نگاهی به 10 صحنه ماندگار تاریخ سینما که داخل یک ماشین می‌گذرد
آخرین بروزرسانی در تاریخ 30 خرداد 1401

ماشین‌ها بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها هستند و به همین خاطر در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی نیز حضور دارند. بسیاری از صحنه‌های تاریخ سینما و تلویزیون در ماشینها رخ می‌دهد و اتومبیل‌ها گاهی نقش لوکیشن اصلی فیلم‌برداری را ایفا می‌کنند. از این‌رو در این مطلب از مجله خودرو ناواران به معرفی ماندگارترین صحنه‌های تاریخ سینما که داخل یک ماشین می‌گذرد خواهیم پرداخت.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

ماشین‌های سینمایی، فراتر از تعقیب و گریز

به طور معمول از ماشینها برای خلق صحنه‌های تعقیب و گریز در فیلم‌های سینمایی یا سریال‌ها استفاده می‌شود. از این‌رو اکثر صحنه‌هایی که سینما و ماشین با هم مرتبط می‌شوند در راستای خلق تعقیب و گریزهای هیجان‌انگیز است. با این حال صحنه‌هایی از تاریخ سینما نیز وجود دارد که در ماشین فیلم‌برداری شده است، اما از تعقیب و گریز در آن‌ها خبری نیست و درواقع بخش عمده‌ای از وقایع یا صحنه‌های مهم فیلم درون ماشین رخ می‌دهد. در ادامه نگاهی به هر دو نمونه از این فیلم‌ها خواهیم داشت و شما مخاطبین سایت ناواران را با چنین فیلم‌هایی آشنا می‌کنیم.
 

ماشین و سینما - پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک محصول 1993

نسخه اصلی فیلم پارک ژوراسیک یکی از مشهورترین ساخته‌های کارگردان معروف هالیوود یعنی استیون اسپیلبرگ است. در این فیلم یک جزیره به عنوان محل آزمایشی بازتولید دایناسورهای منقرض شده در نظر گرفته شده است که بازدیدکنندگان برای آشنایی بیشتر با دوره ژوراسیک به این جزیره سفر می‌کنند. با این حال ناگهان اوضاع به هم می‌ریزد و از کنترل خارج می‌شود، چرا که کنترل دایناسورها برای انسان به‌راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

یکی از ماندگارترین صحنه‌های همکاری سینما و ماشین در فیلم‌های سینمایی، در فیلم پارک ژوراسیک محصول 1993 ضبط شده است. در این صحنه ماشین‌های بازدیدکنندگان به علت نقص فنی در قسمتی از مسیر متوقف شده است و حصارهای الکتریکی محافظ نیز از کار افتاده‌اند. این صحنه با لرزش لیوان‌های آب روی داشبورد ماشین آغاز می‌دهد، لرزشی که از نزدیک شدن قریب‌الوقوع یک تی‌رکس خبر می‌دهد. در ادامه یکی از سرنشینان ماشینهای بازدیدکننده تصمیم به فرار می‌گیرد اما این فرار ناکام خواهد بود، چرا که اقدامات تی‌رکس بر اساس حرکات موجودات زنده اطرافش هستند و در نهایت او شکار خواهد شد.

 

سینما و ماشین - فیلم هفت

هفت (Se7en) محصول 1995

آثار سینمایی دیوید فینچر تا حدودی عجیب‌وغریب هستند، اما این مسئله باعث نمی‌شود که آن‌ها را شاهکار قلمداد نکنیم. یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های دیوید فینچر، فیلم سینمایی هفت یا Se7en است که تقابل یک قاتل زنجیره‌ای و دو کارآگاه پلیس را به تصویر می‌کشد. کوین اسپیسی، برد پیت و مورگان فریمن در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند.

Se7en یک فیلم جنایی محسوب می‌شود، اما از صحنه‌های مرسوم تعقیب و گریز پربرخورد در آن خبری نیست و روند کلی فیلم آرام، ترسناک و سیاه است. یکی از صحنه‌های تلفیق ماشین و سینما مربوط به فیلم Se7en است، زمانی که قاتل مرموز فیلم و دو کارآگاه در یک ماشین نشسته‌اند و قاتل از انگیزه‌های قتل گناهکاران توسط خود پرده بر می‌دارد، انگیزه‌هایی که مربوط به گناهان کبیره هستند.

 

سینما . ماشین - روز موش خرمایی

روز موش خرمایی (Groundhog Day) محصول 1993

بیل موری یکی از بازیگران مطرح دنیای سینما در دهه 1990 و 2000 بود که بسیاری بازی او را در فیلم‌های شکارچیان روح و گارفیلد به یاد دارند. یکی از دیگر آثار مشهور او فیلم Groundhog Day محصول 1993 است. بیل موری در این فیلم نقش یک گزارشگر آب و هوا در شهری کوچک را بازی می‌کند که زندگی او در روز دوم فوریه گیر کرده است.

صحنه مرتبط سینما و ماشین در فیلم Groundhog Day، مربوط به زمانی است که بیل موری تصمیم می‌گیرد یک ماشین را سرقت کند، چرا که زندگی او برای همیشه در روز دوم فوریه (روز بزرگداشت موش خرمایی آمریکایی) متوقف شده است. این صحنه تعقیب و گریز با چاشنی خنده همراه است و با سقوط بیل موری به معدن خاتمه می‌یابد.

 

سینما . ماشین - درخشش

درخشش (The Shining) محصول 1980

سخن گفتن در مورد فیلم درخشش یا The Shining بیهوده است، چرا که این اثر فاخر استنلی کوبریک حتی نزد افرادی که به سینما علاقه ندارند نیز محبوبیت دارد. سکانس‌های نخستین این فیلم شامل صحنه‌های ماندگار سینما و ماشین هستند، زمانی که انگیزه اصلی و بدخواهانه فیلم در پس یک مسافرت خانوادگی معمولی پنهان شده است و تنها افراد تیزبین قادر به کشف آن هستند؛ در این صحنه گفتگوی خانوادگی خانواده تورانس طی مسافرت، ناگهان حالت تهدیدآمیزی به خود می‌گیرد که حاکی از پایان تاریک این فیلم است.

 

ماشین و سینما - پالپ فیکشن

داستان عامه پسند (Pulp Fiction) محصول 1994

یکی از برترین فیلم‌ها در لیست IMDb‌ به عنوان فیلمی ماندگار در حوزه ارتباط سینما و ماشین نیز شناخته می‌شود. این محصول خوش ساخت کوئنتین تارانتینو پس از گذشت چند دهه همچنان اثری جذاب و گیرا است و نکات کشف نشده بسیاری در آن به چشم می‌خورند.

یکی از صحنه‌های جالب استفاده توامان سینما و ماشین در فیلم داستان عامه پسند، به گفتگوی جالب جان تراولتا و ساموئل ال جکسون مربوط می‌شود. بحث و گفتگو در مورد خدا است و ماشین به‌آرامی حرکت می‌کند، اما در اقدامی ناگهانی و بدون پیش‌بینی، این بحث با شلیک به سرنشین ردیف عقب پایان می‌یابد! این مسئله نشانه‌ای از فیلم‌های دیوانه‌وار کوئنتین تارانتینو است.

 

بیشتر بخوانید: با خودروهای مشهور سینما که نقش اول فیلم‌هایشان بوده‌اند بیشتر‎ آشنا شوید

 

سینما و ماشین - هویت بورن

هویت بورن (The Bourne Identity) محصول 2002

فیلم‌های اکشن در دهه 2000 روندی متفاوت با دهه‌های پیشین داشتند. قهرمانان این فیلم‌ها دیگر روئین‌تن و عضلانی نبودند و مسلسل‌های بزرگ را حمل نمی‌کردند! یکی از برترین آثار اکشن دهه 2000 فیلم هویت بورن (The Bourne Identity) با بازی مت دیمون است که سرآغاز سری فیلم‌های اکشن جیسون بورن بود.

صحنه سینما و ماشین مشهور این فیلم به تعقیب و گریز در شهر پاریس مربوط می‌شود، جایی که بورن با یک مینی ماینر کلاسیک قرمزرنگ، از دست ماموران پلیس فرانسه می‌گریزد. این صحنه تعقیب و گریز یکی از قسمت‌های تأثیرگذار در فیلم هویت بورن است، چرا که کارگردان برای ضبط موفق چندین بار این سکانس را بازسازی کرد و موجب شد تا انتشار فیلم هویت بورن به تأخیر بیفتد!

 

سینما و ماشین - رونین

رونین (Ronin) محصول 1998

فیلم رونین محصول 1998 یکی از ساخته‌های کارگردان فقید سینما جان فرانکنهایمر است که صحنه‌های تعقیب و گریز آن همانند مسابقات رالی واقعی به نظر می‌رسند. فیلم رونین محلی برای جولان ستاره‌های مختلف است و هنرمندان مشهوری همچون رابرت دنیرو، ژان رنو و شان بین در این فیلم به هنرنمایی پرداخته‌اند.

صحنه مشهور تلفیق سینما و ماشین در فیلم رونین شامل یک سکانس تعقیب و گریز است. طی این صحنه نبرد بی ام و M5‌ اتاق E34 و پژو 406 به تصویر کشیده می‌شود. این صحنه تعقیب و گریز در خیابان‌های پر از ترافیک پاریس ضبط شده و لحظات جذاب و بسیار هیجان‌انگیزی را برای این فیلم به ارمغان آورده است.

 

سینما و ماشین - مکس دیوانه

مکس دیوانه 2 (Mad Max 2: The Road Warrior) محصول 1981

پیش از آن‌که تام هاردی به ستاره سری فیلم‌های مکس دیوانه تبدیل شود، این مل گیبسون بود که سری فیلم‌های مکس دیوانه را در دهه 1980 میلادی به شهرت رساند. پس‌زمینه این فیلم از بیابان‌های لم‌یزرع آخرالزمانی تشکیل شده است و تنها جایی که برای هنرنمایی بازیگران باقی می‌ماند، کابین ماشینها است.

مل گیبسون در فیلم مکس دیوانه 2 یک ماشین پلیس تقویت‌شده را در اختیار دارد که برای مقابله با مشکلات خارجی یک محیط ترسناک آماده شده است. این فیلم سرشار از صحنه‌های تعقیب و گریز خشن است، صحنه‌هایی که با نابودی ماشینهای مختلف همراه هستند.

در یکی از صحنه‌های تعقیب و گریز فیلم مکس دیوانه 2، قرار بود تا بدلکار سوار بر موتورسیکلت به مانعی برخورد کرده و بر فراز اتومبیل مکس به پرواز در آید. با این حال عملیات بدلکاری خوب پیش نرفت و موتورسیکلت پس از برخورد با اتومبیل به‌سوی فیلم‌بردار پرتاب شد. با این حال صحنه بدلکاری به نظر کارگردان این فیلم یعنی جورج میلر قابل‌قبول بود و در نسخه اصلی گنجانده شد.

 

سینما و ماشین - بولیت

بولیت (Bullitt) محصول 1968

بد نیست تا در پایان مطلب، ادای احترامی به بازیگر مشهور حوزه سینما و ماشین یعنی استیو مک کوئین و هنرنمایی درخشان وی در فیلم بولیت محصول 1968 داشته باشیم. این فیلم به منشأ الهام‌گیری صحنه‌های تعقیب و گریز در فیلم‌های ژانر سینما و ماشین تبدیل شد.

در فیلم بولیت شاهد آن هستیم که ماشینهای عضلانی آمریکایی همچون فورد موستانگ و دوج چلنجر در خیابان‌های شهر سانفرانسیسکو به تعقیب و گریز می‌پردازند. پادشاه جذاب سینمای دهه 1960 یعنی استیو مک کوئین یک فورد موستانگ GT 390 فست بک را در اختیار دارد، خودرویی که خون عاشقان سینما و ماشین را به جوش می‌آورد. نکته جالب در فیلم بولیت به دوبله صدای موتور ماشینها مربوط می‌شود. برای مثال صدای فورد موستانگ GT 390 فست بک استیو مک کوئین از فورد GT40‌ برداشته شده است.

 

سینما و ماشین - فیلم لاک

فیلم لاک محصول 2013

اگر به دنبال فیلم مفهومی و خوش ساخت با نقش‌آفرینی بازیگر محبوبی همچون تام هاردی هستید که بخش عمده‌ای از صحنه‌های آن به فضای داخل ماشین محدود شده باشد، فیلم لاک (Locke) برایتان مناسب خواهد بود. در این فیلم تام هاردی مسئول یک پروژه ساخت‌وساز بسیار بزرگ است و دقیقا در آستانه بتن‌ریزی این پروژه بزرگ ناگهان یک تماس تلفی همه‌چیز را دگرگون می‌کند.

در ادامه داستان ایوان لاک (تام هاردی) تصمیم می‌گیرد پروژه ساختمانی و حتی شام خانوادگی خود را رها کرده و برای ملاقات با فرزندی ناخواسته که قرار است به‌زودی به دنیا بیاید، با ماشین شخصی خود از بیرمنگام تا لندن رانندگی کند. چنین واقعه‌ای باعث می‌شود که طی زمانی حدود هشتاد دقیقه به تماشای ایوان لاک درون ماشین و دیالوگ‌های عالی این شخصیت حین رانندگی تا مقصد باشیم.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله خودرو ناواران به بررسی و معرفی مشهورترین صحنه‌های تاریخ سینما که داخل یک ماشین می‌گذرد، پرداختیم. این صحنه‌ها در رسانه‌های مرتبط با حوزه سینما و تلویزیون با نام سینما و ماشین، سینما و اتومبیل، فیلم و ماشین یا متمایز شده‌اند. همان‌طور که در مقدمه مطلب ذکر کردیم، تمامی صحنه‌های ماشینیی در فیلم‌ها به تعقیب و گریز مربوط نمی‌شوند و برخی صحنه‌ها به بیان روایتی هراس‌انگیز، خنده‌دار یا مرموز می‌پردازند. چنین صحنه‌هایی در فیلم‌های تحسین شده درخشش (1980) یا داستان عامه پسند (1994) به تصویر کشیده شده‌اند.

اگر از طرفداران دنیای خودرو هستید یا به فیلم‌های ماشینی علاقه دارید، پس به راندن اتومبیل نیز علاقمند خواهید بود. بهتر است بدانید که با مراجعه به سایت ناواران می‌توانید نسبت به اجاره ماشین در تهران، اجاره ماشین در مشهد، اجاره ماشین در شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر ایران اقدام کنید. امکان کرایه ماشین از ناواران بدون نیاز به چک ضمانت یا سفته وجود دارد و مشتریان تنها با ارائه مدارک شناسایی و وجه مورد نیاز، قادر به کرایه ماشین از ناواران خواهند بود.


ماشین و سینماخودرو و سینمافورد موستانگ