18 فیلم بی نظیر سفر جاده ای تاریخ سینما
آخرین بروزرسانی در تاریخ 03 خرداد 1399

خاطره انگیز ترین قسمت زندگی زمانی است که در سفر هستید. سفر پر از اتفاقات جدید و از پیش تعیین نشده است. حال تصور کنید داستان فیلمی که در حال تماشای آن هستید تماماً در خودرو و در حین سفر اتفاق بیفتد. زندگی ماجراجویانه ای که به ندرت شخصیت واقعی کارکترهای فیلم را به نمایش می گذارد.

 فیلم های سفر جاده ای طیف وسیعی از ژانرها را در بر دارد. از کمدی و عاشقانه گرفته تا درام و هیجانی. اگر شما هم عاشق فیلم های هیجان انگیزی هستید که در طول سفر رخ می دهند، با ما همراه باشید.  

مجله اخبار خودرو ناواران لیستی از 21 فیلم شاهکار road trip را برای شما آماده کرده است.

 

آنچه در مقاله "18 فیلم بی نظیر سفر جاده ای تاریخ سینما" با هم بررسی خواهیم کرد...

1. تقریبا مشهور _ Almost Famous 2000

2. دوشیزه کوچولو شایسته _ little miss sunshine 2006

 .3ایزی رایدر _  Easy Rider 1969

 .4مرد بارانی _1988  Rain Man

 .5فرار نیمه شب _ Midnight Run 1988

.6 لاک _ Locke 2013

7. تلما و لوییز _ Thelma & Louise 1991

8. تعطیلات _ National Lampoons Vacation 1983

9. داستان استریت _ The Straight Story 1999

10. احمق و احمق تر _ Dumb and Dumber 1994

11. پایان تور _ The End of the Tour 2015

12. به سوی طبیعت وحشی _ Into the Wild 2007

13. نبرسکا_ Nebraska 2014

14. خاطرات موتور سیکلت _ the Motorcycle Diaries 2004

15. مکس دیوانه: جاده خشمگین _ Mad Max: Fury Road 2015

16. در اوج _ Over the Top 1987

17. عجیب تر از بهشت _  Stranger than Paradise 1984

18. پاریس، تگزاس _ Paris, Texas 1984

 

 

1. تقریبا مشهور _ Almost Famous 2000

فیلم فوق العاده تقریباً مشهور نامه عاشقانه کامرون کرو به راک اند رول را به تصویر می کشد که سال 1970 در رولینگ استون چاپ شده بود. داستانی واقعی و در عین حال فراموش نشدنی. سفرجاده ای که لذت، هیجان و شهرت را نشان می دهد.

 داستان فیلم از آنجایی شروع می شود که پسری در 15 سالگی موفق شده با مقالات جذاب خود در مورد موسیقی راک نظر لستر بنگز (سردبیر مشهور مجله کریم) را جلب کند. پیشنهاد همکاری که .........

 

Almost Famous 2000

فیلم تقریباً مشهور (Almost Famous 200)، داستانی عاشقانه و پرهیجان 

 

2. دوشیزه کوچولو شایسته _ little miss sunshine 2006

" بازنده واقعی کسی است که از برنده نشدن وحشت دارد" این شعار جذابی است که الیو (دختر بچه) در زمان فیلم سعی دارد به مخاطب تفهیم  کند. دوشیزه کوچولو شایسته که با فیلمنامه بی نظیر خود در سبک کمدی/ موزیکال موفق به دریافت جایزه اسکار شد، داستان خانواده از هم پاشیده ای را روایت می کند. خانواده ای که با ماشین ون فولکس واگن خود، دسته جمعی دل به سفر جاده ای می زنند. این سفر جاده ای تنها برای شرکت دختر کوچکشان در فینال مسابقات میس سان شاین است.

حال باید دید این خانواده در برابر مشکلات و دغدغه هایی که در طول سفر از مکزیک به کالیفرنیا دارند، چه رفتاری نشان می دهند!

 

little miss sunshine 2006

فیلم دوشیزه کوچولو شایسته (Little Miss Sunshine 2006)، آغاز سفری جاده ای برای شرکت در مسابقات

 

 .3ایزی رایدر _  Easy Rider 1969

ایزی رایدر از فوق العاده ترین آثار جاده ای می باشد که با سبک اعتراضی خود توانست فضایی تازه به هالیوود ببخشد. کارکتر های فیلم در تک تک دقایق آن نسبت به تمام اصول و افکار سنتی جامعه خودشان که مانعی در برابر آرزوهایشان است، مقابله می کنند. به نظر می رسد این فیلم، نماینده جنبش هیپی ها در دهه شصت آمریکاست.

دو موتور سوار هیپی به نام بیلی و وایات بعد از قاچاق مواد مخدر سفر جاده ای را آغاز می کنند. سفری چالش برانگیز از لوس آنجلس به نیو ارلانز. حال باید دید این دو موتور سوار چگونه چالش های پیش روی خود را کنار می زنند.

 

 Easy Rider 1969

فیلم ایزی رایدر (Easy Rider 1969)، روایت سفر جاده ای دو موتور سوار هیپی

 

 .4مرد بارانی _1988  Rain Man

فیلم مرد بارانی حکایت سفر دو برادر در آمریکا یکی عشق پول و دیگری با هوش اوتیستیک است. چارلی بابیت (تام کروز) و برادر او ریموند (داستین هافمن) که مبتلا به بیماری ساوانت اوتیسمی است با ارثی که پس از مرگ پدرشان به آنها رسیده، سفری جاده ای و هیجان انگیز را با ماشین خود آغاز می کنند.  

چنین فیلمی با ترکیب شگفت انگیز دو بازیگر محبوب، برنده چندین اسکار و سبک سفر جاده ای قطعاً ارزش دیدن دارد.

 

1988  Rain Man

فیلم مرد بارانی (Rain Man 1988)، حکایت سفر جاده ای دو برادر در آمریکا

 

 .5فرار نیمه شب _ Midnight Run 1988

از بزرگ ترین فیلم های سفر جاده ای در سبک کمدی/ جنایی می توان به فرار نیمه شب اشاره کرد. جک والش (رابرت دنیرو) کارآگاهی است که برای پیدا کردن حسابدار مافیایی دل به جاده می زند. سختی کار جک آنجایی است که علاوه بر او، اف بی آی و افراد دیگری نیز به دنبال این حسابدار هستند....

 تعقیب و گریزی از نیویورک تا لس آنجس! این فیلم از طولانی ترین فیلم های سفر جاده ای محسوب می شود.

 

Midnight Run 1988

فیلم فرار نیمه شب (Midnight Run 1988)، سفر جاده ای پر از فرار و گریز

 

.6 لاک _ Locke 2013

به جرئت می توان این فیلم را یکی از به یاد ماندنی ترین و تأثیرگذارترین فیلم های سینما نام برد. فیلمی باارزش که تنها با یک لوکیشن، یک ماشین و یک شخصیت ساخته شده است. آیوان لاک (تام هاردی) مهندس ساخت و سازی می باشد که قرار است فردا روی بزرگ ترین پروژه بتن ریزی اروپا نظارت داشته باشد؛ اما تلفنی که نیمه شب به او می شود، او را مجبور به ترک محل کار خود کرده است.

اشتباهی که لاک در گذشته انجام داده او را در این مسیر پر از تنش قرار داده است و او باید با وجود مشکلاتش مدیریت این بتن ریزی عظیم را در ماشین و حین رانندگی انجام دهد.

این فیلم درام، مخاطب را به گونه ای جذب خود می کند که گویی در کنار ایوان لاک این سفرجاده ای شبانه پر از اتفاق را تجربه می کنید.

 

 Locke 2013

فیلم لاک (Locke 2013)، از تأثیرگذارترین فیلم های سینمایی سفر جاده ای

 

7. تلما و لوییز _ Thelma & Louise 1991

تلما و لوییز فیلم جاده ای مهیج و معروفی است که این بار قهرمانان اصلی آن دو زن هستند. روایت دو دوست که برای فرار از زندگی کلیشه ای خود با ماشین دل به جاده می زنند. این دو زن در طول مسیر خود تلاش می کنند تا آزادی هایی را که در کنار همسران خود از دست داده اند، دوباره احیا کنند و هویت مستقلی برای خود بسازند. اما تعریف این آزادی چیست و بهای این استقلال چقدر است؟ چه اتفاقی منجر به تعقیب تلما و لوییز توسط پلیس می شود؟

 

 Thelma & Louise 1991

فیلم تلما و لوییز (Thelma & Louise 1991)، روایت سفر جاده ای دو زن مستقل

 

8. تعطیلات _ National Lampoons Vacation 1983

فیلم جاده ای تعطیلات داستان کمدی، عجیب و در عین حال واقعی یک خانواده را به تصویر می کشد. راستی گریسولد، پدر جاه طلبی می باشد که همیشه برنامه ریزی هایش برای آخر هفته ها خراب می شود. اما او برای درست کردن رابطه  خود با همسر و فرزندانش، مدیریت سفر جاده ای با ماشین را انجام می دهد.

 

National Lampoons Vacation 1983

فیلم تعطیلات (National Lampoons Vacation 1983)، داستان سفر جاده ای خانوادگی

 

هرگز از دست ندهید " چرا باید سفر جاده ای را تجربه کنیم؟"

 

 

9. داستان استریت _ The Straight Story 1999

داستان استریت یکی از تحسین برانگیزترین فیلم ها به کارگردانی دیوید لینچ و با بازی جذاب ریچارد فارنورث است. داستان واقعی زندگی پیرمردی که با ماشین چمن زنی خود سفر جاده ای را برای رسیدن به برادر بیمارش آغاز می کند.

 

The Straight Story 1999

فیلم داستان استریت ( The Straight Story 1999 ) ، سفر جاده ای هیجان انگیز با بازی ریچارد فارنورث

 

10. احمق و احمق تر _ Dumb and Dumber 1994

کمتر کسی است که تا به حال اسم فیلم احمق و احمق تر را نشنیده باشید. سریال کمدی جذاب و خنده داری به کارگردانی برادران فارلی که در آن دو دوست به نام های لیود (جیم کری) و هری (جف دنیلز) باور کرده اند مردی بعد از کشته شدن پرنده خانگی شان به دنبال آنهاست. به همین علت سفر جاده ای را برای فرار از این مرد ترتیب می دهند. سفری که پر از اتفاقات غیرمنتظره و جذاب است.

 

Dumb and Dumber 1994

فیلم احمق و احمق تر ( Dumb And Dumber 1994 ) ، کمدی خنده دار به سبک سفر جاده ای

 

11. پایان تور _ The End of the Tour 2015

پایان تور روایت فیلم جاده ای متفاوت به کارگردانی جیمز پانسولت است. سفری مهیج که فرصتی برای مکالمه گزارشگر جوان رولینگ استون با نویسنده ای معروف به نام دیوید فاستر را فراهم می کند. سفر جاده ای با ماشینی که تا رسیدن به تور کتاب والاس ادامه دارد. سفری که به تدریج رابطه میان این دو مرد را پیچیده می کند و از یک مصاحبه واقعی فاصله می گیرد...

 

The End of the Tour 2015

فیلم پایان تور (The End of the Tour 2015)، آغاز سفر جاده ای برای رسیدن به تور کتاب والاس

 

12. به سوی طبیعت وحشی _ Into the Wild 2007

به سوی طبیعت وحشی، فیلم متفاوت جاده ای با پای پیاده و بدون برنامه ریزی به دل طبیعت است. دانشجوی جوانی که پس از فارغ ااتحصیل شدن، برای فرار از زندگی عادی و مدرن خود با پای پیاده به سوی آلاسکا می رود. سفری که شاید اکثر ما یک بار در زندگی به آن فکر کرده ایم. سفری مهیج و ماجراجویانه  که خواسته های انسانی و مهربانی مردمان غریبه را به  خوبی به نمایش می گذارد.

 

Into the Wild 2007

فیلم به سوی طبیعت وحشی (Into the Wild 2007)، سفر جاده ای با پای پیاده به سوی آلاسکا

 

13. نبرسکا_ Nebraska 2014

نبرسکا فیلم تحسین برانگیز الکساندر پین است.  این فیلم، به دلیل سیاه و سفید بودن، حسی نوستالژیک را به مخاطب القا می کند. در این فیلم، پیرمردی کله شق و بد اخلاق خیال می کند برنده بلیت بخت آزمایی شده است و همراه با خانواده اش سفر جاده ای را آغاز می کند. سفر آنها با خودرو و برای رسیدن به ایالت نبرسکا آغاز می شود.

این فیلم تکان دهنده روابط میان انسان ها و تأثیر پول در رفتارشان را به شیوه ای صحیح به تصویر کشیده است. به گونه ای که غیر ممکن است تحت تأثیر زندگی پیرمرد قرار نگیرید.

 

Nebraska 2014

فیلم نبرسکا (Nebraska 2014)، داستان سیاه و سفید زندگی پیرمرد برای آغاز سفر جاده ای

 

14. خاطرات موتور سیکلت _ the Motorcycle Diaries 2004

این فیلم درام براساس خاطرات زندگی چگوارا قبل از اینکه رهبری انقلاب مارکسیستی را به عهده بگیرید ساخته شده است. سفری به دور آمریکای جنوبی که با دیدن بی عدالتی های حاکم در آن باعث دگرگونی زندگی چگوارا شده بود. سفر این دو دوست جوان با یک موتور سیکلت آغاز و با ماشین و قایق سواری ادامه می یابد. سفری که تنها هفت ماه به طول انجامیده است، اما بعد از اتمام سفر چگوارا دیگر آن چگوارا پیش از سفر نبود.

 

the Motorcycle Diaries 2004

فیلم خاطرات یک موتور سوار ( The Motorcycle Diaries 2004 ) ، سفر جاده ای دو دوست به دور آمریکای جنوبی 

 

15. مکس دیوانه: جاده خشمگین _ Mad Max: Fury Road 2015

مد مکس روایت فیلم اکشن و ماجراجویانه ای می باشد که در یک بیابان آخر الزمانی اتفاق می افتد؛ زمانی که منابع طبیعی و آب در این سرزمین نایاب شده و حاکمی مستبد برای منافع شخصی خود همه افراد را به بردگی گرفته است. در چنین شرایطی زنی جنگجو به همراه چندین زن با ماشین زرهی فرار می کنند و مکس (تام هاردی) که خود فراری است، با این گروه همراه می شود.

سفری هیجان انگیز با خودرو های زرهی و معرکه برای رسیدن به جایی که هنوز زندگی در آنجا جریان دارد.

 

Mad Max: Fury Road 2015

فیلم مکس دیوانه: جاده خشمگین (Mad Max: Fury Road 2015)، فیلمی اکشن و ماجراجویانه در بیابان آخرالزمانی و از مجموعه فیلم های پرطرفدار

 

16. در اوج _ Over the Top 1987

لینکولن هاوک راننده کامیون ورزشکاری است که برای شرکت در مسابقات کشتی راهی لاس وگاس می شود؛ اما در این میان باید پسرش را به دیدن مادر در حال مرگش ببرد. در نتیجه، این پدر و پسر سفر جاده ای خود را آغاز می کنند. لینکولن سعی دارد تا تمام سال هایی که در کنار پسر کوچک خود نبوده را جبران کند....

 

 Over the Top 1987

فیلم در اوج (Over The Top 1987)، روایت سفر جاده ای برای شرکت در مسابقات کشتی

 

17. عجیب تر از بهشت _  Stranger than Paradise 1984

عجیب تر از بهشت از مهم ترین آثار جیم جارموش است که داستان زندگی بی هدف ویلی و دوستش ادی را روایت می کند. این دو دوست تصمیم می گیرند برای دیدن دخترعمو ویلی، آیوا سفر جاده ای را با ماشین خود به سمت کلولند آغاز کنند. فیلمی که به دلیل سکانس های طولانی و فضای خاصش تبدیل به یک فیلم موفق ومنحصر به فرد شده است.

 

Stranger than Paradise 1984

فیلم عجیب تر از بهشت (Stranger than Paradise 1984)، از موفق ترین فیلم های سفر جاده ای

 

18. پاریس، تگزاس _ Paris, Texas 1984

این فیلم از معروف ترین فیلم های تاریخ سینما می باشد که با فضای منحصر به فرد خود، مخاطب را به تفکر ترغیب می کند. پاریس- تگزاس روایت مردی به نام تراویس است. این مرد به دلیل اتفاقاتی که برایش رخ داده به فردی گوشه گیر و کم صحبت تبدیل شده است. حال ما شاهد سفر جاده ای تراویس و پسرش برای یافتن همسرش هستیم. سفری به بهانه به یاد آوردن گذشته تراویس!

 

Paris, Texas 1984

فیلم پاریس تگزاش (Paris Texas 1984)، از معروف ترین فیلم های سفر جاده ای 

 

در پایان:

همانطور که مشاهده کردید فیلم های جاده ای با طیف وسیعی از ژانر هایی که در بر دارد، می تواند نظر مخاطبان را با هر نوع سلیقه ای جذب خود کند. سبک ماجراجویانه و مهیج این فیلم ها  انسان را به سفر کردن و خاطره سازی ترغیب می کند.

امیدوارم شما هم علاقه مند شده باشید چنین سفر جاده ای و خاطره انگیز را با خانواده خود تجربه کنید. جالب است بدانید برای سفر کردن لازم نیست حتماً ماشین شخصی داشته باشید. حتی می توانید با استفاده از خدمات اجاره خودرو در سراسر ایران به راحتی سفری هیجان انگیز را آغاز کنید.

نظر شما در مورد فیلم های سفر جاده ای چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را با ما درمیان بگذارید.

 

منبع : مجله تخصصی اخبار، نقد و بررسی و اطلاعات خودرو

 


جادهسفرسفر جاده ایفیلمفیلم جاده ایسینما