نقد و بررسی خودرو تارا دنده‌ای محصول جدید ایران خودرو
آخرین بروزرسانی در تاریخ 23 تیر 1401

خودروسازان ایرانی پس از یک وقفه کوتاه ناشی از بازگشت تحریم‌ها، بار دیگر موفق شدند تا به روند تولید محصولات جدید بازگردند. در این میان شرکت سایپا توانست با عرضه خودروی شاهین نگاه‌های متعددی را به سوی خود بکشاند. ایران خودرو نیز تارا را به عنوان اسب تازه‌نفس خود و همینطور جدیدترین خودروی ملی کشور راهی بازار کرد؛ خودرویی که در دو تیپ تارا دنده‌ای  و تارا اتوماتیک به بازار عرضه شده است.

در این مقاله از مجله خودرو ناواران، قصد داریم به نقد و بررسی تارا دنده‌ای بپردازیم و جنبه‌های مختلف این خودرو را برایتان شرح دهیم. لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان سایت اجاره خودرو ناواران به اشتراک بگذارید.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

نقد و بررسی تارا دنده‌ای

نگاهی به تارا

تارا خودرویی جایگزین برای پژو 301 محسوب می‌شود، محصولی که قرار بود پیش از تحریم‌ها طی همکاری ایران خودرو و پژو فرانسه مونتاژ آن در داخل کشور آغاز شود و در اختیار خریداران ایرانی قرار گیرد. این خودرو در ابتدا با نام ایکو K132 رونمایی و معرفی شد و سپس به تارا تغییر نام داد. تارا یکی از سریع‌ترین دوره‌های توسعه را بین محصولات ایرانی تجربه کرد. درواقع این خودرو در سال 1398 به عنوان یک پروژه آزمایشی رونمایی شد و نسخه‌های تولید انبوه آن در سال 1400 وارد بازار شدند!

 

نقد و بررسی تارا دنده‌ای

طراحی ظاهری تارا دنده‌ای

همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، تارا دنده‌ای  را می‌توان نسخه ایرانیزه شده از پژو 301 دانست. جلوپنجره این خودرو شباهت بسیاری به پژو 301 فیس‌لیفت دارد. جلوپنجره این خودرو در نسخه دنده‌ای فرم ساده‌ای دارد، اما در نسخه اتوماتیک از طرح لانه زنبوری برای آن استفاده شده است. در نمای جانبی چند خط روی بخش‌های بالا و پایین درب‌های تارا مشاهده می‌شوند که حاصل آن‌ها یک حجم فانتزی نه چندان بزرگ برای این سدان ایرانیزه بوده است.

به منظور رعایت تناسب و ارتباط بین تارا دنده‌ای  و سایر محصولات ایران خودرو، طراحان از کاسه چراغ‌هایی با طراحی کشیده و تهاجمی در این خودرو استفاده کرده‌اند تا این خودرو به رانا پلاس و محصولات خانواده دنا شباهت یابد. با این حال یکی از انتقاداتی که به این خودرو وارد می‌شود، سادگی بیش از حد ظاهر آن به‌خصوص در نسخه دنده‌ای  است. این سادگی با توجه به قیمت تارا دنده‌ای  که بالغ بر چند صد میلیون تومان می‌شود، موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است.

یکی دیگر از موارد نقد تارا دنده‌ای  از سوی مشتریان و سایر مردم، طراحی چراغ‌های عقب این خودرو است. به نظر می‌رسد طراحان ایران خودرو برای این قسمت نگاهی به محصولاتی نظیر هیوندای گرنجور یا حتی دوج چارجر داشته‌اند، با این حال روشنایی بیش از حد چراغ‌های سرتاسری IKCO TARA در هنگام شب موجب آزار دیدن رانندگان پشتی خواهد شد. خوشبختانه ایران خودرو وعده داده است که این ایراد را در سری‌های جدید تولید تارا رفع خواهد کرد.

 

نقد و بررسی تارا دنده‌ای

طراحی داخلی تارا دنده‌ای

همانطور که گفتیم، نمای ظاهری تارا دنده‌ای  شباهت‌هایی به پژو 301 دارد؛ چنین موضوعی درون کابین این خودرو هم به چشم می‌خودرد و در این بخش به وضوح می‌توان یک الگوبرداری تمام عیار از فضای داخلی پژو 301 را به راحتی مشاهده کرد. در حقیقت ایران خودرو برای خلق فضای داخلی تارا دنده‌ای، از قالب‌های بدنه پژو 301 استفاده کرده است. طراحی سیستم تهویه و قسمت میانی داشبورد به طور کامل شبیه به پژو 301 است، در حالی‌که رودری‌ها اندکی تفاوت دارند.

یکی از نکات جذاب طراحی داخلی تارا، فرمان این خودرو است که تمامی دکمه‌های کنترلی روی آن لحاظ شده‌اند. این اتفاق موجب رضایت‌مندی مشتریان شده است، آن‌ هم در شرایطی که خودرو رقیب یعنی سایپا شاهین با حذف برخی امکانات به دست مشتریان می‌رسد.

 

نقد و بررسی تارا دنده‌ای

قوای فنی تارا دنده‌ای

تارا در هر دو تیپ اتوماتیک و دنده‌ای ، به پیشرانه 1.6 لیتری TU5‌ پلاس مجهز است. این پیشرانه شباهت بسیاری به موتور EC5 پژو_سیتروئن دارد که در پژو 301 به کار گرفته شده بود! بنابر اعلام شرکت ایران خودرو، پیشرانه TU5 پلاس نسخه اصلاح‌شده موتور معروف TU5 است که اکنون به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و پمپ روغن جدید مجهز شده است. به همین دلیل حداکثر قدرت و گشتاور این پیشرانه نسبت به نمونه پایه، اندکی افزایش داشته‌ است.

موتور TU5 پلاس به لطف تغییرات خود می‌تواند 113 اسب‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس در نظر گرفته شده برای تارا دنده‌ای  هم از نوع پنج سرعته دستی BE4 است و تیپ اتوماتیک این خودرو نیز از گیربکس شش سرعته اتوماتیک مشترک با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک استفاده می‌کند.

شتاب ایکو تارا در هر دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای  به صورت رسمی حدود 12 الی 13 ثانیه اعلام شده است. با این حال انتظار می‌رود در شرایط واقعی شتاب تارا دنده‌ای  حدود 14 ثانیه باشد و نسخه اتوماتیک نیز زمان بیشتری را برای رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت نیاز داشته باشد.

مصرف سوخت پیشرانه Tu5 یکی از نکات مثبت این موتور بود که به نسخه پلاس نیز منتقل شده است. مصرف سوخت ترکیبی تارا دنده‌ای  7.1 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است در حالی‌که نسخه اتوماتیک 7.3 لیتر در سیکل ترکیبی بنزین می‌سوزاند. همچنین حداکثر سرعت تارا در هر دو تیپ 190 کیلومتربرساعت اعلام شده است.

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی لاماری ایما خودرو جديد بازار ايران

 

نقد و بررسی تارا دنده‌ای

امکانات و آپشن‌ها

تارا در دو نسخه دنده‌ای  و اتوماتیک روانه بازار شده است که نسخه دنده‌ای  آپشن‌های کمتری را به مشتریان ارائه می‌کند. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی تارا دنده‌ای  می‌توان به این موارد اشاره کرد: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی مجهز به دکمه‌های کنترلی و حساس به سرعت، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو و نمایشگر 7 اینچی لمسی، نشانگر تغییر دنده، دو کیسه هوا، سیستم تهویه دیجیتال، صندلی‌های تنظیم شونده دستی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

با وجود نصب امکاناتی همچون نمایشگر، تارا دنده‌ای  فاقد دوربین عقب است و مالک باید با صرف هزینه شخصی این آپشن را به اتومبیل خود اضافه کند. در بحث امکانات رفاهی، رقیب سایپایی ایکو تارا یعنی شاهین عملکرد قوی‌تری داشته است. با این وجود تارا دنده‌ای  یکی از نخستین خودروهای ملی است که به آپشن کنترل پایداری مجهز است و از این‌رو اعتماد بیشتری به ایمنی آن ایجاد شده است. با این حال کمبود امکانات یکی از موارد منفی در نقد و بررسی تارا دنده‌ای  خواهد بود.

برای دستیابی به امکانات بیشتر در تارا، لازم است تا با صرف هزینه بیشتر تیپ اتوماتیک این خودرو را خریداری کنید. با خرید تارا اتوماتیک امکانات بیشتری همچون سنسور نور یا چراغ خودکار، دوربین عقب، دو کیسه هوای جانبی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی‌های برقی راننده و سرنشین، روکش صندلی ترکیبی چرم و پارچه، آینه‌های جانبی تاشو برقی و سانروف را دریافت خواهید کرد.

 

نقد و بررسی تارا دنده‌ای

بازار و ارزش خرید

در زمان نگارش این مقاله یعنی تابستان 1401، قیمت تارا دنده‌ای  در بازار آزاد حدود 440 الی 460 میلیون تومان است. نسخه مجهزتر این خودرو یعنی تارا اتوماتیک نیز حدود 570 الی 590 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت دارد. در حال حاضر هر دو نسخه تارا با مدل 1400 و 1401 در بازار حضور دارند که تفاوت چندانی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود. با این حال نسخه‌های تولید سال 1401 به دلیل جدیدتر بودن، از قیمت بالاتری برخوردار هستند. نزدیک‌ترین رقیب تارا یعنی سایپا شاهین حدود 360 الی 370 میلیون تومان در بازار قیمت دارد که از این نظر می‌توان گفت تارا جنگ قیمت را به شاهین واگذار کرده است.

با وجود بهبودهای تارا نسبت به محصولات قبلی ایران خودرو، بازهم نمی‌توان آن را خودرویی جدید دانست. بسیاری از قطعات این خودرو با دیگر محصولات ایران خودرو مشترک هستند. حس رانندگی پشت فرمان تارا نیز حسی آشنا است. چرا که رانندگان ایرانی حسی نزدیک به آن را بارها پشت فرمان خودروهایی همچون پژو پارس، دنا و رانا تجربه کرده‌اند و تارا نیز همین حس را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

نزدیک‌ترین رقیب تارا در بازار داخلی، سایپا شاهین است. تاکنون تنها تیپ دنده‌ای  از سایپا شاهین به بازار عرضه شده است و هنوز خبری از عرضه نسخه اتوماتیک آن نیست. با توجه به بازخورد کاربران و مشتریان ایرانی، به نظر می‌رسد تارا اقبال بیشتری در جلب نظر خریداران داشته است. همین مسئله موجب شده تا قیمت تارا در بازار آزاد بالاتر از قیمت شاهین قرار گیرد.

سدان‌های چینی با گیربکس دنده‌ای حضور پررنگی در بازار ایران ندارند و برای خرید نسخه‌های اتوماتیک آن‌ها نیز به بودجه قابل توجهی نیاز خواهد بود. در نتیجه هر دو تیپ دنده‌ای  و اتوماتیک از تارا مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته‌اند. انتظار می‌رود تا این خودرو به‌زودی وارد اتومبیل‌های مجموعه ناواران شود و مشتریان قادر به کرایه خودرو تارا باشند.

 

نقد و بررسی تارا دنده‌ای

کلام آخر

در این مقاله از ناواران، به بررسی و نقد تارا دنده‌ای  و اتوماتیک پرداختیم. محصول جدید ایران خودرو طی یک سال حضور خود در بازار، موفق شده است تا نظرات مثبت کاربران ایرانی را نسبت به خود جلب کند. عملکرد ایکو تارا طی چند ماه اخیر قوی‌تر از رقیب داخلی یعنی سایپا شاهین بوده است؛ در نتیجه میزان فروش و استقبال از تارا قابل‌قبول ارزیابی می‌شود.

در پایان یادآور می‌شویم که ناواران خدمات اجاره خودرو در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. کاربران با مراجعه به سایت ناواران یا استفاده از اپلیکیشن این مجموعه، قادر خواهند بود تا انواع مختلفی از خودروها را در شهرهای ایران اجاره کنند.

 امکان اجاره خودرو در تهران، اجاره خودرو در مشهد و بسیاری دیگر از شهرهای بزرگ ایران برای متقاضیان مهیا شده است. علاوه‌بر آن ناواران خدمات اجاره خودرو را در برخی هتل‌ها نیز ارائه می‌دهد. در صورتی که مهمان هتل‌های طرف قرارداد با ناواران باشید، قادر خواهید بود از خدمات اجاره ماشین این مجموعه بهره ببرید.

یکی از جذابیت‌های خدمات کرایه خودرو ناواران، عدم نیاز به سفته یا چک ضمانت برای اجاره خودرو است. ناواران امکان کرایه خودرو تنها با پرداخت ودیعه نقدی را برای مشتریان فراهم کرده است؛ بنابراین اگر قصد اجاره خودرو از ناواران را دارید، با شرایطی آسان‌تر از سایر مراکز کرایه خودرو مواجه خواهید شد. تنها وجه کرایه خودرو و مبلغ ودیعه برای اجاره ماشین از ناواران لازم است و به‌راحتی می‌توانید انواع اتومبیل‌های اقتصادی، خانوادگی و لوکس را از ناواران اجاره کنید.


نقد خودرو جدیدایران خودروتارا