نکات مهمی که پس از وقوع تصادف لازم است رعایت کنید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 11 تیر 1401

 بسیاری از مردم بلدند که چطور با یک ماشین رانندگی کنند، چه با دنده دستی باشد چه اتوماتیک. با این وجود چیزی که اکثر مردم نمی‌دانند این است که پس از تصادف چه کاری انجام دهند. چرا که هر چقدر هم در رانندگی ماهر باشید تصادف شتری است که در خانه هر راننده‌ای می‌خوابد.

چیزی که این روزها در خیابان‌های شهر بعد از یک تصادف زیاد به چشم می‌خورد دو راننده درگیر تصادف هستند که مانند دشمنان خونی یکدیگر رفتار می‌کنند و صحنه دعواهایشان که بعضا ممکن است به خشونت کشیده شود توسط دوربین های موبایل ضبط و دست‌به دست می‌شود.

در این مطلب مجله خودرو ناواران به مجموعه دستورالعمل هایی پرداخته‌ایم که لازم است پس از درگیر شدن در یک تصادف رانندگی انجام دهید.

 

از صحنه تصادف فرار نکنید

هرگز از محل حادثه فرار نکنید، حتی اگر فکر می‌کنید مقصر تصادف شما هستید. این کار نه تنها غیرقانونی است، بلکه می‌تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند. علاوه بر این ضروری است که آرامش خود را حفظ کنید و وحشت نکنید زیرا این امر می‌تواند منجر به گرفتن یک رشته تصمیم‌های اشتباه شود.

 

کارهایی که لازم است در صورت وقوع تصادف انجام دهید

ماشین را با دقت متوقف کنید

اولین کاری که باید بعد از تصادف انجام دهید این است که خودرو را با دقت متوقف کنید. این موضوع در اغلب مواقع توسط رانندگان درگیر در تصادف نادیده گرفته می‌شود اما موضوع  بسیار مهمی است زیرا نه تنها ایمنی شما را تضمین می‌کند، بلکه سلامتی دیگر مسافران جاده را نیز حفظ می‌کند.

 

اطمینان حاصل کنید که همه سرنشینان در امنیت هستند

پس از توقف ایمن وسیله نقلیه خود، از ایمنی همه افراد در خودروی خود و همچنین ایمنی دیگر افراد درگیر در تصادف اطمینان حاصل کنید. با این حال، گاهی اوقات به دلیل ترشح  آدرنالین، تشخیص سریع آسیب ممکن نیست. بنابراین، همه نقاط بدن خود و افراد حاضر در تصادف را به دقت بررسی کنید.

 

کارهایی که لازم است در صورت وقوع تصادف انجام دهید

در صورت نیاز به دنبال مراقبت پزشکی باشید

اگر کسی در تصادف آسیب دید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. از آنجایی که هر ماشینی لازم است کمک های اولیه را داشته باشد ، از آن برای درمان زخم‌های سطحی استفاده کنید. اگر آسیب‌دیدگی جدی باشد یا در مورد نحوه استفاده از جعبه کمک های اولیه مطمئن نیستید، به شما توصیه می کنیم حتما با اورژانس تماس بگیرید.

 

در این‌باره بیشتر بخوانید: 10 مورد از لوازم ضروری خودرو در سفر

 

از صحنه تصادف عکس بگیرید

از زوایای مختلف از صحنه تصادف عکس بگیرید، این مرحله نیز بسیار مهم است زیرا برای مطالبه خسارت بیمه مفید خواهد بود. ادعای شما مبنی بر مقصر بودن راننده دیگر بدون مشکل زیاد با داشتن تصاویر مناسب قابل حل و فصل خواهد بود.

 

کارهایی که لازم است در صورت وقوع تصادف انجام دهید

به پلیس و شرکت بیمه خود اطلاع دهید

پس از گرفتن عکس های واضح از حادثه، پلیس و شرکت بیمه را در جریان حادثه قرار دهید تا بتوانید درخواست خسارت از بیمه کنید. علاوه بر این، جزئیات واضحی را نه تنها در مورد آسیب های وارد شده به خودروی خود به آنها ارائه دهید، بلکه در صورت وجود، آنها را در مورد آسیب های وارد شده به سایر وسایل نقلیه نیز مطلع کنید.

پلیس یا کارشناس شرکت بیمه تصادف را تجزیه و تحلیل می کند و برآوردی از خسارت و هزینه‌های آن به شما ارائه می دهد. فقط پس از این مرحله است که می‌توانی وسیله نقلیه خود را به یک مکانیک یا مرکز خدمات مجاز ببرید. گاهی اوقات، شرکت بیمه تسهیلات یدک‌کش نیز ارائه می دهد.

 

رفتار مناسب داشته باشید

بهترین کاری که می توانید بعد از تصادف انجام دهید این است که خونسردی خود را حفظ کنید و وحشت نکنید. علاوه بر این، هیچ دلیلی برای بحث و جدل وجود ندارد زیرا این موضوع گاهی اوقات می تواند به سرعت تشدید و به دعوا تبدیل شود.

 

منبع: drivespark


تصادف