اخبار و تغییرات بیمه شخص ثالث
آخرین بروزرسانی در تاریخ 21 فروردین 1398

اگر که صاحب خودرو هستید یا اخبار مرتبط با خودرو را دنبال می کنید، حتما اطلاع دارید که برخی از قوانین مرتبط با بیمه شخص ثالث خودروها برای سال 1398، تغییراتی خواهد داشت. باهم مروری خواهیم داشت بر آخرین اخبار و تغییرات بیمه شخص ثالث ... همراه ما باشید.

 

تغییرات در آخرین ماه های سال 1397

آخرین ماه های سال 1397 بود که خبری مبنی بر تغییر وضعیت بیمه شخص ثالث خودرو ها از خودرو محور بودن به راننده محور بودن منتشر شد. طبق گفته های رئیس کل بیمه مرکزی، از امسال ( 1398 ) بیمه شخص ثالث قرار است که به صورت آزمایشی به جای خودرو، به راننده ها تعلق بگیرد.

 

راننده محور بودن بیمه شخص ثالث، به چه معنی می باشد؟؟

راننده محور بودن بیمه شخص ثالث بدین معنی است که شخص راننده بیمه نامه را دریافت می کند و بیمه دیگر به نام خودرو صادر نمی شود، بلکه به نام راننده صادر می شود. یکی از علت های تغییر مذکور، این است که چه بسا افرادی که رانندگی خوب دارند و با خودرو های ارزان قیمت رانندگی می کنند و از طرفی، افرادی هم هستند که رانندگی غیر ایمن و پر خطر داشته و با خودروهای گران قیمت رانندگی می کنند؛ اما تاکنون تفاوتی بین این موارد لحاظ نشده است.

طبق این قانون که مطابق با برنامه ششم توسعه می باشد، عواملی هم چون کم خطر یا پر خطر بودن راننده، سن و جنسیت وی و ... در بیمه شخص ثالث هر راننده لحاظ خواهد شد؛ که در این بین رانندگانی که رانندگی بهتری داشته اند و ایمن تر رانندگی کرده اند، به نسبت سایرین، برای بیمه شخص ثالث خود هزینه کمتری پرداخت خواهند نمود و از تخفیفات بیشتری برخوردار می شوند.

 

راننده محور بودن بیمه شخص ثالث به صورت آزمایشی از سال 1398

 

قوانین بیمه شخص ثالث

مطابق قوانین سنوات گذشته، تخفیف های عدم دریافت خسارت متعلق به بیمه گذار است، که فرد می تواند این تخفیفات مربوط به بیمه شخص ثالث خود را به خودرو خود، همسر خود، فرزند خود و ... منتقل کند.

 

میزان تخفیفات بیمه شخص ثالث

به ازای هر سال عدم دریافت خسارت، 5% تخفیف تعیین شده است. سقف میزان تخفیف مربوط به عدم دریافت خسارت 70% می باشد که در سال چهاردهم اعمال می شود. از سال چهاردهم به بعد تخفیف جدیدی رخ نخواهد داد و همان 70% مربوط به 14 سال عدم دریافت خسارت، در سنوات بعدی ثابت خواهد ماند.

 

سقف میزان تخفیف ناشی از عدم دریافت خسارت 70 درصد می باشد

 

تغییر قوانین استفاده از خدمات دریافت خسارت

قوانین قبلی مرتبط با بیمه شخص ثالث بدین گونه بود که در صورتی که فرد از بیمه استفاده می کرد، تمامی تخفیفات بیمه وی از بین می رفت و میزان درصد تخفیف برای سال آینده صفر درصد می شد. اما مطابق با قوانین جدید که در راستای دفاع از حقوق بیمه گزاران ایجاد شده است، کاهش میزان تخفیفات بیمه شخص ثالث پس از هر بار استفاده از خدمات پرداخت خسارت توسط بیمه مطابق با روند ذیل می باشد:

 

در مورد پرداخت خسارت مالی:

یک مرتبه خسارت مالی 20% کاهش تخفیفات

دو مرتبه خسارت مالی 30% کاهش تخفیفات

سه مرتبه خسارت مالی 40% کاهش تخفیفات

 

در مورد پرداخت خسارت جانی :

یک مرتبه خسارت جانی  30% کاهش تخفیفات

دو مرتبه خسارت جانی  70% کاهش تخفیفات

سه مرتبه خسارت جانی  100% کاهش تخفیفات

 


بیمهبیمه شخص ثالثشخص ثالثتغییرات بیمه شخص ثالثراننده محور بودن