25 نکته برای کاهش مصرف سوخت خودرو
آخرین بروزرسانی در تاریخ 20 مهر 1399

راهکارهای ساده برای کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت خودرو از موضوعاتی است که اغلب افراد به آن فکر می کنند و در پی راهکارهایی برای پیشگیری از افزایش مصرف سوخت اتومبیل خود هستند. در این مطلب از مجله آموزشی ناواران 25 راه ساده برای کاهش مصرف سوخت را مطرح می کنیم. فهرست زیر می تواند بهترین روش های ساده برای کاهش مصرف سوخت را در اختیارتان قرار دهد. با ناواران همراه باشید.

 

25 نکته برای کاهش مصرف سوخت خودرو

از سری مطالب آموزش رانندگی:

اگر ترمز نگرفت، چه کنیم؟

5 دلیل نقص فنی ترمز اتومبیل

 

1.‌ تا جایی که می توانید وسایل کمتری در اتومبیل خود قرار دهید؛ چراکه سنگین شدن خودرو می تواند مصرف سوخت را بیشتر کند.

2. سرعت زیاد مساوی است با مصرف بیشتر سوخت!

3.‌ برنامه ریزی تان طوری باشد که مجبور نشوید برای رسیدن به موقع به مقصدتان با سرعت بیشتری برانید!

4.‌ یادتان باشد طراحی اتومبیل های جدید به گونه ای است که در هوای سرد هم می توانند بلافاصله حرکت کنند، البته بهتر است دقایق آغازین حرکت خودرو با سرعت رانندگی نکنید.

5. اگر لازم است بیشتر از 40 ثانیه توقف داشته باشید، اجازه ندهید اتومبیل درجا کار کند.

6.‌ بهتر است با گاز یکسان رانندگی کنید و ناگهانی یا مداوم پایتان را روی پدال گاز فشار ندهید.

7.‌ تنظیم باد چرخ ها به خصوص در هوای سرد بسیار مهم است.

8.‌ تا حد امکان به جای استفاده از سیستم تهویه هوا، شیشه ها را پایین بکشید. البته اگر سرعت شما زیاد است،‌ افزایش مقاومت در مقابل باد موجب افزایش مصرف سوخت می شود. در این شرایط، پایین بودن شیشه ها مصرف سوخت را بیشتر می کند.

9.‌ زمانی که ماشین را روشن می کنید،‌ به آرامی پدال گاز را فشار دهید.

10.‌ از ترمز ناگهانی خودداری کنید. هرجا ممکن است؛ برای مثال،‌ برخی از چراغ قرمزها می توانید کمی زودتر پای خود را از روی گاز بردارید، دنده را در حالت خلاص قرار دهید تا سرعت اتومبیل کم کم کاهش یابد و به آرامی بایستد. البته این کار برای ماشین های دنده اتومات یا خودروهای معمولی که کارخانه تولیدکننده آنها حرکت، هنگام خلاصی را ممنوع کرده اند، ‌توصیه نمی شود.

11.‌ وسایل اضافی مانند باربند اسکی یا باربند را که سبب ایجاد مقاومت در مقابل باد می شوند، بردارید تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند.

12. یادتان باشد قبل از حرکت، حتماً ترمزدستی را به طور کامل بخوابانید؛ چراکه بالا بودن ترمزدستی با افزایش مقاومت ماشین، موجب مصرف سوخت بیشتر می شود.

13. هرگز قبل از خاموش کردن اتومبیل گاز ندهید.

14. قبل از حرکت کردن، به کمک گوگل مپ یا از طریق اخبار رسانه ها از وضعیت ترافیک آگاه شوید تا در مسیرهای پرترافیک رانندگی نکنید. راه های بسته و پرترافیک موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می شوند.

15. دقت کنید در باک بنزین به خوبی بسته شده باشد.

16. به سرعت وارد دنده های سبک شوید.

17. یادتان باشد سبقت گرفتن از خودرو های دیگر به دلیل افزایش سرعت خودرو شما می تواند مصرف سوخت اتومبیل را افزایش دهد.

18. با بررسی تنظیمات خودرو در هر ماه می توانید از مصرف سوخت اضافه پیشگیری نمایید.

19. بررسی هرچند وقت یک بار ترمز خودرو را فراموش نکنید. نقص فنی در سیستم ترمز خودرو می تواند با افزایش مقاومت اتومبیل، مصرف سوخت خودرو را بیشتر کند.

20.‌ هنگام خرید خودرو به یاد داشته باشید خودرو کوچک تر و سبک تر به کاهش مصرف سوخت کمک می کند.

21.‌ استفاده از لاستیک های رادیال موجب کاهش مصرف سوخت خودرو می شود؛ چراکه از اصطکاک زیاد جاده و تایر جلوگیری می کند.

22. ثابت نگه داشتن فرمان خودرو نیز می تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند. حرکت دادن زیاد فرمان و جابه جایی مداوم در عرض خیابان می تواند مصرف سوخت خودرو را بیشتر کند.

23. باک اتومبیل را زیاد پر نکنید؛ چراکه امکان دارد سرریز شود یا در سربالایی ها با شیب تند چکه کند.

24. استفاده از تایرهای یخ شکن در زمستان را فراموش نکنید. تایرهای یخ شکن و زنجیر چرخ از کار کردن بیشتر موتور خودرو جلوگیری می کنند. درنتیجه، مصرف سوخت کاهش می یابد.

25. زاویه فرمان و چرخ ها را تنظیم نمایید. تنظیم نبودن زاویه چرخ ها و فرمان می تواند علاوه بر سایش لاستیک ها موجب استفاده بیشتر از موتور خودرو و درنتیجه مصرف سوخت می شود.

 

 

در این مطلب تلاش کردیم آسان ترین و کاربردی ترین روش ها برای کاهش مصرف سوخت خودرو را برایتان فهرست کنیم. با لیست پیش رو می توانید به راحتی، مصرف سوخت خودرو خود را کاهش دهید و از سفر و رانندگی خود لذت ببرید؛ چراکه دیگر نگران افزایش مصرف سوخت اتومبیل خود نیستید. اگر مورد دیگری برای کاهش مصرف سوخت خودرو در ذهن دارید، ‌لطفاً با ما در میان بگذارید.

 

 


خودروماشینکاهش مصرف سوخت خودروراهکارهای کاهش مصرف سوخت خودروسوخت خودرواتومبیل