آشنایی با برترین خودروهای برقی دنیا
آخرین بروزرسانی در تاریخ 29 اردیبهشت 1401

طی سال‌های گذشته پیشرفت روزافزون طراحی و تکنولوژی‌ ساخت خودروهای برقی به یکی از واقعیت‌های انکارناپذیر دنیای ما بدل شده ‌است. حتی می‌توان گفت که سرعت رشد انواع خودرو برقی و افزایش تنوع آن‌ها به حدی بوده است که امروزه شاهد انفجار بازار خودروهای الکتریکی و استقبال همه جانبه خریداران از خودروهایی نظیر تسلا مدل S یا پورشه تایکان هستیم.

این خودروها به‌واسطه سطح بالای فناوری استفاده شده در ساخت آن‌ها و عدم برخورداری از آلایندگی، به سرعت در بازار اروپا و آمریکای شمالی محبوب شدند و پس از آن در چین نیز به شهرت رسیدند. امروزه انواع مختلفی از خودروهای برقی با قیمت‌های گوناگون و مشخصات فنی متفاوت به بازار عرضه شده است و هرکدام از مشتریان قادر به انتخاب اتومبیل مدنظر خود خواهد بود. در این مطلب مجله خودرو ناواران نگاهی به لیست برترین خودروهای برقی دنیا خواهیم داشت که توسط رسانه معتبر تاپ گیر تهیه شده است.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

مزایای خودرو برقی

پیش از بررسی بهترین خودرو الکتریکی، لازم است تا به مزایای خودرو برقی نیز اشاره کنیم. مطمئنا اطلاع دارید که نخستین مزیت یک ماشین برقی، قدرت آن است. به طور معمول قدرت خودرو برقی در مقایسه با نوع مشابه درون‌سوز، بسیار بالاتر است که شتاب‌گیری بهتر خودرو برقی را در پی دارد.

 به دلیل قدرت و نیروی گشتاور بیشتر، سرعت خودرو برقی هنگام شتاب‌گیری اولیه از خودرو مشابه با موتور درون‌سوز بیشتر است. در نهایت مصرف برق خودرو برقی از مصرف انرژی اکثر خودروهای درون‌سوز کمتر است که این مساله موجب افزایش توجیه اقتصادی خرید یک ماشین برقی از سوی مشتریان می‌شود.

لازم است تا به نوع دیگری از خودروهای پاک نیز در این قسمت اشاره کنیم. خودرو هیبریدی دسته دیگری از خودروهای پاک هستند که مزایای خودرو برقی و درون‌سوز را به طور همزمان در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با توجه به فناوری مورد استفاده در ساخت اتومبیل، خودرو هیبریدی ممکن است به موتور بنزینی یا موتور برقی متکی باشد. خودرو هیبریدی نوع اول را هیبریدی سنتی و خودرو هیبریدی نوع دوم را پلاگین هیبریدی می‌نامند.

معایب خودرو برقی

همانند هر محصول صنعتی دیگر، خودروهای برقی نیز معایب مخصوص به خود را دارند. یکی از بزرگترین معایب این خودروها، طولانی بودن زمان شارژ خودرو برقی است. در حالی که پر کردن باک سوخت یک اتومبیل درون‌سوز تنها چند دقیقه طول می‌کشد، پر کردن باطری خودرو برقی به چند ساعت زمان نیاز دارد و تنها در حالتی که از شارژ سریع استفاده کنید این زمان کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از مسائل پیرامون معایب خودرو برقی، هزینه نگهداری آن‌ها است. استهلاک خودرو برقی به دلیل عدم استفاده از مایعات روانکاو و تسمه‌ها در ابتدا به شدت پایین‌تر از خودروهای درون‌سوز است، با این حال پس از حدود یک دهه فعالیت خودروهای برقی، باطری و قطعات محرکه آن‌ها نیاز به تعمیر اساسی یا تعویض خواهد داشت که این مساله هزینه گزافی را برای مالک خودرو به همراه خواهد داشت.

برترین خودروهای برقی دنیا

حال که به خوبی با مزایا و معایب خودرو برقی آشنا شدید زمان آن رسیده در این بخش با ما همراه باشید تا شما مخاطبین عزیز مجله خودرو ناواران را با بهترین خودروهای برقی دنیا آشنا کنیم:

 

پورشه تایکان، بهترین خودرو برقی جهان از آلمان!

خودروسازان آلمانی در ابتدا توجه چندانی به خودروهای الکتریکی نداشتند و این بخش از بازار را جدی قلمداد نمی‌کردند. با این وجود پیشرفت سریع خودروسازان آمریکایی آن‌ها را به واهمه انداخت و در نتیجه تمامی برندهای شناخته شده خودروسازی آلمان به تولید خودروهای الکتریکی روی آوردند. به جرات می‌توان گفت که بهترین خودرو برقی حال حاضر جهان در آلمان ساخته می‌شود و این خودرو پورشه تایکان است.

قیمت پورشه تایکان در ایالات متحده از حدود 82 هزار دلار برای تیپ پایه آغاز می‌شود و تا سطح 187 هزار دلار برای پورشه تایکان توربو اس افزایش می‌یابد. اگر مشخصات پورشه تایکان را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این خودرو در دو تیپ تک موتور و دو موتور به فروش می‌رسد. نسخه‌های تک موتوره قدرتی بین 402 الی 469 اسب‌بخار تولید می‌کنند و به گیربکس تک سرعته مجهز هستند، در حالی‌که نسخه‌های دو موتوره قدرتی بین 523 الی 751 اسب‌بخار تولید می‌کنند و به گیربکس دو سرعته مجهز شده‌اند.

تسلا مدل 3، یک خودرو برقی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد

هیچ چیزی بهتر از یک خودرو برقی کارآمد و اقتصادی برای مشتریان نیست و جای بسی تاسف است که این نکته در مشخصات تسلا مدل 3 ذکر نشده است! قیمت تسلا مدل 3 در تیپ پایه کمتر از 45 هزار دلار است و به همین دلیل مشتریان می‌توانند به جای یک سدان میان‌رده با موتور درون‌سوز، خودرویی برقی همچون تسلا مدل 3 را بخرند. تسلا مدل 3 در طیف وسیعی از تیپ‌های تک دیفرانسیل و تمام چرخ محرک به تولید می‌رسد که قوی‌ترین نسخه آن قدرتی معادل 450 اسب‌بخار دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن چیزی در حدود 3.1 ثانیه اعلام شده است!

 

هوندا E

آن‌طور که در مشخصات هوندا E ذکر شده است، این اتومبیل یک هاچ‌بک برقی مناسب استفاده در فضای شهری است. با این حال انبوه فناوری‌های به کار رفته در ساخت هوندا E و ظاهر کلاسیک آن، یک خودرو برقی متفاوت و جذاب را به خریداران ارائه می‌دهد. هوندا E نخستین خودرو کاملا الکتریکی از برند هوندا است که براساس سبک و سیاق هاچ‌بک‌های ژاپنی دهه 80 میلادی ساخته شده است. فقط یک نکته منفی در مورد این خودرو وجود دارد، قیمت هوندا E نسبت به رقبایش بیشتر است و برای خرید آن بایستی مبلغ 38 الی 41 هزار دلار را هزینه کنید.

پولستار 2

با وجود آن‌که شرکت ولوو در زمینه ساخت انواع خودروهای برقی سبک و سنگین فعالیت می‌کند، زیرشاخه دیگری به نام پولستار را برای تولید خودروهای برقی لوکس و نیمه لوکس تأسیس کرده است. پولستار 2 یکی از بهترین خودروهای برقی جهان در سال 2022 است که موفق شده تا خود را به عنوان رقیب جدی محصولات تسلا ثابت کند.

قیمت پولستار 2 از 40 هزار دلار آغاز می‌شود و با انتخاب تمامی آپشن‌ها به مرز 100 هزار دلار می‌رسد. با نگاهی به مشخصات پولستار 2 متوجه خواهیم شد که این خودرو در دو تیپ دیفرانسیل جلو و تمام چرخ محرک به فروش می‌رسد. قدرت موتور برقی پولستار 2 در بالاترین نسخه یعنی مدل Long range Dual motor به 476 اسب‌بخار می‌رسد و شتاب صفر تا صد آن نیز معادل 4.2 ثانیه اعلام شده است.

 

آئودی ئی ترون GT

آئودی ئی ترون GT‌ رقیب نزدیک پورشه تایکان از یک خودروساز آلمانی دیگر است که رقابت شانه‌به‌شانه‌ای را با محصول پورشه دارد. قیمت آئودی ئی ترون GT‌ بیش از 100 هزار دلار است که خرید این خودرو را برای اکثر مشتریان به یک رویا تبدیل می‌کند.

در لیست مشخصات آئودی ئی ترون GT‌ دو موتور را خواهید دید که به ترتیب 522 و 563 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. آئودی این دو موتور را در قالب دو تیپ و با انبوهی از آپشن‌های قابل انتخاب به مشتریان عرضه می‌کند. البته شرکت سازنده برای علاقه‌مندان به شتاب و سرعت بیشتر یک نسخه ویژه نیز با نام Audi RS e-tron GT نیز تدارک دیده است که حداکثر قدرت آن به 590 اسب‌بخار قدرت می‌رسد و شتاب صفر تا صد آن نیز برابر 3.3 ثانیه است که 0.8 ثانیه سریعتر از نسخه GT به نظر می‌رسد.

هیوندای کونا الکتریکی

خودروسازان کره‌ای در تمامی بخش‌های بازار فعالیت دارند که یکی از این بخش‌ها، تولید خودروهای الکتریکی است. نسخه الکتریکی هیوندای کونا خودرویی پاک و مقرون‌به‌صرفه است که به نظر می‌رسد فروش مناسبی را در سطح جهان تجربه خواهد کرد. قیمت هیوندای کونا الکتریکی از حدود 37 هزار دلار آغاز می‌شود و با انتخاب آپشن‌های بیشتر تا حدود 50 هزار دلار افزایش خواهد یافت.

در لیست مشخصات هیوندای کونا الکتریکی تنها یک موتور با قدرت 201 اسب بخار ذکر شده است و این خودرو در اکثر بازارها تنها در تیپ استاندارد به فروش می‌رسد تا هزینه‌های تولید آن برای هیوندای مقرون‌به‌صرفه باشد. هیوندای کونا الکتریکی خودرو ایده آل برای کسانی است که تنها یک اتومبیل برقی می‌خواهند و بودجه قابل توجهی را برای خرید خودرو در اختیار ندارند.

 

فورد موستانگ مک ای

فورد با تولید نسخه مک ای از موستانگ، سعی کرد تا جذابیت یک ماسل کار آمریکایی را به دنیای خودروهای الکتریکی بیاورد. قیمت موستانگ مک ای از حدود 43 هزار دلار آغاز می‌شود که رقمی قابل قبول در دنیای خودروهای برقی به حساب می‌آید.

در لیست مشخصات موستانگ مک ای نیز تنها یک موتور برقی به چشم می‌خورد که با توجه به تیپ خریداری شده، قدرتی بین 266 الی 480 اسب‌بخار را آزاد می‌کند. فورد موستانگ مک ای یک خودرو برقی همه جانبه است که به طور همزمان می‌تواند نقش اتومبیل خانواده یا خودرو اسپرت محبوب جوانان را با قیمتی مناسب ایفا کند.

بی ام و i3 یک خودرو برقی همه‌کاره

بی ام و یکی از نخستین خودروسازان آلمانی بود که به سمت تولید اتومبیل‌های الکتریکی گام برداشت. بی ام و i3 و بی ام و i8 نخستین محصولات برقی و هیبریدی بی ام و در تیراژ گسترده بودند که در این میان بی ام و i3 نقش یک خودرو شهری را ایفا می‌کرد.

بررسی مشخصات بی ام و i3 نشان می‌دهد که این خودرو در کلاس‌ هاچ‌بک‌های لوکس و مجهز قرار دارد. استفاده از برند بی ام و به همراه تجهیزات و امکانات بسیار از بی ام و i3 یک خودرو همه‌کاره ساخته است که جای مخالفتی را برای منتقدان باقی نمی‌گذارد. با این حال قیمت بی ام و i3 موجب می‌شود که تمامی خریداران قادر به انتخاب این خودرو نباشند. قیمت بی ام و i3 از حدود 44 هزار دلار آغاز می‌شود برای خودرویی با این ابعاد و توانایی کمی زیاد به نظر می‌رسد.

 

تسلا مدل S

تسلا مدل S یکی از نخستین خودروهای برقی تسلا بود که موجب شد تا دیدگاه مخاطبان و مشتریان نسبت به خودروهای الکتریکی و قابلیت‌های آن‌ها تغییر کند. قیمت تسلا مدل S از حدود 95 هزار دلار آغاز می‌شود و تا سطح 130 هزار دلار قابل افزایش است. تسلا مدل S یک برگ برنده بزرگ برای شرکت آمریکایی تسلا است که از یک دهه پیش تاکنون همچنان به تولید می‌رسد.

در لیست مشخصات تسلا مدل S طیف وسیعی از موتورها ذکر شده است و با توجه به سالی که این خودرو در آن به تولید رسیده است، در مورد موتور آن تصمیم گرفته شده است. با این حال قوی‌ترین تیپ از تسلا مدل S قدرتی بیش از 1000 اسب‌بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد که رقمی اعجاب‌انگیز در دنیای خودروسازی است.

کلام آخر

در این مقاله سعی بر این بود که بهترین خودروهای برقی سال 2022 را خدمت شما مخاطبین عزیز معرفی کنیم. در پایان بهتر است بدانید که شرکت ناواران این امکان را برای تمامی شما مخاطبین عزیز فراهم کرده است تا به‌راحتی بتوانید برای اجاره خودرو مورد نظرتان اقدام کنید. در این شرکت برای رفاه حال شما، ناوگانی مجهز به خودروهای صفر کیلومتر یا در حد نو در سراسر کشور مهیا شده و شما می‌توانید علاوه‌ بر اجاره خودرو در تهران، برای اجاره خودرو در کیش، اجاره خودرو در اصفهان، شیراز، مشهد و اغلب شهرهای بزرگ کشور نیز اقدام کنید.

برای اطلاع از شرایط و قیمت اجاره خودروهای با راننده و بدون راننده می‌توانید از طریق وب سایت (www.navaran.com) و یا اپلیکیشن ناواران اقدام کنید یا با شماره‌ تلفن‌های 44666294-021 و 44668961-021 تماس بگیرید


بی ام و i3پورشه تایکانهوندا Eپولستار 2آئودی ئی ترون GTخودور برقی