با 11 خودرو کم‌مصرف بازار ایران آشنا شوید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 19 خرداد 1401

به جرات می‌توان گفت که خرید یا تملک یک خودرو کم مصرف به عنوان یکی از نیازمندی‌های امروزه زندگی در شهرهای بزرگ محسوب می‌شود. با توجه به اینکه مصرف سوخت تمامی خودروهای درون‌سوز در سیکل رانندگی شهری بیشتر از حالات دیگر است، هرچه خودرو کم مصرف تر باشد هزینه‌های جاری شما برای تملک آن نیز کمتر خواهد بود. در این مقاله از مجله خودور ناواران، نگاهی به خودروهای کم مصرف بازار ایران خواهیم داشت، خودروهایی که می‌توانید برخی از آن‌ها را از موسسه ناواران کرایه کنید و از رانندگی با یک خودرو کم مصرف و کم استهلاک لذت ببرید. لازم به ذکر است که در مطلب پیش رو سعی کرده‌ایم تا خودروهای کم مصرف بازار در تمامی بازه‌های قیمتی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

11 خودرو کم‌مصرف بازار ایران - تیبا

1- خودرو کم مصرف تیبا، تیبا 2 و ساینا

این سه خودرو از مشخصات فنی مشترکی بهره می‌برند که شامل پیشرانه 1.5 لیتری سایپا با کد M15 و گیربکس پنج سرعته دستی می‌شود. البته باید اشاره کرد که گیربکس ساینا اندکی قوی‌تر است و برخی بخش‌های آن نیز نسبت به تیبا بهبود یافته‌اند. با این حال به دلیل وزن مشابه محصولات اقتصادی سایپا، مصرف سوخت آن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و هر سه خودرو در لیست خودرو کم مصرف بازار قرار دارند.

مصرف سوخت ترکیبی این سه خودرو حدود 7 لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود که در صورت استفاده تمام مدت از خودرو در ترافیک‌های شهر، این رقم به حدود 9 لیتر در صد کیلومتر خواهد رسید. گرچه مصرف سوخت این سه خودرو با معیارهای جهانی چندان اقتصادی نیست، اما با توجه به رنج قیمتی که در آن قرار دارند، می‌توان این سه برادر را خودروهایی اقتصادی با مصرف سوخت بهینه دانست.

 

11 خودرو کم‌مصرف بازار ایران  - پژو 206 تیپ 2

2- یک خودرو کم‌مصرف محبوب: پژو 206 تیپ 2

پژو 206 تیپ 2 یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران طی دو دهه اخیر بوده است و همچنان تولید آن ادامه دارد. کمتر خودرویی را می‌توان در بازار ایران یافت که به طور همزمان کم‌مصرف و جوان‌پسند باشد و پژو 206 تیپ 2 یکی از این خودروها است. این خودرو کم مصرف علاوه‌بر مصرف سوخت اقتصادی، از مزیت فراوانی قطعات یدکی و سادگی تعمیرات نیز بهره می‌برد که همین مسئله به یکی دیگر از مزایای این هاچ‌بک فرانسوی ایرانیزه تبدیل شده است.

مصرف سوخت ترکیبی پژو 206 تیپ 2 معادل 6.4 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است و در صورتی که از این خودرو کم مصرف فقط برای استفاده در شهر استفاده کنید، به حدود 8.8 لیتر بنزین در صد کیلومتر برای آن نیاز خواهید داشت. پژو 206 تیپ 2 پیشرانه‌ای کوچک، ساده و کم‌مصرف دارد و در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شود برای سال‌ها به خدمت‌رسانی ادامه خواهد داد.

 

11 خودرو کم‌مصرف بازار ایران - رنو تندر 90

3- یک خودرو کم‌مصرف با استهلاک کم:  رنو تندر 90

نسل اول رنو لوگان که در ایران با نام رنو تندر 90 شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین خودروهای کم مصرف در لیست امروز ما است. این خودرو علاوه‌بر مصرف اندک سوخت، از مزیت استهلاک اندک و دوام فنی بالا نیز بهره می‌برد. به همین دلیل است که رنو تندر 90 در ایران و بسیاری از کشورها به عنوان خودرو حمل و نقل عمومی یا خودرو شرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف سوخت ترکیبی رنو تندر 90 در تیپ دنده‌ای معادل 6.9 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که البته این مصرف هنگام رانندگی در شهر افزایش خواهد یافت و به حدود 9 لیتر در صد کیلومتر خواهد رسید. شاید این رقم با استانداردهای جهانی بالا به نظر برسد اما هنگامی که تندر 90 را با رقبایش همچون محصولات خانواده سمند و پژو 405 مقایسه می‌کنیم، به مصرف سوخت اقتصادی خودرو کم مصرف در مقایسه با رقبایش پی خواهیم برد. برای اطلاع از قیمت و شرایط اجاره رنو تندر 90 از شرکت ناواران می‌توانید روی لینک درج شده کلیک کنید.

 

11 خودرو کم مصرف بازار ایران - ام وی ام X22 دنده‌ای

4- خودرو کم‌مصرف چینی: ام وی ام X22 دنده‌ای

ام وی ام X22 را می‌توان رنو لوگان در دنیای خودروهای چینی دانست. این هاچ‌بک کراس شهری سال‌هاست که در بازار داخلی حضور دارد و با تکیه‌بر موتور کوچک خود توانسته، مصرف سوخت اندکی را ثبت کند. ام وی ام X22 دنده‌ای در سیکل ترکیبی حدود 5.9 لیتر بنزین می‌سوزاند که این رقم در نسخه اتوماتیک به 6.1 لیتر افزایش خواهد یافت.

بدیهی است که استفاده تمام مدت از ام وی ام X22 در شهر موجب افزایش مصرف سوخت این خودرو خواهد شد، با این حال به نظر نمی‌رسد موتور کوچک این خودرو کم مصرف بیش از محصولات وطنی پراشتها باشد. مدیران خودرو به‌تازگی نسخه بروز شده این هاچ‌بک کراس‌ را با نام ام وی ام X22 پرو به بازار عرضه کرده است که از موتور یک لیتری توربوشارژر و گیربکس CVT بهره می‌برد، با این حال نسخه پرو به اندازه نسخه عادی مصرف سوخت اقتصادی نخواهد داشت.

 

11 خودرو کم مصرف بازار ایران - ایکو تارا

5- یک خودرو کم‌مصرف جدید: ایکو تارا

ایکو تارا محصول جدید ایران خودرو است و در صورتی که به یک خودرو کم مصرف و میان‌رده علاقمند باشید، یکی از گزینه‌های پیش روی شما محسوب می‌شود. تارا از نسخه بهبود یافته موتور TU5 بهره می‌برد که با نام TU5 پلاس معرفی شده است. پیشرانه TU5 پلاس قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به نسخه ساده تولید می‌کند و انتظار می‌رود تا مصرف سوخت آن نیز بهبود یافته باشد.

ایران خودرو رقم 7.06 لیتر در صد کیلومتر را به عنوان مصرف سوخت ترکیبی تارا دنده‌ای اعلام کرده است. نسخه اتوماتیک این خودرو نیز با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شده است که مصرف سوخت ترکیبی آن حدود یک لیتر بیشتر برآورد می‌شود. تارا اتوماتیک برای افرادی که به دنبال یک خودرو کم مصرف و متفاوت از سایر محصولات شرکت ایران خودرو هستند، گزینه مناسبی است.

 

11 خودرو کم مصرف بازار ایران  - هیوندای i10

6- کیا پیکانتو و هیوندای i10

در ابتدای مطلب به تیبا و ساینا به عنوان چند خودرو کم مصرف تولید داخل اشاره کردیم که مصرف سوخت ترکیبی اندکی در بازه قیمتی خودشان دارند. معادل این خودروها در بازار جهانی کیا پیکانتو و هیوندای i10 هستند. هر دو خودرو در سگمنت هاچ‌بک‌های کوچک قرار دارند و برای استفاده در شهرهای بزرگ و مملو از ترافیک بهینه شده‌اند.

پیشرانه کیا پیکانتو تنها 1248 سی‌سی حجم دارد و برای انتقال قدرت آن نیز از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک استفاده شده است. کیا پیکانتو به لطف موتور کوچک و وزن نه‌چندان زیاد خود، می‌تواند رکورد مصرف سوخت 5.3 لیتر در صد کیلومتر را در سیکل ترکیبی به نام خود ثبت کند و یک خودرو کم مصرف لقب بگیرد. پیکانتو و i10 از جمله خودروهای کم‌مصرف و فوق اقتصادی بازار جهانی نیز هستند.

 

11 خودرو کم مصرف بازار ایران - تویوتا پریوس

7- یک خودرو کم‌مصرف هیبریدی: تویوتا پریوس

نمی‌توان به معرفی چند خودرو کم مصرف بازار پرداخت و اسمی از محصول مشهور تویوتا ذکر نکرد. البته باید توجه کرد که قیمت تویوتا پریوس در مقایسه با چند خودرو قبلی بسیار بیشتر است و همین مسئله مصرف سوخت این خودرو را اندکی کم اثر کرده است.

نیروی محرکه این خودرو از یک موتور 1.8 لیتری بنزینی و دو موتور برقی تامین می‌شود که حداکثر قدرت‌ آن‌ها به 121 اسب بخار می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی تویوتا پریوس 2017 برابر با ۳.۶ لیتر در صد کیلومتر است. نکته جذاب تویوتا پریوس و سایر خودروهای هیبریدی کاهش میزان مصرف سوخت آن‌ها هنگام استفاده در شهر است، چرا که در این حالت قسمت برقی قوای فنی نقش اصلی را ایفا می‌کنند و موتور بنزینی تنها در نقش ژنراتور ظاهر می‌شود.

 

11 خودرو کم مصرف بازار ایران - نیسان جوک

8- یک خودرو کم‌مصرف ژاپنی: نیسان جوک

نیسان جوک هم یکی دیگر از خودروهای خوش‌ساخت و باکیفیتی است که می‌توانیم دو تیپ پلاتینیوم و اسکای پک آن را نیز در لیست خودروهای کم مصرف بازار قرار دهیم. نیسان جوک در نسخه اسکای پک و پلاتینیوم به یک پیشرانه 1598 سی‌سی تنفس طبیعی مجهز شده است. این پیشرانه 4 سیلندر توان تولید 117 اسب بخار قدرت و 158 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که نیروی آن از طریق یک گیربکس CVT تنها به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود.

گرچه طراحی ظاهری این خودرو بسیار خاص بوده و چندان عامه‌پسند به نظر نمی‌رسد، اما به جرات می‌توان گفت که اگر به دنبال یک کراس‌اوور ژاپنی و کم مصرف هستید، نیسان Juke انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. ناگفته نماند مصرف سوخت جوک در تیپ‌های اسکای پک و پلاتینیوم حدود 6 لیتر در هر صد کیلومتر است که مصرف بسیار مناسبی برای یک کراس‌اوور جمع‌وجور به حساب می‌آید.

 

11 خودرو کم مصرف بازار ایران -  هیوندای سوناتا هیبرید

9- هیوندای سوناتا هیبرید

نوبت به یکی دیگر از معدود خودروهای پاک بازار یعنی هیوندای سوناتا هیبرید رسیده است. سوناتا هیبرید از ترکیب موتور بنزینی چهار سیلندر دو لیتری به همراه موتور الکتریکی بهره می‌برد و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 5.6 لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود. لازم است بدانید که مشخصات فنی سوناتا هیبرید و اپتیما هیبرید مشابه یکدیگر هستند، با این حال تعدد نسخه‌های سوناتا بیشتر از کیا اپتیما است.

جالب است بدانید که این خودرو کم مصرف بر موتور بنزینی اتکا بیشتری دارد و موتور برقی در همه حال نقش کمکی را برای آن ایفا خواهد کرد؛ بنابراین برخلاف خودرویی همچون تویوتا پریوس، مصرف سوخت سوناتا هیبرید در شهر کاهش چشمگیری نخواهد داشت. با این حال سوناتا هیبرید همواره یک خودرو اقتصادی باقی می‌ماند و حتی در بدترین شرایط ممکن بعید است مصرف سوخت آن به بیش از 7 لیتر در صد کیلومتر برسد.

 

11 خودرو کم مصرف بازار ایران  - هیوندای اکسنت

10- هیوندای اکسنت

چهارمین نسل از هیوندای اکسنت که با کد اتاق RB شناخته می‌شود یک خودرو کم مصرف و کوچک است که از سال 1393 تا به امروز در خیابان‌های کشورمان حضور دارد. در ابتدا تنها نمونه وارداتی این خودرو به بازار کشورمان راه پیدا کرد، اما کمی بعد کرمان موتور تصمیم گرفت تا مونتاژ CKD این سدان اقتصادی را به بازار کشور عرضه کند به همین دلیل در حال حاضر دو نسخه وارداتی و مونتاژی از این خودرو در بازار کشور حضور دارد.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی که در هر دو نسخه این خودرو به‌وضوح مشاهده می‌شود، مصرف سوخت اقتصادی این خودرو است. بخش فنی اکسنت از یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر به انضمام یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تشکیل شده است. حداکثر توان خروجی موتور این خودرو برابر با 122 اسب بخار و 156 نیوتن‌متر گشتاور است و شتاب صفر تا صد آن نیز به حدود 12 ثانیه می‌رسد.

در این بین نقطه قوت اصلی اکسنت که باعث شده از آن به عنوان خودرو کم مصرف بازار نام ببریم، مصرف سوخت این خودرو است که بر اساس اعلام رسمی کارخانه در یک سیکل ترکیبی حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر است. خبر خوب اینکه شما می‌توانید برای اجاره هیوندای اکسنت از طریق سایت یا اپلیکیشن ناواران اقدام کنید و از رانندگی با آن لذت ببرید.

 

11 خودرو کم مصرف بازار ایران  - میتسوبیشی اوتلندر PHEV

11- پیشتاز خودروهای کم‌مصرف بازار: میتسوبیشی اوتلندر PHEV

تا قبل از ورود میتسوبیشی اوتلندر PHEV به ایران، تمامی خودروهای هیبریدی موجود در بازار از نوع سنتی بودند. در این خودروها موتور بنزینی نقش کمکی را ایفا می‌کند و به طور معمول امکان شارژ باتری‌های خودرو وجود ندارد. برخلاف این خودروها، میتسوبیشی اوتلندر PHEV یک شاسی‌بلند پلاگین هیبریدی است. در این نوع از خودروهای هیبریدی تمرکز اصلی بر موتور الکتریکی قرار دارد و موتور بنزینی نقش تأمین‌کننده انرژی را در همه حالات ایفا می‌کند.

تمرکز بر موتور الکتریکی و باطری سبب شده است تا موتور بنزینی در میتسوبیشی اوتلندر PHEV نقش اصلی را نداشته باشد. از این‌رو مصرف سوخت ترکیبی میتسوبیشی اوتلندر PHEV تنها 1.8 لیتر در صد کیلومتر به حالت ترکیبی است. به بیان دیگر می‌توان گفت که میتسوبیشی اوتلندر PHEV برترین خودرو کم مصرف بازار ایران در شرایط فعلی است و خودرویی کم مصرف‌تر از آن در شرایط فعلی وجود ندارد.

 

اجاره خودروهای کم مصرف با ناواران

در این مطلب به بررسی چند خودرو کم مصرف حاضر در بازار ایران پرداختیم که در بازه‌های قیمتی مختلف قرار دارند. بدیهی است این لیست کامل نیست و می‌توان خودروهایی همچون تویوتا CHR، کیا ریو و تویوتا کرولا را نیز به آن افزود. بسیاری از سدان‌های اقتصادی چینی همچون جک J4 و جیلی GC6 نیز در بین خودروهای کم مصرف بازار ایران قرار می‌گیرند.

خوشبختانه امکان اجاره خودرو کم مصرف در موسسه ناواران برای شما مهیا شده است. اهل هر کجای ایران که باشید، می‌توانید با مراجعه به سایت ناواران نسبت به کرایه خودرو اقدام کنید. این موسسه بدون دریافت چک یا سفته، خودروها را در محلی که انتخاب می‌کنید به شما تحویل می‌دهد که تجربه بی‌نظیری از کرایه خودرو در ایران محسوب می‌شود. ناواران در حال حاضر امکان اجاره خودرو تهران، اجاره خودرو در مشهد و سایر شهرهای بزرگ کشور را برای مشتریانش فراهم نموده است تنها کافیست تاریخ و خودروی مورد نظرتان را از طریق سایت یا اپلیکیشن ناواران انتخاب کنید.


نیسان جوکخودرو هیبریدیخودرو کم مصرفپژو 206تویوتا پریموسخودرو برقی