همه چیز درباره سفر زمینی از شیراز به مشهد؛ پیشنهاد مسیر، رستوران‌ و هتل‌
آخرین بروزرسانی در تاریخ 27 خرداد 1401

شهر مشهد به‌واسطه جاذبه‌های تاریخی و مذهبی خود، هر ساله میزبان هزاران مسافر از سراسر کشور است. در این بین بسیاری از مسافران مشهد را اهالی شیراز تشکیل می‌دهند و بسیاری از مردم شیراز هر ساله برای سفر به مشهد دل به جاده می‌زنند. برای اینکه بتوانیم برای چنین افرادی یک راهنمایی جامع از جاذبه‌های دیدنی این مسیر و همینطور هتل‌ها یا رستوران‌های آن ارائه دهیم، در این مطلب از مجله خودرو ناواران قصد داریم جزئیات مربوط به سفر زمینی از شیراز به مشهد را خدمتتان شرح دهیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

سفر زمینی از شیراز تا مشهد، یک مسافرت هیجان انگیز

اگر نقشه ایران را جلوی خود بگذارید، متوجه خواهید شد که فاصله دو شهر مشهد و شیراز بسیار زیاد است. شیراز در جنوب غربی ایران و نزدیک به خلیج فارس قرار دارد، در حالی که مشهد در شمال شرق و نزدیک به مرز شرقی ایران قرار گرفته است. به همین دلیل در طول سفر زمینی از شیراز به مشهد از مناطق و شهرهای بسیاری عبور خواهید کرد. برخی از مناطق جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارند، در حالی که دیگر مناطق می‌توانند میزبان شما برای یک استراحت کوتاه باشند.

 

مسافت سفر زمینی شیراز تا مشهد

مسافت سفر زمینی شیراز تا مشهد

برای سفر زمینی از شیراز به مشهد، دو مسیر وجود دارد که هر دو مسیر طولانی هستند. مسیر اول حدود 16 ساعت به طول می‌انجامد در حالی که طی کردن مسیر دوم به 17 ساعت زمان نیاز خواهد داشت. البته این زمان به مسافرت یکسره بین شیراز تا مشهد مربوط می‌شود و توقف‌های کوتاه یا بلند بین مسیر محاسبه نشده است.

در مسیر سفر زمینی از شیراز به مشهد از شهرهای مختلفی عبور خواهید کرد که شامل ابرکوه، یزد، طبس، بردسکن، تربت حیدریه و نیشابور خواهد شد. در صورتی که از مسیر دوم به مشهد سفر کنید، از سیرجان و کرمان عبور خواهید کرد.

البته امکان تغییر بین دو مسیر در نواحی مختلف وجود دارد؛ برای مثال در طبس می‌توان از دو مسیر مختلف به مشهد سفر کرد. مسیر اول وارد استان خراسان جنوبی می‌شود و پس از آن‌که شهرهای فردوس و باغستان را پشت سر گذاشتید، از طریق تربت حیدریه به مشهد می‌رسید. مسیر دوم سفر زمینی از شیراز به مشهد، طبس را به بردسکن و سپس نیشابور متصل می‌کند که پس از آن به مشهد خواهید رسید.

 

 بهترین مسیر سفر زمینی شیراز تا مشهد

مسافت سفر زمینی از شیراز به مشهد تحت هر شرایطی بیش از 1300 کیلومتر خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید طی کوتاه‌ترین زمان به مقصد برسید، سفر از طریق مسیر شیراز-طبس-تربت حیدریه- مشهد به شما توصیه می‌شود. بخشی از این مسیر آزادراه است و شامل عوارض می‌شود. طی کردن این مسیر بیش از 15 ساعت به طول می‌انجامد، اما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و از سریع‌ترین مسیر به مقصد خواهید رسید.

برای مسافرت از شیراز به طبس نیز دو راه وجود دارد. راه نخست مسیر مستقیم است که از طریق استان یزد، شیراز را به طبس متصل می‌کند و مسیر کوتاه‌تری محسوب می‌شود. مسیر دوم سفر زمینی از شیراز به مشهد، از استان کرمان و از شهرهای سیرجان و کرمان می‌گذرد و طی کردن آن اندکی بیشتر به طول خواهد انجامید. پیشنهاد ما در هر صورت طی کردن مسیر نخست است، مسیری که از طریق شهرهای یزد، طبس، تربت حیدریه و کاشمر شما را به مشهد می‌رساند.

 

نقاط دیدنی سفر زمینی شیراز تا مشهد - کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان

نقاط دیدنی سفر زمینی شیراز تا مشهد

از آن ‌جایی که طی سفر زمینی شیراز به مشهد از چند استان گذر خواهید کرد، نقاط دیدنی بسیاری را در این راه خواهید دید. بزرگترین و جدی‌ترین جاذبه تاریخی در مسیر شیراز تا مشهد، بدون شک تخت جمشید است که در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد. آرامگاه چند تن از شاهان هخامنشی نیز در نزدیکی این شهر قرار دارد و همچنین بناهایی از دوره ساسانی همچون کاخ اردشیر پاپکان را می‌توان در مرودشت مشاهده کرد.

شهر بعدی که در مسیر سفر زمینی از شیراز به مشهد قرار دارد، ابرکوه در استان یزد است. جاذبه شاخص این شهر درخت سرو تاریخی است که قدمت آن بیش از 4500 سال تخمین زده می‌شود. همچنین قلعه‌ها و مناره‌های باستانی متعددی نیز در این شهر قرار گرفته‌اند.

پس از ابرکوه به شهرهای تفت و یزد خواهید رسید. یزد یکی از معدود مراکز استان واقع در مسیر شیراز تا مشهد به‌حساب می‌آید و محل مناسبی برای استقرار شما خواهد بود. آتشکده تاریخی، دخمه‌های زرتشتیان، زندان اسکندر و بافت تاریخی یزد برخی از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند.

نقاط دیدنی سفر زمینی شیراز تا مشهد - باغ گلشن طبس

باغ گلشن طبس

پس از یزد وارد بزرگراه آسیا خواهید شد، مسیری که شما را به طبس می‌رساند. شهر طبس فاصله بسیار زیادی از شهرهای قبل و بعد خود دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از حرکت به سمت طبس آذوقه کافی تهیه کنید و باک خودرو نیز پر باشد. مهم‌ترین جاذبه توریستی شهر طبس باغ گلشن نام دارد که در دوره افشاری ساخته شد و در دوره‌های زندیه و قاجار توسعه یافت.

در سفر زمینی از شیراز به مشهد پس از آن‌که طبس را پشت سر گذاشتید، به شهر فردوس در استان خراسان جنوبی خواهید رسید. این شهر بر خلاف نام جدیدش، پیشینه بلندی دارد و در گذشته‌های دور «تون» نام داشته است. شهر تون یکی از بزرگترین شهرهای خراسان بزرگ در دوران گذشته بوده است که امروزه بناهای بازمانده از شهر تاریخی تون را می‌توان در فردوس دید. شهر فردوس مراکز اقامتی متعددی نیز دارد و از این‌رو برای اقامت شما در این سفر طولانی مناسب خواهد بود.

تربت حیدریه شهر بعدی در مسیر سفر زمینی از شیراز به مشهد است که فاصله اندکی تا مقصد دارد. تربت حیدریه به عنوان پایتخت زعفران شناخته می‌شود و جمعیت آن طی سالیان اخیر رو به افزایش بوده است. تربت حیدریه برخلاف دیگر شهرهایی که به آن‌ها پرداختیم، جاذبه‌های تاریخی اندکی دارد و به جای آن سرشار از جاذبه‌های طبیعی است.

 آبشار رودمعجن، پارک کوهستانی پیشکوه، مناطق شکار ممنوع بزمای و ژرف و چشمه کاریز آب باریک بخشی از جاذبه‌های طبیعی تربت حیدریه هستند که پس از یک سفر کویری، میزبان خوبی برای شما خواهند بود.

 

پیشنهاد هتل در مسیر سفر زمینی شیراز تا مشهد

مسیر سفر زمینی از شیراز به مشهد یک راه طولانی است و در طول این مسیر به استراحت‌های کوتاه و بلند نیاز خواهید داشت. به همین دلیل در این بخش هتل‌های پیشنهادی در مسیر سفر زمینی از شیراز به مشهد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

هتل بوتیک آقا زاده ابرکوه

شهر ابرکوه می‌تواند نخستین مقصد برای اقامت شما در این راه طولانی باشد. تنها هتل این شهر هتل بوتیک آقا زاده ابرکوه است که امکانات یک هتل پنج سناره را با قیمت مناسبی در اختیار شما قرار می‌دهد. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، شهر یزد یکی از معدود مراکز استان در مسیر شیراز تا یزد است. این شهر بیش از 60 هتل و مرکز اقامتی دارد که با توجه به بودجه خود می‌توانید یکی از آن‌ها برای اقامت انتخاب کنید. پیشنهاد ما برای اقامت بین مسیر در یزد، هتل داد یزد و هتل صفائیه یزد است.

شهر طبس فاصله زیادی با شهرهای قبل و بعد خود دارد، از این‌رو طبیعی است که بسیاری از مسافران سفر زمینی از شیراز به مشهد، این شهر را به عنوان محل اقامت موقت خود انتخاب کنند. هتل آپارتمان امیر طبس تنها هتل این شهر است که می‌تواند میزبان مسافران برای مدتی کوتاه باشد.

 

پیشنهاد هتل در مسیر شیراز تا مشهد - هتل سنتی عماد نظام فردوس

شهر همسایه طبس در مسیر شیراز – مشهد یعنی شهر فردوس نیز تنها یک هتل دارد. هتل سنتی عماد نظام فردوس مرکز اقامتی این شهر کوچک است که مکان مناسبی برای طی کردن خستگی در این مسیر طولانی خواهد بود و می‌توانید در صورت تمایل، نسبت به رزرو هتل در فردوس اقدام کنید.

 

پیشنهاد رستوران در مسیر تهران تا مشهد

نخستین شهر پیش روی مسافران در سفر زمینی از شیراز به مشهد، مرودشت است که می‌توانید برای صرف غذا در آن توقف کنید. رستوران زیتون و رستوران سپید دو رستوران خوب در این شهر هستند. پیشنهاد بعدی در این مسیر، رستوران سنتی کومه بی‌بی سید ابرکوه است که در حاشیه این شهر قرار دارد و محلی مناسب برای صرف غذا و یک استراحت کوتاه خواهد بود.

 

پیشنهاد رسنوران در مسیر شیراز تا مشهد - رستوران‌ خوان دوحد یزد

رستوران‌ خوان دوحد یزد

رستوران‌های دراگون، خوان دوحد و کافه رستوران بام برخی از رستوران‌های توصیه شده در شهر یزد هستند. این شهر رستوران‌های بسیاری را در خود جای داده است که می‌توانید با جستجو در برنامه‌های مسیریابی، به اطلاعات تمامی آن‌ها دسترسی داشته باشید.

شهر طبس به عنوان یک مرکز توقف کوتاه یا بلندمدت، می‌تواند میزبان شما برای صرف غذا باشد. رستوران باغ مجنون و رستوران ناردون دو مرکز صرف غذای معتبر در طبس هستند. در صورتی که تصمیم دارید در شهر بعدی این مسیر یعنی فردوس توقف کنید، می‌توانید غذا را در رستوران شب‌های تون یا کارمانیا صرف کنید.

اگر تصمیم دارید پیش از آن‌که وارد مشهد شوید غذا صرف کنید، می‌توانید از رستوران‌های تربت حیدریه بهره‌مند شوید. رستوران عالیجناب، رستوران امید و رستوران دلفین سه مرکز مجهز و معتبر صرف غذا در این شهر هستند.

 

سفر زمینی شیراز تا مشهد

جمع‌بندی

در این مقاله از ناواران به بررسی سفر زمینی از شیراز به مشهد پرداختیم و مسیرها، هتل‌ها و رستوران‌های این راه را به شما معرفی کردیم. لازم به ذکر است که مراکز اقامتی و رستوران‌های بسیاری در این مسیر قرار دارد و از هر مسیری که به مشهد سفر کنید، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را مشاهده خواهید کرد.

مجموعه ناواران امکان اجاره خودرو در بسیاری از شهرهای ایران همچون مشهد، تهران، یزد و شیراز را برای مخاطبین خود فراهم کرده است. برای مثال مسافران استان فارس می‌توانند نسبت به اجاره خودرو در شیراز اقدام کنند تا گشت‌وگذاری دلچسب در این شهر داشته باشند.

ناگفته نماند که امکان اجاره خودرو در تهران نیز فراهم است. از این‌رو افرادی که با اهداف متفاوت به تهران سفر می‌کنند، می‌توانند از مزایا کرایه خودرو ناواران در تهران بهره‌مند شوند. ناواران همچنین به مسافران خراسان امکان اجاره خودرو در مشهد را اعطا می‌کند تا سفر دلچسبی را در این شهر تجربه کنند. اگر قصد اجاره خودرو در مشهد یا شیراز را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط و لیست قیمت‌ها اینجا کلیک کنید یا از طریق شماره تلفن‌های 44666294-021 و 44668961-021 با تیم پشتیبانی ناواران در ارتباط باشید و برای اجاره خودرو اقدام کنید.


سفر زمینیسفر به مشهد