نکات مهمی که درباره بار مجاز پرواز و هزینه اضافه بار در هواپیما لازم است بدانید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 24 اردیبهشت 1401

هر پرواز و سفری شرایط خاص خودش را دارد که لازم است تمام مسافران، قبل از این که بلیط خود را تهیه کنند و به فرودگاه برسند، از آن‌ها خبر داشته باشد. بعضی از قوانین می‌تواند موجب از دست دادن پرواز یا باعث  پرداخت هزینه‌ی اضافی شود. بنابر این قبل از این که جلوی گیت‌های پرواز با مشکل مواجه شوید، باید از این قوانین ساده مطلع باشید. یکی از این قوانین بار مجاز هواپیما است. اگر از طرفداران سفر کردن با هواپیما باشید، احتمالا درمورد بار مجاز هواپیما کم یا بیش خبر دارید. با این حال اگر اولین بار است که تصمیم به سفر با هواپیما دارید یا اطلاعات کاملی درمورد قوانین بار مجاز ندارید، این متن اطلاعات کامل و جامعی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
تصور کنید بعد از برنامه‌ریزی و پرداخت هزینه‌های زیاد، در حالی که به زمان پرواز خود نزدیک شده‌اید و چمدان‌هایتان را برای وزن کردن و تحویل چمدانتان، روی ترازو می‌برید، متوجه اضافه بار بیش از حد می‌شوید. چاره‌ای نیست جز پرداخت هزینه‌ی مضاعفی که بر حسب میزان اضافه بار به شما تحمیل می‌شود. از هر سایت یا آژانسی بلیت خود را تهیه کرده باشید، به میزان بار پرواز شما اشاره می‌شود. با این حال ممکن است این نکات از چشم هر مسافری دور بماند و لحظه‌ی پرواز با این مشکل مواجه شود. منطقی‌ترین راه  به دست آوردن اطلاعات کافی و پیشگیری از ایجاد این مشکل است.
دغدغه‌ی بار اضافی برای افرادی که برای مهاجرت یا تحصیل به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند، بیشتر از سفرهای داخلی است. با این وجود تفاوتی ندارد برای چه پروازی چمدان‌های خود را پر کرده باشید، این قوانین برای تمام پرواز‌ها، چه پروازهای داخلی و چه خارجی، وجود دارد. در ادامه این مطلب مجله خودور بوتیمار به سوال‌های پر تکرار در مورد این مشکل می‌پردازیم.

در ادامه می‌خوانید...

 

شرایط بار مجاز هواپیما

قبل از هر چیز باید بدانید که مقدار بار مجاز در هواپیما  بر حسب وزن و یا تعداد چمدان‌های اضافه‌ای که همراه دارید محاسبه می‌شود. هر مسافری حق دارد یک چمدان و مقدار مشخصی از بار برای داخل کابین همراه خود داشته باشد؛ اما وزن و ابعاد این بارها نقش تعیید کننده‌ای برای رد شدن از گیت پرواز و انجام گرفتن آن دارند. در خصوص حمل بار مسافر، هواپیما‌ها اجازه حمل میزان مشخصی از بار را دارند به همین دلیل بهتر است زمان خرید بلیط هواپیما، بار مجاز پرواز خود را بررسی کنید.
طبیعی است که مقدار بار مجاز پرواز داخلی با پرواز خارجی متفاوت است، اما باید توجه داشته باشید که عوامل دیگری مثل نوع کلاس پروازی و شناسه‌ی پرواز مسافر هم در میزان بار مجاز تاثیر‌گذار هستند.


میزان بار مجاز برای معلولین و کودکان چقدر است؟

در صورتی که برای اطلاع از بار مجاز معلولین در حال جستجو هستید باید بدانید، در صورتی که مسافر دارای معلولیت یا ناتوانی باشد، می‌تواند ولیچر، واکر یا وسیله‌ی مورد نیاز برای حرکت کردن را علاوه بر بار مجاز با خود همراه داشته باشد؛ البته ویلچر مسافر نباید نیاز به باطری داشته باشد و حداکثر وزن آن نباید از ۲۰ کیلوگرم تجاوز کند. از سمت دیگر اگر نگران بار مجاز کودکان هستید، باید مطلع باشید که کودکان زیر ۲ سال می‌توانند ۱۰ کیلوگرم بار و یک کالسکه تاشو برای داخل کابین داشته باشند. درصورتی که کودک شما بالاتر از ۲ سال سن داشته باشد، طبق قوانین همانند سایر افراد  بزرگسال اجازه بار خواهد داشت.


قوانین مربوط به گم شدن بار

با این که حتی تصور گم شدن یا آسیب دیدن چمدان‌هایی که با حوصله و دقت تمام چیده شده‌اند، آزار دهنده و ناخوشایند است، اما هیچ چیز غیر ممکن نیست. این که تمام وسایل مورد نیاز خود را در یک چمدان جمع کنید و دقیقا همان چمدان را از دست بدهید، به معنی از دست رفتن با ارزش‌ترین وسایل شما است. با این که شرکت‌های هواپیمایی روز به روز دقت بیشتری به خرج می‌دهند و در تلاش‌اند تا پرواز، از صفر تا صد به خوبی انجام پذیرد، اما احتمال بسیار پایینی وجود دارد که یک چمدان از بار هواپیما گم شود و اگر خوش شانس نباشید ممکن است آن چمدان متعلق به شما باشد. خوشبختانه قوانین گم شدن بار، می‌تواند برای حل کردن این اتفاق اثر بخش باشد. فقط باید کمی سرعت عمل داشته باشید و خبر مفقود شدن چمدانتان را به مسئولین ایرلاین بدهید. پس از پر کردن فرم‌های مربوطه و در صورت داشتن تصویری از چمدان، جستجو آغاز می‌شود و معمولا کمتر از ۳ الی ۴ روز چمدان به صاحب آن بازگردانده می‌شود در غیر این صورت بر اساس وزن باری که گم شده است و طبق قوانین میزان خسارتی از جانب ایرلاین به فرد پرداخت می‌گردد.  بهترین حالت این است که قبل از وقوع این اتفاق به فکر باشید و از چمدانتان عکس بگیرید و فیش اطلاعات بار را تا انتهای سفر و تحویل بار همراه خود داشته باشید.

 

نکات طلایی بستن چمدان در سفرهای هوایی - چگونه چمدان مناسب سفر انتخاب کنیم؟



قوانین بار مجاز پرواز داخلی

بار مجاز پرواز داخلی در قسمت اکونومی معمولا ۲۰ کیلوگرم و برای سایر کلاس‌های پروازی ۲۵ کیلوگرم است. با این حال شرکت‌های هواپیمایی ممکن است قوانین و شرایط متفاوتی داشته باشند. شرکت‌های هواپیمایی زیر اطلاعات بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.


شرکت هواپیمایی ایران ایر

بار مجاز ایران ایر برای کلاس پروازی Y ،۲۵ کیلوگرم و سایر کلاس‌های پرواز ۲۰ کیلوگرم حق بار را داخل انبار هواپیما دارند. در صورتی که بلیط پرواز هما داشته باشید، اجازه حمل ۳۰ کیلوگرم بار خواهید داشت. ایران ایر اجازه ۵ کیلوگرم بار داخل کابین را به مسافرانش می‌دهد.


شرکت هواپیمایی ماهان

ایرلاین ماهان یکی از شرکت‌هایی است که علاوه بر پروازهای داخل کشور، به سایر کشورها هم پرواز دارد. بار مجاز ماهان برای سفر‌های داخلی کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم و برای کلاس پروازی بیزینس ۲۵ کیلوگرم است. در صورتی که با این ایرلاین پرواز خارجی در پیش دارید، حق ۳۰ کیلوگرم بار در کلاس پروازی اکونومی و حدود ۴۰ کیلوگرم در کلاس بیزینس خواهید داشت.


شرکت هواپیمایی آسمان

میزان بار مجاز آسمان همانند قوانین کلی هواپیمایی ها، ۲۰کیلوگرم برای کلاس اکونومی و  تا ۲۵ کیلو برای کلاس بیزینس پروازهای داخلی حق بار هر مسافر در نظر گرفته شده است؛ البته هر مسافر حق حمل ۵ کیلو بار داخل کابین را هم خواهد داشت. از سمت دیگر، امکان همراه داشتن ۳۰ کیلوگرم بار انبار به همراه ۷ کیلو بار داخل کابین برای پروازهای خارجی آسمان وجود دارد.


شرکت هواپیمایی کیش ایر

شرایط قوانین بار مجاز کیش ایر طبق استاندارد‌های اولیه برای پروازهای داخلی ۲۰ کیلوگرم همراه با ۵ کیلو بار داخل کابین و برای پرواز‌های خارجی ۳۰ کیلوگرم همراه با ۷ کیلو بار همراه مسافر مجاز است.


شرکت هواپیمایی تابان

بار مجاز تابان در پرواز های داخلی و خارجی و کلاس‌های پروازی تفاوتی ندارد. این شرکت هواپیمایی برای تمامی شناسه‌های پروازی ۳۰ کیلوگرم بار مجاز در نظر گرفته است. با این حال زمان رزرو و خرید بلیت مورد نظر خود از بار مجاز پرواز خود اطمینان کسب کنید.

 

درباره کلاس‌های پروازی بیشتر بدانیم - تفاوت بلیط اکونومی، بیزنس کلاس و فرست کلاس

 

قوانین بار مجاز پرواز خارجی

 تا اینجا در مورد ایرلاین‌های داخلی و بار مجاز آن‌ها مطلع شدیم، اما حالا به بررسی بار مجاز در سفر‌های خارجی می‌پردازیم.


ترکیش ایرلاین

بارمجاز ترکیش ایرلاین ۲۰ کیلوگرم برای پرواز‌های کلاس اقتصادی و ۳۰ کیلو گرم برای بیزینس در نظر گرفته شده است.


شرکت‌های هواپیمایی امارات و قطر

بار مجاز هواپیمایی امارات همانند بار مجاز هواپیمایی قطر برای قسمت اکونومی میزان ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم برای قسمت اکونومی و ۴۰ کیلوگرم برای پروازهای بیزینس تعیین کرده است. در صورتی که بلیط فرست کلاس داشته باشید، تا ۵۰ کیلو بار را هم می‌توانید همراه خود ببرید.


شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

شرایط بار مجاز لوفت هانزا کمی متفاوت است. در قسمت اکونومی تا سقف ۲۳ کیلوگرم و کلاس‌های بیزینس و فرست مجموعا می‌تواند ۳۲ کیلوگرم باشد. البته در قسمت فرست کلاس مسافر می‌تواند تعداد چمدان‌های بیشتری داشته باشد و این وزن را بین آن‌ها تقسیم کند.


بریتیش ایرویز

شرایط بار مجاز بریتیش ایرویز هم دقیقا مثل لوفت هانزا با ۲۳ کیلوگرم بار اکونومی و ۳۲ کیلوگرم برای کلاس‌های پروازی بیزینس و فرست کلاس، مجاز شناخته می‌شوند.
 

هزینه اضافه بار هواپیما

در صورتی که قبل از سفر مراقب اضافه باری که همراه خود به فرودگاه می‌برید، نباشید، ناچار به پرداخت هزینه‌ای جداگانه برای آن‌ها می‌شوید. نحوه و میزان احتساب اضافه بار برای هر نوع پرواز تفاوت دارد؛ به عنوان مثال نرخ اضافه بار پرواز‌های داخلی در برابر هر کیلوگرم، ۱ درصد از هزینه بلیت اصلی مسافر است و طبیعتا هر مقدار اضافه بار داشته باشید در ازای هر کیلو ناچار به پرداخت یک درصد از بلیتتان می‌شوید. نرخ اضافه بار پرواز‌های خارجی اما کمی متفاوت‌تر است. بسته به این که با چه ایرلاین، کلاس پروازی و در نظر گرفتن این که به کدام مقصد می‌روید و چه مقدار در حال پرواز هستید، هزینه‌ی اضافه بار ایرلاین‌ها متغیر خواهد بود. به صورت کلی در ازای هر کیلوگرم اضافه بار، مبلغی بین ۳۰ تا ۸۰ دلار، امکان جریمه برای اضافه بار وجود دارد.

بار مجاز پرواز در ورود به کابین

قبل از چیدن وسایل کیف دستی یا بار داخل کابین، باید درمورد چمدان مجاز داخل کابین اطلاعات کافی داشته باشید. درون این چمدان‌ها نباید وسایل تیز مثل چاقو، ناخن‌گیر یا وسایل آتش‌زا، انواع باطری وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که وسایل برقی ارزشمند خود را هرگز داخل  انبار هواپیما نگذارید و آن هارا داخل کابین همراه خود حمل کنید. این وسایل می‌توانند تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و یا حتی اتوی مو باشند. از مواردی که حتما باید داخل این چمدان وجود داشته باشد، کارت‌های اعتباری، کارت‌های شناسایی و کارت‌های مربوط به اطلاعات پرواز است. در آخر نوبت به مقدار بار مجاز داخل کابین می‌رسد. در تمام پرواز‌های داخلی و خارجی میزان بار داخل کابین نمی‌تواند از حد محدودی بیشتر شود. به صورت کلی حق حمل بار برای قسمت اکونومی ۵ کیلو و برای کلاس‌های بیزینس و فرست ۷ کیلوگرم است؛ با این وجود توصیه‌ می‌کنیم قبل از پرواز حتما مقدار بار مجاز هواپیما را بررسی نمایید.


دانستنی های سفرکلاس های پروازی