رونمایی از دو محصول جدید بازار خودرو ایران / اولین خودروی برقی ایرانی به بازار می‌آید؟
آخرین بروزرسانی در تاریخ 08 تیر 1401

یکشنبه گذشته طی مراسمی از دو خودروی تازه در بازار خودرو ایران رونمایی شد.

ری را، خودرو کراس اوور ایران خودرو و پیکاپ کینگ لینگ تاگا محصول گروه خودروسازی پادرا دو محصولی هستند که در آینده نزدیکی به بازار خودروی کشور وارد خواهند شد.

 به گزارش مجله خودرو ناواران «ری‌را» خودرو کراس اووری است که یکشنبه شب در مراسمی با حضور وزیر صمت در شرکت ایران‌خودرو از آن رونمایی شد. این نام به معنی باران است و ریشه آن در اصل به شمال کشور و زبان مازندارانی باز می‌گردد. دلیل این نامگذاری این است که مونتاژ این خودرو قرار است در کارخانه مازندران ایران‌خودرو انجام شود.

«ری‌را» کراس اووری جمع و جور ایران‌خودرو بر اساس پلتفرم IKP۱ توسعه پیدا کرده است. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF۱ گروه PSA است تا کنون برای خودروی دیگر ایران خودرو یعنی تارا استفاده شده و قرار است این کراس اوور دومین محصول ایران‌خودرو باشد که از این پلتفرم بهره می‌برد. ا

ابعاد و اولین کراس اوور ملی ایران‌خودرو، در رده کراس اوورهای B پلاس بازار جهانی قرار می‌گیرد و می‌توان آن را از نظر اندازه به به پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C۳-XR، نیسان جوک نزدیک دانست.

در مراسم رونمایی از نسخه مفهومی K۱۲۵ یا همان ری‌‌را که چندی پیش در مرکز تحقیقات ایران برگزار شد اعلام شد که نسخه فول آپشن این خودرو دارای امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، فناوری LED چراغ‌ها خواهد بود.

لازم به ذکر است که بازار خودروهای کراس اوور و پیکاپ ایران سال‌هاست که در اختیار خودروسازان چینی قرار دارد.

بر اساس اعلام ایران خودرو «ری‌را» با دو پیشرانه به بازار می‌آید. یکی از پیشرانه‌ها که بر روی نسخه پایه این کراس اوور ملی قرار گرفته است از نوع TU۵ پلاس بوده و ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه ۶/ ۱ لیتری توان خود را به جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT منتقل می‌کند  به چرخ‌های جلو می‌رساند.

به احتمال بسیار زیاد، ری‌را دارای یک نسخه با دنده دستی نیز خواهد بود.

 نمونه فول آپشن ایران‌خودرو «ری را» به پیشرانه TC۷ پلاس مجهز شده است که با حجم ۱۶۴۵ سی سی و فناوری توربو شارژ، ۱۶۸ اسب بخار را با گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر تولید می‌کند. توان این پیشرانه هم از طریق جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلوی این خودرو انتقال می‌یابد

بر اساس اعلام مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، کراس اوور ملی ری‌را با قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. اما طبق گفته مسوولان ایران‌خودرو قرار است در آینده یک نسخه برقی از «ری‌را» نیز به بازار معرفی شود و در مراحل بعدی خانواده پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو روی آن نصب خواهد شد.«ری را»  پس از پشت سر گذاشتن تست‌های جاده‌‌ای، اوایل ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.

طبق اعلام مسوولان ایران‌خودرو، «ری را»  توانسته همه استانداردهای ۸۵‌گانه مد نظر سازمان ملی استاندارد ایران را با موفقیت بگذراند و آن‌‌طور که ادعا شده در زمینه حفظ ایمنی سرنشینان و راننده و همچنین حفظ ایمنی عابر پیاده قابل رقابت با محصولات خودروسازان مطرح دنیا خواهد بود و با تجهیزات ایمنی و رفاهی متعددی که برای آن در نظر گرفته شده می‌تواند با خودروهای وارداتی و خودروهای روز جهان رقابت کند.

 

تاگا کینگ لینگ

کینگ لینگ، پیکاپ جدید بازار خودرو

اما دومین خودرویی که یکشنبه شب گذشته توسط بخش خصوصی خودروسازی رونمایی شد، پیکاپی است که نسخه‌های بنزینی و دیزلی آن در معرض تماشای حضار قرار گرفت. پیکاپ کینگ لینگ  «تاگا» که در کارخانه گرمسار خودروسازی پادرا مونتاژ خواهد شد احتمالا در تابستان سال جاری، به تولید انبوه خواهد رسید.  همچنین نسخه بنزینی با دنده اتوماتیک این پیکاپ چینی و مونتاژی، با جعبه دنده ۸ سرعته AT نیز امسال به بازار ایران معرفی می‌شود.

درباره مشخصات فنی این خودرو می‌توان گفت نسخه دیزلی این پیکاپ به پیشرانه سه لیتری و چهار سیلندر توربو دیزل مجهز است و قادر است ۱۳۸ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید ‌کند.

 نسخه بنزینی تاگا هم به یک پیشرانه ۸/ ۱ لیتری توربو GDi با توان ۲۲۷ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن  مجهز است. نسخه بنزینی تاگا دارای جعبه دنده ۶ سرعته دستی و نسخه دیزلی دارای جعبه دنده ۵ سرعته دستی خواهد بود. قرار است پیکاپ ایسوزو کینگ لینگ تاگا H توسط شرکت پادرا دیزل به بازار ایران عرضه شود.

در بررسی پیشینه این خودرو گفته می‌شود کینگ لینگ یکی از خودروسازان معتبر در بازار چین است که از سال‌ها قبل به عنوان شریک تجاری ایسوزو ژاپن به بازارهای جدیدی راه پیدا کرد. یکی از فعالیت‌های مشترک ایسوزو و کینگ لینگ، تولید یک پیکاپ دو دیفرانسیل بر مبنای ایسوزو D-Max و شورولت کلرادو بوده که با نام تاگا H از سال ۲۰۱۷ به بازارهای هدف عرضه شده است. در برخی بازارها، این پیکاپ چینی با نام ایسوزو تاگا و در برخی بازارهای دیگر با نام ایسوزو کینگ لینگ تاگا مشهور شده است.

از نکات قابل توجه درباره تاگا، معرفی این پیکاپ توسط ایسوزو ژاپن برای عرضه در برخی بازارهای اروپایی بوده است. شرکت پادرا دیزل تاکنون زمان دقیق عرضه و قیمت این پیکاپ را اعلام نکرده است. اما در صورت عرضه پیکاپ تاگا H با قیمت رقابتی، این خودرو در رقابت با خودروهایی همچون KMC T۸ (جک T۸)، آمیکو آسنا، فوتون تونلند ایران خودرو دیزل و یواز پاتریوت قرار خواهد گرفت.


ایران خودروخودرو جدیدتاگاری راخودرو برقی