درباره کلاس‌های پروازی بیشتر بدانیم - تفاوت بلیط اکونومی، بیزنس کلاس و فرست کلاس
آخرین بروزرسانی در تاریخ 07 اردیبهشت 1401

مهم‌ترین بخش سفر برای هر کسی تهیه بلیت با شرایط و قیمت مناسب است. شاید اولین باری باشد که قصد خرید بلیط هواپیما را دارید و شاید هم در حالی که در جستجوی بلیط  لحظه آخری مورد نظرتان هستید، توجه‌تان به کلاس‌های پروازی مختلف جلب شود؛ در هر صورت حتما متوجه تفاوت در نرخ قیمت کلاس‌های پروازی خواهید شد. طبیعی است اگر درمورد ویژگی‌های کلاس های پروازی اطلاعات کاملی نداشته باشید. لازم است قبل از تهیه بلیت هواپیما، خرید خود را به صورت کامل بشناسید و اطلاع کافی از جزئیات بلیت خود داشته باشید. در این مقاله تصمیم داریم به طور مفصل در مورد انواع کلاس‌های پروازی و دلیل تفاوت قیمت موجود بین آن‌ها بپردازیم.
گذشته از معرفی پرواز‌های سیستمی و چارتری که توضیحات مخصوص به خود را می‌طلبند شرکت‌های هواپیمایی با سیاست‌های خاص خود و با کدگزاری‌های خاصی که به کار می‌برند به صورت کلی چند کلاس پروازی را معرفی کرده اند. کلاس‌های پروازی اسامی آشنایی مثل فرست کلاس با نام اختصاریF، اکونومی  با نام اختصاری Yو بیزینس کلاس با نشان اختصاریB هستند که احتمالا تا کنون نام آشنا‌ی آن‌ها به گوشتان رسیده است. با توجه به بودجه و مدت زمانی که با هواپیما در مسیر به سمت مقصد هستید، می‌توانید کلاس پروازی‌های متفاوتی را برای سفر خود انتخاب کنید.
برای ساده‌تر شدن و قابل فهم بودن بیشتر متن، هواپیمایی را در نظر بگیرید؛ صندلی و سالن‌های این هواپیما به سه بخش کلی تقسیم می‌شوند. قسمت جلویی هواپیما به سالن مخصوص صندلی‌های فرست کلاس تعلق دارد، سالن میانی مخصوص به صندلی‌های بیزینس کلاس و بخش انتهایی هواپیما به کلاس پروازی اکونومی یا همان اقتصادی تعلق گرفته است. مسافران مربوط به هر یک از این بخش‌ها، امکانات، فضا و پذیرایی متفاوتی از یکدیگر را تجربه می‌کنند. توجه داشته باشید که قیمت گزاری‌ها بر اساس نحوه پذیرایی و دسترسی به امکانات مورد نیاز متغیر و تفاوت محسوسی دارد. برای شروع معرفی، به سراغ اولین و بهترین بخش هواپیما می‌رویم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم...



بلیط  فرست کلاس
همانگونه که توضیح داده شد جلوترین قسمت هواپیما مخصوص به قسمت فرست کلاس می‌شود.امکانات بلیط فرست کلاس از دو نوع دیگر کلاس‌های پروازی کیفیت و مطلوبیت بیشتری دارد و به همین دلیل هم برای خرید این بلیط هواپیما درجه یک باید هزینه بسیار بالاتری بپردازید. اولین نکته‌ای که حائز اهمیت است تکان‌ها ولرزش کمتر هواپیما در قسمت جلویی و فرست کلاس است که باعث ایجاد آرامش و فضای امن تری می‌شود.
در این بخش که عموما سرمایه‌گزاران و تاجران از آن بهره می‌برند، امکاناتی مثل: سرویس اینترنت، صندلی‌های راحت اتوماتیک، تلویزیون، لپ‌تاپ، اتاقک خصوصی و سرویس بهداشتی جداگانه در دسترس مسافران این بخش قرار می‌گیرد. پذیرایی و منوی غذایی هم کیفیت متفاوت‌تری دارد. منوی غذای این کلاس پروازی متنوع‌تر و طبق سلیقه‌ی مسافران این بخش به صورت گرم و تازه در نظر گرفته شده است. سرو انواع نوشیدنی‌ها، دسر، میان وعده از دیگر ویژگی‌هایی است که منوی این بخش را تکمیل می کند.
افرادی که راحتی، امکانات و شرایط مساعد‌تری برای پرواز‌های خود نیاز دارند با خرید بلیط فرست کلاس تجربه‌ی متفاوت‌تری را دارند. به شکلی که به نظر می‌رسد اتاقک کوچک از یک هتل را با تمام امکاناتش در دسترس داشته باشند. در قسمت درجه یک فضای خواب مناسب برای مسافران در نظر گرفته شده است، صندلی‌های نرم و عریض با فضای باز برای راحتی پا با  قدرت تنظیم و گاها صندلی‌های اتوماتیک همراه با ریموت، سفر را به کام مهمانان این بخش شیرین‌تر می کند. فضای خواب و استراحت نیز با پتو، بالشت و تخت‌هایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد به سادگی میسر است.
اگر قصد خرید بلیت فرست کلاس را دارید باید بدانید که حتی کانتر پرواز و اولویت ورود و خروج از هواپیما با مسافرین این قسمت است و آسودگی خاطر مخاطبان فرست کلاس در اولویت قرار می‌گیرد.
با این که امکانات این کلاس پروازی در انواع هواپیما‌ها می‌تواند متفاوت باشد، اما بهترین بخش هر هواپیمایی را تشکیل می‌دهد به طوری که بعضی از هواپیما‌ها اتاق مخصوص برای جلسات و همایش‌ها هم تعبیه شده است. گفتنی است که اگر بودجه‌ی شما از میزان هزینه‌ی لازم برای خرید بلیط درجه یک هواپیما، پایین‌تر است، گزینه‌ی دومی هم وجود دارد که می‌تواند برای‌ شما مناسب باشد. این گزینه کلاس پروازی بیزینس کلاس است.
شرایط کلاس اقتصادی در هواپیما‌های مختلف، متفاوت باشد و رفاه بیشتر یا کمتری را از آن دریافت کنید.

بلیط بیزینس کلاس
بلیط کلاس تجاری یا همان بیزینس کلاس، نسبت به مورد قبلی هزینه‌ی کمتری را می‌طلبد و البته امکانات محدودتری را هم ارائه می‌کند. امکانات بلیط بیزینس کلاس شامل مواردی مثل: راهرو‌ها و فضای باز، صندلی‌های راحت و مبله‌ای است که با توجه به نوع هواپیما در دو ردیف و با فصله از هم قرار دارند، می‌شود.
منوی غذایی نسبت به فرست کلاس محدود‌تر است؛ اما همچنان  شامل کترینگ مخصوص و جداگانه‌ای است که غذاهای گرم با تنوع و کیفیت قابل قبولی می‌شود. مخاطبان این دسته از کلاس پروازی معمولا تاجران یا مدیران هستند. افرادی که برای خرید بلیط بیزینس کلاس اقدام می‌کنند باید بدانند که پذیرایی از آن‌ها نسبت به بخش فرست کلاس، به صورت محدودتری انجام می‌پذیرد.
صندلی‌های کلاس پروازی تجاری جلوتر از قسمت اکونومی و با فاصله جداگانه‌ای از سایر صندلی‌ها قرار گرفته است. از آن جایی که عمده پرواز را قسمت اکونومی تشکیل داده است، تعداد صندلی‌های بیزینس محدود و کمتر از بخش اکونومی تعبیه شده است. این صندلی‌ها عریض و دارای قابلیت تغییر حالت را دارند. در این بخش شرایط برای خواب شبانه میسر است و از این نظر تفاوت چندانی را با قسمت فرست کلاس مشاهده نخواهید کرد.
برای خرید بلیت بیزینس کلاس هزینه‌ی کمتری را باید پرداخت نمایید اما توجه داشته باشید که میزان بودجه‌ی لازم برای بلیت بیزینسی هواپیما‌ها بیشتر از نرخ قیمتی معمول در قسمت اکونومی است.



بلیط  اقتصادی هواپیما
میان تمام کلاس پروازی‌های نام برده شده، کلاس پروازی اقتصادی که با عنوان کلاس پروازی اکونومی شناخته می‌شود فروش و گنجایش پذیرش مسافران بیشتری دارد.
همانطور که از نام این کلاس پروازی مشخص است، با خرید بلیت اکونومی کمترین هزینه را برای پرواز خود پرداخت می‌نمایید. امکانات بلیط اکونومی از تمام کلاس‌های پروازی دیگر کمتر و محدودتر است. بستگی به هواپیمایی که انتخاب می‌کنید سالن‌های این قسمت به ردیف‌های ۳ یا ۴تایی تقسیم می‌شوند و یک یا دو راهرو وجود دارند که به سرویس بهداشتی و قسمت انتهایی هواپیما می‌رسند. فاصله میان هر صندلی از رو به رو از ۷۰ تا ۸۰ سانت فراتر نمی‌رود و از کنار هم فاصله‌ای با صندلی کناردستی قرار گرفته نشده است. تقریبا از قسمت بال هواپیما تا انتهای آن را صندلی‌های اکونومی تشکیل می‌دهد. فضای این صندلی‌های اکونومی برای مسافرت‌های چند ساعته مناسب‌تر هستند. اگر بودجه‌ی محدودی برای سفر خود در نظر گرفته‌اید خرید بلیط اکونومی گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود.
در کلاس پروازی اقتصادی که اغلب افراد عادی مسافر آن هستند، گزینه‌های مختصری برای گذراندن سفر وجود دارد. روزنامه یا مجله و تلویزیون همگانی که برنامه‌های معینی را پخش می‌کند از جمله امکاناتی است که به آن‌ها دسترسی خواهید داشت؛ علاوه بر همه‌ی ویژگی‌های توصیف شده، نوشیدنی و وعده‌های غذایی، بسته به این که چه زمانی از روز در حال پرواز باشید به شما تعلق خواهد گرفت. کلاس پروازی اکونومی اینترنت یا امکاناتی مثل سرویس بهداشتی خصوصی را ندارد. امکان تغییر موقعیت صندلی‌ها در حد بسیار کمی و برای درجه‌ی بسیار محدودی از خوابیده کردن تکیه گاه آن بیشتر نمی‌شود. اگر سفر طولانی و به خصوص در زمان شب را در پیش داشته باشید می‌توانید از مهماندار درخواست پتو یا بالشتک‌های گردن داشته باشید. در کلاس پروازی اکونومی خواب راحتی در پیش نخواهید داشت اما هزینه‌ی نسبتا زیادی را صرفه جویی خواهید کرد.
در این کلاس پروازی نمی‌توان انتظار صندلی‌های بسیار راحت، سکوت و فضای خصوصی را داشت. ممکن است شرایط کلاس اقتصادی در هواپیما‌های مختلف، متفاوت باشد و رفاه بیشتر یا کمتری را از آن دریافت کنید.


کلاس پروازی پرمیوم اکونومی
احتمالا نام این نوع از کلاس پروازی را کمتر شنیده باشید؛ ویژگی‌هایی که این کلاس پروازی برای مسافران در نظر گرفته است حد وسطی از کلاس تجاری و کلاس اقتصادی است. با این که قیمت بخش پرمیوم اکونومی کمی گران‌تر از بخش اقتصادی تمام می‌شود اما برای سفرهای طولانی کاملا ارزش این هزینه را دارد.
مدت زیادی نیست که این کلاس پروازی در هواپیما‌ها تعریف شده و  به وجود آمده است و هنوز در تعداد زیادی از هواپیما‌ها شرایط تعبیه صندلی‌های این بخش را ندارند.
از امکانات کلاس پرمیوم می‌توان به صندلی‌های عریض، فضای بازتر برای راحتی پا و وعده غذایی حجیم‌تر اشاره کرد. قابل ذکر است سرویس بهداشتی و سایر امکانات مثل اینترنت یا صفحه نمایش تلویزیون همانند بخش اکونومی به صورت عمومی با برنامه‌های مشخص است و تفاوتی دیگری ندارد.
با خرید بلیت پرمیوم اکونومی علاوه بر این که اقتصادی صفر می‌کنید، پرواز راحت‌تری را هم تجربه خواهید کرد.


دانستنی های سفرکلاس های پروازیدانستنی های پرواز