راهنمای استعلام ممنوع الخروجی
آخرین بروزرسانی در تاریخ 04 اردیبهشت 1401

فرقی نمی‌کند برای تحصیل قصد خروج از کشور را داشته باشید یا فکر گذران اوقات فراغت خود در کشور دیگری را در سر بپروانید، نکته‌ی مهمی وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن به دردسری بزرگ خواهید افتاد. هر سفری غیر از برنامه‌ریزی، پول و بلیط هواپیما، به ملزومات و مراحل قانونی دیگری از جمله استعلام ممنوع الخروجی هم نیاز دارد. با مجله خودرو ناواران همراه باشید تا درباره این موضع بیشتر بدانید.

استعلام درباره اینکه ممنوع‌الخروج هستید یا نه از مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از اقدام به سفر باید درباره آن قدام کنید. لازم است قبل از این که بلیط سفر خود را تهیه کنید و پشت گیت‌های پرواز بروید، از این امر اطمینان کامل داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.  فرض کنید بدون استعلام از اجازه خروج از کشور، قصد سفر کنید و دقیقا مقابل گیت‌های پرواز اجازه سفر به شما داده نشود. اتفاقی ناخوشایند و ناگهانی که تمام تلاش‌هایتان را از بین می‌برد. عقلانی‌ترین راه قبل از وقوع این اتفاق استعلام ممنوع الخروجی در زمان مناسب و قبل از پرداخت هرگونه هزینه‌ای است. حتی اگر دلیلی برای ممنوعیت خروج خود در ذهن نداشته باشید، ممکن است بنا به دلایلی پرواز خود را به مشکلاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، از دست بدهید.

 

آنچه در ادامه می‌خوانیم...

 

خوب است از مفهوم ممنوع الخروج بودن شروع کنیم؛ به صورت کلی ممنوع الخروج بودن زمانی اتفاق می‌افتد که به دلایل قانونی اجازه خروج از مرز‌های کشور را نداشته باشید. قوانین وضع شده برای سفر‌های هوایی، مطابق با قوانین مخصوص همان کشور تعیین می‌شوند و لازم است شهروندان کشور از این قوانین پیروی کنند. با این وجود همچنان افرادی هستند که از قوانین مطلع نیستند و نیاز دارند تا از آن‌ها آگاهی کسب کنند. دلایل این ممنوعیت می‌تواند از دلایل کوچک و بزرگی تشکیل شده باشند، اما واضح است که رفع این مشکل، پشت گیت‌های پرواز ممکن نیست و نیازمند طی کردن مراحل قانونی است. در صورتی که برای رفع اجازه خروج از کشور اطمینان نداشته باشید و زمان پرواز با ممنوع الخروج بودن خود مواجه شوید، هزینه گزافی که برای سفر خود هزینه کرده بودید و تمام برنامه‌ریزی‌های شما سوخت می‌شود و از بین خواهد رفت؛ بنابر این این امر را باید در اولویت برنامه سفر خود قرار دهید.
بازرسی وضعیت خروج، باعث می‌شود هزینه‌هایی که برای سفر خود برنامه‌ریزی کردید، هدر نرود و زمان مناسب بتوانید به پرواز مورد نظرتان برسید. برای استعلام ممنوع الخروجی دلایل و راه‌ حل‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

دلایل ممنوع الخروجی چیست؟

اگر به صورت جامع  به ممنوع الخروجی بپردازیم، ۴ علت اصلی یعنی دلایل قضایی، امور مرتبط با دارایی، مالیاتی و کیفری، علل اصلی این قانون را شکل می‌دهند.

 

ممنوع الخروجی بدهی‌ مالیاتی

یکی از اصلی‌ترین دلایل این مشکل یعنی ممنوع الخروجی، بدهی مالیاتی است که اغلب افراد از آن آگاهی نداشته و پشت گیت‌های پرواز از آن مطلع می‌شوند. فرقی ندارد شخص حقیقی باشد یا حقوقی، در هر صورت زمانی که فرد مبلغ مشخصی را به اداره مالیاتی بدهکار باشد، اجازه خروج از مرزهای کشور برای او مقدور نخواهد بود؛ البته برای این مورد راه حل و استثنا‌هایی نیز وجود دارد، به عنوان مثال به صلاحدید سازمان مالیاتی اجازه‌ی سفر به عربستان در صورتی که فرد برای زیارت کعبه سفر کند فقط یک بار قابل انجام است.
البته این سازمان اجازه خروج از کشور را برای انجام امور درمانی و یا خروج از کشور به علت تسویه بدهی مالیاتی فرد را هم در صورت لزوم به فرد خواهد داد. برای گرفتن حق خروج از این کشور باید به اداره مربوطه مراجعه نمایید.

 

ممنوع الخروجی به علت مشکلات کیفری

در صورتی که فردی جرمی را مرتکب شده باشد و یا در فرایند اثبات جرم باشد بسته به نظر آیین دادرسی کیفری اجازه خروج از مرز را نخواهد داشت. این اجازه به علت امکان فرار مجرم از کشور، از او سلب می‌شود.

فرد متهم نیز باید تا زمان رفع اتهام در کشور حضور داشته باشد؛ در صورتی که به هر شکلی قصد خروج از کشور را داشته باشد با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

 


ممنوع الخروجی قضایی

در صورتی که اجازه خروج از کشور فردی به صلاحدید سرپرست و قیم یا همسر از او سلب شود، امکان خروج از مرز از او گرفته می‌شود. در سمت دیگر برای آقایانی که مشمول خدمت سربازی باشند و به دلایل مختلف دارای غیبت و عدم گذراندن خدمت باشند امکان خروج از کشور بدون وثیقه‌ی تعیین شده ممکن نیست.

 

ممنوع الخروجی دارایی

این قانون مشمول افرادی می‌شود که از جانب سازمان اسناد و املاک دارای بدهی باشند و بدون رفع و تسویه اقدام به خروج از کشور نمایند. در صورتی که افراد هرگونه بدهی یا مشکلات در نزد سازمان اسناد و مدارک داشته باشند قبل از خروج باید به  بررسی وضعیت خروج از کشور برای رفع ابهامات و بدهی‌های خود بپردازند.

با این وجود علل دیگری هم هستند که افراد را برای خروج از کشور ممنوع الخروج می‌کنند به عنوان مثال در صورتی که خروج فردی چهره‌ی ملی را به خطر بیاندازد و یا ضرری به منافع کشور بیاندازد نیز جز افرادی هستند که امکان خروج از کشور را ندارند.

مدت اعتبار ممنوع الخروجی به صورت کلی ۶ ماه بوده و در صورت نیاز توسط مراجع مربوطه تمدید یا لغو می‌شوند. در صورتی که با این حکم مواجه شدید ۲۰ روز فرصت دارید تا به حکم وارد شده اعتراض کرده و شکایت خود را ثبت نمایید.

 البته موارد دیگری وجود دارند که به ندرت اتفاق می‌افتند در بین افرادی که ممنوع الخروج می‌گردند، افرادی وجود دارند که به علت تشابه اسمی با فردی دیگر در دسته اشخاص ممنوع الخروج شناخته می‌شوند. در صورتی که به علت شباهت اسمی با فرد دیگری از پرواز منع شدید، همراه با اسناد و مدارک نزد دادستانی‌های انتظامی جهت رفع این مشکل اقدام کنید.

 

 

اهمیت استعلام ممنوع الخروجی

همانطور که بالاتر اشاره شد، اهمیت استعلام ممنوع الخروجی از دیگر الزامات سفر، اولویت بالاتری دارد. ممکن است همه برنامه ریزی‌های سفر خود را کرده و همراه با خانواده قصد سفر به کشور دیگری را داشته باشید، اما زمان موعود که باید از گیت پرواز رد شوید تا سوار هواپیما شوید، از ورود شما ممانعت شود. تصور کنید همه‌ی هزینه‌ها و برنامه‌ای که برای گذراندن اوقات فراغت، جلسات کاری یا برنامه‌ای که برای ادامه تحصیل به دقت چیده بودید، از بین می‌رود. منطقی است که با پیش بینی کردن و استعلام در زمان مناسب به سادگی از این مشکل می‌توانید عبور کنید.

 

روش‌های استعلام ممنوع الخروجی

برای رفع مشکل ممنوعیت خروج از کشور پس از این که  فرد از ممنوعیت خود آگاه شد بسته به نوع دلیل آن، فرد باید به مراکز و سازمان‌های مربوطه مراجعه کند. با این که مراجعه به اداره گذرنامه استعلام گرفتن امکان‌پذیر است اما مدتی است سامانه‌ها و اپلیکشن‌های مخصوصی برای تسهیل فرایند استعلام ایجاد شده‌اند. این روز‌ها که مشغله‌‌های افراد اجازه فعالیت اضافه تری را به آن‌ها نمی‌دهد و هر لحظه از زمان ارزشمند است، بهترین و ساده ترین راه، استعلام آنلاین ممنوع الخروجی است. سامانه‌ها و اپلیکیشن معرفی شده قانونی و راه اصلی برای استعلام اجازه خروج از کشور به غیر از مراجعه‌ی حضوری است.

 

 سامانه‌ی استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی

بهترین سایتی که می توانید از آن برای استعلام ممنوع الخروجی قوه قضایی بهره بگیرید، سایت exitban.ssaa.ir است. این سایت، سامانه اینترنتی استعلام ممنوع الخروجی است بعد از باز کردن این لینک در مرورگر و وارد کرد کد ملی و اطلاعات شخص در فرم‌ های مربوطه می‌توانید از وضعیت خروج و همینطور از علت آن مطلع شوید. با کمک لینک سامانه ثنا ممنوع الخروجی خود را قبل از هر سفر بازبینی کنید.

 

اپلیکیشن پلیس من

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای بررسی وضعیت ممنوع الخروجی خود از آن کمک بگیرید، اپلیکیشن پلیس من است. این اپلیکیشن به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده تا هر فردی توانایی استعلام و بررسی وضعیت قانونی خروج از کشور خود را داشته باشد.



 

راهنمای رفع ممنوع الخروجی

پس از این که استعلام آنلاین و یا استعلام حضوری ممنوع الخروجی انجام پذیرفت و نیاز به رفع این مشکل داشتید، بسته به علت ممنوعیت خروج از کشور لازم است مراحل رفع ممنوع الخروجی را طی کنید.

  • بانوان باید رضایت نامه کتبی و ثبت شده‌ محضری از همسر خود داشته باشند.
    افراد زیر ۱۸ سال اجازه کتبی و قانونی از قیم و سرپرست خود را برای خروج از کشور لازم دارند.
  • در صورتی که فرد بدهی مالیاتی داشته باشد باید برای پرداخت و تسویه کامل بدهی خود اقدام کند.
  • در بعضی موارد مثل امر سربازی، گرو گذاشتن وثیقه می‌تواند چاره ساز باشد.
  • مجرمین بعد از اجرای احکام مرتبط، به دستور مراجع مربوطه اجازه خروج را خواهند داشت. و در غیر این صورت تا اجرای حکم باید ممنوع الخروج باقی بمانند.
  • در صورتی که آقایان به دلیل بدهی پرداخت مهریه ممنوع الخروج شده باشند، غیر از روش اصلی، یعنی پرداخت مهریه، می‌توانند تحت شرایطی خاص، از تقسیط مهریه‌ هم برای رفع ممنوعیت خروج خود استفاده کنند.

در انتها باید اضافه کنیم گیت‌های پرواز روزانه شاهد عده‌ی زیادی از افرادی هستند که بدون استعلام تصمیم به سفر گرفته اند و با ممنوعیت خروج خود مواجه شده‌اند. عقلانی است اگر با صرف زمان کمی، قبل از پرداخت هرگونه هزینه و برنامه‌ریزی‌های اساسی مثل مهاجرت یا قرار‌های کاری، از سامانه‌های معتبر معرفی شده استعلام مورد نظر خود را دریافت نمایید.


ممنوع الخروجیپروازدانستنی های سفر