندگی منحصر به فرد، طراحی جذاب و پتانسیل بالا برای تیونینگ موجب شد تا GT86 نه تنها در بازار جهانی، بلکه در بازار کشور خودمان نیز به محبوبیت فراوانی دست یابد.

 

10 ماشین کوپه محبوب تاریخ خودرو

جمع بندی ماشین کوپه برتر

خودروهای کوپه تاریخ پرافتخاری داشته‌اند و برخی از آن‌ها همچون فورد موستانگ به عنوان یادگاری از گذشته‌های طلایی صنعت خودروسازی شناخته می‌شوند. در سوی دیگر آلمانی‌ها نیز در زمینه تولید انواع ماشین کوپه با عملکرد بالا و مهندسی دقیق شهرت یافته‌اند. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که بهترین خودروهای کوپه در یکی از دو قطب خودروسازی جهان یعنی آلمان و آمریکا به تولید می‌رسند. در این بین سومین قطب خودروسازی نیز با تولید تویوتا GT86، توانسته است حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

در پایان بهتر است بدانید که ناواران یک مرکز اجاره خودرو معتبر در ایران است که خدمات کرایه خودرو را در بسیاری از شهرهای ایران ارائه می‌دهد. با استفاده از خدمات ناواران، می‌توانید نسبت به اجاره خودرو در تهران، اجاره خودرو در مشهد و بسیاری دیگر از شهرهای ایران اقدام کنید. ناواران با بسیاری از هتل‌های ایرانی در شهرهای مختلف نیز همکاری دارد و با اقامت در این هتل‌ها، می‌توانید از خدمات اجاره خودرو ناواران بهره‌مند شوید.