تفاوت بلیط چارتری و سیستمی چیست؟ درباره فرق قیمت و شرایط کنسلی هر کدام بیشتر بدانید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 27 اردیبهشت 1401

زمانی که تمام برنامه‌های سفر خود را چیده باشید، نوبت به تهیه بلیط هواپیما برای سفر مورد نظرتان می‌رسد. هزینه، زمان و شرایط کنسلی پارامتر‌هایی هستند که هر مسافری برای تهیه بلیت خود در نظر می‌گیرد. زمانی که سراغ سایت و پلتفرم‌های خرید بلیط هواپیما می‌روید با گزینه‌های سیستمی و چارتری رو به رو می‌شوید که اختلاف قیمت بالایی دارند. اگر اهل سفر باشید ممکن است در مورد این اصطلاحات اطلاعات پراکنده‌ای‌ در ذهن شما باقی مانده باشد، اما امروز قصد داریم تا علاوه بر بررسی جداگانه انواع بلیط، تفاوت بلیط چارتری و سیستمی را در کنار مزایا و معایب هرکدام بررسی کنیم. این نکته را مد نظر داشته باشید که اگرچه قیمت بلیط هواپیما ممکن است در فصل‌ها یا بازه‌های زمانی مشخص، متفاوت باشد، اما اطلاع از تفاوت بلیط چارتری و سیستمی می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر شما برای هزینه بلیط منجر شود. با مجله خودرو ناواران همراه باشید.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

بلیط سیستمی هواپیما

اگر به دنبال مطمئن‌ترین راه برای خرید بلیط هواپیما هستید، بلیط سیستمی اولین و بهترین انتخاب شماست. در سیستم هواپیمایی، بلیط‌های یک سفر هوایی ابتدا به صورت کلی در اختیار آژانس‌ها  یا سایت های فروش بلیط هواپیما قرار می‌گیرند تا به مشتریان فروخته شوند. این بلیط‌ها اغلب تا دو ماه مانده به پرواز قابل رزرو  و خریداری هستند بنابراین اگر سفر کاری یا برنامه‌ی از پیش تعیین شده دارید بهترین گزینه استفاده از این نوع بلیط است؛ اما مزایای بلیط سیستمی هواپیما به همینجا ختم نمی‌شود. یکی دیگر از مزایای اصلی تهیه سیستمی، امکان کنسلی بلیط سیستمی همراه با استرداد بخشی از مبلغ است که هزینه کرده اید. هنگامی که بلیط هواپیمای خود را به صورت سیستمی تهیه می‌کنید، می‌توانید با درنظر گرفتن بازه‌های زمانی پیش از پرواز، بلیط خود را کنسل کنید و با توجه به این بازه زمانی، بخشی از پول خود را پس بگیرید. برای مثال، یک روز قبل از پرواز، یک هفته قبل از پرواز یا ساعاتی پیش از پرواز، درصد بازگشت پول شما متفاوت خواهد بود. پیش از کنسل کردن بلیط سیستمی خود یا حتی خرید آن، میزان درصد کنسلی یا زمان‌های آن را با آژانس هواپیمایی خود یا محلی که بلیط را از آن تهیه می‌کنید، حتما بررسی کنید. با این که قیمت بلیط سیستمی بالاتر از پرواز چارتری است، اما به دلایلی که به آن می‌پردازیم، کاملا منطقی و به صرفه خواهد بود.

با این وجود روش‌های دیگری نیز برای خرید بلیط هواپیما وجود دارد که اسامی آشنایی دارند. نوبت به معرفی بلیط چارتری و توضیحات مربوط به خرید بلیط لحظه آخری می‌رسد. حالا سوال اینجاست که تفاوت بلیط چارتری و سیستمی چیست؟

 

بلیط چارتری هواپیما

فرقی نمی‌کند برای خرید بلیط داخلی در جستجو باشید و یا به دنبال تهیه بلیط خارجی در سایت‌ها‌ی فروش بلیط در حال تهیه بلیط هواپیما بگردید؛ بلیط چارتر برای تمام خطوط داخلی و خارجی قابل خریداری است اما قبل از هر توضیح اضافه، ابتدا بهتر است کمی درمورد بلیط چارتری هواپیما صحبت کنیم و به معنی اصلی آن بپردازیم. چارتر زمانی اتفاق می‌افتد که یک سازمان، آ‌ژانس، کل یا قسمتی از بلیط‌های یک هواپیما را به اصطلاح دربست و اختیار کنند. طبیعی است زمانی که این بلیط‌ها به صورت عمده به سازمان ها به فروش می‌رسند هزینه‌ی کمتری را از خریدار می‌گیرند. سازمان، آژانس یا گروهی که این بلیط‌ها را خریداری کرده‌اند با سود کمی این بلیط‌ها را برای فروش در اختیار خریداران اصلی یعنی مسافران قرار می‌دهند.
اینجاست که اولین تفاوت بلیط چارتری و سیستمی شکل می‌گیرد. یکی از اصلی‌ترین مزایای بلیط چارتری، قیمت مناسب آن است. اغلب در پروازهایی که روزانه در کشور انجام می‌شوند، تعدادی از بلیط‌ها مخصوص به گروه چارتر کننده‌ها وجود دارد با این حال نمی‌توانید به بلیط چارتری دلخوش باشید. بعضی اوقات کل صندلی های یک هواپیما به صورت سیستمی فروخته می‌شود و یا چارتر کننده‌ها در بعضی از مسیر‌ها بلیط چارتری ارائه نمی‌دهند. همین مشکل باعث می‌شود در برنامه‌ریزی‌های خود دچار مشکل شوید. اما همانطور که گفتیم، مزیت اصلی این نوع بلیط قیمت پایین‌تری است که نسبت به مدل سیستمی دارد. در صورتی که اگر تصمیم بگیرید که از بلیط‌های چارتری استفاده کنید و پرواز مورد نظرتان موجود باشد، معمولا قیمت آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اما هر روشی در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد. کنسلی بلیط چارتری و عدم بازگشت هزینه، اولین مشکلی است که با آن مواجه می‌شوید. عموما در پرواز‌های چارتری و به خصوص با خرید بلیط چارتری لحظه آخری، نمی‌توانید آن را به هیچ صورت لغو کنید. این یعنی اگرچه در مقایسه با روش قبلی، یعنی خرید سیستمی بلیط، پول بسیار کمتری پرداخت می‌کنید، اما اگر به هر دلیلی تصمیم بگیرید که سفر خود را لغو کنید، امکان استرداد و بازگشت وجه به شما وجود ندارد. به علاوه، برخلاف روش سیستمی که در آن قیمت بلیط کودکان و بزرگسالان متفاوت است، بلیط چارتری از این نوع دسته‌بندی برخوردار نیست و تمامی بلیط‌ها با قیمت یکسان به مشتریان فروخته می‌شوند. موارد توضیح داده شده دلایل کلی و اصلی تفاوت بلیط چارتری و سیستمی هستند که هر مسافری باید قبل از پرواز از آن‌ها مطلع باشد.
احتمالا ذهنتان مشغول این شده باشد که بلیط لحظه آخری چیست و چه تفاوتی با بلیط چارتری دارد؟
تا زمان پرواز چارتر کننده فرصت دارد صندلی‌‌های هواپیما را بفروشد. هر مقدار که به موعد پرواز نزدیک‌تر شویم امکان این که چارترکننده بلیط‌هایش را به فروش برساند و صندلی‌هایش را پر کند، کمتر خواهد شد. بنابراین آن‌ها با نزدیک‌تر شدن زمان پرواز هزینه فروش بلیط‌های خود را پایین‌تر می‌آورند و از سود خود صرف نظر می‌کنند تا هزینه اولیه پرداخت شده‌ی آن‌ها سوخت نشود. توجه داشته باشید با این که قیمت بلیط لحظه آخری بسیار پایین‌تر از حد معمول است اما همیشه نمی‌توانید به این نوع بلیط دسترسی داشته باشید و برای آن برنامه ریزی منطقی کنید.

 

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی

بلیط چارتری و سیستمی تفاوت‌های مهمی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هزینه خرید و هزینه استرداد

حالا زمان این است که با توجه به مواردی که ذکر کردیم، با توجه به فرق بلیط سیستمی و چارتری برای خرید تصمیم بگیرید. همانطور که گفتیم، قیمت بلیط سیستمی و چارتری اولین تفاوت بزرگ این دو روش است. دقت کنید که اگر برنامه‌ریزی خاصی برای سفر خود ندارید و می‌توانید در هر زمانی سفر کنید، احتمالا بهتر است به سراغ روش چارتری بروید و مبلغ زیادی را در بودجه سفر خود صرفه‌جویی کنید. اما نباید فراموش کنید که کنسلی بلیط چارتری و سیستمی متفاوت است و اگر بنا به هر دلیلی نخواهید از بلیط چارتری خود استفاده کنید، از بازگشت وجه خبری نخواهد بود. اگر امکان استرداد برای شما جز اولویت سفر است، بلیط سیستمی گزینه‌ی بهتری خواهد بود زیرا که درصد جریمه‌ها با قوانین مشخص و نسبت به زمان باقی مانده به پرواز مشخص می‌شوند و هزینه‌ بلیط بسته به میزان جریمه به مسافر عودت داده می‌شود.
 

نوسان قیمت

اینجاست که یکی دیگر از مزایای بلیط سیستمی هواپیما شکل می‌گیرد؛  فارغ از این که بلیط سیستمی خود را از چه آژانس یا چه راهی تهیه کنید، قیمتی که برای آن پرداخت می‌کنید قیمت مصوب رسمی است؛ پس می‌توانید اطمینان داشته باشید که این سفر با قیمت رسمی و بدون افزایش غیرمنطقی به دست شما می‌رسد. قیمت بلیط سیستمی از اولین دلایل یا شاید اصلی‌ترین دلیلی باشد که یک آژانس هواپیمایی، ممکن است این نوع بلیط را به شما پیشنهاد کند.

شرایط سنی

 از سمتی دیگر، اگر کودک و یا نوزاد همراه خود دارید، توصیه می‌کنیم از بلیط سیستمی برای پرواز خود استفاده کنید. در پرواز سیستمی، بسته به سن فرزندتان میزان کمتری از هزینه را برای خرید بلیط سیستمی پرداخت می‌کنید در صورتی که شرایط سنی برای خرید بلیط چارتری، تفاوتی را در قیمت صندلی‌های پرواز ایجاد نمی‌کند. با این وجود شرایط سفر هر فرد می‌تواند با دیگری متفاوت باشد، اما مطلع بودن از تفاوت بلیط چارتری و سیستمی قبل از سفر و همینطور قبل از اقدام به خرید، در نهایت می‌تواند به نفع مشتری تمام شود و سفر بهتری را برای او رقم بزند.

خرید بلیط سیستمی هواپیما

همانطور که در ابتدا گفتیم، قیمت بلیط سیستمی در همه شرایط و از هر شیو‌ه‌ای که آن را تهیه کنید، یکسان است؛ حتی اگر خرید تلفنی بلیط سیستمی تنها روش در دسترس شما باشد. پلتفرم‌های خرید بلیط مثل بوتیمار، می‌توانند فرایند رزرو بلیط سیستمی یا مقایسه قیمت بلیط چارتری و سیستمی را برای شما آسان کنند تا با بررسی همه موارد، بهترین تصمیم را برای شروع سفر خود داشته باشید.
حالا که متوجه تفاوت بلیط چارتری و سیستمی شدید، زمان تصمیم برای خرید بلیط خود رسیده است. بلیط سیستمی بهترین و اولین پیشنهاد هر آژانس یا فرد راهنما است. این پرواز قوانین مشخص برای هزینه، استرداد، بار و شرایط سنی دارند. 

 



خرید بلیط چارتری هواپیما

بلیط چارتری با تمام مزایا و معایبی که دارد می تواند گزینه‌ی خوبی برای بعضی از مسافران باشد. در صورتی که با توجه به توضیحات بالا خرید بلیط چارتری را برای خود مناسب‌تر می‌دانید و قیمت بلیط چارتری برای سفر شما مقرون به صرفه تر تمام می‌شود، نوبت به رزرو بلیط چارتری و خرید آن می‌رسد. دقیقا همانطور که می توانید بلیط سیستمی را تهیه کنید با همان فرایند قادر به خرید بلیط چارتری نیز هستید. با خرید تلفنی بلیط چارتری و یا از طریق پلترفم‌ها می‌توانید خرید مورد نظر خود را انجام دهید. ناگفته نماند شما می‌توانید هنگام خرید تلفنی بلیط و یا با تماس با پشتیبانان سایت‌های فروش بلیط از شرایط بلیط مورد نظر آگاه شوید.


داننستنی های سفربلبت هواپیماپرواز