نکات مهمی که در سفر با ون لازم است بدانید
آخرین بروزرسانی در تاریخ 01 تیر 1401

فصل تابستان به‌زودی از راه می‌رسد، فصلی که بهترین زمان برای سفر با ون به اقصی نقاط کشور است. خودروهای ون مزیت‌های بسیاری برای استفاده در سفرهای طولانی‌مدت دارند که تاکنون از دید اکثر مشتریان ایرانی دور مانده‌اند. در این مقاله از ناواران، نکات مهم سفر با ون را مرور خواهیم کرد و به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید از طریق ناواران، ون اجاره کنید. بنابراین اگر می‌خواهید با نکات مهمی که در سفر با ون باید در نظر گرفت آشنا شوید، تا پایان این مطلب مجله خودرو ناواران با ما همراه باشید.

 

در ادامه می‌خوانید...

 

 

سفر با ون - خودرو ون چیست؟

خودروی ون چیست؟

خودروهای ون که در زبان انگلیسی Van‌ نامیده می‌شوند، نوع خاصی از خودروهای تجاری هستند که قابلیت قرارگیری چند سرنشین را به طور همزمان دارند. همانند سایر خودروهای بازار، ون‌ها نیز در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس ابعاد صورت می‌گیرد و به همین خاطر برخی از آن‌ها در کلاس خودروهای چند منظوره یا MPV طبقه‌بندی می‌شوند، در حالی‌که برخی ون‌های دیگر به دسته خودروهای تجاری نیمه سنگین ملحق می‌شوند.

استاندارد یک خودرو ون بهره‌مندی از حداقل سه ردیف صندلی در نسخه مسافربری است؛ بنابراین یک ون باید حداقل ظرفیت 7 سرنشین را داشته باشد. هرچقدر فاصله بین دو محور ون افزایش یابد، ظرفیت حمل بار و مسافر آن افزایش خواهد یافت؛ به همین دلیل برخی مینی‌بوس‌ها نیز می‌توانند در دسته ون‌ها قرار ‌گیرند.

 

سفر با ون - بهترین ون های بازار - ناواران

بهترین ون‌های موجود در بازار

با وجود میل اندک مشتریان ایرانی به خرید ون‌ها، تنوع ون‌ها در بازار کشورمان مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین انتظار داریم تا در آینده ون‌های بیشتری همچون هایما 7X‌ نیز به بازار ایران عرضه شوند. اگر قصد سفر با ون یا خرید آن را دارید، این بخش می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد؛ زیرا قصد داریم برخی از بهترین ون‌های موجود در بازار را خدمت شما مخاطبین عزیز مجله خودرو ناواران معرفی کنیم:

 

سفر با ون - تویوتا هایس - ناواران

تویوتا هایس

تویوتا هایس و ون وانا، نسخه اصلی و کپی یک ون محبوب

یکی از مشهور‌ترین ون‌های حاضر در بازار ایران، ون تویوتا هایس است. تویوتا هایس یک خودرو تجاری – مسافربری معروف از تویوتا است که حضور گسترده‌ای در ایران دارد و حتی نمونه‌های مشابه آن نیز به بازار عرضه شده است.

تویوتا هایس به‌واسطه مزایایی همچون استهلاک اندک، امکانات مناسب و سواری راحت یکی از بهترین پیشنهادات برای انجام سفر با ون محسوب می‌شود. مزیت کلیدی تویوتا هایس، سقف بلند این خودرو است که فضای راحتی را برای سرنشینان مهیا می‌کند. تویوتا هایس به‌عنوان یکی از خودروهای قابل اجاره در سایت ناواران عرضه شده است و متقاضیان می‌توانند نسبت به اجاره ون هایس بدون راننده در تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ کشور اقدام کنند.

نسخه مشابه ون هایس توسط ایران خودرو دیزل با نام ون وانا عرضه شده است. این ون نسخه چینی تویوتا هایس است که از چند سال پیش تاکنون توسط ایران خودرو به تولید می‌رسد، اما فروش مناسبی را تجربه نکرده است. در صورتی که خرید ون صفر کیلومتر مد نظر مشتریان باشد، ون وانا یکی از گزینه‌های میانی لیست خریدار محسوب می‌شود.

 

سفر با ون - چک سانری - ناواران

ون جک سانری

دیگر ون‌های حاضر در بازار

یکی دیگر از خودروهای ون معتبر حاضر در بازار کشور که همچنان امکان دسترسی به نسخه‌های صفر کیلومتر آن وجود دارد، ون هیوندای H350‌ است. این ون هم‌اکنون توسط شرکت سروش دیزل به تولید می‌رسد و به طور گسترده توسط آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری مورد استفاده قرار گرفته است.

نماینده آرین دیزل در بازار ون‌ها، جک سانری (SUNRAY) است. مشتریان ایرانی برند جک را با کراس‌اوورهایی همچون جک S5‌ شناختند، اما این شرکت در زمینه تولید ون‌ها نیز فعال است. ون جک سانری مدتی است که توسط آرین دیزل به تولید می‌رسد و اکنون این شرکت امکان سفارش نسخه کمپر آن را نیز برای مشتریان فراهم کرده است. ون جک سانری نسبت به برخی رقبا همچون هیوندای H350 کوچک‌تر است، به همین دلیل برای مسافرت‌های کوتاه یا خانواده نسبتا کم‌جمعیت مناسب به نظر می‌رسد.

 

سفر با ون هیوندای H350 - ناواران

ون هیوندای H350

در نهایت آخرین ون حاضر در بازار فیات دوکاتو است. تولید و عرضه این ون توسط پارسیان موتور انجام می‌شود و می‌توان گفت که رقیب اصلی هیوندای H350‌ است. یکی از مزیت‌های فیات دوکاتو در مقایسه با دیگر خودروهای حاضر در این بخش، امکان سفارش‌گذاری آن در قالب‌های مختلف است. فیات دوکاتو در انواع استاندارد و بلند به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین مشتری می‌تواند این خودرو را در نسخه‌های 17 نفره یا VIP سفارش دهد و همه‌چیز با توجه به نیازهای مشتری تعیین می‌شود.

 

مزایای سفر با ون - ناواران

مزایای سفر با ون

نخستین مزیت سفر با ماشین ون، به گروهی بودن سفر مربوط می‌شود. سفر با یک گروه همواره بهتر و مطلوب‌تر از سفرهای انفرادی یا کوتاه است؛ چه‌بسا بتوانید در این سفر دوستان جدیدی پیدا کنید یا رابطه خود را با دوستان قدیمی بهبود ببخشید!

دیگر مزیت سفر با ون به فواید محیط‌زیستی آن باز می‌گردد. ون‌های موجود در بازار ظرفیت 7 الی 17 سرنشین را به مشتریان ارائه می‌دهند. این در حالی است که خودروهای شخصی ظرفیت 4 یا 5 سرنشین دارند؛ بنابراین به جای آن‌ که برای طی یک مسیر چند خودرو وارد جاده شوند، از یک ون برای جابه‌جایی تمامی افراد استفاده خواهد شد.

استفاده از ون برای سفر به جای چند خودرو سواری، هزینه‌های سوخت اتومبیل شما را نیز کاهش خواهد داد. مصرف سوخت یک ون از مجموع چند خودرو سواری کمتر است و همین مسئله موجب می‌شود تا مزیت دیگری برای سفر با ون پدید آید. علاوه‌بر آن برخی ون‌های موجود در بازار از نوع دیزلی هستند. از آن‌جایی‌که گازوئیل از بنزین ارزان‌تر است، در صورت سفر با ماشین ون دیزلی شاهد کاهش مضاعف هزینه‌های سفر خواهید بود.

 

سفر با ون - اجاره تویوتا هایس از ناواران

بزرگترین مزیت سفر با ماشین ون

یکی دیگر از مزیت‌های سفر با ون به قابلیت اجاره آن مربوط است. در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که ناواران امکان اجاره ون هایس را برای مشتریان خود فراهم کرده است. انتظار می‌رود در آینده نیز تنوع ون‌های ارائه شده در ناواران افزایش یابد.

امکان اجاره ون مهم‌ترین مزیت سفر با این خودرو است. اجاره ون هایس یا هر ون دیگر به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خودرو شخصی، به سفر بروید. در حقیقت شما با یک خودرو اجاره‌ای به سفر رفته‌اید که هزینه‌های جاری و تعمیرات آن توسط شرکت انجام شده است و برای چندین روز در اختیار شما است. امکان اجاره را می‌توان بزرگترین مزیت سفر با ون برشمرد که مشتری را از پرداخت هزینه‌های گزاف بابت خرید و نگهداری از ون معاف می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: اجاره خودرو تویوتا هایس از ناواران

 

معایب سفر با ون

در قسمت قبل اشاره کردیم که سفر با ون موجب می‌شود به جای چند خودرو، تنها با یک خودرو مسافرت کنید. حال اگر مشکلی برای ون پیش آید، تمامی گروه‌های حاضر در سفر از مشکل پیش آمده متضرر خواهند شد و این یکی از معایب سفر با ون است.

یکی دیگر از معایب سفر با ون، به قابلیت اشتراکی ون باز می‌گردد. ون خودرویی برای همه مسافران است و به همین دلیل بایستی هنگام انتخاب وسایل سفر دقت لازم را به خرج دهید. بدیهی است که فضای بار ون محدود است و به هرکدام از مسافران قسمت محدودی از آن اختصاص می‌یابد؛ بنابراین باید تا حد امکان برای انتخاب وسایل سفر صرفه جویی داشته باشید.

 

لازم ضروری سفر با ون - ناواران

لوازم ضروری سفر با ون

هنگام سفر با ون بایستی مسئولیت‌پذیر باشید و به نیازهای تمامی افراد حاضر در سفر توجه کنید. به همین منظور لازم است تا تجهیزاتی را به همراه خود بیاورید که برای رفاه مسافران ضروری هستند. این تجهیزات عبارتند از: جارو شارژی، کمپرسور باد فندکی یا برقی، یخچال مواد خوراکی، سینی صرف غذا، لیوان، کابل شارژر، مبدل شارژر و پاوربانک، دستمال کاغذی، آب و مواد شستشو، چراغ قوه، وسایل کمک‌های اولیه، کیسه زباله مخصوص و مواد خوراکی به میزان لازم.

اگر می‌خواهید با لیست کاملی از لوازم ضروری سفر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «10 مورد از لوازم ضروری خودرو در سفر» را مطالعه کنید.

 

گواهینامه ضروری سفر با ون

در حال حاضر مرسوم‌ترین نوع گواهینامه رانندگی در ایران، گواهینامه پایه 3 است. داشتن این گواهینامه به رانندگان اجازه می‌دهد تا خودروهایی با حداکثر وزن 3.5 تن و حداکثر سرنشین 9 نفر را هدایت کنند؛ بنابراین اگر ون انتخابی شما کوچک است و کمتر از 9 نفر ظرفیت دارد، می‌توانید با استفاده از گواهینامه پایه 3 آن را هدایت کنید.

با این حال برای هدایت ون‌های بزرگتر به گواهینامه پایه 2 نیاز خواهید داشت. این گواهینامه به راننده اجازه می‌دهد تا خودروهایی با حداکثر وزن 6 تن و حداکثر سرنشین 26 نفر را هدایت کنند. اکثر ون‌های حاضر در بازار همچون هیوندای H350‌ و فیات دوکاتو برای هدایت به این گواهینامه نیاز خواهند داشت.

 

نکات مهم سفر با ون

نکات مهم سفر با ون

در این مطلب نگاهی به چگونگی سفر با ون و ملاحظات انجام این کار داشتیم. در این قسمت نکات تکمیلی سفر با ون را برای شما بازگو خواهیم کرد. نخستین نکته سفر با ون لزوم کسب شناخت لازم از اتومبیلی است که هدایت آن را برعهده دارید. پیش از اقدام برای اجاره ون هایس یا هر ون دیگری، لازم است تا شناخت کاملی نسبت به خودروهای ون، نحوه رانندگی با آن‌ها، نقاط کور خودروهای ون و میزان مصرف سوخت آن‌ها داشته باشید.

خودروهای ون به سبب وزن و طول بیشتر نسبت به خودروهای سواری، مشمول مالیات و عوارض بیشتری می‌شوند. از این رو هنگام عبور از بزرگراه‌ها یا استفاده از پارکینگ‌های اجاره‌ای، باید بهای بیشتری را جهت استفاده از خدمات بپردازید.

خودروهای ون سنگین‌تر از خودروهای سواری هستند، به همین دلیل امکان یدک‌کشی آن‌ها توسط تمامی خودروهای امدادی وجود ندارد. همچنین باید به زیرساخت‌های لازم جهت انجام تعمیرات و نگهداری ون خود توجه کنید؛ چرا که انجام خدمات خودروهای ون در تمامی نقاط کشور امکان پذیر نیست.

 

جمع‌بندی

اگر با خواندن این متن به کرایه خودرو از نوع ون و انجام سفر با آن ترغیب شده‌اید، می‌توانید هم‌اکنون به سایت ناواران مراجعه کنید. ناواران به عنوان یک موسسه کرایه خودرو در کل کشور، امکان اجاره ون در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای بزرگ کشور را برای شما فراهم کرده است. با مراجعه به سایت ناواران می‌توانید نسبت به اجاره خودرو در شیراز یا اجاره خودرو در مشهد اقدام کنید و با انجام یک سفر خانوادگی، خاطرات خوشی را برای خود و دیگران رقم بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع  از شرایط و لیست قیمت‌ها اینجا را کلیک کنید یا با شماره تلفن‌های 44666294-021 و 44668961-021 تماس بگیرید.

 


وندانستنی های سفراجاره ونتویوتا هایس