دلیل استفاده از گیربکس دستی در خودروهای مسابقه‌ای / مقایسه عملکرد گیربکس دستی و اتوماتیک
آخرین بروزرسانی در تاریخ 15 اردیبهشت 1401

متخصصان خودرو بر این باورند که گیربکس‌های دستی از عملکرد بهتری نسبت به‌گیربکس‌های اتوماتیک برخوردارند. اما در اینجا منظور از عملکرد، انتقال گشتاور بالا و ایجاد شتاب بیشتر برای خودرو است.

به گزارش «مجله خودرو ناواران» وقتی گفته می‌شود گیربکس‌های دستی عملکرد بهتری نسبت به‌گیربکس‌های اتوماتیک دارند. منظور از عملکرد، انتقال گشتاور بالا و ایجاد شتاب بیشتر در خودرو است.

گیربکس‌های اتوماتیک با استفاده از دور موتور عمل تعویض دنده را انجام می‌دهند؛ اما در مسابقات دور موتور بالا از تکنیک‌های اصلی رانندگان در مسابقات محسوب می‌شود و  نمی‌توان با استفاده از گیربکس اتوماتیک دور موتور را از حد مشخصی بالاتر برد. حتی در نسل‌ جدید گیربکس‌های اتوماتیک هم این مشکل کماکان حل نشده باقی مانده است. به همین خاطر لازم است حین مسابقه عمل تعویض دنده و دور موتور و کاملا در کنترل راننده باشد تا گشتاور مناسبی ایجاد شود.

تفاوت دیگر گیربکس اتوماتیک و دستی استهلاک است. خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برند از استهلاک پایین‌تری برخوردارند.  این گیربکس‌ها باعث می‌شوند فشار بیش از حد به‌موتور وارد نشود.

گیربکس‌های دوکلاچه یکی از بهترین گیربکس‌های اتوماتیک از لحاظ تعویض دنده و سرعت عملکرد هستند. اما درمسابقات، به‌دلیل نیاز به تعویض دنده مکرر در یک زمان کوتاه توسط راننده، لازم است که از گیربکس دستی استفاده شود. چرا با استفاده از گیربکس دوکلاچه تعویض دنده‌های بسیاری انجام می‌شود، صفحات داخلی بیش از حد گرم می‌شوند و باتوجه به‌افزایش دما صفحات داخلی گیربکس دیگر نمی‌توانند به‌خوبی قدرت را انتقال دهند.