نکات، تکنیک و ایده های جذاب برای عکاسی از ماشین + تصویر
آخرین بروزرسانی در تاریخ 14 آبان 1399

ماشین و عکاسی، دو صنعت هستند که پیگیری آن ها جز تفریحات بسیاری از افراد در اوقات فراغتشان هستند. مطمئنا ترکیب این دو تفریح پرطرفدار، بسیاری جذاب از آب در می آید. به همین خاطر، مهم است که بدانید چگونه می توانیم، عکس هایی بی نقص از ماشین ها بگریم!

برای گرفتن عکس هایی بی نقص و جذاب از ماشین ها، لازم است حتما پا را فراتر از یک عکاسی معمولی بگذارید؛ برخی از مهم ترین تکنیک ها و نکات را بیاموزید و عکس هایی جذاب و دیدنی را ثبت کنید. پیش نهاد می کنیم در ادامه همراه تیم مجله خودرو ناواران باشید تا باهم، لیستی از مهم ترین تکنیک ها و نکات لازم در خصوص عکاسی حرفه ای از ماشین ها را بررسی کنید. در قسمت پایانی این مقاله نیز، می توانید برخی از ایده های جذاب عکاسی از ماشین ها به همراه تصاویر نمونه هر یک را بررسی کنید.

 

 

 

عکاسی از خودرو...

این روزها افراد زیادی هستند که به دنبال نکاتی تخصصی و ایده هایی جذاب، برای ثبت عکس هایی حرفه ای هستند. ا طرفی هم، مثلا، خیلی از افراد زمان اجاره ماشین های لوکس علاوه بر تست درایو و... علاقه دارند چندین عکس حرفه ای هم از این ماشین های اجاره ای و لوکس، ثبت کنند. به همین خاطر، نگاهی کلی از نکاتی مهم را در ادامه ارائه خواهیم داد:

 

 

ترکیب بندی تصاویر (composition)

یکی از جذاب ترین نکات عکاسی، ثبت جهان از دید عکاس است. به همین خاطر است که حتی تصویری که دو عکاس از یک منظره ثبت می کنند، سرشار از تفاوت های اساسی است.

 

نکته اول:

برای پیدا کردن لوکیشنی جذاب، وقت بگذارید و به دنبال مکانی مناسب باشید؛ چراکه این بخش، جذاب ترین بخش هر عکس شما را تشکیل خواهد داد. سعی کنید مکان هایی را پیدا کنید که متناسب با وسیله نقلیه شما باشد. مثلا عکاسی از ماشین های آفرود در کویر. یا کاملا با ماشین شما، در تضاد باشد، مثلا عکاسی از یک ماشین لوکس در یک مکان نامرتب یا عکاسی از یک ماشین نوستالژی در لوکیشینی کاملا مدرن باشد.

البته این هماهنگی یا تضادها می تواند، درخصوص رنگ پس زمینه نیز باشد. مثلا، رنگ پس زمینه ای را انتخاب کنید که رنگ ماشین شما را واقعا برجسته کند. از طرفی سعی کنید تا حد امکان از مکان های پیش پا افتاده مانند پارکینگ های شلوغ و.. که در دید مخاطب کاملا عادی هستند، خودداری کنید.

 

نکته دوم:

به زاویه دوربین و اینکه آیا می خواهید از بالا یا از پایین عکسبرداری کنید. برای مثال، زمان عکاسی از یک ماشین مانند پورشه مدل GT3، بهتر است دوربین را در زاویه ای پایین قرار دهید و بدون صورت بر بال های آن بیشتر تاکید کنید.

 

 

دانستنی مهم: یکی از مهم ترین نکات برای ثبت عکاس هایی جذاب از ماشن ها، عکاسی از زاویه هایی است که معمولا ماشین ها از آن زاویه قابل مشاهده نیستند. مثلا با عکاسی از ارتفاع می توانید تصاویری خارق العاده ثبت کنید. درصورتی که امکانات کافی دارید، استفاده ا هلی شات، گزینه ویه خواهد بود.

 

 

نکته سوم:

افزودن اشیا به دکور و پس زمینه که علاوه بر افزایش زیبایی، می تواند عمق تصویر را نیز افزایش دهد.

 

 

استفاده از تمام ساعات روز

نکته اول: توجه به نور و سایه

هنگام عکاسی، ساعت و نور را درنظر بگیرد. توجه داشته باشد که سایه ها در کجا قرار دارند. در بسیاری از موارد، سایه ها تا حد زیادی موجب کاهش کیفیت و زیبایی تصاویر شما می شوند. طلوع و غروب خورشید، به دلیل حس و نور گرمی که ایجاد می کنند، زمان های بسیاری مناسبی برای عکاسی هستند.

 

 

نکته دوم: عکاسی سرگم کننده در شب

یک تم جذاب برای عکاسی، استفاده از چراغ های عقب در شب، برای "رنگ آمیزی" جاده است. برای ثبت عکس هایی این چنینی، می توانید شاتر دوربین را روی 30 ثانیه تنظیم کنید و با ثبت دنباله نور، به تصویر خود، حس حرکت را القا کنید. دقت کنید، هرچه دیافراگم بازتر باشد، افق جذاب تری، ثبت خواهد شد.

 

 

تمیزی خودرو

نکته اول:

توجه ویژه به جزئیات و تمیزی خودرو اهمیت دارد. البته، میزان این اهمیت، بستگی به نوع عکاسی شما دارد. اینکه چقدر کادر شما بسته و از نزدیک باشد و چه میان، جزئیات دقیق نمایش داده خواهند شد، درخصوص میان اهمیت تمیی ماشین، نقش دارد.

مثلا برای ثبت تصویر از چند متری ماشین، یک شستشو معمولی کافی است. اما اگر می خواهید از جزئیات خودرو یا موتور و... تصویر برداری کنید، اهمیت تمیزی و رفع خط و خش ها و لکه، دوچندان می گردد.

 

نکته دوم:

درخشش لاستیک ها و زیبایی قابل توجه آن ها در تصاویر، غیر قابل انکار هستند. لطفا از این نکته قابل نشوید!

 

 

عکاسی رو به خورشید

سال هاست که می شنویم رو به خورشید عکاسی نکنید! اما همه قوانین مطلق و همیشگی نیستند؛ به همین خاطر است که گاهی اوقات تصاویری خارق العاده از ماشین ها را می بینید که خورشید در پس زمینه وجود دارد.

عکاسی رو به خورشید و داشتن آن در پس زمینه، وضوح جزئیات ماشینی را که از آن عکاسی می کنید را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. پیشنهاد می کنیم عکاسی از ماشین رو به خورشید را، حتما تجربه کنید.

 

 

پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید: بهترین ماشین های اسپرت

 

از ادیت تصاویر غافل نشوید

پس از پایان عکاسی، ادیت تصاویر ضروری است. عکاسی با فرمت RAW به جای JPEG، به شما این امکان را می دهد که مواردی مانند تراز سفیدی و نوردهی را به راحتی تغییر دهید. البته، تصاویر با فرمت RAW بسیار سنگین بوده و فضای بیشتری را اشغال می کنند.

در زمینه ادیت نیز، تنظیم رنگ، روشنایی، وضوح، از بین بردن اشیا و جزئیات ناخواسته در تصاویر، تار کردن پلاک خودرو .... تماما مواردی هستند که به راحتی در فتوشاپ قابل انجام هستند.

 

 

توجه ویژه به تمام زوایا

هنگام طراحی ماشین ها، طراحان توجه ویژه ای به قوس ها، شکستگی ها و زوایا دارند؛ چرا که یکی از زیبا ترین جنبه های هر خودرو را تشکیل می دهند. هنگام عکاسی، توجه ویژه ای به این نکته داشته یاشید که این زوایا درخشنگی و انکعاس های لازم برای افزایش زیبایی بصری تصویر شما فراهم کرده باشند.

 

 

 

»» چند ایده جذاب برای عکاسی از ماشین ««

 

  • استفاده از لوکیشن های جذاب و باشکوه برای پر کردن قاب تصویر و افزایش شکوه تصویر

 

  • استفاده از تصویر خودرو در آینه بفل

 

  • پیدا کردن خیابان های پر نور و بازی با آن ها

 

  • تمرکز ویژه بر لوگو و برند ماشین ها

 

  • برای یک تصویر ثابت ، از سرعت شاتر سریع (th500/1 یا سریعتر) استفاده کنید. این کار حرکت را مسدود کرده و تاری را از بین می برد.

 

 

  • استفاده از نور خورشید در پس زمینه و دلفریبی آن

 

منبع : مجله تخصصی اخبار، نقد و بررسی و اطلاعات خودرو ناواران

 


عکاسیعکاسی از ماشین