با خودروهای مشهور سینما که نقش اول فیلم‌هایشان بوده‌اند بیشتر‎ آشنا شوید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 13 خرداد 1401

به‌ندرت پیش می‌آید که خودرویی را در نقش ستاره و نقش اول یک فیلم سینمایی ببینیم، با این حال اتومبیل‌ها همواره نقش مهمی را در آثار سینمایی ایفا کرده‌اند. از این‌رو اهمیت خودروهای مشهور سینما برای علاقه‌مندان به دنیای اتومبیل دوچندان است و بسیاری از افراد خودروهای مشهور سینما را هم‌شان فوق ستاره فیلم‌ها قلمداد می‌کنند.

مطمئا اگر بخواهیم تمامی خودروهای محبوب هالیوودی را بررسی کنیم نیاز به چندین مقاله طولانی خواهد بود، از این‌رو در این مطلب از مجله خودرو ناواران قصد داریم به سراغ برخی از خودروهای مشهور سینمای جهان رفته و شما مخاطبین عزیز را بیش‌ازپیش با آن‌ها آشنا کنیم.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

اتومبیل، جزو جدانشدنی فیلم‌های امروزی

یکی از بخش‌های همیشگی و جدانشدنی فیلم‌های اکشن و پرهیاهوی امروزی، اتومبیل‌ها هستند. استفاده از خودروهای مشهور سینما در فیلم‌های مختلف باعث می‌شود تا بینندگان فیلم شناخت مناسبی را نسبت به یک مدل خودرو پیدا کنند و حتی آن را به شخصیت اصلی فیلم ارتباط دهند. برای مثال در فیلم‌های جیمز باند از اتومبیل‌های برند آستون مارتین استفاده می‌شود و به نوعی این امضای جیمز باند است. در سایر فیلم‌های اکشن و جاسوسی بریتانیایی نیز خودروهای ساخت این کشور همچون جگوار و لندروور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در سوی دیگر آثار هالیوودی نیز تمرکز قابل توجهی بر خودروها دارند. بدون شک نقش فورد کراون ویکتوریا در آثار هالیوودی دهه 1990 تا 2020 پررنگ بوده است، چرا که این خودرو به عنوان اتومبیل پلیس و تاکسی در تمامی این فیلم‌ها ایفای نقش می‌کند. نسخه‌های مختلف دوج چارجر و فورد موستانگ نیز در بسیاری از آثار هالیوودی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نیسان آبی - مجله خودرو ناواران

نیسان آبی

اهمیت استفاده از خودرو در فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی آن‌قدر زیاد است که حتی کارگردان‌های ایرانی نیز به این مسئله ورود کرده‌اند. برای مثال سریال مشهور این روزها یعنی «نیسان آبی» به‌واسطه حضور یک وانت نیسان آبی‌رنگ شناخته می‌شود. در سال‌های نه‌چندان دور نیز برنامه تلویزیونی کارآگاه چاق و لاغر با خودرو کارآگاه‌ها که یک ژیان (سیتروئن دایان) بود به شهرت رسید. همین مسئله نشان می‌دهد که ارزش خودروهای مشهور سینما کمتر از بازیگران این عرصه نیست!

 

فولکس واگن بیتل 1963 ملقب به هربی - مجله خودرو ناواران

فولکس واگن بیتل 1963 ملقب به هربی

 

خودروهای مشهور سینما: فولکس واگن بیتل 1963 ملقب به هربی

اگر رویدادها و گردهمایی‌های خودروهای فولکس واگن را پیگیری کنید، متوجه خواهید شد که برخی اعضای این کلوب فولکس بیتل خود را به صورت خاص رنگ‌آمیزی می‌کنند و شماره 53 را روی آن درج می‌کنند. این کار درواقع ادای احترامی به هربی است، فولکس واگن بیتل مشهور فیلم خطای عشق (The Love Bug) که در سال 1968 میلادی پخش شد. این فولکس واگن یک موجود خودآگاه است و بر اساس اراده خود تصمیم می‌گیرد. در حقیقت هربی شخصیت اول فیلم خطای عشق محسوب می‌شود. بازی این فولکس در این فیلم آن‌قدر محبوب شد که هربی طی سالیان بعد در چند فیلم سینمایی دیگر به عنوان شخصیت فرعی حاضر شد.

 

خودروهای مشهور سینما: فورد سری E‌ مدل 1984 مشهور به موت کاتس

کمتر کسی در کشورمان و حتی جهان وجود دارد که فیلم احمق و احمق‌تر (Dumb & Dumber) را نشناسد. جیم کری و جف دنیلز با بازی فراموش نشدنی خود در این فیلم، برای ساعت‌ها خنده را بر لبان هزاران تماشاچی در سراسر دنیا آوردند. بخش بزرگی از ماجراجویی‌های دو شخصیت اصلی این فیلم در خودرو مشهور آن‌ها سپری می‌شود، خودرویی که شبیه به یک سگ پشمالو است و موت کاتس نام دارد.

یکی از خودروهای مشهور سینما این سگ پشمالو در سری فیلم‌های احمق و احمق‌تر است؛ این خودرو در حقیقت یک فورد سری E بود که با تلاش عوامل پشت‌صحنه به شکل یک سگ پشمالو درآمده و در حقیقت نمادی از دیوانگی و طرز تفکر شخصیت‌های اصلی فیلم است. شهرت این فیلم در سراسر جهان سبب شد تا هزاران نفر ون‌های خود را به شکل یک سگ پشمالو یا همان موت کاتس درآورند، جنبشی که همچنان ادامه دارد!

 

آستون مارتین DB5، خودروی مشهر جیمزباند - مجله خودرو ناواران

آستون مارتین DB5، خودروی مشهر جیمزباند

 

خودروهای مشهور سینما: آستون مارتین DB5

اتومبیل مشهور جیمز باند در نسخه‌های مختلف این فیلم، محصولی از آستون مارتین بوده است. با این حال یک خودرو همواره بیشترین احترام را در این مجموعه فیلم داشته است و آن‌هم خودرویی نیست جز آستون مارتین DB5‌ مدل 1964.

آستون مارتین DB5 تنها یک خودرو نیست، بلکه یک اثر هنری نیز به حساب می‌آید. هنگامی که این اتومبیل خاص در مجموعه فیلم‌های جیمز باند نیز مورد استفاده قرار گرفت، شهرت و محبوبیت آن دو چندان شد. این خودرو نخستین بار در فیلم گلدفینگر یا انگشت طلایی مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن در برخی دیگر از فیلم‌های سری جیمز باند نیز هنرنمایی کرد. این خودرو در دو فیلم آخر سری جیمزباند با حضور دنیل کریگ نیز به نمایش درآمد.

 

مینی ماینر، خودروی مشهور مستر بین - مجله خودرو ناواران

مینی ماینر، خودروی مشهور مستر بین

 

مینی ماینر، یکی دیگر از خودروهای مشهور سینما

نمی‌توان یک شخصیت کمدی را خلق کرد و برای جزئیاتی همچون اتومبیلش ایده‌ای نداشت! یکی از بخش‌های داستان مستربین، خودرو مینی ماینری است که توسط او مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مینی ماینر دو رنگ، با بدنه سبز و کاپوت مشکی خود به یکی از بخش‌های شخصیت اصلی داستان تبدیل شده است و نمی‌توان شخصیت مستربین را بدون این مینی تصور کرد.

مینی ماینر مستربین یکی از خودروهای مشهور سینما است که پس از حضور در سریال مستربین کلاسیک در دهه 1990 میلادی، به مجموعه انیمیشنی این شخصیت نیز منتقل شد. علاقه وصف‌نشدنی شخصیت مستربین به خودرویش و روش خاص حفاظتی آن، همواره نظر تماشاگران را به خودش جلب کرده است. همچنین او بسیاری از امور روزمره خود را در این مینی کوچک انجام می‌داد که به نوعی تبلیغ نامحسوس برای محصول شگفت‌انگیز مینی بود.

 

آمبولانس کادیلاک میلر 1959 - مجله خودرو ناواران

آمبولانس کادیلاک میلر 1959

 

آمبولانس کادیلاک میلر 1959، برآمده از تاریخ!

آمبولانس کادیلاک میلر مدل 1959 که با نام Ecto-1 شناخته می‌شود، خودروی تیم شکارچیان روح (Ghostbusters) در فیلمی به همین نام است که در سال 1984 پخش شد. این آمبولانس عجیب‌وغریب نمادی از شغل عجیب شخصیت‌های اصلی فیلم بود، چرا که کمتر کسی خود را به عنوان شکارچی روح معرفی می‌کند! این خودرو در نسخه‌های بازسازی فیلم شکارچیان روح و عناوین جانبی این سری نیز حضور داشت. کادیلاک میلر در حقیقت یکی از خودروهای مشهور سینما است که با تزریق چاشنی طنز، در این فیلم به خودرو حمل روح‌های سرگردان تبدیل شده است و با ظاهر کلاسیک خود نشان می‌دهد که از گذشته به حال آمده است.

 

پژو 406 تاکسی - مجله خودرو ناواران

پژو 406 تاکسی

 

پژو 406 تاکسی، یکی از خودروهای مشهور سینما برای ایرانیان!

یکی از خودروهای مشهور سینما برای مخاطبان ایرانی، پژو 406 سفیدرنگ تاکسی است که در فیلمی با همین نام حضور یافت. فیلم تاکسی اولین‌بار در سال 1998 میلادی پخش شد و پس از آن این تاکسی محبوب در فیلم‌های تاکسی 2، تاکسی 3 و تاکسی 4 نیز حضور یافت. بدون شک می‌توان گفت که حضور پژو 406 در فیلم تاکسی موجب شد تا افراد بسیاری در ایران به پژو پارس علاقمند شوند، چرا که پژو پارس یک فیس‌لیفت از پژو 405 بود تا این خودرو به نسخه جدیدتر یعنی پژو 406 شبیه شود.

با وجود آن‌که خودروی حاضر در فیلم تاکسی به عنوان یک اتومبیل اسپرت با قابلیت‌های فراوان معرفی شده است، در واقعیت چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. نسخه اصلی پژو 406 به پیشرانه شش سیلندر خورجینی با 210 اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته دستی مجهز است. شتاب صفر تا صد پژو 406 حدود 7.5 ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز حدود 222 کیلومتر بر ساعت است.

 

تویوتا سوپرا 1994 - مجله خودرو ناواران

تویوتا سوپرا 1994

 

تویوتا سوپرا 1994، یک خودرو سینمایی و محبوب دیگر

یکی از خودروهای مشهور سینما برای علاقمندان به دنیای اتومبیل، تویوتا سوپرا 1994 است که در شماره اول از سری فیلم‌های سریع و خشن (The Fast and the Furious) ظاهر شد. این نسخه از تویوتا سوپرا یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌ها برای بهینه‌سازی و تیونینگ است و با حضور در این فیلم بر شهرت آن نیز افزوده شد. یکی دیگر از خودروهای ماندگار این سری فیلم‌ها نیز دوج چارجر R/T مدل 1970 است که پشت فرمان آن شخصیت اصلی این فیلم یعنی دومینینک با بازی «وین دیزل» می‌نشیند.

 

فورد موستانگ باس 429 خودروی سری فیلم‌های جان ویک - مجله خودرو ناواران

فورد موستانگ باس 429 خودروی سری فیلم‌های جان ویک

 

خودروهای مشهور سینما: فورد موستانگ باس 429

سری فیلم‌های جان ویک (John Wick) با بازی کیانو ریوز در طول چند سال اخیر به محبوبیت قابل توجهی دست یافته‌اند. یکی از ارکان اصلی داستان فیلم جان ویک اتومبیل شخصی اوست، خودرو فورد موستانگ باس 429 که در سال 1969 ساخته شده است. این خودرو نمادی از شخصیت سرسخت و شکست‌ناپذیر داستان فیلم یعنی جان ویک است که تحت هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شود.

خودروهای عضلانی بسیاری در فیلم‌های سینمایی حضور داشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به پلیموث باراکودا، دوج چارجر، دوج چلنجر و شورولت کامارو اشاره کرد. با این حال نسخه‌ کلاسیک فورد موستانگ سهم قابل توجهی را در فیلم‌های اکشن هالیوودی ایفا کرده است. فورد موستانگ در فیلم‌های گلدفینگر، سریع و خشن، فرار در 60 ثانیه، بولیت و جان ویک مورد استفاده قرار گرفته است که نشان از روح سرسخت و جنگجو این خودرو عضلانی آمریکایی دارد.

 

جمع‌بندی مقاله خودروهای مشهور تاریخ سینما

یک کارگردان هوشمند، اتومبیل را بدون دلیل در صحنه فیلم وارد نمی‌کند، بلکه پیش از آن نقشی را برای این خودرو در نظر گرفته است. مهم نیست که ژانر فیلم کمدی باشد یا اکشن و حتی ترسناک، در هر صورت شخصیت یا شخصیت‌های اصلی فیلم به خودرویی نیاز خواهند داشت که بازگوکننده وضعیت روحی آن‌ها باشد؛ بنابراین حضور مستربین در یک فورد موستانگ به همان اندازه عجیب است که حضور جان ویک در مینی یا رنو 5 مضحک به نظر می‌رسد!

 

کلام آخر

اگر از طرفداران دنیای خودرو هستید و به رانندگی علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنیم تا از خدمات اجاره خودرو مجموعه ناواران بهره ببرید. این مجموعه امکان اجاره ماشین را در بسیاری از نقاط کشور برای شما فراهم می‌کند، از این‌رو لازم نیست تا برای سفرهای طولانی‌مدت خود از اتومبیل شخصی استفاده کنید و به جای آن می‌توانید از خدمات کرایه خودرو ناواران بهره ببرید. امکان اجاره خودرو در تهران، اجاره خودرو در مشهد و اجاره خودرو در اصفهان و دیگر شهرهای اصلی کشور برای تمامی مشتریان وجود دارد تا بتوانند از گشت‌وگذار در جاده‌های زیبای کشور نهایت لذت را ببرند.


خودروی مشهور سینماجیمز باندجان ویک