آخرین اخبار ترخیص خودرو ها از گمرک
آخرین بروزرسانی در تاریخ 08 اردیبهشت 1398

همانطور که پیش تر نیز اعلام شده بود، حدود 13 هزار دستگاه خودرو در مجموع گمرک های ایران دپو شده است که منتظر ترخیص نهایی می باشند. مطابق با جدید ترین اخبار از خبر گزاری های گوناگون نظیر تسنیم، بر اساس آخرین دستورالعمل دولت، تنها برای 600 خودرو از 13 هزارتا، مجوز ترخیص صادر شده است و البته آخرین اخبار ترخیص خودروها از گمرک همچنان در ابهام می باشد؛ چرا که، اعتبار دستورالعمل برای ترخیص تنها 600 خودرو از سوی دولت حدود دو هفته آینده ( اواسط اردیبشت ماه 1398 ) به پایان خواهد رسید و تکلیف تعداد زیادی از خودرو های وارداتی دیگر همچنان نامشخص می باشد.

 

ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک

 

برخی از منابع خبری، بیان داشته اند که اولین سری از خودروهای وارداتی که در گمرک دپو شده اند، هفته آینده مراحل ترخیص آن ها انجام خواهد شد. از طرفی هم، حسین سعیدی سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان، پیرامون این مسئله، خبر ترخیص 200 دستگاه خودرو سواری و 120 دستگاه آمبولانس را از گمرک شهید باهنر تا پایان هفته جاری داده است.

همچنین حسین سعیدی از ترخیص  200 خودرو به نام کرمان موتور نیز خبر داده است و مطابق با اظهارات وی، این خودرو ها به استناد دستور العمل های مربوط به پایان سال 97 در خصوص ترخیص خودرو های دپو شده صادر شده بود.

باتوجه به گفته ها حسین سعیدی در مصاحبه با خبرنگار تسنیم، علت ترخیص نشدن سایر خودرو ها، عدم دریافت مجوزهای قانونی لازم بوده است؛ که پس از نامه بانک عامل به گمرک در خصوص پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز  و همچنین اخذ مجوز سازمان توسعه و تجارت ( تائید VINخودرو ) باقی این خودرو ها نیز ترخیص خواهند شد.

 

احتمال افزایش قیمت خودروهای وارداتی پس از ترخیص آن ها از گمرک

 

در هر حال، حتی با احتمال صحت داشتن ترخیص خودرو های دپو شده و ورود آن ها به بازار، به گفته بسیاری از کارشناسان احتمال تاثیر منفی بر نوسان قیمت خودرو داشته و احتمالی برای کاهش قیمت این خودرو های وارداتی، در سال 98 وجود نخواهد داشت؛ چرا که قیمت تمام شده آن ها در حال حاضر بسیار بیشتر از قیمت آن ها در بازار فعلی می باشد.

با این اوصاف، با ورود این خودروها دپو شده باید شاهد نوسانی جدیدی در بازار خودرو باشیم و احتمال آشفته تر شدن وضعیت بازار خودرو  و افزایش قیمت این خودروهای خارجی تازه وارد انتظار می رود.


بازار خودروقیمت خودروترخیص خودروگمرکمجوز ترخیصخودروهای وارداتی