تاثیر کیسه هوای زانو در ایمنی سرنشینان
آخرین بروزرسانی در تاریخ 26 مرداد 1398

کیسه های هوای موجود در خودروها، برای ایجاد ایمنی بیشتر و حفظ جان سرنشینان هنگام تصادفات طراحی شده اند. اما، گزارشی هایی مبنی بر افزایش احتمال ایجاد جراحت توسط کیسه های هوا در ماه های اخیر ارائه شده است. در این بین موسساتی مانند IIHS اقدام به تحقیق در مورد کیسه های هوا و به خصوص کیسه هوای زانو کردند. در این نتایج آن ها متوجه شدند، کیسه هوای زانو نه تنها هنگام حادثه مفید نیستند، بلکه در مواردی باعث صدمه نیز می شوند. همراه ما باشید تا با هم تاثیر کیسه هوای زانو در ایمنی سرنشینان را بررسی کنیم.

 

بررسی تاثیر کیسه هوای زانو هنگام تصادفات

 

کیسه های هوا به خصوص، کیسه هوای زانو، در اتومبیل های امروزی تبدیل به گزینه ای رایج شده اند. پس در ظاهر و به عقیده بسیاری می توان چنین فرض کرد که کسیه هوای زانو، تاثیر چشمگیری در کاهش آسیب های ناشی از تصادفات دارند. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که ممکن است این چنین نباشد و کیسه هوای زانو نه تنها هنگام حادثه مفید نیستند، بلکه ممکن است باعث ایجاد صدمه نیز شوند.

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های (Insurance Institute for Highway Safety) یا به اختصار IIHS در گزارشی مورخ ژوئیه 2019 به این نتیجه رسیده است که کیسه هوای زانو (( تاثیری ناچیز )) در کاهش خطر آسیب دیدگی هنگام تصادفات دارند. در برخی موارد حتی ممکن است کیسه هوای زانو خطر آسیب دیدگی را افزایش دهد.

از نظر تئوری، موسسه IIHS با بررسی تصادفاتی که در ایالت های مختلف آمریکا رخ داده است به این نتیجه رسیده اند که کیسه های هوا، به خصوص کیسه های هوای زانو، تنها در 0.5  درصد موارد کارایی مفیدی داشته اند. این درحالی است که معایب کیسه های هوا بیشتر بوده اند تا کارایی مفید آن؛ از دیگر معایب کسیه های هوای زانو ایجاد محدودیت برای حرکت و خروج از خودرو بعد از رخ دادن حادثه است. البته لازم است یاد آورشویم همین محدودیت حرکت هنگام بازشدن کیسه های هوای زانو، سبب می شود به میزان کمی احتمال آسیب دیدن سر هنگام تصادف کاهش پیدا کند.

 

کیسه هوای زانو و تاثیر آن در کاهش صدمات ناشی از تصادفات

 

موسسه IIHS علاوه بر بررسی کارایی کیسه های هوا و به خصوص کیسه هوای زانو، با شبیه سازی بیش از 400 نوع تصادف مختلف در شرایط آزمایشگاهی به این نتیجه رسیده است که در برخی از این شبیه سازی ها، کیسه هوای زانو، نه تنها تاثیری برای جلوگیری از بروز جراحت در حادثه نداشته اند، بلکه در برخی از موارد به علت سرعت بالای این کیسه ها هنگام برخورد به ران ها احتمال آسیب دیدگی را افزایش داده اند.

باوجود عدم تاثیر بالای کیسه های هوای زانو برای جلوگیری از آسیب دیدگی، این پرسش مطرح است که علت تولید و نصب آن ها روی خودروها چیست؟ آیا کیسه هوای زانو، تنها یک گزینه تبلیغاتی برای فروش بیشتر هستند؟


ایمنیتصادفکیسه هواکیسه هوای زانوصدماتAirbag